Ga naar inhoud
GENEGEERD

Slaapzak


offgrid

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast oliestel

ligt aan het weer.

in de winter of koud weer de M90 tweedehands slaapzak van het leger. echt een aanrader!

en bij warm weer een slaapzak van de action.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt voor mij eveneens aan het weer. Slaap het liefst in m'n Gelert Tryfan Classic 300. Is wat dik, groot (gepakt) en zwaar maar het slaapt geweldig. Door de dikke slaapzak lig ik ook een stuk beter op m'n thermarest matje.. bovendien heeft ie wel een flinke muts.. maar geen mummyvorm. Ik kan namelijk NIET slapen in een mummyslaapzak :p.. ik moet beenruimte hebben.

 

Bij warm weer slaap ik echter liever in een goedkope slaapzak van de AH ofzo.. zolang ie maar dun is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik er eens op uit trek is dat meestal voor meer als een nachtje,ik heb geen firestick,Rambo mes of Kellykettle,wat ik wel heb is dit;

http://www.vrijbuiter.nl/_clientFiles/artikelen/m/Kapeerbed.1.JPG

Daarop een half opgeblazen luchtbedje op,dekentje en eventueel een slaapzak,die slaapzak is de donzen versie uit het NL leger of,als het warmer is,de bekende Duitse met mouwen en rits waardoor hij ook als regenjas gebruikt kan worden.

Waarom zo'n bedje?

Je ligt altijd van de grond,dat scheelt enorm in de kou en in de zomer kan allerlei kruipend ongedierte je het leven minder zuur maken,geen last van optrekkent vocht je kunt ze als bank,tafel of stoel gebruiken en het geeft toch een zekere luxe gevoel.Als ik moet kiezen tussen een tent of zo'n bedje met een los stuk zeil,wordt het toch het bedje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, deze veldbed heb ik ook...maar doe ik eerste isolatie voor ik mijn slaapzak op doe...het trekt tocht van onderen vind ik.

 

ik slaap liefst op opblaas matras en op de grond...heb een zweedse legerslaapzak...zeg m,aar de alter ego van de M90...loodzwaar dus.

Wissel ik af met een lekkere dons slaapzak als ik licht moet reizen.

 

geen merkdinges geloof ik..gewoon dump dump en nog eens dump....tot min 5 hou ik het vol..daarna moet ik extradekkens en wollenondergoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

M90 voor mij en mijn vrouw, voor de kinderen nog geen goede oplossing. Behoudens natuurlijk de gewone slaapzakken, daar heb ik er een stuk oud zes van in diverse kwaliteiten. Veldbed is altijd te kort dus die wil ik wel maar dat ligt slechter aan op de grond. 1,96m is leuk, maar als prepper een nadeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop naast je slaapzak een zijden binnenslaap zak.

Kost wat maar als je veel in je slaapzak slaapt dan wordt hij snel vies, met zo'n binnen zak kun je veel voorkomen en die is handig uit te wassen in tegenstelling tot je slaapzak.

Koop er een die past bij je slaapzak en let erop dat hij ook tot voorbij je hoofd komt en/of gebruik een of twee kussenslopen voor onder je hoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dr opuit trekt en n nachtje in de natuur bent welke slaapzak geniet dan jullie voorkeur.

Ik heb zelf de Softie Hawk9 van Snugpak..die me prima bevalt..

 

Zijn die slaapzakken van Snugpak een beetje degelijk? Ik heb een luxe 'Lowland' slaapzak, prima voor op de camping maar niet heel erg degelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thexder ik kan je die snugpak alleen maar aanraden...Superlicht ...sterk. Zeer snel droog..

 

Ik heb even gekeken naar die Snugpak slaapzakken maar er zijn enorm veel modellen beschikbaar, daarnaast ben ik zelf 1,95m en vraag me af of zo'n mummie zak niet al te krap gaat worden. Weet iemand een adresje waar je zo'n zak kan passen? Prijzen vind ik wel meevallen voor een degelijke slaapzak.

 

Ik heb ook even gegoogled op de M90 slaapzak, waarschijnlijk oerdegelijk maar veel te zwaar, ik heb dan liever een slaapzak voor warmere nachten en 1 goede warme slaapzak voor in de winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even gekeken naar die Snugpak slaapzakken maar er zijn enorm veel modellen beschikbaar, daarnaast ben ik zelf 1,95m en vraag me af of zo'n mummie zak niet al te krap gaat worden. Weet iemand een adresje waar je zo'n zak kan passen? Prijzen vind ik wel meevallen voor een degelijke slaapzak.

 

Ik heb ook even gegoogled op de M90 slaapzak, waarschijnlijk oerdegelijk maar veel te zwaar, ik heb dan liever een slaapzak voor warmere nachten en 1 goede warme slaapzak voor in de winter.

 

Ik weet zeker dat als je naar de firma Noorloos gaat je die snugpak ff kan passen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed topic! Ik probeer een degelijke maar lichte slaapzak te vinden.

