Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Aluminium Pyro Piston


larik

Aanbevolen berichten

Toen mij gevraagd werd om een review te maken over de Pyro Piston was het antwoord natuurlijk meteen JA! Ik voel mij stiekem een beetje vereerd (bescheidenheid is mijn hindernis) dat ik dit mag doen dus heb er even goed te tijd voor genomen vanmorgen in het prachtige park Zuid-Kennemerland.

 

 

Wat is dat nou zo een Pyro Piston? Het is een moderne variant op een traditionele manier vuur creeën en nieuw te krijgen in de http://prepshop.nl/aluminium-pyro-piston prepshop nu voor 29,95 van 39,95.

 

Je steekt je tondel aan door middel van het met snelheid samen persen van lucht in een luchtdichte aluminium cilinder en dus niet met vonken of wrijving.

Er zit ook een firesteel bijgeleverd dus je hebt 2 manieren om voor te maken bij de hand met de Pyro Piston.

 

In de dopjes zit opbergruimte, je kan de bovenkant eraf draaien en daarin tondel bewaren.

Je krijgt wat reserve rubber ringetjes erbij, 4 reserve en 1 zit al op de cilinder.

 

WP_20140609_001.jpg.b153a4860d17851c5be8f10490c73475.jpg

 

Mij leek het heel handig omdat ik met een firesteel niet zo heel handig ben nog, nu is dat ook niet meer nodig dankzij ons aller prepshop :)

Maar of het ook zo handig is heb ik vanmiddag uitgeprobeerd.

Je stopt een heel klein beetje tondel in de cilinder, zorgt dat je een stevige ondergrond hebt en persen maar (beide handen gebruiken!)

 

WP_20140609_005.jpg.b1e91c14322b0fc0c062ef53ba688865.jpg

 

WP_20140609_007.jpg.f3b0f55addf27209238814dc0ab5ffa1.jpg

 

WP_20140609_008.jpg.7c6d68b72eac8ae6767f4753b96a88bb.jpg

 

WP_20140609_008.jpg.7c6d68b72eac8ae6767f4753b96a88bb.jpg

 

WP_20140609_010.jpg.20ab3e7196320a7668cefd67f29faf18.jpg

 

1keer goed persen en meteen de cilinder eruit halen, licht blazen en kommaar op met het vogelnestje droog gras of wat dan ook.

Ik heb het 6x gedaan en elke keer was het raak, op de foto niet te zien denk ik, daar was ik steeds iets te traag voor met de camera.

 

Wat mij ook verraste was de hoeveelheid tondel die gebruikt word, op de foto hieronder zie je 2x tondel.

 

WP_20140609_012.jpg.2ec7cec7d76bd9baae61a230f68ea770.jpg

 

Conclusie: ik vind het een verdomd handig setje, gaat direct de BOB in bij het vuursetje en zal de voorkeur krijgen boven de firesteel.

Nadeel is wel dat het soms wat priegelen was met de tondel in de cilinder stoppen omdat je zo weinig nodig hebt en het op tijd eruit krijgen, dat vereist wel wat snelheid en in mijn geval wat oefening.

 

Als iemand een verzoekje heeft dat ik het met een bepaalde tondel probeer zeg het even en dan maak ik daar wat foto's van en zet ik er hier bij.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Kun je 't eens proberen als het ding in 't water gevallen is? Wel droge tondel natuurlijk (duh). Met andere woorden, je laat 't geheel uit je handen vallen (open en al) en nu is ie zijknat. Doet ie 't met wat nieuwe droge tondel dan nog steeds?

 

Ik zou verwachten van niet maar wie weet vergis ik mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phaelin ik heb hem in het water gelegd 20 secondes. De tondel in de dop bleef droog, heb ik in de cilinder gedaan en er kwam iets rook af alleen ging direct uit. De tondel voelde nat, dus eerst wel even droog maken zou ik zeggen.

 

Ook even foto van watten in vaseline en droge watten bijgevoegd, zoals te zien was dat geen succes.

 

WP_20140609_016.jpg.2c91eee137d34098142a638313247473.jpg

 

WP_20140609_017.jpg.eb393c47ffe0c9b0a1336d4a425d218f.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Respect voor de mensen die hiermee vuur willen en kunnen maken.

 

Maar ik ga buiten een aansteker voor een backup van een firesteel en heb altijd touw bij voor een drill te maken.

