Ga naar inhoud

Communicator

Aanbevolen berichten

Vandaag was een uitgelezen kans om het liveblog systeem te testen omdat er een groot evenement gaande was (Pinkpop) en er noodweer op komst was.

 

Dit zorgde voor een grote berichtenstroom en situaties die overeen komen met een calamiteit of incident. Er is zelfs een opschaling geweest naar GRIP 3.

Ik heb aan het begin van de middag een oproep gedaan, en de contributors druppelden langzaam maar zeker binnen waardoor we met een team van 3-4 man in staat waren om de berichtgevingen te verslaan omtrent deze gebeurtenis.

 

Ikzelf ben erg tevreden over de werking van dit systeem, mede omdat ik bekend ben met dergelijke editors en werkwijzen. Er valt nog een hoop te winnen natuurlijk, maar dat gaan we oefenen zodat we dat straks bij een werkelijke calamiteit in praktijk kunnen brengen.

 

Mijn grootste bron van informatie liep via twitter (TweetDeck) waarin ik zocht op: #noodweer, #knmi, #coderood, #codeoranje, en een lijst (collectie) van weermannen.

 

daarnaast was al gauw duidelijk dat limburg het zwaarst getroffen ging worden. Daarom al gauw de limburgse lokale omroep ingeschakeld (L1) en daar werden speciale uitzendingen ingelast met live verslagen. Deze tikte ik dan, terwijl ik luisterde direct over. Zo was ik de eerste op twitter die het speciale telefoonnummer kon plaatsen :D

 

in het begin heb ik zoveel mogelijk meteorologische bronnen gemonitord om een beeld te krijgen van het noodweer. Toen de melding kwam dat buienradar overbelast bleek, ben ik alternatieve websites gaan doorgeven via de liveblog zodat iedereen toch op de hoogte kon blijven.

 

Wat ik miste was de mogelijkheid om direct te communiceren met de mede contributors...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Emergency
Vandaag was een uitgelezen kans om het liveblog systeem te testen omdat er een groot evenement gaande was (Pinkpop) en er noodweer op komst was.

 

.../...

 

Wat ik miste was de mogelijkheid om direct te communiceren met de mede contributors...

 

Misschien een apart kanaal op een teamspeakserver waar contributors vrij kunnen deelnemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

... en een preview van je te plaatsen bericht miste ik wel ... maar dat zal gaandeweg wel goed komen, even de functie's vinden :)

 

de editor is redelijk WYSIWYG (What you See Is What You Get).

@Emergency dat heb ik al voorgesteld inderdaad. Maar niet alle contributors hebben daar de mogelijkheden voor. daar moeten we nog even over nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe gaan we de redactie optrommelen als er een actie is? Of laat je dat aan het toeval en de gelegenheid over? Enkelen hebben mijn tel nr en die mogen mij een sms sturen als zichbaar is dat ik niet online ben terwijl er een calamiteit is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een IRC/chat interface plezieriger werken. Dat vraagt geen 100% presence, je kunt eenvoudig linkjes delen en typen kost niet veel meer tijd dan praten. Dat kan natuurlijk ook binnen teamspeak.

Zeker de laatste uren kwamen er 2-10 berichten per seconde binnen. Hier de opbouw van de zoektermen in de laatste 12 uur:

 

[ATTACH=CONFIG]10794[/ATTACH]

 

De bovenste lijn zijn de aantallen. De onderste lijn het sentiment van de berichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Emergency
Ik vind een IRC/chat interface plezieriger werken. Dat vraagt geen 100% presence, je kunt eenvoudig linkjes delen en typen kost niet veel meer tijd dan praten. Dat kan natuurlijk ook binnen teamspeak.

Zeker de laatste uren kwamen er 2-10 berichten per seconde binnen. Hier de opbouw van de zoektermen in de laatste 12 uur:

 

[ATTACH=CONFIG]10794[/ATTACH]

 

De bovenste lijn zijn de aantallen. De onderste lijn het sentiment van de berichten.

 

prima, in dat geval zou een apart teamspeak chat kanaal prima kunnen werken.

Mooie grafieken trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe gaan we de redactie optrommelen als er een actie is? Of laat je dat aan het toeval en de gelegenheid over? Enkelen hebben mijn tel nr en die mogen mij een sms sturen als zichbaar is dat ik niet online ben terwijl er een calamiteit is.

 

Dat is een onderwerp waar we eens over zouden moeten discussiëren. een SMS groep bijvoorbeeld zou in dit geval handig zijn. Als een soort van oproep. Hoewel, gezien de huidige groep contributors, er vrijwel altijd iemand aanwezig is, het wel erg fijn zou zijn dat de liveblog niet afhankelijk mag zijn van 1 persoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neutraal verslag blijven doen!

