Ga naar inhoud
GENEGEERD

Char cloth + tin


Aanbevolen berichten

Om het 'Nieuw in de prepshop' draadje niet te veel te vervuilen heb ik op aanraden van Simurgh een nieuw topic gemaakt over char cloth (maken) en altoids-achtige tins.

 

Je zou die blikjes ook groot in kunnen kopen bij Barkelys zelf? Misschien dat je dan toch nog iets leuks aan kan bieden voor een mooie prijs waar de prepshop ook weer wat aan kan verdienen?

http://www.barkleysmints.com/distributor-enquiries

 

Tja, ik snap het idee en het doel, maar voor het gemak wat er al is om het bij xenos te halen. Afgewogen tegen de kosten voor wat er waarschijnlijk zal moeten worden ingekocht... om nog maar te zwijgen van het volume. Wellicht in de verre toekomst, maar volgens mij zijn ook er niet veel mensen die zelf charcloth willen maken.

 

En ik hou niet van pepermunt ;-)

 

Het is geen prioriteit. Tenzij nu honderd mensen gaan reageren, dan wil ik wel mijn best doen natuurlijk.

 

Ik ga 't binnenkort wel proberen. Heb al een blikje met een gaatje erin. We gaan hier binnenkort weer een keertje bbq'en en als we dan klaar zijn poot ik m'n blikje erin. Kijken wat er gebeurt. Of 't een herhaalbare oefening wordt weet ik nog niet.

 

Ik hou ook niet van perpermunt. Dat was een probleem tot ik op een geniaal idee kwam.

Ik ben naar mijn kinderen toegegaan en gevraagd of ze mij wilden helpen met een groot probleem op te lossen. "Ik heb hier een paar blikjes met pepermuntjes en nu heb ik die blikjes nodig maar zoveel pepermuntjes kan ik niet op. Weten jullie een oplossing?"

Binnen een mum van tijd had ik 3 lege blikjes en ben sindsdien de liefste pappa van de heeele wereld :cool:

 

Lijkt mij ook.

 

De lokale sigarenboer/Readshop/Bruna verkoopt ook snoepjes in handig blikjes, bv. de Diele (honing) pastilles.

 

186043_1_Diele_Pastilles_Drop_Verfris_.jpg.a809d89b2bd43578e8e7966b1d552823.jpg

 

Alleen vind ik rond dan weer niet zo'n handige formfactor.

Gelukkig heb ik meerdere altoids blikjes en wat grotere die ik ooit heb overgehouden uit een relatiegeschenk actie.

Ook bruikbaar voor kleiner spul zijn de smint blikjes.

 

merken_frismakers_smint.jpg.085f65403daf2b77a559ff232b93436a.jpg

 

Misschien een goed idee hier een apart draadje over te starten. Over het maken van charcloth en tins etc

 

@AWOL: Neem je een Strepsil blikje :):

 

651ec7d8-99b2-11e3-8ad4-305e7241cf56.jpg.c18dd5a95d7c9cfadf38ae74aa0a0df1.jpg

@Simurgh, je hebt gelijk, je opmerking te laat gezien, 'k was allang blij dat het iets met preppen van doen had. ;)

 

@PharmD mocht je geen blikken doosje hebben , in geval van nood werkt aluminium folie ook (wel het er een aantal keren omwikkelen )

maar een koperen /stalen buisje aan 1 kant dicht geslagen en dan aan de andere kant er aarde in duwen en in het vuur leggen werkt ook prima

waar je wel op moet letten is dat als je een oud stuk kleding of stof neemt spijkerbroek of theedoek T-shirt ed) dat je dit eerst heel goed uitwast

gewoon een goed aantal keren weken en spoelen in schoon water want in wasmiddel zit borax en dat gaat in de stof zitten en werkt brandvertragend

(iets was je dus niet wilt bij charred cloth :p )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Raycoupe zijn die Strepsil blikjes nog te krijgen dan? Ziet er erg ouderwets uit.