 

Er zijn voor mij te veel onderdelen die kwijt, stuk of onderhoud vragen. Rubber o-ringetje kwijt of stuk dan werkt dit ding niet en het zijn juist die kleine dingen die het makkelijkste stukgaan. Ik heb ook vrij dikke vingers en om telkens zo stukje verkoold spul erin te prutsen met een tangetje of een pincet, daar heb ik ook niet veel zin in. Probeer maar eens zo'n ding vuur te maken als je onderkoeld bent (test: je handen 2 minuten in ijswater houden)

 

Als dit m'n enige tool zou zijn nadat ik door alle m'n firesteels en touw ben gegaan (en dat is heel wat) dan zou ik het misschien we overwegen... tot dan heb ik spullen genoeg die voor mij handiger werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou voor mij echt een gadget zijn, niet voor daadwerkelijk gebruik. M'n gadget budget is even op nu dus ik laat de mooie aanbieding van de prepshop even voorbij gaan. Heb nog eea op m'n verlanglijstje op de site dus als 't geld er is ga ik dat eerst maar eens bestellen. (nog wat eneloop aaa batterijtjes voor bij de goalzero etc...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoop mensen vinden zo ding maar niks, lees ik, maar zelf zie ik het wel zitten. In vergelijking met firesteels e.d. kan deze niet op @wodan, tondel is makkelijk zelf te maken of te vinden.

De rubberring, die kan slijten, maar zelfs dat is met wat prutsen wel te improviseren met bv ingevet touw of leer, als ze alle vijf op zijn.

 

De vuurboog is ook een optie @carismo, maar persoonlijk vind ik dat een verrekte lastige methode die ik nog steeds niet echt goed onder de knie heb.

 

Zo'n vuurpomp levert toch mooi eindeloos vuur, voor de rest prep ik aanstekers, ipv firesteels, want als je toch iets moet aanschaffen/meeslepen zijn die dingen onverslaanbaar in gebruiksgemak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@larik Je schreef over tondel te proberen , heb ik een vraagje zou je kapok vezels voor me willen proberen in je fire piston . Ik heb hier twee soorten kapok liggen

de ene is fabrieksschoongemaakte kapok en de ander zit nog in de peul (deze laatste kan je bij Intra tuin kopen als zijnde nest materiaal voor beestjes als hamsters ed)

kapok is iets fijner van structuur als watten en is iets vettig (bijna waterafstotend) met een gewone firesteel is het zonder meer prachtig aanmaak materiaal en beter

als watten . Larik in mij zelfgemaakte fire piston krijg ik ontbranding van enkele van deze pluishaartjes maar niet voldoende en het gaat dus uit . Nu kan het zijn dat mijn passing

iets minder is als uw fire piston (mijne is gewoon handgemaakt) dus zou u voor mij eens dit kapok willen proberen , kijken of het in uw fire piston wel werkt ??

Verder wat is uw tondel die erbij zit ?? (ik neem aan dat het bruine Amadou is en het zwarte een verkoold materiaal als touw of zo ?? )

Waarom gebruikt u geen vaseline , bij gebruik van een klein beetje vaseline is de afdichting nog beter en de slijtage aan je afdichting zelf minder .

@Raycoupe zoals je zegt ik heb ook voorkeur voor wel een fire piston omdat je altijd tondel kunt maken ervoor en dus altijd vuur kunt maken .

Wel één kanttekening wil ik er wel bijzetten Larik zoals je hem getest hebt prima , maar ik heb het ook geprobeerd met wat verkleumde vingers

want ook dat kan voorkomen en dan wordt het weer aanzienlijk moeilijker om er wat tondel in te doen (een open gebogen paperclip is dan

een handig hulpmiddeltje zowel om het erin te doen als het eruit te halen . Ik weet niet of je er veel ervaring mee hebt

maar het is wel zaak , zeker als je verkoold tondel gebruikt dat je de boring schoon houdt .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels amadou en verkoold jute heb ik gebruikt.

Ik zal eens kijken voor kapok bij de welkoop hier in de buurt of ze het daar verkopen, vrijdag kom ik daar langs.

 

De cilinder was idd ingesmeerd met wat vet, vaseline zal het wel zijn.

Heb je een rubber ringetje geprobeerd? Het ringetje zit in de mijne in een gleufje zeg maar waardoor hij op de plek blijft, die zorgt ook voor de luchtdichtheid(Is dat een woord?) anders werkt ie niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante review en bruikbare discussie.

Prijs is inderdaad relatief hoog, maar dit is wel een andere methode die alleen de rubberen ringetjes verbruikt. (!)

Voor krap twee tientjes of vijfentwinig euro als kit zou het een no-brainer zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels amadou en verkoold jute heb ik gebruikt.

Ik zal eens kijken voor kapok bij de welkoop hier in de buurt of ze het daar verkopen, vrijdag kom ik daar langs.

 

De cilinder was idd ingesmeerd met wat vet, vaseline zal het wel zijn.

Heb je een rubber ringetje geprobeerd? Het ringetje zit in de mijne in een gleufje zeg maar waardoor hij op de plek blijft, die zorgt ook voor de luchtdichtheid(Is dat een woord?) anders werkt ie niet.