Vraag me af of jullie naar de specificaties kijken zoals tot hoeveel graden onder het vriespunt zo'n slaapzak je warm houdt en dat soort dingen.

Heb zo'n Therm-a-rest matje (flink dure overigens ;)) die maar 490 gram weegt en ben niet van plan een hele zware slaapzak mee te sjouwen, dat trek ik gewoon niet en kan ik beter wat nieuws en lichts (en wss ook duurs) kopen.

Lowland is dus niet echt een geweldig merk? Zag daar wel een goede bij van 850 gram die leek me wel wat (tot -5 met dons).

Heb alleen géén idee of ik in een mummyslaapzak kan slapen, eigenlijk moet ik dat een keer proberen bij iemand.. (gaat op zoek naar bekende met mummyslaapzak :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed topic! Ik probeer een degelijke maar lichte slaapzak te vinden.

Vraag me af of jullie naar de specificaties kijken zoals tot hoeveel graden onder het vriespunt zo'n slaapzak je warm houdt en dat soort dingen.

Heb zo'n Therm-a-rest matje (flink dure overigens ;)) die maar 490 gram weegt en ben niet van plan een hele zware slaapzak mee te sjouwen, dat trek ik gewoon niet en kan ik beter wat nieuws en lichts (en wss ook duurs) kopen.

Lowland is dus niet echt een geweldig merk? Zag daar wel een goede bij van 850 gram die leek me wel wat (tot -5 met dons).

Heb alleen géén idee of ik in een mummyslaapzak kan slapen, eigenlijk moet ik dat een keer proberen bij iemand.. (gaat op zoek naar bekende met mummyslaapzak :p)

 

Dit moet je ondervinden, vrouwen kunnen zich over het algemeen moeilijker warm houden, als mijn vriendin het lekker heeft zweet ik uit bed enz.

Per persoon maakt dit ook heel veel uit, dus proberen helaas.

En onderschat een paar factoren niet, als je slecht gegeten hebt, als jij of je slaapzak vochtig is enz, dan gaat de temperatuur waarbij je nog kunt slapen heel hard omhoog.

 

De vier seizoenen slaap zak kan dan beter uit twee slaapzakken bestaan, een dunne zomer en een herfst samen de winter slaapzak.

Een echte winterslaapzak is toch echt vrij specifiek dan helpen twee normale slaapzakken zelfs met kleren en dekens gewoon niet goed. Bij mij ligt die grens ergens tussen de -20 -25 graden, dan ga ik alleen nog met mijn donzen mountainhardware slaapzak kamperen, dan maakt het me ook niet uit of ik de tent of bivakzak pak heb beiden gedaan en heerlijk geslapen, baalde alleen van die skieers die vol ongeloof stonden te kijken toen ik met alleen een onderbroekje uit mijn slaapzak stapte om heel snel mijn snowboard outfit aan te trekken:o

 

Zo'n termarest matje is een must, licht, warm, duurzaam, kun je als noodvlotje gebruiken enz.

Ik heb zelf nog nooit een ander merk gekocht ik hou wan proven quality, maar hoor over de andere merken toch ook veel goede dingen.

Ikzelf heb een speeksel dan na 5-7 jaar de binnencoating aantast, dus ik probeer het bijblazen tot een minimum te beperken, is wel nodig bij lage temperaturen.

Zoals bijna altijd: kwaliteit heeft een prijs, ik bezuinig wel wat maar nooit op zaken die van belang zijn uiteindelijk heb ik daar nog maar zelden spijt van gehad.

 

Het opgegeven tempratuur bereik is van merk tot merk anders, dus bij het ene merk die -10 als minimum tep aangeeft kun je nog redelijk slapen bij een ander merk heb je het gewoon steenkoud, ik heb het nog nooit meegemaakt dat een winterslaapzak warmer dus te warm was voor het bereik dat hij aangaf.

Dus een van de reden dat ik kwa slaapzak merk vast ben, binnen een merk zijn de temp redelijk onderling verglijkbaar.

Als je moet gokken dan beter een slaapzak die iets te warm is, alhoewel het altijd tegenvalt je kunt wat smokkelen door de rits wat open te zetten, boven of onder, of de mummie wat minder strak bij je nek in te snoeren.

De beste temp regelaar is via je hoofd, wel of geen, dukke of dunne muts is de temp regelaar in een goede slaapzak. Bij een goede winter slaapzak zit dus ook een mooie technische kapusjon, eentje die je perfect kunt dichtsnoeren maar ook helemaal open kunt zetten.

Ik gebruik toch bijna altijd een muts omdat anders de slaapzak snel vies wordt, binnenslaapzak en kussensloop heb ik al eens ergens vermeld..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een vrouw die het inderdaad snel koud heeft. Thuis slapen we onder een dekbed. Als ik het dan 's winters koud heb, neem ik een fleece deken die ik tussen mij en het dekbed leg. Ik heb het snel warm en blijf vervolgens warm. Heel fijn. Ik schrijf het hier omdat het in een slaapzak wellicht ook werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Na verschillende miskopen van slaapzakken, eindelijk een slaapzak gevonden die in alle seizoenen voldoet.

