Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zeep recept en creme recept zoals gemaakt op de laatste SC


Aanbevolen berichten

Hierbij even een korte review van de creme die uitstekend geschikt leek te zijn tegen voetschimmel.

Nadat ik in dit draadje las dat @Vempain schreef dat het een probaat middel was, contacteerde ik @Amazing Dree met de vraag of ze misschien nog wat creme over had.

Dit omdat ik mede door de hele dag in werkschoenen lopen, zelf vaak last heb van hardnekkige voetschimmel.

Die lieve schat van een Dree stuurde mij direct dezelfde dag nog een potje en wilde voor een uitprobeersel geen vergoeding van mij krijgen.

Nou ik kan je zeggen Dree: Het werkt!

Waar het effect van alle reguliere middelen vaak van korte duur zijn, werkt dit goed tot zelfs beter.

Dank je wel en als ik eens wat voor jou en Charlie kan doen, weet je me te vinden ;)

 

Fijn om te horen zeg, ik was al benieuwd !

Fijne review :)

Ben altijd blij, als ik mensen kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

@Simurgh

 

Zo dat is leuk, dat de kennis is overgenomen, word hier heel blij van :D

 

Welk vet heb je gebruikt en welk geurtje ?

 

Net mijn eerste partij zeep gemaakt.

 

Ik ben ongeduldig want ik heb geen castor olie, dit kan ik hier niet kopen en kon niet wachten tot het voor mij gehaald was...

 

Dus ik heb palm olie gebruikt met wat ecalyptus olie voor wat frissigheid. Geen idee of het gaat werken, maar zal het laten weten.

 

Als ik de castor olie heb ga ik hem nog eens doen volgens recept!

palm olie en eucalyptus. Het bleek een goede keus, de zeep is zacht op de handen en lekker in de neus. Vooral dat laatste was ik huiverig voor omdat ik Palm olie vind stinken.

 

Dank voor het leren @Amazing Dree;

7yme2enu.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

palm olie en eucalyptus. Het bleek een goede keus, de zeep is zacht op de handen en lekker in de neus. Vooral dat laatste was ik huiverig voor omdat ik Palm olie vind stinken.

 

Dank voor het leren @Amazing Dree;

7yme2enu.jpg

Ieder vet voeg iets toe. Castor of wonder olie laat de zeep schuimen, coco olie maakt de zeep hard.door deze vetten toe te voegen krijgt je een vrij harde ,schuimende zeep. Je kun ook zeep maken met 100 % olijf olie,het blijf een zachte pasta,je kun je prima mee schoon maken.savon de marseille is ong 50% olijf olie!de rest is cocos/palm vet en castor olie.je kun ieder combinaties van vet die jij het best uikomt maken,dus een harde zeep die langer goed blijf bij de douche of op reis heeft tot 40% cocosvet,te veel en je voet breeks als je zeep op valt.belangrijk is de % en gewichten van ieder vet corect berekenen ,dat is noodzakelijk voor de hoevelheid potassium hydroxide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister heb ik weer creme gemaakt. Door de workshop van @Amazing Dree vind ik het een fluitje van een cent. En de creme is heerlijk. Ik vind het ook fijn om te weten wat er in een creme zit. Er is mij vroeger geleerd dat wat je op je huid smeert eetbaar moet zijn. De creme wordt door je huid in je lichaam opgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister heb ik weer creme gemaakt. Door de workshop van @Amazing Dree vind ik het een fluitje van een cent. En de creme is heerlijk. Ik vind het ook fijn om te weten wat er in een creme zit. Er is mij vroeger geleerd dat wat je op je huid smeert eetbaar moet zijn. De creme wordt door je huid in je lichaam opgenomen.

 

Ook hier word ik weer blij van !

Fantastisch eigenlijk, dat wat ik van @Mrsjones geleerd heb, zo kan door geven aan medepreppers.

Zo gaat kennis en kunde niet verloren.

Doet me denken dat ik vooral een mede workshopper :cool: ook wel eens mag bedanken, voor het delen van zijn kennis !

 

Dus bij deze, wel laat, maar zeer welgemeend, dank je voor jouw workshop @Keyser Suze door jou zal ik als het moet echt wel durven hechten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ieder vet voeg iets toe. Castor of wonder olie laat de zeep schuimen, coco olie maakt de zeep hard.door deze vetten toe te voegen krijgt je een vrij harde ,schuimende zeep. Je kun ook zeep maken met 100 % olijf olie,het blijf een zachte pasta,je kun je prima mee schoon maken.savon de marseille is ong 50% olijf olie!de rest is cocos/palm vet en castor olie.je kun ieder combinaties van vet die jij het best uikomt maken,dus een harde zeep die langer goed blijf bij de douche of op reis heeft tot 40% cocosvet,te veel en je voet breeks als je zeep op valt.belangrijk is de % en gewichten van ieder vet corect berekenen ,dat is noodzakelijk voor de hoevelheid potassium hydroxide.

