Ga naar inhoud
GENEGEERD

Huis gekocht


Lion

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 102
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wow @Lion, ben er stil van. Eén keer ind e zoveel tijd komt er een topic voorbij waarvan ik gewoon wéét dat de ogen van iedereen die hier regelmatig komt, beginnen te glimmen. Dit is zo'n topic. Ik had het zelf ook met het topic van @Bolo zijn BOL in Servië, en die van @GuywithAplan in Polen. Dit is waar heel veel mensen (ikzelf in ieder geval wel) het voor doen.

 

Jouw huis, de faciliteiten en de grond bieden qua oppervlakte en mogelijkheden alles wat nodig is om zelfvoorzienend te kunnen leven, althans, die indruk wekt het van wat ik er tot nu toe van heb gezien. Heel erg gefeliciteerd ermee. Maak er wat van.

 

*Subiet internet af gaat struinen op zoek naar vergelijkbare kavels*

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow @Lion, ben er stil van. Eén keer ind e zoveel tijd komt er een topic voorbij waarvan ik gewoon wéét dat de ogen van iedereen die hier regelmatig komt, beginnen te glimmen. Dit is zo'n topic. Ik had het zelf ook met het topic van @Bolo zijn BOL in Servië, en die van @GuywithAplan in Polen. Dit is waar heel veel mensen (ikzelf in ieder geval wel) het voor doen.

 

Jouw huis, de faciliteiten en de grond bieden qua oppervlakte en mogelijkheden alles wat nodig is om zelfvoorzienend te kunnen leven, althans, die indruk wekt het van wat ik er tot nu toe van heb gezien. Heel erg gefeliciteerd ermee. Maak er wat van.

 

*Subiet internet af gaat struinen op zoek naar vergelijkbare kavels*

 

 

hahaha, ik wens je veel succes met struinen;) En inderdaad in de oostelijke landen is best nog wel opknappertje te vinden met een aantal meters land. En ja. ik heb best wel geluk gehad met bijna 1 ha. land. Meestal is het 5000 tot 6000 m2 voor die prijs.

groetjes, Lion

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

@Lion gek genoeg pas nu je bericht gezien over je aankoop in Hongarije, en inderdaad mooi huisje, erg herkenbare stijl :-) Ik kom graag eens buurten zodra wij er zijn, ergens in 2de helft 2015. Onze overdracht moet nog plaats vinden (vanwege agrarische gronden wat vertraagd), we zitten iets verder van het Balaton, maar wel in hetzelfde gebied. Die 12k euro is een zeer mooie prijs, en gooi er nog eens 12k tegenaan, en alles is gerenoveerd, niet slecht! Ik ben wat meer kwijt (maar het is dan ook al gerenoveerd) en er zit ook een wijngaard bij.

 

Gefeliciteerd !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flex waar ongeveer gaan jullie wonen, meer richting Kaposvar? De overdracht van agrarische grond betreft dat meer ha buiten de bebouwde kom? Had je daar niet ook een landbouwkundige opleiding voor nodig, of is dat weer iets anders. Die regeltjes veranderen ook iedere keer weer. Ik was ook van plan weer een wijngaard te starten, die is hier vroeger volgens de dorpsbewoners ook geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flex waar ongeveer gaan jullie wonen, meer richting Kaposvar? De overdracht van agrarische grond betreft dat meer ha buiten de bebouwde kom? Had je daar niet ook een landbouwkundige opleiding voor nodig, of is dat weer iets anders. Die regeltjes veranderen ook iedere keer weer. Ik was ook van plan weer een wijngaard te starten, die is hier vroeger volgens de dorpsbewoners ook geweest.

@Lion

 

Wij gaan (als alles goed komt) in de buurt van Szigetvar en Pecs wonen (er tussen in, zogezegd), het is daar mooi heuvel-achtig (vandaar dus ook de wijn-heuvel). We zitten onder de 1 Ha per persoon, dus dan zit je goed qua regels, maar je moet wel een procedure door (van minimaal 2 maanden waarin lokale bewoners kunnen reageren op de verkoop, zij hebben het 1ste recht om te kopen, maar de kans is nihil dat iemand zich meldt, en daarna komt het op je eigen naam). Mocht alles rond komen, dan zal ik wat foto's delen (nu nog niet, wil de goden niet verzoeken :-) )

 

Uiteindelijk wil ik proberen om zelfvoorzienend te worden (grotendeels), hoe zit dat met jullie, gaan jullie hier ook echt wonen (permanent)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lion

 

Wij gaan (als alles goed komt) in de buurt van Szigetvar en Pecs wonen (er tussen in, zogezegd), het is daar mooi heuvel-achtig (vandaar dus ook de wijn-heuvel). We zitten onder de 1 Ha per persoon, dus dan zit je goed qua regels, maar je moet wel een procedure door (van minimaal 2 maanden waarin lokale bewoners kunnen reageren op de verkoop, zij hebben het 1ste recht om te kopen, maar de kans is nihil dat iemand zich meldt, en daarna komt het op je eigen naam). Mocht alles rond komen, dan zal ik wat foto's delen (nu nog niet, wil de goden niet verzoeken :-) )

 

Uiteindelijk wil ik proberen om zelfvoorzienend te worden (grotendeels), hoe zit dat met jullie, gaan jullie hier ook echt wonen (permanent)?

