Ga naar inhoud
GENEGEERD

Schimmel in de honing?


phaelin

Aanbevolen berichten

Ok, dit vind ik maf. Ik heb een paar kleine potjes honing (geen idee meer waar vandaan) en ik dacht dat ze een beetje gekristalliseerd waren. Dus ik heb ze verwarmd, maar 't spul blijft en als ik goed kijk naar de bodem lijkt 't wel kleine schimmeltjes die erin zitten. Kan dat eigenlijk wel? En zo niet, wat is 't dan?

 

@Bijenman , Enig idee?

 

20140607_202811.jpg.f94124377c3a866215b6f6e2452ca1ac.jpg

 

20140607_202723.jpg.72e9d0090d316d2bf040cb7b4f0a0828.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@phaelin Het lijkt mij dat je de honing niet lang genoeg hebt verwarmt, waardoor niet alles opgelost is en miniscule deeltjes achterbleven.

Deze miniscule deeltjes geven weer aanleiding tot herkristallisatie.

Probeer eens opnieuw en langer. Maakt dat verschil ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken deze honing, ik heb er toevallig zelf ook nog een potje van staan thuis. Deze honing komt volgens mij uit België.

Wat je ziet als schimmel zijn volgens mij gewoon suiker kristallen die zich niet snel vloeibaar laten maken. Misschien beter verwarmen

 

Ik heb ook even een fotootje gemaakt van mijn potje en daar kun je zien dat de kristallen zich al mooi hebben gevormd in een leuk vormpje.

20140607_210125.jpg.98b06bc877f805a0aaf6d10980bbd671.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sam's EDC

Honing is niet eeuwig houdbaar. Dit heeft met het vochtpercentage te maken.

Volgens de nieuwe Europese richtlijn mag het vochtgehalte van honing niet hoger zijn dan 20 % en heide honing niet meer dan 23%.

Honing met een vochtgehalte van

- 20%, is tenminste 3 maanden houdbaar.

- 19% - 12 maanden.

- 18% - 18 maanden

- 17% - 24 maanden

Heidehoning met een vochtgehalte van 23 % is tenminste 6 maanden houdbaar.

 

@phaelin

Een kwartiertje is best wel kort. En honing kun je ook beter niet in kokend water verwarmen. Boven de 60 graden verliest de honing veel van haar identiteit (stuifmeelkorrels, enzymen en aromastoffen).

Ik laat het water niet warmer worden van 50 graden en laat het (voor een pot) minimaal een uur zo staan. (en ff twee sateprikkers oid tussen de pot en de pan, anders komt het water niet aan de onderkant )

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sam's EDC

Honing is niet eeuwig houdbaar. Dit heeft met het vochtpercentage te maken.

Volgens de nieuwe Europese richtlijn mag het vochtgehalte van honing niet hoger zijn dan 20 % en heide honing niet meer dan 23%.

Honing met een vochtgehalte van

- 20%, is tenminste 3 maanden houdbaar.

- 19% - 12 maanden.

- 18% - 18 maanden

- 17% - 24 maanden

Heidehoning met een vochtgehalte van 23 % is tenminste 6 maanden houdbaar.

 

@phaelin

Een kwartiertje is best wel kort. En honing kun je ook beter niet in kokend water verwarmen. Boven de 60 graden verliest de honing veel van haar identiteit (stuifmeelkorrels, enzymen en aromastoffen).

Ik laat het water niet warmer worden van 50 graden en laat het (voor een pot) minimaal een uur zo staan. (en ff twee sateprikkers oid tussen de pot en de pan, anders komt het water niet aan de onderkant )

 

Oh, dat wist ik niet. Mijn vader vertelde me altijd dat het enige product dat eeuwig houdbaar was, honing was.

 

Sam

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Honing hoort in theorie 'eeuwig' houdbaar te zijn. Maar als het schimmel is heb je waarschijnlijk bijv. met een vieze lepel erin gezeten denk ik. Maar dat hes gewoon kristallisatie is kan ook.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Um, nee, potje is nooit open geweest. @techie Ik wilde 1 van de potjes proeven, zodoende ff verwarmd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Um, nee, potje is nooit open geweest. @techie Ik wilde 1 van de potjes proeven, zodoende ff verwarmd.

 

De smeerbaarheid is niet top, maar gekristalliseerde honing kun je prima eten, zoals @ghostwiper ook al zei en is gezonder dan verwarmde honing.

 

De reden waarom er veel verhitte honing wordt verkocht, is dat deze daarna niet meer kristalliseert want dat vinden veel mensen maar raar terwijl het geen kwaad kan.

Net als vlokkende olijfolie, als je die wat koud wordt, brengen sommige mensen ook terug naar de winkel.

 

Ik vind het altijd geruststellend als m'n honing kristalliseert, weet ik dat tenminste zeker dat het geen verhitte honing is en al zijn voordelige natuurlijke eigenschappen nog heeft. :)

(geen garantie dat het 100% natuurlijke honing is echter)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...