@larik . ik dacht dat die fire piston geen O-ring had maar een soort ''leertje'' van rubber ( rubber schijfje net als een kraan leertje waar een gaatje in zit en dat dit schijfje op zijn plaats werd gehouden

doordat het voorste deel van de zuiger (waar het gaatje in zit waar je de tondel in doet ) vastgeschroefd zat op de zuiger bij mij is het inderdaad een gleufje waar de O-ring in valt punt is als je een gleufje voor een O-ring in hout maakt met

een zaagblaadje dat de passing ver van echt zuiver is (een normaal gleufje voor een O-ring is aan de bovenkant iets nauwer als aan de onderkant , dus trapeziumvormig en ik gebruik standaard maten als koperen buis 10 mm met 9 mm rondhout , maar voor charred cloth werkt hij perfect . een voordeel van kapok als je dat in die van jou werkend krijgt is dat je fire piston veel schoner blijft

ook de Amadou is schoner in gebruik als de verkoolde jute (zul je vanzelf wel gaan merken ) een pijperagger is een goed tooltje om de boring schoon te maken , ik gebruik zelf een ijzerdraadje waar ik een plat oogje aan gevouwen heb en waarin ik keukenpapier draai , voor thuis een goede oplossing maar voor onderweg zijn pijperaggers wel handig .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er ook 1 en mijn ding is het niet... maw ik zal er wel niet mee overweg kunnen. Ik heb de deuken in de tafel geslagen en gedrukt en alles wat k eruit krijg is een beetje rook en beperkt smeulen.

Ook het eerder genoemde gepriegel met eventueel koude handen zie ik niet zitten

Deze piston vind ik best groot en als ik het afzet tegen een zelfde volume aan firesteels dan is mijn keus snel gemaakt. Gezien mijn ervaringen zou ik er zelf niet graag op vertrouwen als het mijn vuurmaker zou zijn

Buiten een aansteker om geef ik toch echt de voorkeur aan een firesteel.

 

Voor de fun zal ik er eens 1 of 2 zelf maken op de draaibank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nickx ik ''speel'' al jaren met fire pistons en ze zijn wel degelijk gewoon goed te gebruiken (los van wat gepriegel met koude vingers want dat het ik zelf uit geprobeerd indertijd

en er van te voren alvast wat tondel in doen voor een volgende keer is een goed idee ,waarbij je wel moet zorgen dat er geen vaseline aan je tondel komt)

Wat betreft het je niet lukken of moeizaam . je krijgt er geen vuur mee , enkel maar een klein stukje gloeiend tondel , een kooltje wat je bij je de rest van je tondel doet .

het niet ontbranden van je tondel /kooltje kan liggen aan dat je het misschien niet goed doet .Veel menden denken erin persen met veel kracht ,

maar het gaat erom dat je het zo snel mogelijk doet , je moet de zuiger zo snel mogelijk in je fire piston drukken

( het is puur de snelheid die het hem doet )

Het is een handigheidje dat geef ik toe , maar een fire piston is net als alle gereedschap je moet er mee leren omgaan ( en ook onderhouden en schoonmaken )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels in mijn geval ligt het aan de smid en niet aan de hamer.

Ik begrijp het principe van een fire piston en begrijp ook dat het geen aansteker is in de vorm van vlammen. Ik krijg er alleen geen mooi brandend tondeltje uit.

Zoals ik uit je schrijven begrijp is de slagsnelheid dus belangrijker dan de kracht, dan ga ik het nog eens meer op die manier proberen. Thanx

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nickx , Dat klopt hoe sneller de druk stijgt hoe meer warmte wordt ontwikkeld (gaswetten als Boyle-Gay-Lussac)

Als je er zoveel problemen mee hebt dan eerst eens even alles op een rijtje . is je charred colth goed (kan iets vochtig zijn of slecht verkoold ??even checken)

je fire piston goed schoon maken met pijperaggers of keukenrol papier op een saté pen gedraaid of zoiets

dan een wat charred cloth in je firepiston zuiger doen (luchtig , niet vastpersen er moet hete lucht in kunnen )

en liefste het er ietsjes uit laten steken , net boven de zuiger zodat de

charred cloth goed in contact komt met de hete lucht . vervolgens een heel klein beetje vaseline op je afdichting zetten

en het overtollige eventueel met een stukje keukenrol papier verwijderen

Een trucje wat extra kan helpen is de zuiger een aantal keren achter elkaar in de fire piston duwen (in uit) zodat de tempeatuur al

iets stijgt en dan je echte slag , zo snel mogelijk erin en eruit dat zou echt moeten werken

Het is een echt een handigheidje en als je het eenmaal onder knie hebt is het geen enkel probleem ,

meestal moet je met maximaal 2 of 3 x slaan een kooltje hebben

en als je een wetenschappelijke vergelijking wilt over hoe de fire piston werkt (en diesel motor)

dit is een hele mooie ervoor :cool:

http://www.bbc.co.uk/bang/article_firepiston.shtml

ik hoor het wel

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze ringetjes bedoelde ik, misschien heet het leertjes zo technisch ben ik niet, gewone ringetjes van de kraan bv zal ik niet gauw kopen ervoor, deze lijken me veel strakker te zitten en die van de kraan rollen volgens mij zo eraf.

