Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voormalig ECB-directeur: �Koop goud�

f150
 Share

Recommended Posts

Eind mei heeft de voormalig ECB directeur een aantal opvallende uitspraken gedaan. In 2011 kondigde hij zijn vertrek bij de bank aan vanwege 'persoonlijke redenen', maar nu blijkt hij het fundamenteel oneens was met het beleid, namelijk het opkopen van Europese staatspapieren. Tijdens een seminar in het Ludwig von Mises Instituut vertelde hij dat Draghi (ECB) de controle en het perspectief over de huidige economische situatie volledig is kwijtgeraakt, en ons hele monetaire systeem 'volledige fictie' is.

Hij raadde aan om een deel van spaargeld en vermogen om te zetten naar 'traditionele vluchthavens'. Hij ziet een tweede 'Lehman moment' aankomen, dat het systeem niet gaat overleven. Krijgt @Keyser Suze gelijk?

bron:

http://marketupdate.nl/nieuws/economie/kredietcrisis/jurgen-stark-het-geldsysteem-pure-fictie/

http://www.formiche.net/2014/05/27/jurgen-stark-ex-falco-della-bce-spiega-perche-la-crisi-europa-finita/

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

MSM bericht.

Veroorzaakt run op goud.

Prijs stijgt.

Bank dropt 100.000 kg. Met winst.

Prijs daalt enorm.

Bank koopt alles terug. Nog meer winst.

Dat moment, daar moet je op wachten.

Pieken en dalen.

Surfen heet dat.

Zo zou ik het doen, als ik goud interessant vond. :)

Link naar reactie

Dat ik goud moet kopen hoor ik al sinds dat ik deze site lees, maar als ik de grafieken bekijk is goud sindsdien met 25% in waarde gedaald. :confused:

gold_10_year_k_eur.png.4e3ec2380c375775e114307af68097eb.png

Dat komt omdat jij nog maar net komt kijken hier (sep 2013) :D......... Als ik je grafiek bekijk zie ik toch een flinke stijging vanaf half 2004 tot 2014.....zelfs met een dip net voor 2013 doet goud het nog goed?!

Wederom een opmerkelijk stukje @f150 en goed dat je het weer post! @Keyser Suze doet dus aan manipulatie........koste wat het kost zal hij de boel laten crashen...........:D :D

• Leuk 1
Link naar reactie

Dat komt omdat jij nog maar net komt kijken hier (sep 2013) :D......... Als ik je grafiek bekijk zie ik toch een flinke stijging vanaf half 2004 tot 2014.....zelfs met een dip net voor 2013 doet goud het nog goed?!

Dat bedoel ik ook,als ik naar 40 jaar goud kijk ziet het er ineens weer compleet anders uit.

au75-pres.gif.df70f56129c022e534fa1b80fd04c1fa.gif

Dat er mensen aan de touwtjes trekken mbt tot goudprijzen is duidelijk, maar weet jij wat de reële waarde van goud is?

Link naar reactie

Dat bedoel ik ook,als ik naar 40 jaar goud kijk ziet het er ineens weer compleet anders uit.

au75-pres.gif.df70f56129c022e534fa1b80fd04c1fa.gif

Dat er mensen aan de touwtjes trekken mbt tot goudprijzen is duidelijk, maar weet jij wat de reële waarde van goud is?

Wat ik er voor krijg als er str0nt aan de knikker is.......

Ik heb ooit eens een leuk voorbeeld gelezen: 20 jaar geleden kocht je een maatpak voor 1oz goud of ongeveer $400. Nu nog steeds voor 1oz. goud maar ruim $800........

Link naar reactie

We hebben het al eerder geroepen. Goud wordt gemanipuleerd. De prijs is momenteel veel en veel te laag, maar ook al zou deze hoger staan ... KOPEN. Als je geld over hebt PM en Goud kopen. Als de boel klapt, dan heb je een goede investering gedaan. Als de boel niet klapt dan ook zal de goudprijs zijn weg weer omhoog vinden.

Link naar reactie

Kijk wat er aan goud is en wat er aan goud is bijgekomen over een bepaalde periode (bv laatste 50jaar).

Kijk vervolgens naar wat er aan FIATgeld was en wat er aan fiatgeld is bijgekomen in diezelfde tijd.