Ja je hebt gelijk, dat wist ik op dat moment nog niet, maar ben later met de zeep calculator in de weer geweest. Het bleek dat ik er 10 gram naast zat, maar de zeep lijkt goed geworden.

 

Van de week wel het recept braaf gevolgd, maar ik denk dat het niet goed is gegaan, zal nog wel een foto laten zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Het creme-recept van @Amazing Dree heb ik iets aangepast.De manier van maken blijft hetzelfde als Dree doet.

 

Aangepast recept

5 gr bijenwas

5 gr kariteeboter

30 ml amandelolie

20 gr kokosvet

35 ml water uit een fles

7 druppels teatree-olie

 

Smelt de olie, vetten & bijenwas au bain-marie . Tot alles gesmolten is. Verwarm het water ook tot ongeveer dezelfde temperatuur als de olie.

Zet de bak met daarin de olie in de gootsteen. Voeg druppelsgewijs het water aan de olie toe. Klop de massa ondertussen met een mixer of blender.

Als het een mooie emulsie is kan de teatree olie worden toegevoegd.

Giet de emulsie daarna in potjes en doe de deksel er op. Als de creme afkoelt word die dikker.

 

Andere dingen die je toe kan voegen zijn: kleipoeder, rozenolie, sinaasappelolie.

In plaats van amandelolie kun je een mengsel van amandel en jojobaolie gebruiken. Met de verhouding kokos en andere olie kan je schuiven. Hoe meer kokos hoe stugger de creme.

Creme die je nog niet gebruikt kan je het beste in de koelkast bewaren ivm de houdbaarheid.

@Highway

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant, ik ga dit ook eens proberen, zowel de zeep als de creme. Bedankt voor het posten @Amazing Dree!

 

Vraagjes:

Waar kun je de creme zoal voor gebruiken? Ik lees hier al dat het blijkbaar goed werkt tegen voetschimmel als je er tea tree olie in doet. Verder nog dingen waar deze creme goed voor werkt?

 

Wanneer je een mooie emulsie hebt, kun je werkstoffen toevoegen, maar dat moet niet.

 

Werkstoffen bv: kleipoeders, etherische oliën.

Wat is de werking van verschillende werkstoffen? Wat doet b.v. kleipoeder?

 

Edit: ben me hier een beetje in aan het verdiepen, maar dat roept alleen maar meer vragen op :)

Kun je b.v. ook verschillende werk- en of geurstoffen combineren in 1 creme, zoals b.v. tea tree olie, kamille olie en aloe vera concentraat, of is dit niet aan te raden? Ik zat er aan te denken er nog ceder olie aan toe te voegen voor de geur (vind ik een erg lekkere geur), maar b.v. tea tree olie heeft al van zichzelf een erg sterke geur die waarschijnlijk niet erg goed combineert met ceder.

 

Hoeveel werkzame stoffen moet je gebruiken in een creme? En verschilt dit nog per stof?

 

Kun je de hoeveelheid creme die je uiteindelijk krijgt berekenen door gewoon de gewichten van alle ingredienten bij elkaar op te tellen? Dus voor het recept van Dree 5+4+40+45 ≈ 94gr?

 

 

Ik zat te denken om een creme te maken voor mijn schoonvader en zus. Beiden hebben al geruime tijd zeer kapotte handen (ziet er wel verschillend uit, dus waarschijnlijk niet de zelfde aandoening) waar 'gewone' creme's niets tegen helpen en ook de dokter niets mee aan weet. Zou toch mooi zijn als ik iets kon maken voor ze dat wel helpt, als is het maar een beetje. Heeft iemand nog goede tips over welke werkstoffen ik hier het beste voor zou kunnen gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@Amazing Dree en @Mrsjones : Ik waste mijn haar met olijfzeep, maar na een paar keer wassen ontstond er een vetlaag op mijn haar. Als ik dan mijn haar kamde zat mijn borstel vol met zwarte drap :-(

Momenteel was ik het met roggemeel, maar dat is best wel een geklieder , dus daarom wil ik graag weer een zeep gaan gebruiken.

 

Nu lees ik hier en daar wel dat er een aparte haarzeep is, maar ondanks het spitten op internet heb ik hier nog geen recept voor gevonden.

 

Heeft 1 van jullie misschien een recept voor haarzeep?

 

en hebben jullie al eens loog gemaakt van hout as?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele topic gelezen, wat een mooie duidelijke post met recept @Amazing Dree.

Net als @elloco999 ben ik ook benieuwd waar de creme zoal voor gebruikt kan worden want dat is mij ook niet helemaal duidelijk.

Ik zoek namelijk iets wat ik kan gebruiken in plaats van bodylotion uit de winkel.