 

Fotootje is gewoon met Google gezocht, idd een oud blikje. Geldt ook voor die van Diele pastilles, die ik heb liggen heeft net een andere opdruk.

Geen idee of die Strepsil blikjes nog verkocht worden, maar in 't snoepvak liggen vast nog andere vormen/maten/soorten.

 

Niet vergeten er een gaatje in te prikken en nadat er geen rook meer uit het blikje komt, nog even op het vuur laten liggen, want dan is nog niet alles verkoold.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fotootje is gewoon met Google gezocht, idd een oud blikje. Geldt ook voor die van Diele pastilles, die ik heb liggen heeft net een andere opdruk.

Geen idee of die Strepsil blikjes nog verkocht worden, maar in 't snoepvak liggen vast nog andere vormen/maten/soorten.

 

Niet vergeten er een gaatje in te prikken en nadat er geen rook meer uit het blikje komt, nog even op het vuur laten liggen, want dan is nog niet alles verkoold.

 

Ook eerst het blikje even laten afkoelen voor je het opent (los van je fikken branden), veel zuurstof kan alsnog tot ontbranding leiden.

Tevens niet vergeten dit buiten te doen of anders in een goed geventileerde ruimte, er komen niet lekkere gassen vrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is de Europese variant (zonder relief) alweer een stukje goedkoper

http://www.shopamerica.nl/nl/altoids-peppermints-eu.html

 

En deze is dan misschien ook wel handig :)

http://www.shopamerica.nl/nl/cadeauartikelen/retro-pillendoosjes/

 

nostalgic-art-pillendoosje-first-aid-kit.jpg.6138c40ea7374d9dc0b26c1a766556de.jpg

 

Hallo allemaal,

Hier kun je echte Altoids bestellen. De prijs valt wel mee, 3,49 voor een blikje. En dan krijg je de snoepjes er gratis bij ;).

 

http://www.shopamerica.nl/nl/amerikaans-eten/snoep/kauwgom-en-pepermunt/

 

Sam

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is de Europese variant (zonder relief) alweer een stukje goedkoper

http://www.shopamerica.nl/nl/altoids-peppermints-eu.html

 

En deze is dan misschien ook wel handig :)

http://www.shopamerica.nl/nl/cadeauartikelen/retro-pillendoosjes/

 

nostalgic-art-pillendoosje-first-aid-kit.jpg.6138c40ea7374d9dc0b26c1a766556de.jpg

 

Hoi,

Niet gezien, maar voor een halve euro had ik me toch een mooi origineel reliëf gepakt.

Ieder z'n keuze hè. :rolleyes:

 

Sam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is de Europese variant (zonder relief) alweer een stukje goedkoper

http://www.shopamerica.nl/nl/altoids-peppermints-eu.html

 

En deze is dan misschien ook wel handig :)

http://www.shopamerica.nl/nl/cadeauartikelen/retro-pillendoosjes/

 

nostalgic-art-pillendoosje-first-aid-kit.jpg.6138c40ea7374d9dc0b26c1a766556de.jpg

 

En allemaal verschillende prints!

 

Na het charcloth maken zijn ze allemaal zwart. :p

 

Er is vast iemand in je kennissenkring met zo'n blikkie of iets wat daar ook prima voor kan dienen. Kan even duren voordat je die tegen het lijf loopt, maar toch zonde om hiervoor apart een blikje te bestellen met 5,95 extra verzendkosten? :confused: Gewoon in het achterhoofd houden en 't komt wel een keer voorbij. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk, zou ik ook niet doen. Toen ik een roadtrip maakte in de VS vond ik het wel lekker om wat te snoepen te hebben in de wagen en daarvoor wel bewust gekozen voor Altoids, al is het maar omdat het binnen het prepgebeuren zulke iconische blikjes zijn. ;)

Heb nu meerdere smaken in huis, maar de rode originals zijn het lekkerst vind ik.

 

 

En allemaal verschillende prints!