De vraag die jij stelt is de '10million dollar question' namelijk. Maar als jij naar die variabelen kijkt kan je denk ik een aardige stelling innemen dat 1 van de 2 EXPONENTIEEL is toegenomen terwijl de ander slechts in relatief kleine mate is toegenomen.

Uiteindelijk draait het net als woningtaxaties altijd om de vraag: 'hoeveel wil een gek er voor geven'. Maar in dit geval zou het eerder zijn hoeveel gekken lopen er voorbij en willen dit nu niet kopen...

Maar goed bekijk het zo: als jij in 2007 of 2008 in Zimbabwe had gewoond dan had je het antwoord geweten..

Link naar reactie

Wall Street maakt zich ook zorgen ook de goud-verzameldrift van China. Vooral om China niet wil meewerken aan de manipulatie van de prijs, en alleen maar meer koopt als de prijzen dalen ipv het te dumpen op de markt. Alleen al de People's Bank of China kocht vorig jaar 1.000 ton goud, bijna 1/3 van al het verhandelde goud. Momenteel zitten we qua prijs op het peil van september 2008, vlak voor de crash op de aandelenmarkten.

En binnenkort kun je goud uit Ecuador kopen.. Bloomberg weet te melden dat Ecuador de helft van haar goudreserve 'in bewaring' stelt bij Goldman Sachs (466.000 troy ounce) in ruil voor liquiditeit (papier). Dat zien zij nooit meer terug, maar jij misschien wel als je 1 of meer van die baartjes fysiek koopt. Misschien dat Jürgen Stark - de oud ECB topman - beter weet dan wij wat er achter de schermen gebeurd.

Bericht van 2 juni 2014:

http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?cid=1203&MainCatID=12&id=20140602000001

http://www.bloomberg.com/news/2014-06-02/ecuador-sends-gold-reserves-to-goldman-sachs-in-liquidity-hunt.html

Link naar reactie

Dat heet speculeren.

Ik heb er geen moeite mee maar heeft verder weinig met preppen te maken?

PM gebruiken voor het geval het systeem omvalt, fysiek bezit dus, is iets anders volgens mij.

Geen snel rijk worden schema, mischien zelfs nauwelijks winst, mischien zelfs wel verlies?

Maar als het met het fiat systeem fout gaat wel een verzekering.

Ik denk dat deze voormalige directeur daar op doelde.

Speculeren kun je veel effectiever doen dan met fysiek PM....

Prep ze,

K a n s

MSM bericht.

Veroorzaakt run op goud.

Prijs stijgt.

Bank dropt 100.000 kg. Met winst.

Prijs daalt enorm.

Bank koopt alles terug. Nog meer winst.

Dat moment, daar moet je op wachten.

Pieken en dalen.

Surfen heet dat.

Zo zou ik het doen, als ik goud interessant vond. :)

Link naar reactie

Naar goudgrafieken kijken is niet moeilijk, er conclusies uit trekken is iets lastiger, er mee gaan voorspellen.......

Goud is er al een tijdje, en om zo iets dan tegen iets tijdelijks zoals fiat of tegen nog iets tijdelijkers zoals dollars uitzetten is niet makkelijk.

Je krijgt dan zo een plaatje op de lange termijn gezien:

image.jpg.715be66c89ab33032edec51ca313a265.jpg

Ik heb het plaatje niet gemaakt dus zal een paar aannames moeten doen, wat meteen de moeilijkheid kan aangeven, ik neem aan dat in dit plaatje de koopkracht van de dollar is meegenomen, anders weet ik al helemaal niet wat het zou voorstellen en wordt het nog moeilijker om er iets mee te kunnen.

Als je dan het plaatje ziet zeggen de meesten: "laat maar, goud zit in een bubble" ?

Maar dat komt omdat goud tegen iets vrij abstracts wordt uitgezet namelijk tegen fiat, en wat is de waarde van fiat?

Het zou dus beter zijn om het uit te zetten tegen iets beter tastbaars zoals, het al vaker genoemde, maatpak, of een periode waarvan je van een ounce goud kunt eten enz..

En dan blijkt goud dus over een hele lange periode best stabiel, met ook best wel wat uitzonderingen, ups en downs, natuurlijk.

