Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nederland en preppen (Visie volgens Range)

Range
 Share

Recommended Posts

Hallo allen,

Ja en daar ben ik weer met een nieuw lapje tekst. Onderweg terug van een lunch bij een goede vriendin van me kwam dit onderwerp in mij op.

We preppen hier allemaal, voor verschillende redenen maar is het wel verstandig om in Nederland te preppen uiteindelijk met het oog op de toekomst? En met preppen doel ik dan specifiek echt op langdurig preppen a.k.a. een BOL of iets dergelijks wat als zodanig kan dienen. Ik gok dat mensen die een week die-hard hebben gebushcraft het ook wel prettig vinden om een huis terug te zien.

Er zijn drie redenen waarom ik denk dat het niet mogelijk is in NL. Allen zijn met elkaar verbonden en ik heb het in chronologische volgorde gezet.

1. Nederlandse historie

2. De mindset

3. Bevolkingsdichtheid

Oké ik verklaar mij nader.

Wat is de Nederlandse identiteit? Goede vraag, eigenlijk staat Nederland bekend als het land met de meest verschillende culturen per vierkante meter. Onze nuchtere en toentertijd objectieve houding die zich vertaalde in tolerantie maakte Nederland een geschikt land om naar toe te reizen ongeacht waar je vandaan kwam. Wie of wat je ook was maakte niet uit zolang jij jezelf maar nuttig kon maken. We waren het handelsland bij uitstek en onze mentaliteit van: 'koop laag en verkoop hoog' was wat ons de zogenoemde 'Gouden eeuw' bracht.

Vervolgens de mindset. Sinds die tijd (en nog vele generaties daarvoor, 80 jarige oorlog bijv.) zijn we altijd opgegroeid met de logica: 'we kunnen wel voor onszelf denken'. Individuele vrijheid is een groot goed en anderen hoeven niet voor mij te praten. Dat zit al vele generaties in en om ons heen dus we ontkomen niet meer aan die logica. Die individuele vrijheid is heel goed in mijn ogen en daar kunnen andere culturen ongetwijfeld ook nog wat van leren alleen als je veel 'individueel' doet heb je wel de ruimte er voor nodig. We moeten toch wel onze primaire (en eventuele secundaire) levensbehoeften vervullen.

Wat mij brengt bij puntje 3. De bevolkingsdichtheid. We zijn gewend dat er hier in Nederland alles dichtbij zit. Van supermarkt tot aan ambulance (denk aan de max van 15 minuten ter plekke). Preppen is helemaal niet nodig opdat we alles al zogenoemd 'goed geregeld' hebben. Mocht er iemand gewond zijn dan staat er een complete nationale rel voor de deur als ze 15 minuten te laat zijn, om nog maar te zwijgen of die persoon er nog wat aan over gehouden heeft of niet. In andere landen (die qua oppervlakte veel groter zijn of een zeer lage bevolkingsdichtheid hebben) zijn die inwoners beter voorbereid in de trant van of A) Materialisme en B) benodigde kennis of kundige mensen om het uit te zingen voor iets langer dan 30 minuten. Extreme voorbeelden als Alaska van één week is wat mij betreft ook wat over de top, maar ik geef puur de extremen even aan.

Preppen zou om die reden in Nederland naar mijn mening ook nooit echt een voet aan de grond krijgen omdat deze opsomming van de 3 punten er voor zorgen dat de voedingsbodem onvruchtbaar is en permanent vanwege de onderwerpen die je niet plotsklaps kan veranderen.

Ik ontmoedig hierbij zeker het preppen niet, vooral nog harder inzetten na dit verhaal :)! Alleen hoop ik wel wat bewustzijn te kweken (en verbazing weg te nemen:rolleyes:) waarom dit in mijn optiek in Nederland nooit dat zal worden wat we hier voor ogen hebben.

• Leuk 3
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het zelfde probleem rijst zich in belgie en vooral in het vlaams gedeelte . Vlaanderen een van de dichtbevolkte gebieden in de wereld . Alleen jou eerste punt ligt een beetje anders . ( gelukkig maar ) . In Vlaanderen hebben minder soorten vreemdelingen dan in Nederland . Maar voor de rest lijkt het hier het zelfde .

Geert

Link naar reactie

Zoals al vaker gezegd is op het forum is er waarschijnlijk een wat groter incident voor nodig om Nederlanders er van te overtuigen dat het een goed idee is minimaal wat voorraad in huis te hebben.

Een langer durende stroomuitval of een probleem met de watervoorziening in een grote stad, flinke regio of provincie zou mensen de ogen kunnen openen. Laat staan een nucleair probleem of de teloorgang van Euro / Dollar en de economische en politieke gevolgen daarvan enz.

Als alles lekker loopt zoals het nu loopt zie ik ook niet zo snel veel mensen gaan preppen.