Het lijkt mij wenselijk dat alle redactieleden van de LiveBlog zoveel mogelijk het nieuws met een neutrale insteek plaatsen, zonder het geven van een getinte mening van zichzelf. Berichtgeving met een eventueel gericht advies, zou wellicht nog kunnen, mits het geen beslissing is die zware consequenties kan hebben: dus geen BUG-OUT NOW ! wegwezen daar, etc...

Als de behoefte hier wel aan is, zal dit eerst overlegt moeten worden met minimaal 3 of 4 andere redactieleden. bij een volmondig oke, lijkt het mij voldoende om toch over te gaan tot zulk advies.

 

Boventoon blijft uiteraard om het nieuws zo neutraal mogelijk te blijven verslaan.

 

Teamspeak (alle informatie)

Voor diegene die bereid zijn om Teamspeak te installeren en te gebruiken voor onderlinge communicatie tijdens calamiteiten heb ik op WIKI een aparte pagina aangemaakt met de benodigde uitleg.

 

Workshop / Uitleg LiveBlog

Om de werking van het programma goed uit te leggen lijkt een workshop onvermijdelijk. Er werd al geopteerd om hier een meeting voor te organiseren. Ik denk dat ik daar een geweldige locatie voor heb, maar ik weet niet in hoeverre iedereen bereid is om daar voor te reizen. Andere mogelijkheid is een webinar.

 

Ik leg uit, en jullie kijken toe, online...

 

Mij lijkt dit laatste makkelijker te organiseren, maar aan de andere kant is mijn locatie wel erg, erg gaaf! (ergens tussen Apeldoorn en Nijmegen).

 

Voor de webinar heb ik één van de volgende datums in gedachten:

Voorgestelde datums:

  • 16 Juli Ma
  • 17 Juli Di
  • 18 Juli Wo

Dit zou dan in de avonduren plaats vinden.

 

Als men toch gebruik wilt maken van de locatie, is hier een uitgebreidere voorbereiding voor nodig en wil ik voorstellen om dit een week later plaats te laten vinden op één van de volgende datums:

  • 23 Juli Ma

  • 24 Juli Di

  • 25 Juli Wo

Tijd is dan nog onbekend. maar reken op avonduren.

@phtvs, @prepass, @Kvgorp @f150, @DickBerts, @phaelin, @Emergency, @vheeswijk, @Davena, @Highway

Link naar reactie
Delen op andere sites

Webinar is voor mij ook het handigst.

 

Ik ben over het algemeen wel te activeren via een emailtje. Of naar 't adres waarmee ik op de liveblog zit of naar het adres voor de alert meldingen.

Komen allebei op de telefoon binnen, staat altijd op 'mute', maar er gaat een lampje knipperen als 't van bepaalde personen komt.

 

Als ik onderweg ben ben ik over het algemeen niet te bereiken. Heb de smartphone zelden bij me en als ik 'm al mee heb staat ie uit en heb ik 'm bij me voor noodgevallen of als ik de weg kwijt ben. Ik zal mezelf aanleren om als ik 'm bij me heb elk uur of zo even te checken of er een mail is. Is er dan iets schokkends aan de hand dan kan ik zorgen dat ik thuis kom, of als het niet direct op mij van toepassing is iig de berichten gaan volgen via tapatalk. Zopas geinstalleerd dus zou moeten werken.

 

Beetje experimenteren met een chat service is altijd een goed idee. Kun je even snel iets vragen, en we hebben wat directer contact. Kan natuurlijk ook via de chatfunctie op deze site maar als je puur de contributors voor de feed op 1 plek wil is skype of teamspeak of ventrillo oid wellicht handiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Webinar heeft ook mijn voorkeur met uitzondering van de dinsdagen kan ik in principe elke dag/tijd.

Voor wat betreft het ondrling overleg zou ik ook liever kiezen voor een chat.

 

Indien er calamiteiten plaats vinden dan ben ik altijd via het email adres bereikbaar wat ik ook voor de liveblog gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende week zit ik met een hele zware rugzak in de buurt van de poolcircel; daar is het lekker lang dag maar ik heb er geen bereik.

 

Op 23/24/25 juli ben ik beschikbaar op teamspeak, skype, hangouts, vydeo, aim, facetime, icq, jammer of irc (mogelijkheden op volgorde van meeste-minste voorkeur).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende week zit ik met een hele zware rugzak in de buurt van de poolcircel; daar is het lekker lang dag maar ik heb er geen bereik.