 

Na het charcloth maken zijn ze allemaal zwart. :p

 

Er is vast iemand in je kennissenkring met zo'n blikkie of iets wat daar ook prima voor kan dienen. Kan even duren voordat je die tegen het lijf loopt, maar toch zonde om hiervoor apart een blikje te bestellen met 5,95 extra verzendkosten? :confused: Gewoon in het achterhoofd houden en 't komt wel een keer voorbij. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Van een flink aantal lagen charcloth, dat je wat groter uitknipt, kan je ook een waterfilter-koolstof maken.

 

Of uit de natuur: dingen met veel oppervlakte, zoals pluizen en vezels.

Gewoon even door charren, totdat je een hoop hebt (bijna een fles vol) en het voorgefilterde (geen zichtbare deeltjes meer) water er een tijdje mee in contact brengen, af en toe schudden, voordat je het door laat lopen.

En als laatste nog een keer filteren, om de charcloth deeltjes eruit te krijgen.

 

Als je het daarna kookt, heb je heel wat vreemde stoffen eruit en de bacteriën gedood.

 

En als je toch fik stookt, kan je altijd een voorraad char aanleggen. Makkelijk en weegt niks.

 

Ik blijjf het verbazingwekkend vinden, hoe makkelijk dat spul een vonk pakt.

Kleine loep en wat zon.

Vuursteen en carbon staal.

 

Waterdichte doosjes en/of ziplockbags om de boel droog te houden.

 

Ook leuk om midden in zelfgemaakte tondel te doen.

 

Charcloth - watten - vaselinewatten - kaarsvet.

Beetje dikke blokjes krijg je dan, maar waterdicht, niet vet, en met weinig middelen aan te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Lidl verkoopt nog steeds dergelijke blikjes inclusief de snoepjes...wij hebben ze altijd in het dashboardkastje van de auto liggen.

 

Ah, dáár had ik ze dus gezien. :)

Wat zijn dat eigenlijk voor snoepjes, hard of wine-gum?

Beetje lekker veel E-nummers? :p

 

Koektrommel van de kringloop ga ik ook nog testen, voor de grotere hoeveelheden.

Basismateriaal beetje luchtig erin doen, niet proppen.

 

Weten jullie trouwens, dat als je plastic op deze manier verhit en de gassen door water heen laat lopen (liefst buis afkoelen, zoals bij destilleren) dat je dan een soort petroleum krijgt?

 

En als je hout gaat charren krijg je koolstof.

Gebruik je hars-rijk hout, naaldhout, dan kan je via een gat/buisje onder in het blik, hout-teer verzamelen.

Je krijgt dan houtskool. Om te bbq-en of te smeden. Of houtskool-stokjes om te tekenen, maar dat is weer van berkenhout geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik je hars-rijk hout, naaldhout, dan kan je via een gat/buisje onder in het blik, hout-teer verzamelen.

Je krijgt dan houtskool. Om te bbq-en of te smeden. Of houtskool-stokjes om te tekenen, maar dat is weer van berkenhout geloof ik.

 

Dat is goed te zien in een filmpje van Ray Mears in zweden.

Daarin groeven ze de wortels uit van een naaldboom die ze een paar jaar ervoor hadden gekapt ..... hadden ze in stukken gehakt en in een vat op het vuur gezet.

Teer liep er aan de onderkant uit en ze hielden een bak houtskool over.

 

http://www.youtube.com/watch?v=nR7N5zuC8WI

te zien tussen min 18:30 & 24:00

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, 'k wou net zeggen ..... d'r zijn toch behoorlijk wat blikjes te vinden op een rommelmarkt. en na 1x gebruikt te hebben zie je toch niet meer wat erop gestaan heeft ;)

 

ennûh:

 

Kijk dat zijn filmpjes waar ik van hou. Kort, 2:47, bondig en vol info.

Dat je meer kunnen charren dan katoen wist ik wel, maar dat het zo makkelijk gaat nog niet. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@PharmD @AWOL @Raycoupe @Heksenboot ea Eerst even een vraag van mijn kant wat is de bedoeling van jullie ??Is het blikje bedoelt om charred cloth te maken ??