 

Mooie omgeving, wonen veel Nederlanders en wat de procedure betreft, uiteindelijk gaat heeft de burgemeester het laatste wood of ? Bij ons is het ook heuvelachtig, vandaar dat hier ook wijn verbouwd wordt, ik wil het in ieder geval proberen. Komend jaar moeten we het huis repareren en renoveren, moestuin opstarten etc. Het is in deze beginfase niet de bedoeling er permanent te wonen, alleen de zomer en eind oktober terug naar Nederland tot halverwege april. Was je al bij Piroska op bezoek geweest? Ik woon daar in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lion ,als je herten zie, Zul je een flinke hek om je moestuin moeten doen.de besten zijn veelvrat,voordeel je leg ook makkelijk eentje om voor je vlees.je kun toch ook jachen in hongarije ,zonder al te veel gedoe.

 

hahaha, ja ik weet het een flink hek voor flinke herten en ook boskonijntjes. Er komt alleen een hek om de moestuin, de rest van het terrein blijft voorlopig open tot ik hier de bostuin en boomgaard klaar heb. Iedere keer een stukje verder. :o

 

wat betreft het jagen, ik weet niet of je dat zo maar kan. Maar er zijn wel veel herten en ook fazanten yammie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lion ,als je herten zie, Zul je een flinke hek om je moestuin moeten doen.de besten zijn veelvrat,voordeel je leg ook makkelijk eentje om voor je vlees.je kun toch ook jachen in hongarije ,zonder al te veel gedoe.

 

Jachtvergunning is daar erg duur (helemaal voor Hongaarse begrippen) en jachtopzieners schijnen ze geen gebrek aan te hebben.

Tenzij zo'n hert op je eigen grond komt, dan schijnt het weer wel te mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie omgeving, wonen veel Nederlanders en wat de procedure betreft, uiteindelijk gaat heeft de burgemeester het laatste wood of ? Bij ons is het ook heuvelachtig, vandaar dat hier ook wijn verbouwd wordt, ik wil het in ieder geval proberen. Komend jaar moeten we het huis repareren en renoveren, moestuin opstarten etc. Het is in deze beginfase niet de bedoeling er permanent te wonen, alleen de zomer en eind oktober terug naar Nederland tot halverwege april. Was je al bij Piroska op bezoek geweest? Ik woon daar in de buurt.

 

Veel NLers in het gebied is prima (gezellig), maar in ons dorp zitten er niet veel, qua privacy wel prettig :-) We gaan zeker langs bij @Piroska zodra we er zijn, ben ben erg beniewd hoe zij het hebben aangepakt (kunnen we zeker van leren, ik ben als kantoor-slaaf nog niet veel gewend qua boerenbedrijf, maar wel snel lerend, geen 2 linker-handen). Zodra we er echt zijn, zal ik het melden, wil graag meer preppers ontmoeten, goed om een netwerkje te hebben, en elkaar te helpen zo nu en dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel NLers in het gebied is prima (gezellig), maar in ons dorp zitten er niet veel, qua privacy wel prettig :-) We gaan zeker langs bij @Piroska zodra we er zijn, ben ben erg beniewd hoe zij het hebben aangepakt (kunnen we zeker van leren, ik ben als kantoor-slaaf nog niet veel gewend qua boerenbedrijf, maar wel snel lerend, geen 2 linker-handen). Zodra we er echt zijn, zal ik het melden, wil graag meer preppers ontmoeten, goed om een netwerkje te hebben, en elkaar te helpen zo nu en dan.

 

Ik denk dat we ca 1,5 uur rijden uit elkaar wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jachtvergunning is daar erg duur (helemaal voor Hongaarse begrippen) en jachtopzieners schijnen ze geen gebrek aan te hebben.

Tenzij zo'n hert op je eigen grond komt, dan schijnt het weer wel te mogen.

 

Ik ga toch eens informeren hoe dat zit met jagen:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga toch eens informeren hoe dat zit met jagen:cool:

 

Dit is, uiteraard, wat ik van @Piroska en haar man weet.

 

De eerste keer toen ik daar kampeerde liepen er op een nacht een hele kudde reeën nogal lawaaiig aan m'n tentje te snuffelen, dus ze op eigen land krijgen is niet zo'n probleem denk ik.

