Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fallkniven F1 geroest


bjo1998

Aanbevolen berichten

Persoonlijk heb ik een nogal vette gezichtshuid (vroeger acne enzo) en ik kan mij voorstellen dat huid oliën al voldoende zijn om het staal te beschermen, even vinger langs de neus en voorhoofd en over het staal wrijven. Nog lichaamseigen ook dus zal wel veilig zijn :p

 

Ik heb wel eens gehoord dat je oorsmeer kunt gebruiken om je wapen mee in te vetten. De zuren en zouten van je huidvet tasten idd eerder het metaal aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb je nog nooit naar Najib Amhali gekeken met zijn soa test :-)

 

 

*desnoods maak je ze zelf door een houten satestokje achteraan te splitten en deze in zo'n wattebol de draaien

 

Laat ik daar toevallig mee bezig zijn geweest, dat splijten van satéstokjes, maar voor een ander doel: Een blaaspijp voor jagen op klein wild.

Hieronder een foto van stokjes waarin kleine breekmesjes zijn gemonteerd.

 

Blaaspijp.jpg.575c17e2cb45b5a3744a72c6b4f6b507.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...
  • 1 maand later...

Sorry voor de kick, maar elke staal kan roesten.

 

Heb ook hele goede verhalen gelezen over de H1 serie, dat zijn toch die met het gele handvat?

de anti roest werking komt door een chroom laagje welke het staal beschermt. als dit is beschadigd moet het hersteld worden anders kan het zo weer roesten. herstellen van zoiets kan je doen door het rvs in een sterk zuur te stoppen(passiveren) en daarna zonder af te spoelen aan de lucht te laten drogen. Hierdoor kan de chroomlaag zich weer herstellen. Sterke nitric acid oplossingen of citroenzuur in zeer hoge concentratie wordt veel toegepast.

Maar ik zou zoiets pas doen als het heel ernstig is en anders gewoon bijhouden met wat olie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de kick, maar elke staal kan roesten.

 

Heb ook hele goede verhalen gelezen over de H1 serie, dat zijn toch die met het gele handvat?

de anti roest werking komt door een chroom laagje welke het staal beschermt. als dit is beschadigd moet het hersteld worden anders kan het zo weer roesten. herstellen van zoiets kan je doen door het rvs in een sterk zuur te stoppen(passiveren) en daarna zonder af te spoelen aan de lucht te laten drogen. Hierdoor kan de chroomlaag zich weer herstellen. Sterke nitric acid oplossingen of citroenzuur in zeer hoge concentratie wordt veel toegepast.

Maar ik zou zoiets pas doen als het heel ernstig is en anders gewoon bijhouden met wat olie.

 

Dat van die handvatten klopt, in de Spyderco Salt serie komen gele grepen vrij veel voor, al zijn ze er ook met zwarte grepen (en zwarte lemmeten)

Ik heb ooit wel eens vernomen dat het mogelijk zou moeten zijn met koningswater of andere sterke zuurcombinaties (overigens nooit enig bewijs van gezien), maar zelfs na jaren in zeewater of speciale zoutmistkamers gaat H1 niet roesten (serieus getest)

Het heeft in dit geval ook niks te maken met een oppervlakkig chroomlaagje: het materiaal is door-en-door roestvrij.

Geldt trouwens ook voor de veer van de backlock (eveneens uit H1), de schroefjes, en de pocketclip (titanium)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het materiaal is door-en-door roestvrij.

 

inderdaad net even opgezocht, en het lijkt een prima staal voor zoutwater excursies!

het enige wat ik niet echt snap is de manier waarop het gehard word.. die methode lijkt me wat oppervlakkig, en ik weet niet hoe diep de geharde laag doordringt, en hoe lang deze blijft bij het herhaaldelijk slijpen over een paar tiental jaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

H1 is uitermate goed geschikt voor gebruik in zoute of zure omgevingen, eigenlijk overal waar roest ongewenst is.

Zeevissers & duikers, offshore, levensmiddelenindustrie, etc.

In plain edge staat H1 overigens niet bepaald bekend om zijn fantastische standtijd (denk +/- AUS8 staal), maar het is wel gemakkelijk zeer scherp te krijgen.

De gekartelde uitvoering daarentegen behoudt zijn scherpte beduidend langer.

@fragalot Voor wat betreft de hardingswijze: google op precipitatieharden.

 

Hier een link naar het Instagram account van een Amerikaanse kajakvisser in Costa Rica die o.a. een aantal Spyderco H1 messen in gebruik heeft en daar ook over schrijft: https://instagram.com/crkayakfishing/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...