Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kelly kettle (als alles faalt, waterfilter, brandstof is op)


Tom

Aanbevolen berichten

wat niet mag ontbreken is een eenvoudig maar unieke ketel/brander de Kelly kettle, zie net een topic over wassen, welnu je maakt hier mee gratis warmwater in 3 minuten.

 

Zoals we weten is de beste en al duizenden jaren bekende waterzuivering, water koken (eerst het vuil eruit met koffiefilter of schone doek)

 

En het kost geen duur gas of andere brandstof je vult deze met takjes, enz. zie filmpje.

 

[video=youtube;TMCR-ie9H_w]

 

Te koop in Nerdeland bij o.a.

een van de goedkoopsten.

 

kun je gelijk je Griekse en Spaanse biljetten uitgeven, met Y en V zie andere topic

 

Ga er direkt een kopen met toebehoren:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mooi ontwerp. Slim bedacht Ziet er heel goed uit!

 

MB hebben geexpirimenteerd met blikken. Je hebt tgenwoordig soepblikken waar je geen opener meer voor nodig hebt. Die zijn ideaal er blijft een rand staan waar je een ander blik op kunt zetten. Dit onderste blik gaten in maken en je hebt een instant billycan. minder mooi als dit maar wel goed te doen en kost geen drol want de blikken heb je toch in huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kelly kettle is mij reeds langer bekend,echter enkele nadelen.

nooit op het vuur zonder water, want dan brand alles kapot en wordt onbruikbaar ( let op droogkoken )

De binnenkant is moeilijk te controleren en schoon te maken (ijzerhoudend water gaat RVS infecteren, voor de metalurgen onder ons )

Een kelly kettle is nogal volumineus om mee te nemen , de kettle in het filmpje is een erg klein model waar je zo kan zien dat er nog geen twee liter water in gaat.

De originele kettle was berekend op ( veel ) of meerdere personen en stond op bouwplaatsen voor theewater te maken.

Mijn klein kooksetje plus de thermosfles is veel handiger.

Maar je kunt het proberen.

dat was mijn opinie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je er ervaring mee opgedaan?

 

Nee, nog niet. Wel alles uitgepakt en in elkaar gezet. Het ontwerp is eenvoudig en het gebruik volgens mij ook.

 

NB. Ik heb wel ervaring met kleine gasstellen, koken boven een houtvuur en met zelfgemaakte pannen (van gevorkte takken met een paar lagen alufolie ertussen). Scoutingtechnieken. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mitros bedankt voor jouw review. Heldere uitleg en inderdaad het ding is niet schoon te maken. Klopt helemaal wat je zegt over het RVS, De meeste mensen denken dat RVS een wonder materiaal is maar dat valt wel tegen. RVS kan ook niet tegen chloorhoudend water en kan ook slecht tegen een zuurmilieu. Wanneer je jouw rvs niet schoon kan maken krijg je gegarandeerd corrosie (pitting) aan de binnenkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie ze die dingen niet maken in 318 of 316 ,veel te duur,en zou te lang kunnen meegaan.:p

En inderdaad roeien met de riemen dat je hebt, zoals je zelf uitlegt met gebruik van aanwezig materialen ( soepblikken e.d. )

En voor Rodin eieren bakken op een pionierschop in een open vuur, lukt ook heel erg goed.

goed schoonmaken of een laagje alu erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
RVS? Mijn kelly kettle is gewoon van aluminium. Werkt prima. Je moet inderdaad wel op letten dat je hem niet of het vuur houdt zonder water.

 

Ik heb ook belangstelling voor de Kelly Kettle. Weet iemand misschien of die nadelen die voor RVS gelden, ook voor aluminium geldig zijn? En lossen er bij aluminium geen schadelijke stoffen op?

 

Het lijkt me anders een geweldig apparaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook belangstelling voor de Kelly Kettle. Weet iemand misschien of die nadelen die voor RVS gelden, ook voor aluminium geldig zijn? En lossen er bij aluminium geen schadelijke stoffen op?

 

Het lijkt me anders een geweldig apparaat.

 

Hier een link naar een bushcraftforum, daar hebben ze t over de verschillen, maar de meningen zijn daar erg verdeeld.

 

http://bushcraftusa.com/forum/showthread.php/77716-Kelly-Kettle-Aluminum-vs-SS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een link naar een bushcraftforum, daar hebben ze t over de verschillen, maar de meningen zijn daar erg verdeeld.