 

Op 23/24/25 juli ben ik beschikbaar op teamspeak, skype, hangouts, vydeo, aim, facetime, icq, jammer of irc (mogelijkheden op volgorde van meeste-minste voorkeur).

 

Ik ben nu op zoek naar een handige en gratis webinar tool... Suggesties ?

 

Had er een gevonden in Rusland.. maar dat werkt niet helemaal zoals het hoort... en ... Rusland he :\

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nu op zoek naar een handige en gratis webinar tool... Suggesties ?

 

Had er een gevonden in Rusland.. maar dat werkt niet helemaal zoals het hoort... en ... Rusland he :\

 

Ik heb video servers. Zal je een link via PM sturen, waar je mbv een klein helper programma verbinding kunt maken met de deelnemers, camera delen, scherm delen of onderdelen van je scherm delen. Google Hangouts is overigens ook een optie: http://www.google.com/hangouts/ maar helaas niet bij mij in beheer;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een meeting als aftrap lijkt me wel zinvol, even kennis maken maakt ook meer betrokken. Dit is geen SC maar serieus berichtgeving over zeer ernstige en gevaarlijke situatie's namelijk.

De live blog was sneller dan de meeste media, en dat zou kunnen betekenen dat we snel heel veel volgers kunnen gaan krijgen, want dit willen mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Emergency
Neutraal verslag blijven doen!

Het lijkt mij wenselijk dat alle redactieleden van de LiveBlog zoveel mogelijk het nieuws met een neutrale insteek plaatsen, zonder het geven van een getinte mening van zichzelf. Berichtgeving met een eventueel gericht advies, zou wellicht nog kunnen, mits het geen beslissing is die zware consequenties kan hebben: dus geen BUG-OUT NOW ! wegwezen daar, etc...

Als de behoefte hier wel aan is, zal dit eerst overlegt moeten worden met minimaal 3 of 4 andere redactieleden. bij een volmondig oke, lijkt het mij voldoende om toch over te gaan tot zulk advies.

 

Boventoon blijft uiteraard om het nieuws zo neutraal mogelijk te blijven verslaan.

 

Teamspeak (alle informatie)

Voor diegene die bereid zijn om Teamspeak te installeren en te gebruiken voor onderlinge communicatie tijdens calamiteiten heb ik op WIKI een aparte pagina aangemaakt met de benodigde uitleg.

 

Workshop / Uitleg LiveBlog

Om de werking van het programma goed uit te leggen lijkt een workshop onvermijdelijk. Er werd al geopteerd om hier een meeting voor te organiseren. Ik denk dat ik daar een geweldige locatie voor heb, maar ik weet niet in hoeverre iedereen bereid is om daar voor te reizen. Andere mogelijkheid is een webinar.

 

Ik leg uit, en jullie kijken toe, online...

 

Mij lijkt dit laatste makkelijker te organiseren, maar aan de andere kant is mijn locatie wel erg, erg gaaf! (ergens tussen Apeldoorn en Nijmegen).

 

Voor de webinar heb ik één van de volgende datums in gedachten:

Voorgestelde datums:

  • 16 Juli Ma
  • 17 Juli Di
  • 18 Juli Wo

Dit zou dan in de avonduren plaats vinden.

 

Als men toch gebruik wilt maken van de locatie, is hier een uitgebreidere voorbereiding voor nodig en wil ik voorstellen om dit een week later plaats te laten vinden op één van de volgende datums:

  • 23 Juli Ma

  • 24 Juli Di

  • 25 Juli Wo

Tijd is dan nog onbekend. maar reken op avonduren.

@phtvs, @prepass, @Kvgorp @f150, @DickBerts, @phaelin, @Emergency, @vheeswijk, @Davena, @Highway

 

Ik kan alle dagen. Ik heb desgewenst een meetinglokatie beschikbaar op loopafstand van een station.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Emergency
Een meeting als aftrap lijkt me wel zinvol, even kennis maken maakt ook meer betrokken. Dit is geen SC maar serieus berichtgeving over zeer ernstige en gevaarlijke situatie's namelijk.

De live blog was sneller dan de meeste media, en dat zou kunnen betekenen dat we snel heel veel volgers kunnen gaan krijgen, want dit willen mensen.

 

Eens. Live ontmoeting is altijd zinnig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Emergency
Ik heb video servers. Zal je een link via PM sturen, waar je mbv een klein helper programma verbinding kunt maken met de deelnemers, camera delen, scherm delen of onderdelen van je scherm delen. Google Hangouts is overigens ook een optie: http://www.google.com/hangouts/ maar helaas niet bij mij in beheer;)

 

Als we niet irl kunnen ontmoeten, dan liefst geen medium als google hangout; voorkeur gaat uit naar teamspeak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...