Ga naar inhoud
GENEGEERD

Buitenlandse valuta cash (als de Euro valt)

BTF
 Share

Recommended Posts

Ik lees hier veel over het hebben van fysiek goud/zilver en cash geld.

Zijn er ook mensen die buitenlandse valuta thuis hebben liggen? Ik kan me voorstellen dat dergelijk fiat geld zijn waarde heeft wanneer de euro fors minder waard zou worden. Tijdens een (onwaarschijnlijk) scenario dat je via een bepaald laat moet 'vluchten' of weet ik wat zou het ook handig zijn een bepaalde hoeveelheid van het geld van dat land te hebben.

Wat denken jullie? En welke valuta zouden een goede overwegingen zijn? Zwitserse Francs? Noorse Kronen? Poolse Zloty's?

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Heb er nog niet veel van. 50 ponden en 80 dollar. Leek me wel handig maar is nu nog wel te weinig.

Uhhmm, branden die ponden of dollars langer?

Of voelen ze zachter aan als je er je achterste mee afveegt?

Het mag duidelijk zijn voor mij is dat allemaal een pot nat als het fout gaat:)

Goud of zilver als je over hebt maar prepper spullen voorop...

Koop zo min mogelijk wat je anders niet zou gebruiken, het kan natuurlijk geen kwaad, :eek:, als je nieuwe prepper spullen gaat gebruiken waar je anders nooit aan zou denken.

Meteen Amisch gaan is mischien overdreven......

Link naar reactie

Uhhmm, branden die ponden of dollars langer?

Of voelen ze zachter aan als je er je achterste mee afveegt?

Het is een kwestie van risico-spreiding. Als de euro hard keldert, wil dat nog niet per se zeggen dat de Noorse Kroon of Zwitserse Frank dat ook doen.

Link naar reactie

Heeft wel mijn voorkeur om ook wat andere valuta te hebben. Tot nu toe alleen dollars naast mijn euro's in de voorraadkast, om klein beetje spreiding te hebben. Al is het grotendeels een pot nat natuurlijk, euro en dollar. Maar gevoelsmatig (lees: w.s. door de verhalen van de Weimarrepubliek) toch wat dollars in huis gehaald. Chinese Yen is wellicht verstandiger, of bv de Singapore dollar.

De Zwitserse franc en Noorse kroon zijn gekoppeld aan de euro. Helaas deze dalen dan even hard mee.

Ben geen valuta expert, maar volgens mij klopt het niet wat je zegt qua Zwitserse Frank. Die hebben ze alleen begrenst qua maximale exchange rate om de vlucht in Franken tegen te gaan, toen de euro ging wankelen en de Frank een sterk alternatief werd, waardoor hij zo duur werd (t.o.v. euro) dat hun hele export in elkaar klapte. Maar dat lijkt me iets anders dan "aan elkaar gekoppeld" zijn.

Link naar reactie

Ook ik heb cash in huis hoor, en spreiden is nog nooit dom geweest.

Ik kan niet in de toekomst kijken maar ik denk dat als de euro gaat heel veel anderen valuta mee gaan.

DN kun je mazel hebben en een goede gok, maar zie in nederland nog geen echte handel in minderbekende valuta ontstaan.

Kan er helemal langs zitten hoor, is maar mijn gedachte..

Link naar reactie

Wat bedoel je met gekoppeld? Ik zie geen reden waarom de Noorse kroon net zo hard als de euro zou zakken.

Omdat de euro "goedkoop" wordt krijgt deze een sterkere export positie. Noorse kronen worden "duurder" en de export positie neemt hierdoor af.

De Noorse centrale bank heeft bekend gemaakt dat ze dit niet zullen laten gebeuren. Eveneens als met de Zwitserse frank zal de Noorse kroon samen met de euro dalen in waarde.

Zie volgens artikel: http://biflatie.nl/artikelen/46-edelmetalen/17192-goud-enige-vluchthaven-ter-wereld-door-valutaoorlog

Link naar reactie

Heeft wel mijn voorkeur om ook wat andere valuta te hebben. Tot nu toe alleen dollars naast mijn euro's in de voorraadkast, om klein beetje spreiding te hebben. Al is het grotendeels een pot nat natuurlijk, euro en dollar. Maar gevoelsmatig (lees: w.s. door de verhalen van de Weimarrepubliek) toch wat dollars in huis gehaald. Chinese Yen is wellicht verstandiger, of bv de Singapore dollar.

Ben geen valuta expert, maar volgens mij klopt het niet wat je zegt qua Zwitserse Frank. Die hebben ze alleen begrenst qua maximale exchange rate om de vlucht in Franken tegen te gaan, toen de euro ging wankelen en de Frank een sterk alternatief werd, waardoor hij zo duur werd (t.o.v. euro) dat hun hele export in elkaar klapte. Maar dat lijkt me iets anders dan "aan elkaar gekoppeld" zijn.

Uhm als je een maximale exchange rate insteld heb je toch een koppeling? De Euro zakt en de Zwitserse frank en Noorse kroon zakt mee. De Noorse centrale bank heeft na Zwitserland ook bekend gemaakt dat ze niet zullen toestaan dat de Noorse kroon te "duur"wordt. Dit was zo rond maart 2012 besloten.

Kijk maar naar de grafieken van de valutaparen EU/USD, EU/CHF, EU/NOK, USD/JPY.

Link naar reactie

• Admin

Amerikaanse Dollars, Yens, Noorse Kronen en Australische Dollars heb ik in kleine hoeveelheden (kleine coupures). Klein beetje spreiden kan sowieso geen kwaad maar denk dat in geval van een systeem crash je t.z.t. meer hebt aan zilver en gouden munten. (als is het maar om je kapitaal een beetje te verzekeren).