Zijn mooie filmpjes @Järv maar met een firesteel krijg je zo ook nog wel niet verkoold materiaal aan .Punt is dat je met iets als een Flint &Steel of een firepiston ed vuur wilt maken

, dan moet je charred cloth toch van goede kwaliteit zijn , want wanneer er iets teveel zuurstof bij het proces komt zal de charred cloth van mindere kwaliteit zijn

voor een firesteel maakt dat niet zoveel uit die krijgt dat spul toch wel aan , maar als je echt met een Flint & Steel of firepiston werkt wordt dat een heel andere zaak en heb je

goed spul nodig . Dus een echt goed sluitend blikje /doosje met een klein gaatje (bijna een speldeprik en geen 4 of 5 mm gaatje zoals in dat filmpje )

vandaar @Tanfana dat ik dat schreef van die Borax , als dat nog in je stof zit vermindert dat de kwaliteit van je charred cloth en dat kan zelfs behoorlijk zijn .

 

Verder heb je naast een blikje of doosje om materiaal te verkolen , iets wat men vroeger een ''tinderbox '' noemde (tondeldoos) dit is weer iets anders , dit is een doosje (soms zelfs van hout) waarin men

een hoeveelheid organisch materiaal deed wat goed brandbaar was , en dit deels verkoolde , dus je krijgt in het doosje een stukje verkoold

materiaal met daarom heen niet verkoold brandbaar materiaal . de werking is simpel je sloeg met je Flint & Steel vonken op het verkoold deel wat ging gloeien en dit

blies je verder aan tot dat het in de fik ging , met dat vuur stak je (dmv wat brandbaar materiaal , bosje gras of wat Berkeschors , in de huizen een gebruikte men een bies (Pitrus bies) in de olie gedoopt of van een laagje vet of was voorzien ) je vuur aan (http://www.leumolen.nl/Lampolie.htm )

Later gebruikte men stokjes in zwavel gedoopt om kaarsen , lampen kachel ed aan te steken

(http://www.heemkundeboxtel.nl/images/stories/div_pdf/0_van_houtvuur_tot_ledverlichting.pdf

Je kunnen dus een doosje nemen om charred cloth te maken om daarmee een vuur aan te maken , maar je kunnen ook een tondel doos maken waarmee je dingen aan kunt steken .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat is goed te zien in een filmpje van Ray Mears in zweden.

Daarin groeven ze de wortels uit van een naaldboom die ze een paar jaar ervoor hadden gekapt ..... hadden ze in stukken gehakt en in een vat op het vuur gezet.

Teer liep er aan de onderkant uit en ze hielden een bak houtskool over.

 

http://www.youtube.com/watch?v=nR7N5zuC8WI

te zien tussen min 18:30 & 24:00

 

:) Ja, dat zijn de mooie filmpjes.

 

Gewoon fatwood wat je uitgraaft.

Ook een goede tondel op zich.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heel belangrijk is en vaak wordt vergeten, zorg dat als je eenmaal een vuurtje aan de praat heb, je droge tondel, charcloth e.d. maakt voor de volgende keer.

Dat gaat dan in het tondeldoosje van @Wafels.

 

Ik heb destijds van @JamHard een pijptabak doosje gekregen, die zijn echt super om tondel e.d. in te bewaren.

Niet te groot, niet te klein en die doosjes hebben een rubber randje, waardoor ze echt waterdicht zijn.

 

Een aanrader. Effe doorpaffen Jamhard, we willen pijptabakblikjes! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb regelmatig charcloth gemaakt van oude katoenen onderhemden in een leeg sigaren-blikje. Zo'n blikje kan tijdens de verhitting openspringen en om dit tegen te gaan werd een lus gemaakt van ijzerdraad die om het blikje kan worden geschoven. Als warmtebron werd vaak gewoon een alcohol-stove gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...