Link naar reactie

@FKAGB,

Hetgeen wat ons op dit forum bindt is naar mijn mening de wens en instelling om zo zelfstandig mogelijk te leven. Uiteraard is het woordje: 'zelfstandig' zo subjectief als het maar kan. Ikzelf hou het er op dat wat er ook gebeurd dat wij hier op het forum als doel min of meer back up plannen/mogelijkheden hebben zodat we toch niet 'afhankelijk' zijn.

Ten tweede dat het delen van kennis en alle technieken die mogelijk zijn kenbaar maken aan men die dat wil en kan gebruiken een goed gevoel geeft? De verbinding met gelijkdenkenden/saamhorigheid is toch prettig?

Ten derde omdat voldoening en plezier hand in hand kan gaan. Dit forum biedt een platform om dit alles te kunnen bieden. (Uiteraard heeft preppers.nl een streepje voor met de prepshop)

@Geert, erg prettig om te zien dat ik in mijn observatie er niet alleen voor sta :)!

@AWOL, agreed. Het gevaar zit hem er ook in het 'afstompen'. Met kleine veranderingen verspreid over 20 jaar of grote veranderingen in 5 jaar met uiteindelijk het zelfde resultaat zou een mooi experiment zijn om te zien hoe mensen denken/reageren. Tijd is in dit geval de vijand van afhankelijken en de beste vriend van regeerders.

Link naar reactie

@FKAGB.

Dat is waar zolang onzinnige regeltjes en wetjes er niet zodanig kan gelden als dat ze zijn opgesteld. Veranderingen die je aan je omgeving maakt (een boom kappen voor brandhout bijv.) heeft een vergunning nodig.

Nu is dat natuurlijk voor mij eerste klas onzin zolang ik er 1 of 2 andere bomen naar eigen maatstaven er voor terug plant heeft niemand een vergunning nodig. Het gaat mij om de handhaving ervan en dat kleine veranderingen al snel zichtbaar zijn voor jan en alleman en jijzelf hoeft daar dan niet mee te koop te lopen, anderen die om je heen lopen denken daar misschien toch anders over.

Laten we gaan jagen in de veluwe! Dat kan op zich prima toch? Ja, totdat je bezorgde wandelaars 112 ziet bellen dat een stel kerels met geladen wapens over het pad lopen met een hert over de schouder. Ik noem maar even een willekeurig voorbeeld :p.

Vooral die rode lijn is waarom ik denk dat er in NL best wel veel animo voor kan zijn alleen het niet echt van de grond af komt. En een 'way of life' of niet... het gaat er in mijn ogen om dat wat er ook gebeurd we op eenzelfde voet verder kunnen alleen dan op andere bronnen/andere manieren. Je team is zo sterk als de zwakste persoon. Dit gaat naast mensen ook op voor processen.

Link naar reactie

• 3 weeks later...

@FKAGB,

Dat geloof ik best echter vind ik de mogelijke dreiging die je in je achterhoofd al houdt niet prettig. Kijk, is de boswachter diegene waar je toestemming aan vraagt dan prima... 1 op 1 deal, is een ja of nee. Waar het mij om gaat is het in NL niet zo makkelijk mogelijk is omdat iedereen zich er mee bemoeit en wie is er nou uiteindelijk de verantwoordelijke? Hier komt 'eigenaar' van de grond zijn zo goed uit de verf. Je stelt je vraag en krijgt toestemming of niet en klaar, van niks of niemand heb je meer last.

Het jagen was een voorbeeld en Amerika is een extreem in zowat alles. Ze hebben extreme droogte waar geen wild gevonden kan worden en ze hebben genoeg munitie om de hele wildlife populatie van de wereld een paar keer om zeep te helpen. Oh en ik ben uiteraard vergeten te melden dat ze ook nog best wel van een stukje vlees houden en niet malen om een paar diertjes meer of minder... Nee @FKAGB, Europees preppen (en jagen) is niet te vergelijken met Amerikaans preppen (en jagen).

Betreffende het woord 'preppen' dat is meer een verzamelnaam voor heel veel richtingen. Van mensen die een onafhankelijk leven willen hebben van de globale economie tot aan het veiligstellen en vergroten van moeder natuur en al haar rijkdommen. Uiteindelijk moeten we het beestje toch een naam geven, dat vergemakkelijkt communicatie toch enigzins.

Wat je zegt dat je binnen de kaders wet dat je veel kan doen is waar mits die wetten elkaar niet tegenspreken. Dit is echter in NL met regelmaat nog het geval en wordt vandaag de dag er niet makkelijker op. Dat en vooral specifiek dat is waar ik van overtuigd ben dat preppen in NL nooit geheel voet aan de grond zal krijgen. Een wet is een wet en moet je gehoorzamen, maar welke wet staat nou boven de andere wet als ze elkaar tegenspreken?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...