Gewoon een paar kg mais neerzetten. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jachtvergunning is daar erg duur (helemaal voor Hongaarse begrippen) en jachtopzieners schijnen ze geen gebrek aan te hebben.

Tenzij zo'n hert op je eigen grond komt, dan schijnt het weer wel te mogen.

 

Ermzz... nouja mogen, mogen, dat niet helemaal maar het wordt wel gedoogd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is, uiteraard, wat ik van @Piroska en haar man weet.

 

De eerste keer toen ik daar kampeerde liepen er op een nacht een hele kudde reeën nogal lawaaiig aan m'n tentje te snuffelen, dus ze op eigen land krijgen is niet zo'n probleem denk ik.

Gewoon een paar kg mais neerzetten. :p

 

Weet je, ik moet wel heel erg honger hebben om een hert te schieten. Ik was eens mee op de jacht en had een hert voor mijn geweer en door het vizier keek dit hert mij met hele grote zwarte ogen aan. Dus niet geschoten.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lion Spreken mensen in Hongarije een beetje Engels of Duits? Kun je je daarmee redden?

 

De ouderen spreken vaak Duits (de Sudeten Duitsers) en toch wel veel jongeren leren denk ik op school Engels i.p.v Russisch. Bovendien richting Balatonmeer (ik denk ik zit op ongeveer op 25 km) zitten heel veel toeristen en daar praten veel mensen Duits. Daar zijn ook de Lidl, ALDI en Tesco voor de boodschappen. Hongaars is zooooo moeilijk. Maar de mensen op zich zijn heel erg vriendelijk en behulpzaam al gaat het met handen en voeten communiceren. Hongarije is stil en rustig, de tijd gaat langzaam, de dagen duren langer, de nachten zijn donkerder, de natuur is meer natuur en ga zo maar voort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lion Spreken mensen in Hongarije een beetje Engels of Duits? Kun je je daarmee redden?

 

Op de eerste trip naar Hongarije hadden we een lifter meegenomen, de jonge Hongaar Adam. Daarmee was prima in 't engels te communiceren.

In de kleine dorpjes is dat natuurlijk minder voor de hand liggend, want daar zie je heel weinig jongeren.

 

Hongaarse online cursus kan ik maar niet vinden, woorden leren is wel een optie. En het boekje Hoe en Wat Hongaars heb ik bij de kringloop al gevonden voor twee kwartjes. :cool:

De uitspraak leren, DAT lijkt nauwelijks te doen uit een boekje, zo vanaf de koude grond, wellicht als ik iets meer weet, momenteel ken ik echt maar drie woorden Hongaars. :o

 

Bij Hongaars zeggen ze eerst het woord, bv 'huis' en daarachter komt dan een uitgang die aangeeft of het jou, zijn of hun huis is. Onwennig voor ons, maar geeft wel het kleine voordeel dat als je steenkolen Hongaars leert, je eerst kunt focussen op het zelfstandig naamwoord en dan uit kunt vliegelieren of ze jou of hun eigen huis bedoelen. (of met handen en voeten erachter komt)

 

Tja en Chinees leren mensen hier in NL ook (vrij populair tegenwoordig) en dat is ook een zwaar afwijkende taal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de eerste trip naar Hongarije hadden we een lifter meegenomen, de jonge Hongaar Adam. Daarmee was prima in 't engels te communiceren.

In de kleine dorpjes is dat natuurlijk minder voor de hand liggend, want daar zie je heel weinig jongeren.

 

Hongaarse online cursus kan ik maar niet vinden, woorden leren is wel een optie. En het boekje Hoe en Wat Hongaars heb ik bij de kringloop al gevonden voor twee kwartjes. :cool:

De uitspraak leren, DAT lijkt nauwelijks te doen uit een boekje, zo vanaf de koude grond, wellicht als ik iets meer weet, momenteel ken ik echt maar drie woorden Hongaars. :o

 

Bij Hongaars zeggen ze eerst het woord, bv 'huis' en daarachter komt dan een uitgang die aangeeft of het jou, zijn of hun huis is. Onwennig voor ons, maar geeft wel het kleine voordeel dat als je steenkolen Hongaars leert, je eerst kunt focussen op het zelfstandig naamwoord en dan uit kunt vliegelieren of ze jou of hun eigen huis bedoelen. (of met handen en voeten erachter komt)

 

Tja en Chinees leren mensen hier in NL ook (vrij populair tegenwoordig) en dat is ook een zwaar afwijkende taal.

 

 

Hier heb je een gratis online cursus Hongaars, met geluid voor de uitspraak en alles: http://www.goethe-verlag.com/book2/NL/NLHU/NLHU002.HTM

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...