 

http://bushcraftusa.com/forum/showthread.php/77716-Kelly-Kettle-Aluminum-vs-SS

 

Thx voor de info. Na alles gelezen te hebben, voel ik het meest voor RVS. Geen water met chloor erin, geen zuren en misschien eens in de zoveel tijd goed uitkoken met gefilteerd water, dan zou het naar mijn idee moeten gaan. Het gewicht speelt thuis niet mee. Anders alleen gebruiken voor (af)waswater en voor het koken, als er geen brandstof meer is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx voor de info. Na alles gelezen te hebben, voel ik het meest voor RVS. Geen water met chloor erin, geen zuren en misschien eens in de zoveel tijd goed uitkoken met gefilteerd water, dan zou het naar mijn idee moeten gaan. Het gewicht speelt thuis niet mee. Anders alleen gebruiken voor (af)waswater en voor het koken, als er geen brandstof meer is.

 

Ik zou ook voor de rvs gaan, maar meer omdat ik nogal een rauwebonk ben en alles kapot maak :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn handen graaf ik een dakota putje, en daarop zit ik mijn billycan.

Welke overigens ook als opslagblik/voorraad doos etc dient in mijn rugzak.

 

Niet dat ik tegen een Kelly ben, maar een maat had er een bij van 1,5 liter in Zweden en was er in het begin helemaal van weg. Maar na 3 weken vond hij het een onding om mee te slepen. Rammel de bammel, kletter, deuk.

Nadeel is ook (vond ik toen) het kleine stookgaatje, en je kunt niets in je Kelly kwijt, geen sokken etc.

 

Dus ja, mooi systeem, maar niet voor mij.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn handen graaf ik een dakota putje, en daarop zit ik mijn billycan.

Welke overigens ook als opslagblik/voorraad doos etc dient in mijn rugzak.

 

Niet dat ik tegen een Kelly ben, maar een maat had er een bij van 1,5 liter in Zweden en was er in het begin helemaal van weg. Maar na 3 weken vond hij het een onding om mee te slepen. Rammel de bammel, kletter, deuk.

Nadeel is ook (vond ik toen) het kleine stookgaatje, en je kunt niets in je Kelly kwijt, geen sokken etc.

 

Dus ja, mooi systeem, maar niet voor mij.

 

Ries.

 

Hoezo kun je er niets in kwijt? Je kan je sokken toch gewoon in de "schoorsteen" stoppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo kun je er niets in kwijt? Je kan je sokken toch gewoon in de "schoorsteen" stoppen?

 

IK bekritiseer het systeem niet, en die sokken draag ik net zo goed rond mijn nek om te drogen.

Mijn maatje gaf aan dat hij het niets vond. Ik prefereer een billy-can. Simpel (net als ik) en basic.

Daarbij is iedereen vrij om zijn/haar wijze van water koken te hanteren.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK bekritiseer het systeem niet, en die sokken draag ik net zo goed rond mijn nek om te drogen.

Mijn maatje gaf aan dat hij het niets vond. Ik prefereer een billy-can. Simpel (net als ik) en basic.

Daarbij is iedereen vrij om zijn/haar wijze van water koken te hanteren.

 

Ries.

 

En zwarte sokken vind ik niet mijn kleur...met extra kool laag, no-way

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK bekritiseer het systeem niet, en die sokken draag ik net zo goed rond mijn nek om te drogen.

Mijn maatje gaf aan dat hij het niets vond. Ik prefereer een billy-can. Simpel (net als ik) en basic.

Daarbij is iedereen vrij om zijn/haar wijze van water koken te hanteren.

 

Uiteraard. Ik reageerde enkel op het feit dat ik dacht dat je bedoel dat je er niets in mee kan nemen, en dat het allemaal loze, verspilde ruimte is. Maar in de schoorsteen kan je dus wel dingen stoppen wanneer je deze niet gebruikt.

 

 

En zwarte sokken vind ik niet mijn kleur...met extra kool laag, no-way

 

Haha, daar heb je een punt ja. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de alu versie. Diverse malen getest en start tot finish ( dwz koud water tot een kop thee en alles klaar om in de zak te doen )tien minuten.

Klein beetje hout nodig. Ik heb de 1.5 liter gekozen met het bbq rekje en het pannen setje met de handgreep.

Alles past goed in elkaar en dan is er ruimte voor firesteel,aanmaakhout tondel en lucifers. Tezamen in een handig tasje is het oor mij een goede alternatieve waterkoker met een extra

Mijne komt hier vandaan http://www.varg-outdoor.nl/webshop.html?page=shop.browse&category_id=88

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...