De "Hunter Ultima Thule with a Hood" van Wiggy.

http://wiggys.com/moreinfo.cfm?Product_ID=152

 

Zeker met de extra FTRSS (= Flexible Temperature Range Sleeping System) er omheen is het prima buiten slapen in de sneeuw, zelfs voor koukleumers

Alleen de slaapzak tot -29 C

Met FTRSS tot -51 C.

De rits kan helemaal afgeritst worden. Zo kan de slaapzak ook makkelijk als deken gebruikt worden. In de zomermaanden slaapt dat dan weer beter dan als dichte slaapzak.

 

Het enige nadeel is; het neemt behoorlijk veel ruimte in van de rugzak.

 

Voor extra informatie over de slaapzakken, wassen en garantie:

http://wiggys.com/about.cfm

 

En ik weil noooooit meer een andere slaapzak!! :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een vrouw die het inderdaad snel koud heeft. Thuis slapen we onder een dekbed. Als ik het dan 's winters koud heb, neem ik een fleece deken die ik tussen mij en het dekbed leg. Ik heb het snel warm en blijf vervolgens warm. Heel fijn. Ik schrijf het hier omdat het in een slaapzak wellicht ook werkt.

 

Hoi Vlinder,

Er zijn fleece binnen slaapzakken te koop hoor, dus lekker doen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na verschillende miskopen van slaapzakken, eindelijk een slaapzak gevonden die in alle seizoenen voldoet.

De "Hunter Ultima Thule with a Hood" van Wiggy.

http://wiggys.com/moreinfo.cfm?Product_ID=152

 

Zeker met de extra FTRSS (= Flexible Temperature Range Sleeping System) er omheen is het prima buiten slapen in de sneeuw, zelfs voor koukleumers

Alleen de slaapzak tot -29 C

Met FTRSS tot -51 C.

De rits kan helemaal afgeritst worden. Zo kan de slaapzak ook makkelijk als deken gebruikt worden. In de zomermaanden slaapt dat dan weer beter dan als dichte slaapzak.

 

Het enige nadeel is; het neemt behoorlijk veel ruimte in van de rugzak.

 

Voor extra informatie over de slaapzakken, wassen en garantie:

http://wiggys.com/about.cfm

 

En ik wil noooooit meer een andere slaapzak!! :cool:

 

Klinkt goed! Heb je 'm ook op die site gekocht? Tnx voor de 'review' :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed! Heb je 'm ook op die site gekocht? Tnx voor de 'review' :)

 

Ja Chinook, ik heb 'em (met FTRSS) op deze site gekocht.

De FTRSS is dunner dan de slaapzak en daardoor in de zomermaanden als zomer slaapzak/deken te gebruiken.

 

Ik gebruik de Wiggy nu 5 jaar continue; dan weer als slaapzak, dan weer als dekbed. Afhankelijk van het seizoen en waar ik slaap, als complete winter(buiten)slaapzak.

Het fijne is dat de twee onderdelen én goed aan elkaar te ritsen zijn én samen/apart niet tochten bij de rits.

Ook na 5 jaar intensief gebruik, zijn er geen sporen van dat lange gebruik te zien en de rits loopt én nog steeds prima én het stiksel van de rits aan de slaapzak toont ook nog nergens zwakke plekken.

 

Ik heb voor het deken model gekozen omdat het dan ook als deken gebruikt kan worden. En ook omdat er (bij gebruik als slaapzak = dichtgeritst) dan nog ruimte is om bijv. kleding in de slaapzak te houden.

Een vriend heeft dit model gekocht omdat 'ie dan ook met schoene aan erin kon slapen. Dat zie ik niet zo zitten, maar hij wel.

 

De "hood" sluit goed af en bij draaien tijdens de slaap, blijft neus/mond vrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na verschillende miskopen van slaapzakken, eindelijk een slaapzak gevonden die in alle seizoenen voldoet.

De "Hunter Ultima Thule with a Hood" van Wiggy.

http://wiggys.com/moreinfo.cfm?Product_ID=152

 

Zeker met de extra FTRSS (= Flexible Temperature Range Sleeping System) er omheen is het prima buiten slapen in de sneeuw, zelfs voor koukleumers

Alleen de slaapzak tot -29 C

Met FTRSS tot -51 C.

De rits kan helemaal afgeritst worden. Zo kan de slaapzak ook makkelijk als deken gebruikt worden. In de zomermaanden slaapt dat dan weer beter dan als dichte slaapzak.

 

Het enige nadeel is; het neemt behoorlijk veel ruimte in van de rugzak.

 

Voor extra informatie over de slaapzakken, wassen en garantie:

http://wiggys.com/about.cfm

 

En ik weil noooooit meer een andere slaapzak!! :cool:

 

Het klopt dat die 3,7 kilo is? Dat is wel aardig zwaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...