Ga naar inhoud
GENEGEERD

Boshut bouwen


Tom

Aanbevolen berichten

Tijdens een wandeling in de buurt van Kleinich kwam ik deze verlaten boshut tegen.

Het geeft een goede indruk van de bouwmethode en hoe het gebouwd werd.

 

ik denk dat het wel waterdicht is geweest door middel van takken of een zeil.

 

De pannen lagen er al zo bij en ik heb verder niets beschadigd of meegenomen.

let ook op de wasbak in de grond.

 

 

Dus als we ooit ergens in de bossen stranden kun je dus zo ongeveer bouwen en vergeet je bijl niet.

Het geeft wel een idee hou je met weinig gereedschap een onderkomen kunt maken.

 

[ATTACH=CONFIG]10616[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]10617[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]10619[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]10618[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]10620[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]10621[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]10622[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gezien het verval van de hut, is het zeer zeker al een oudere en inmiddels verlaten hut.

Zouden wel een paar Bushcrafters geweest kunnen zijn als ik het zo zie.

Jammer dat ze hun rotzooi niet op geruimd hebben, maar misschien komen ze nog terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Best aardig gebouwd , zit een hoop werk in , en ziet er inderdaad oud uit , maar wat ik me afvraag of die locatie zo wel goed was want hij staat op een schuin stuk bij een rots partij ,

ik kan me voorstellen dat als het stevig regent (zeker bij een wat langere tijd) dat je dus in het pad zit waar de regen naar beneden zal stromen en je dus natte voeten krijgt .

Inderdaad jammer dat ze hun spullen zo hebben laten liggen :( als je het niet meeneemt oké maar berg het dan zo op dat iemand kan zien dat je erom terug komt en maak er geen

zwerf vuil van (daar hebben we helaas al meer dan genoeg van )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik heb een boshut gebouwd. Dat leek me leuk om eens te doen. En van het één komt het ander. Want wat moet je vervolgens met zo'n hut? In wonen natuurlijk! Ik leef er soms een dag, een weekend en soms een week. Soms met anderen en soms alleen (soms gaat m'n zoontje van vier mee voor een dag en bakken we worstjes :) Over een paar weken word ik weer voor een week gedropt onder andere om de Workshop wilde planten te geven (staat ook ergens in een apart topic op dit forum).

 

De hut is zo gebouwd dat er een open vuur in gestookt kan worden. Het model (vulkaan!) werkt als een schoorsteen. Als de deur dicht is brandt het vuur rustig en gaat de rook recht omhoog en dus de hut uit). Als het donker is kun je vanuit de omgeving niet zien dat er een vuur brandt want de hut is rondom dicht.

 

Als ik een week ga neem ik zo weinig mogelijk mee. In ieder geval m'n mes (Mora), twee billycans, iets om een vuur aan te krijgen, een poncho (mocht de hut verdwenen zijn wat altijd kan gebeuren), slaapzak, waterfles en wat basisvoedsel. Verder haal ik m'n water uit de natuur. Ik maak water drinkbaar met een zelfgebouwde zuiveraar van een stuk berenklauwstengel gevuld met zand, houtskool en turf.

 

Het bouwen van de hut en er vervolgens leven heeft me veel praktijkervaring gegeven (hoe je je zaakjes voor elkaar kunt krijgen als je echt eens buiten leeft).

 

Kijk eens op deze post in mijn blog voor wat foto's van m'n hut.

 

http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2012/04/lean-to-onderkomen-van-natuurlijk-materiaal.html

 

 

onderkomen_lean_to_bouwen.JPG.650161ee66b1d7944b2f1d892f0144e6.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook meerdere hele mooie hutten gehad. De mooiste en ook echt in het mooiste stukje onherbergzame en verlaten bos gelegen hut, is helaas 2 maanden geleden verdwenen doordat sbb het bos platgooide voor recreatieve doeleinden.

Er zat een schoorsteen in, 2 banken, genoeg ruimte om te slapen en het allermooiste:

Tot op 2 a 3 meter afstand kon je de hut niet eens zien staan.

Volledig in stealth style gebouwd!

Stiekum rouw ik nog wel een beetje om deze hut, maar plannen liggen alweer klaar om eenzelfde hut (maar weer nog iets beter) binnenkort te gaan bouwen.

Op een eilandje dit keer ;)

[ATTACH=CONFIG]10720[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Gamble,

 

Jammer om te lezen dat ie verdwenen is. Ik hou er ook altijd rekening mee, dat als ik er heen ga dat m'n hut er niet meer is. Ik neem altijd een ponchotje mee voor het geval dat. En een slaapmatje is zo gemaakt van wat riet.

 

'Mijn' bos is ooit gedund door een harvester. Gelukkig is de hut toen blijven staan. In de winter, als er sneeuw lag, kon je de hut toen wel zien (met sneeuwdek) vanaf het pad. Ik hoefde trouwens vanaf dat moment minder ver te lopen voor water want in de sporen van de harvester bleven vaak plassen staan.