Link naar reactie

Mag ik vragen. Waarom Japanse Yens? Japan heeft toch een zeer hoog risico. Bij een crash zullen zij nog hardere klappen krijgen doordat hun export keihard zal gaan afnemen.

Een Chinese vriend van me was laatst op zakenreis. Hij vertelde me dat in Japan de mensen zeer ongerust zijn geworden. In China ziet hij ook steeds meer fabrieken sluiten. Ze komen in grote problemen daar hun staatsschuld over de 240% van het bbp zit. Ok ze financieren deze schuld grotendeels intern maar dan toch.

Mijn voorkeur gaat uit naar Australische, Canadese en Nieuw Zeelandse Dollars.

Link naar reactie

Alle fiat valuta zijn een probleem bij een wereldwijde crash van het banksysteem. Aangezien geen enkel fiat systeem is gebaseerd op een waardevol onderpand.

Als je je wilt verzekeren tegen een crash van het huidige wereldwijde monetaire systeem doe je er imo beter aan om goud of zilver te kopen.

Link naar reactie

• Admin
Mag ik vragen. Waarom Japanse Yens? Japan heeft toch een zeer hoog risico. Bij een crash zullen zij nog hardere klappen krijgen doordat hun export keihard zal gaan afnemen.

Het is ook maar een klein gedeelte en schat de kans ook laag in dat ik deze zal moeten gebruiken. Als de Japaners het al niet zouden redden met hun werk metaliteit hoe erg zal (Zuid) Europa dat wel niet geraakt gaan worden. Denk dat de hele "mindset" compleet op de schop moet bij ons en de rest van onze Europese vrienden. Ik praat wel eens met neefjes of met jonge mensen en als je hun kijk op de wereld gaat analyseren en wat ze willen worden maak ik mij pas echt zorgen :)

Link naar reactie

• 10 months later...

Ook nu - bijna een jaar nadat dit topic startte - ben ik benieuwd of er nog wijzigingen zijn qua verstandige adviezen als bescherming van je vermogen tegen een val van de euro. Inmiddels hebben goud en zilver een flink waardeverlies t.o.v. dollar, dus zolang je het gebruikt als spaarmiddel wanneer de euro en dollar nog 'rustig' doordraaien, betekent het primair toch koopkrachtverlies.

Mijn vraag: We weten allemaal dat diversificatie heel verstandig is, dus ondanks dat vele valuta's net als euro en dollar gebakken lucht zijn, welke adviezen zijn er qua investeren in andere valuta's? Of is dit volledig glazenbollenwerk ...

Link naar reactie

Ook nu - bijna een jaar nadat dit topic startte - ben ik benieuwd of er nog wijzigingen zijn qua verstandige adviezen als bescherming van je vermogen tegen een val van de euro. Inmiddels hebben goud en zilver een flink waardeverlies t.o.v. dollar, dus zolang je het gebruikt als spaarmiddel wanneer de euro en dollar nog 'rustig' doordraaien, betekent het primair toch koopkrachtverlies.

Mijn vraag: We weten allemaal dat diversificatie heel verstandig is, dus ondanks dat vele valuta's net als euro en dollar gebakken lucht zijn, welke adviezen zijn er qua investeren in andere valuta's? Of is dit volledig glazenbollenwerk ...

Ik heb een deel in Chinese yuan op een lokale rekening daar omdat ik ook twee zakelijke vestigingen in China heb . Het is geen belegging, eventuele valuta verliezen neem ik voor lief. Het is vooral in het kader van spreiding. En ik heb een (bijna lege) dollar rekening, maar zal bij een gunstige koers toch wel weer wat dollars kopen. Ik zoek het dus duidelijk buiten Europa.

Link naar reactie

Ik heb wat valuta voor landen waar ik wellicht in een bugout langs kom. Niets groots maar genoeg voor een tank benzine , nacht hotel, treinen, bus of boot etc.. Ook wat munten. In het begin is cash king wellicht kan je daarvan profiteren zonder de pm kaart te hoeven trekken. Ik pin gewoon elke keer zo'n 50 euro als ik daar in de buurt ben. Verder iets meer Euro gezien directe buren en lokale situatie. Ik kan me ook voorstellen dat dit soort valuta ook lastiger te krijgen kan zijn indien het waarde vaster blijkt als een Euro. Denk aan verre gaande "capital controls" het kan natuurlijk ook waardeloos worden met de tijd.. Dat is dan de verzekerings premie:rolleyes:

Rover

Link naar reactie

Ik heb zelf even gegoogled. interesante materie. Hou me aanbevolen voor vergelijkbare links. Volgens mij is er best een link tussen deze verhalen en een bugout onder verstoorde omstandigheden.

http://www.snopes.com/military/monopoly.asp

Wellicht een leuke link om te lezen. MI9 stuurde monopoly sets naar gevangenen om te steunen met ontsnappen.

1. A playing token, containing a small magnetic compass

2. A two-part metal file that could easily be screwed together

3. Useful amounts of genuine high-denomination German, Italian, and French currency, hidden within the piles of Monopoly money!

Of the estimated 35,000 Allied POWS who successfully escaped, an estimated one-third were aided in their flight by the rigged Monopoly sets. Everyone who did so was sworn to secrecy indefinitely, since the British Government might want to use this highly successful ruse in still another, future war.

Rover

Link naar reactie

Ik denk dat cash geld van de niet eurolanden om ons heen interessant kan zijn.

Bij een incident waarbij we NL moeten verlaten en (tijdelijk) naar een ander land moeten, hebben de preppers met cash geld van het land een betere kans. Je kan wel wat voorraad meenemen in de auto, maar niet voor langere tijd. Ook als het digitale banksysteem er dan uit ligt kun je nog wat kopen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...