 

Haarzeep ben ik ook geïnteresseerd in, mijn hoofdhuid is nogal gevoelig voor sommige producten in shampoo's en ik heb het idee dat het vooral de onzinnige toevoegingen "Pam je haar danst" zijn waar ik niet tegen kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik noem deze crème van top tot teen crème. Het enige waar ik het niet voor gebruik is voor wondjes die open zijn. Maar verder wel als dag en nacht, rondom de ogen, hals, decolete, handen, ellebogen, knieën, en voeten. Body-crème is meestal wat dunner. Maar ik denk dat als je deze crème als body-crème gebruikt je het niet zo vaak hoeft te doen.

 

Sinds ik deze crème gebruik heb ik geen last meer van een schraal plekje op mijn voorhoofd, gesprongen lippen en zwemmerseczeem. Ik heb het idee dat de rimpeltjes op mijn handen minder diep zijn en de kloven die ik altijd in mijn rechter wijsvinger had in de winter zijn er niet meer :). Een vriendin is van haar kalknagel af door een half jaar iedere dag haar teen in te smeren met deze crème.

 

De laatste tijd ben ik aan het experimenteren met de hoeveelheid kokosvet in het recept. Als er meer kokosvet in zit is de crème stugger maar blijft het water er beter in zitten. Met de verhouding kokosvet olie die hierboven staat zit er meer water in het potje en voel ik ook water als ik de crème ergens op smeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haarzeep;-) recept:

 

135 gr. olijfolie

135 gr. cocosolie

80 gr. wonder olie (castorolie)

20 gr. amandelolie

20 gr. sesamolie

 

naoh 65.8 gr. (dit zijn de korrels van het kruitvat)

water 178 gr.

 

Het haar na het wassen even naspoelen met water met wat citroensap of azijn erin.

 

Deze zeep beviel me prima, hoewel ik de laatste tijd mijn haar was met een papje van zuiveringszout (Natriumbicarbonaat). en dat bevalt me nog beter, het is alleen wennen dat je dan geen schuim hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drijvende Zeep (Whipped Process Soap)

 

De zeep word het beste als het gedeelte vaste vetten het grootst is.

 

Bereken je recept zoals normaal, mijn recept hiervoor is:

100 gr. amandelolie

100 gr. cocosolie

100 gr olijfolie

400 gr palmolie (blokken frituurvet)

40 gr. wonderolie

naoh 102.2 gram

water 281,2 gram

 

gebruik deze calculator als je je eigen vet wil samenstellen

http://soapcalc.net/calc/SoapCalcWP.asp

 

Maak de loog aan . dwz roer de naoh (ontstoppingskorrels van het kruitvat) door het water.

Doe dit het liefst buiten, kijk in ieder geval goed uit dat je de lucht ervan niet inademt en kijk uit voor spatten want het kan brandplekken geven, als je supervoorzichtig ben doe je een veiligheidsbril op en rubber handschoenen aan. Zelf doe ik dat eigenlijk nooit maar zorg in ieder geval dat er geen huisdieren of kleinen kinderen om je heen zijn.

 

Dan laat je de loog afkoelen en zet het nog een poosje in de koelkast.

 

Ondertussen doe je de harde vetten in een kom en mix dit met een mixer met de gardes tot een stevig soort slagroom.

 

|Voeg dan de vloeibare vetten toe en mix weer tot je mooie pieken kunt trekken.

 

Voeg al roerende langzaam het koude loog toe en mix weer tot er weer pieken gemaakt kunnen worden.

 

Nu kan je eventueel geur en/kleur toevoegen.

 

Dan giet je het in de vorm, even stampen om luchtbellen te verwijderen. Het beste is om hiervoor vormpjes voor 1 zeepje te gebruiken, giet je het in een grote vorm dan moet je het wel snijden zodra het genoeg afgekoeld is want anders word het te hard en gaat brokkelen.

 

Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is, zelf maak ik al jaren mijn eigen zeep en cremes dus vergeet wel eens beginners problemen!

succes en plezier ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van zuiveringszout word je haar juist zacht, ook je huid kan je er gerust mee wassen! Google maar eens, er kan heel veel mee, tandpasta maken, deodorant enz enz. Als je belangstelling hebt wil ik de recepten wel typen .

 

Ik gebruik t idd ook om m'n tanden mee te poetsen en soms om m'n haar mee te wassen.

Vind t niet heel lekker aanvoelen maar is zeker wel beter dan goedkope shampoo. Van goedkope

Shampoo kam ik na het wassen bijna een borstel vol haar eruit maar met baking soda helemaal niks.

Alleen vind ik t niet lekker zacht ervan worden dus doe ik het af en toe.

Om te scrubben is het ook ideaal.. Ook om een gezichtsmasker te maken.. Weet niet hoe t is als je acne

hebt naar schijnt er goed voor te zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...