 

Groet, Bill

 

Succes met de nieuwbouw

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een oude hut. Deze bestaat niet meer. In een dag gebouwd en is twee jaar mee gegaan. Op een gegeven zijn de liggers die het pakket humus dragen zover doorgerot dat het hele zaakje instort.

 

Het bouwen kost veel energie. In een survival, waarbij je niet over koolhydraat rijk voedsel beschikt, bouw je op de eerste dag je onderkomen want er zitten dan nog voldoende koolhydraten in je lichaam. Kortom, op de eerste dag heb je er nog energie voor later misschien niet meer.

 

onderkomen_groupshelter_dakbeschot_voltooid.jpg.3a0cf53a200d4b43b2fd863effd7588a.jpg

 

onderkomen_groupshelter_voltooid.JPG.6fc3b4d75a2d01cbe2a48a7026565639.jpg

 

onderkomen_groupshelter_interieur.JPG.f723f61054579daa6606adbc442df747.jpg

 

onderkomen_groupshelter_kookvuur.JPG.306429d2979384f0b6bf51ad1ff5d454.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

He Gamble,

 

Jammer om te lezen dat ie verdwenen is. Ik hou er ook altijd rekening mee, dat als ik er heen ga dat m'n hut er niet meer is. Ik neem altijd een ponchotje mee voor het geval dat. En een slaapmatje is zo gemaakt van wat riet.

 

'Mijn' bos is ooit gedund door een harvester. Gelukkig is de hut toen blijven staan. In de winter, als er sneeuw lag, kon je de hut toen wel zien (met sneeuwdek) vanaf het pad. Ik hoefde trouwens vanaf dat moment minder ver te lopen voor water want in de sporen van de harvester bleven vaak plassen staan.

 

Groet, Bill

 

Succes met de nieuwbouw

Zo heb ik standaard een zeiltje en een mini hangmat van een tientje (eigenlijk bedoeld om je gear van de grond te houden) bij me.

Nood breekt wetten en een aanpassingsvermogen is onmisbaar ;)

[ATTACH=CONFIG]10749[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]10750[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Nog iets over hutten bouwen. Zonder hulpmiddelen als zaag, bijl of touw kun je zogenaamde debris huts bouwen.

 

Google dat maar eens. Er komen genoeg hits voorbij en kijk vooral eens bij het tabblad afbeeldingen.

 

Ray Mears heeft een boek geschreven, genaamd Essential Bushcraft. Hij beschrijft gedetailleerd hoe je dit soort hutten kunt bouwen.

 

Ik heb zelf drie van dit soort hutten gebouwd.

 

http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2012/11/hoe-snel-bouw-je-een-hut.html

 

http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2012/07/meerpersoons-onderkomen-van-natuurlijk-materiaal.html

 

http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2012/04/A-frame-onderkomen-van-natuurlijk-materiaal.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, FincalnSpanje,

 

Mijn zoontje van vier gaat regelmatig mee naar m'n vaste hut. We bakken soms worstjes boven een vuur en koken wat rijst. We hebben een prima tijd! Goed voor jong en oud!

 

Groetjes, Bill

 

Precies, dat zijn de krenten uit de pap die een kind zijn leven lang nooit meer zal vergeten als hij aan zijn vader denkt. Wij hebben ook al een par keer brood gebakken en worstjes boven het vuur gedaan, maar echt kamperen hebben ze nog nooit gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...
  • 2 weken later...

Heb het gezien op een ander medium. Geweldig! Je ziet natuurlijk niet alles in zo'n filmpje, dat hooguit 10 minuten duurt. In het eggie kost het veel meer tijd. En wellicht heeft deze gast veel ervaring. Uit eigen ervaring weet ik dat het bouwen van een onderkomen met natuurlijk materiaal veel voldoening geeft en ik raad iedereen aan dit zelf eens te doen. Ga er vervolgens een nacht of meer in slapen. Het bouwen van zoiets heeft geen zin, vind ik, als je er niet wil verblijven. Ga er leven en ervaar dat zo'n natuurlijke woning een echt huis kan worden. Relativerend!

 

Ik heb meerdere keren een aantal dagen achtereen in zo'n zelfgebouwd huisje midden in de natuur gewoond. Ik vond het geweldig. Weinig spullen en eten mee. Ik word letterlijk en figuurlijk zo licht als een veertje. Een bijzondere belevenis. Ik heb me grondig voorbereid, een proces van jaren.

 

Door mijn ervaringen heb ik meer waardering gekregen voor de natuur. Vooral ook omdat ik op sommige momenten direct van haar afhankelijk ben. Geeft zij eten? Ik probeer altijd van tevoren, mentaal, een menu kaart samen te stellen van ingrediënten die ik ter plekke kan vinden. Maar ik weet: ik ben compleet afhankelijk van haar grillen. En dan het weer!

 

Elke prepper zou zoiets eens moeten ervaren.

 

onderkomen_hut_in_aanbouw.jpg.e38c0b6c41d9ae114b884ec9c3675a86.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...