WP_20140613_001.jpg.32a31e33f543f264925fd5ace17857d1.jpg

 

Ik ben vanmorgen langs de welkoop geweest, er waren 2 soorten hamsternestjes een rode en deze, de rode laten liggen lijkt me eerder te ontploffen dan dat het smeult :p

Van natuurlijke vezels stond op de verpakking, precieze naam niet kunnen ontdekken. @Wafels

 

WP_20140613_002.jpg.68d4ea2528d46ba39b7afd49249dac3e.jpg

 

WP_20140613_003.jpg.b111bd5497571f4b00747325d4635e40.jpg

 

Na flink wat beuken en rammen, en techniekjes die ik op youtube heb gezien is dat het beste wat ik er mee kon.

Die kapok gaat er bij mij niet bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@larik dat is inderdaad een ''leertje'' zoiets wordt ook in kranen gebruikt en is iets anders dan een O-ring ik neem aan dat je

de voorkant van je piston (waar dat gat in zit waar je de tondel in doet ) los kunt schroeven van de rest van de piston en dan eventueel een nieuw leertje

er tussen kunt doen en weer vastschroeven .

En inderdaad dat wat je daar hebt is kapok en jammer om te horen dat dit kapok dus ook niet in een commercieele fire piston werkt :( het ligt dus niet

aan mijn fire piston . Want als het had gewerkt , hadden we namelijk mooie schone tondel gehad .

Overigens is het geen geld weggegooid van je want het is hele mooie tondel en werkt in principe nog beter als watten ( voor gebruik met een firesteel )

Dit hieronder is een O-ring en deze zit in een groefje wat in de piston zit (je schuift het ringetje er als het ware op en het valt in het groefje

ik denk dat je het verschil nu wel ziet tussen een ''eertje'' en een O-oring

ORINGS4.jpg.7a0e954257b31911f64fa68d770656cf.jpg

Zijn deze ''leertjes '' die je bij je fire piston krijgt ook nog eventueel los na te bestellen of is het een eenmalige levering ?

maar hartelijk dank dat je het hebt willen proberen met dit kapok ik was eigenlijk erg benieuwd of het zou werken in een commercieele fire piston

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.isurvive.nl/epages/63102780.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63102780/Products/20008

 

Kijk en heel duur zijn de reserve niet, vind ik tenminste.

 

Ik neem de kapok mee morgen, ga ik even met de firesteel spelen, watten zij wel wat goedkoper dat is het voordeel daarvan.

 

Ik zat te denken om een borsteltje van een scheerapparaat in de set te doen om makkelijk de tondel weg te halen die ernaast zit zeg maar, scheelt pielen met schoonmaken als er wat tondel naas het kuiltje komt En ik heb nog een staalborsteltje om de cilinder schoon te maken, kijken of dat wat is.

 

Nu,weet ik idd het verschil tussen ringetjes en leertjes :) die sanitairringen rollen volgens mij mee tijdens het pompen, lijken me niet zo strak als de leertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@larik een oude tandenborstel is daar ook prima voor :rolleyes:kun je desnoods het ''handvat wat in korten zodat het allemaal wat compacter is

ik gebruik zelf een open gevouwen paperclip om het gloeiende kooltje uit de piston te halen maar een saté pen werkt daar ook prima voor .

Een O-ring geeft iets minder wrijving als die leertjes die jij hebt dat klopt maar jou afdichting is denk ik zelfs nog iets te verstellen door de kop nog ietsjes

vaster te draaien waardoor het '' leertje '' nog iets uitzet en beter afdicht .ik heb zo'n fire piston als jij hebt gemaakt van een kraanleertje

maar dat soort rubber is eigenlijk te hard en daardoor moet je met name bij het eruit trekken van je zuiger behoorlijk veel kracht zetten

Je kapok is goede tondel omdat kapok iets vettig is , en de vezels zijn fijner als van watten . moet je morgen dan maar eens proberen

verkoolde kapok werkt ook prima , met vuurstaal en vuursteen

gr will

(en inderdaad watten i s aanzienlijk goedkoper als kapok :( maar nogmaals hartelijk dank dat je het hebt willen proberen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...