Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen leerpunten Shell Moerdijk

Zanshin
 Share

Recommended Posts

-preppers.nl is door alle posts een betere informatiebron dan het focussen op traditionele media; dit komt doordat alle media inclusief achtergronden realtime gemonitord en gepost worden;

-ik moet een app installeren met de actuele windrichting;

-wanneer ik ramen en deuren sluit, moet ik ook de mechanische ventilatie uitzetten;

-familie over het nieuws en de maatregelen informeren

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
-preppers.nl is door alle posts een betere informatiebron dan het focussen op traditionele media; dit komt doordat alle media inclusief achtergronden realtime gemonitord en gepost worden;

-ik moet een app installeren met de actuele windrichting;

-wanneer ik ramen en deuren sluit, moet ik ook de mechanische ventilatie uitzetten;

-familie over het nieuws en de maatregelen informeren

Kende je deze link al van F150?

http://www.netvibes.com/f150#Risicokaart

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Rol tape in huis zodat de ramen en deuren aan de windkant extra afgeplakt kunnen worden. Als de wind op je voordeur staat kan het handig zijn je brievenbus af te tapen.

En natuurlijk je spullen klaar hebben zodat je snel kunt vertrekken, het liefst nog voordat de overheid het advies geeft te vertrekken, als een dergelijk advies al wordt gegeven.

Ik denk toch, dat het niet voldoende is, helaas.

Het is net als isoleren: de lucht kiest de weg van de minste weerstand.

Alle ramen tapen is best veel werk. Weet ik niet precies.

En dan zit je in een dichtplakt huis in een wolk benzeen.

Liefst zou ik dan mijn masker aandoen en wegwezen daar.

"Geen gevaar voor de volksgezondheid".

Niet voor het volk nee. Slecht voor 1 stad.

"Doe je ramen en deuren dicht, dan komt het wel goed".

Echt waar.

Link naar reactie

schreef Heksenboot:
Ik denk toch, dat het niet voldoende is, helaas.

Het is net als isoleren: de lucht kiest de weg van de minste weerstand.

Alle ramen tapen is best veel werk. Weet ik niet precies.

En dan zit je in een dichtplakt huis in een wolk benzeen.

Liefst zou ik dan mijn masker aandoen en wegwezen daar.

"Geen gevaar voor de volksgezondheid".

Niet voor het volk nee. Slecht voor 1 stad.

"Doe je ramen en deuren dicht, dan komt het wel goed".

Echt 

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Ben het wel met je eens. In dit soort situaties ben ik ook liever weg maar als dat even niet gaat. Ventileren kan niet meer omdat je dan helemaal vieze lucht binnen haalt. Dan maar zoveel mogelijk afdichten toch? Maar dan wel op zo'n manier dat je niet zelf het loodje legt.

Als je een ruimte van 2x2x2,4 (een kleine 10m3) inhoud nou voor het grootste deel afplakt en je legt een persluchtfles neer die je een beetje open draait. Dan creëer je een overdruk waardoor de viezigheid buiten blijft.

Per volwassen persoon heb je 50 liter lucht per minuut nodig. Met zijn tweetjes dus 100 liter per minuut. een 300 bar fles van 5 liter heeft bevat dan voor 15 minuten lucht. Hmm, dat zet ook geen zoden aan de dijk dus tenzij het heel erg hard waait en de wolk in een kwartier over gewaaid is.

Ja. Noodoplossing.

Meeste mensen hebben geen perslucht en/of kennis.

Die zijn gewoon de lul.

Link naar reactie

Leerpunten niet direct, maar nog wel een aantal tips:

- zorg dat je zsm over de BRZO rapporten beschikt (Besluit risico's zware ongevallen); zo krijg je - tot op zekere hoogte - beeld van de opgeslagen stoffen, de toxiciteit. Het rapport was 30 minuten na het ongeval niet meer online beschikbaar ivm overbelasting van de betreffende servers

- zorg dat je beschikt over de actuele windrichting en windsnelheid

- zorg voor toegang tot data over de betreffende stoffen; eventueel via een eigen offline wikipedia

- bekijk of er vrienden of familie in de regio woont die je mogelijk moet bellen; vreemd genoeg was het ernstig genoeg voor een lokaal NL alert maar niet voor een lokaal luchtalarm

- open een twitterfeed op relevante trefwoorden (#shell, #moerdijk #explosie)

- woon je in een risicogebied? overweeg de aanschaf van gasmaskers en tyvek overalls/handschoenen/laarzen. Evacueren is bij zeer ernstige calamiteiten geen optie en zul je het in de smerige lucht moet zien uit te houden

- hou preppers.nl in de gaten!

Link naar reactie

Een jaar of 20 á 25 geleden stond er in de Panorama een doomscenario over als hier botlek-europoort-maasvlakte alles fout zou gaan wat er maar fout kon gaan.

Was behoorlijk heftig om te lezen ...... wat mij wel duidelijk werd is dat zodra er iets gebeurt dat je binnen 5 minuten moet maken dat je weg ben.

Want als je te lang wacht dan kom je in de drukte en dan is er in deze regio, zónder motorfiets, helemaal nergens meer te komen en ben je 't bokkie.

D'r is hier imho ook teveel rotzooi in de omgeving om je huis af te tapen en wachten tot de wind het weg geblazen heeft.

BOEM -> windrichting -> zooi in de auto -> maskers op/mee -> wegwezen......... indien telaat: maskers op -> zooi op de motoren - > wegwezen.

Link naar reactie

Een jaar of 20 á 25 geleden stond er in de Panorama een doomscenario over als hier botlek-europoort-maasvlakte alles fout zou gaan wat er maar fout kon gaan.

Was behoorlijk heftig om te lezen ...... wat mij wel duidelijk werd is dat zodra er iets gebeurt dat je binnen 5 minuten moet maken dat je weg ben.

Want als je te lang wacht dan kom je in de drukte en dan is er in deze regio, zónder motorfiets, helemaal nergens meer te komen en ben je 't bokkie.

D'r is hier imho ook teveel rotzooi in de omgeving om je huis af te tapen en wachten tot de wind het weg geblazen heeft.

BOEM -> windrichting -> zooi in de auto -> maskers op/mee -> wegwezen......... indien telaat: maskers op -> zooi op de motoren - > wegwezen.

Ik heb destijds in Hellevoetsluis gewoond en ben blij om van de eilanden af te zijn. Ik zag dagelijks de industrie in Botlek en omgeving.

Bij een calamiteit raken de 2 wegen van Voorne-Putte verstopt en zit je als een rat in de val.

Het idee dat er in de Botlek zo'n ramp gebeurd... ik krijg er nog kriebels van.

Link naar reactie

En dan te bedenken dat Hellevoetsluis in de tussentijd bijna 2x zo groot is geworden en de N57 en kanaalweg nog gewoon hetzelfde zijn gebleven.

en daar komt nog bij dat dankzij die fantastische EU-regeltjes de harmsenbrug(?) voor een jaar wéér op de schop gaat en er beide kanten op maar 1 rijbaan gaat zijn

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...