Helaas wilen we alles in fiat uitgedrukt hebben en daar zit natuurlijk het grote probleem.

En dus ook de blokade bij velen om in te zien wat goud kan betekenen als dat fiat systeem zou instorten.

Als je met dit soort grafieken iets wil zul je dus veel verder moeten graven.

Bv goud (goudprijs in dollars) uitzetten tegen de hoeveelheid dollars in omloop:

image.jpg.f37991dda01bfc04e566de77726c333b.jpg

En dan is er natuurlijk de vraag en vele meningen hoe je eea mag/moet relateren aan elkaar.

Helaas is de dollar er ook nog maar zo'n honderd jaar dus op de lange termijn heb je er ook weer niet heel veel aan?

Dan is weer de koopkracht van goud ( dat maatpak of hoelang je van een ounce kunt leven) een betere indicatie.

Toch zijn er wel wat opmerkelijk feiten als je ze wilt zien.

Bv de effecten van het loskoppelen van de dollar en het goud:

image.jpg.9025e4948c6853a10d0be6d1cac85464.jpg

Zolang goud niet gebruikt wordt om mee te betalen is het maar een grafiek.

Maar als er om de een of andere reden wel omgeschakeld wordt, goud als betaalmiddel, of als dat moet, dan gaat zo'n grafiek direct betekenis krijgen.

En daar komen dan nog wat 'zachte' factoren bij...

Doordat goud op dat moment enorm gevraagt zal zijn, stel je maar voor dat iedereen zo snel mogelijk uit fiat wil en zo snel mogelijk naar vastgoed, voedsel, grond en GOUD, dan ontstaan er tekorten.

En een van de rare effecten van tekorten in de PM markt is dat bij die tekorten het sentiment extreem doorslaat, net als bij beurzen enz, en naast de 'rationele' waarde de emotionele waarde gaat overheersen en doorschiet.

Het zou mooi zijn als je daar handig gebruik van zou kunnen maken.

Ik denk dat je op zo'n moment al blij zul zijn dat je nog koopkracht hebt en niet bij de grote mute zit die 'niks' meer heeft.

En natuurlijk zullen de standaard opmerkingen wel weer komen:

Er zijn geen zekerheden dat het fiat systeem zal instorten.

Als de hele wereld vergaat heb je ook niks aan PM.

Enz enz.

En dat klopt allemaal.

Daarom spreek ik ook graag over een verzekering.

Je verzekerd je tegen een risico waarbij je je verzekering nodig hebt.

En zoals bij elke verzekering zijn er nooit 100% garanties; ook een verzekeringsmaatschappij kan omvallen, er zijn altijd uitzonderings clausules, enz.

Advies is eigenlijk niet te geven.

Als je PM overweegt kan ik alleen adviseren om tenminste jezelf er zo ver in te verdiepen dat je zelf achter je beslissing staat.

Als er absolute zekerheden zouden zijn zou er ook geen discussie zijn?

Spreiding is zelden een slecht strategie.

Er is verder niks mis mee om te beseffen wat fiat is hoe het gebruikt wordt en wat de risico's zijn.

Als je ziet hoe afhankelijk we zijn geworden van fiat zou het eigenlijk verplichte kost moeten zijn.

Dit is voor de meesten echter niet iets dat zomaar aangewaaid en begrepen zal worden.

Ik vind het bijzonder interessant en ben al ruim twee jaar bezig met dit onderwerp.

Nog steeds zal ik niet zeggen dat ik alles snap.

Maar ik durf wel rustig te vertellen dat ik wat PM bezit als verzekering.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Gast Heksenboot
Dat heet speculeren.

Ik heb er geen moeite mee maar heeft verder weinig met preppen te maken?

PM gebruiken voor het geval het systeem omvalt, fysiek bezit dus, is iets anders volgens mij.

Geen snel rijk worden schema, mischien zelfs nauwelijks winst, mischien zelfs wel verlies?

Maar als het met het fiat systeem fout gaat wel een verzekering.

Ik denk dat deze voormalige directeur daar op doelde.

Speculeren kun je veel effectiever doen dan met fysiek PM....

Prep ze,

K a n s

Okee, thanx. Ik heb er serieus de ballen verstand van. :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...