Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vlaktaks. Eén belastingtarief voor alles en iedereen.

f150
 Share

Recommended Posts

Peter Heemeijer heeft op 20 mei 2014 een presentatie gegeven over een recent onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van een Haagse denktank (Quid Novi). Heemeijer toont aan dat een uniform belastingtarief van 15,6% een enorme vereenvoudiging is van ons belastingstelsel en resulteert in een economische stimulans van ca. 100 miljard per jaar.

De regelingen voor heffingskortingen, aftrekposten (waaronder de hypotheekrente aftrek) en toeslagen kunnen op de schop als er een vlaktaks wordt toegepast, zoals afschaffing van de progressieve belastingtarieven en de ca. 120 regelingen (hypotheekrente aftrek, arbeidskorting, heffingskortingen etc)

Heemeijer gaat wel uit van een toename van arbeidsaanbeid en in het verlengde daarvan het aantal arbeidsuren, wat een wankele aanname is, ook al is het gebaseerd op een gedegen wetenschappelijk onderzoek uit 2004 van Edward C. Presscott. Het werk moet er voor zijn, en de mensen moeten het willen. We werken hier momenteel gemiddeld minder uur dan de mensen in Griekenland, en daar hoor je niemand over klagen.

Helaas hebben juist politici en adviseurs een groot belang bij ingewikkelde constructies, waardoor de vlaktaks in Nederland voorlopig niet haalbaar is. De vlaktaks is denivellerend, maar volgens de onderzoekers positief voor alle inkomensgroepen.

De huidige recessie, verstoorde arbeidsmarkt en verziekte woningmarkt vraagt om radicale maatregelen. Misschien is dit wel de minst slechte.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 65
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dit speelt al jaren in de politiek, met name CDA wilde dit graag. Misschien in een iets andere vorm. Een belasting vrije voet tot een bepaald bedrag (heffingskorting) en daarna 25% belasting betalen.

Een van de problemen is dat de huizen- en grondprijzen in NL voor een deel gebaseerd\gevormd zijn op de hypotheek aftrek. Zodra ze dit doen, zullen de prijzen wederom een stuk dalen. Daarnaast wilde men ook één BTW tarief van 11% op alles. Dat laatste zou wel slim zijn om in te voeren, denk ik.

Link naar reactie

De enigen die hier bij bij zouden hebben zijn de hogere inkomens en de lagere inkomens mogen ervoor bloeden. Want iemand met een minimum inkomen die zijn toeslagen verliest, (die er overigens zijn omdat de huren veel te hoog zijn, de zorgverzekering asociaal duur enz) gaat dit nooit kunnen compenseren met een lagere belastingafdracht. De lagere inkomens zitten al in de laagste belasting schaal ;-)

Dus ik begrijp best dat de mensen met de hogere inkomens dit graag zouden zien, maar dit zou de doodsteek zijn voor de minima.

Link naar reactie

De enigen die hier bij bij zouden hebben zijn de hogere inkomens en de lagere inkomens mogen ervoor bloeden. Want iemand met een minimum inkomen die zijn toeslagen verliest, (die er overigens zijn omdat de huren veel te hoog zijn, de zorgverzekering asociaal duur enz) gaat dit nooit kunnen compenseren met een lagere belastingafdracht. De lagere inkomens zitten al in de laagste belasting schaal ;-)

Dus ik begrijp best dat de mensen met de hogere inkomens dit graag zouden zien, maar dit zou de doodsteek zijn voor de minima.

Dat zal wel meevallen denk ik. Nu betalen de mensen ongeveer 36, 42 en 52 procent en ouderen 20 procent, dus een lager tarief zal ook gunstig zin voor de minima, al dan niet met een belastingvrije voet. Daarnaast zal het zwart werken verder ontmoedigen. Ook als de BTW omlaag zou gaan naar 11% zouden mensen eerder op papier werken\verkopen. Bewezen is dat het goed is voor de economie en dat aangiftes op een A4-je kunnen worden gedaan.

De hogere inkomens moeten worden gepakt op de vermogensbelasting en niet op de inkomstenbelasting.:o

Link naar reactie

Dat zal wel meevallen denk ik. Nu betalen de mensen ongeveer 36, 42 en 52 procent en ouderen 20 procent, dus een lager tarief zal ook gunstig zin voor de minima, al dan niet met een belastingvrije voet. Daarnaast zal het zwart werken verder ontmoedigen. Ook als de BTW omlaag zou gaan naar 11% zouden mensen eerder op papier werken\verkopen. Bewezen is dat het goed is voor de economie en dat aangiftes op een A4-je kunnen worden gedaan.

De hogere inkomens moeten worden gepakt op de vermogensbelasting en niet op de inkomstenbelasting.:o

Natuurlijk zou het ook voor de minima gunstig zijn om minder belasting te betalen. Maar van 36 naar 25% compenseert niet de toeslagen. Voor het gemak even uitgaan van een uitkering van 1000 euro, dan kom je dus op een voordeel van 110 euro. Toeslagen zijn ongeveer 220 huurtoeslag, 95 euro zorgtoeslag (per persoon). Dan heb ik het nog niet eens over de overige toeslagen, aftrek ziektenkostenen eventueel kinderaftrek en kinderbijslag en de jaarlijkse huurverhoging, gemeentelijke belastingen enz.

Bovendien, waar haalt de overheid dan al die miljaren vandaan die ze zullen missen aan inkomsten?

Het zou allemaal kunenn maar dan moeten de huren met minimaal de helft omlaag, de zorgverzekering weg en de gemeentelijke belastingen ook. Kortom: onhaalbaar

Link naar reactie

Vlaktaks, kan voor de minima wel, als het gecombineerd wordt met een echt basisinkomen, dat hoog genoeg is.

Het wordt wel even rekenen welk percentage genoeg is voor de overheid.

In het huidige stelsel, rekenen de hogere inkomens echt wel uit welk bruto inkomen ze moeten hebben, om er een leuk netto bedrag aan over te houden.

Als je echt iets wilt veranderen, moet het hele systeem op de schop.

Link naar reactie

Vlaktaks, kan voor de minima wel, als het gecombineerd wordt met een echt basisinkomen, dat hoog genoeg is.

Het wordt wel even rekenen welk percentage genoeg is voor de overheid.

Dat ben ik met je eens maar waar haalt de overheid het geld vandaan dan? Om nog maar te zwijgen over de werkgevers, die worden er echt niet blij van als het minimumloon omhoog gaat. Er zijn er nu al die lopen te klagen dat het minimumloon veel te hoog is. Overigens zijn de meeste laagste inkomens niet de uitkeringtrekkers maar gewoon mensen die 40 uurtjes werken en daar het minimumloon voor krijgen.

Link naar reactie

Natuurlijk zou het ook voor de minima gunstig zijn om minder belasting te betalen. Maar van 36 naar 25% compenseert niet de toeslagen. Voor het gemak even uitgaan van een uitkering van 1000 euro, dan kom je dus op een voordeel van 110 euro. Toeslagen zijn ongeveer 220 huurtoeslag, 95 euro zorgtoeslag (per persoon). Dan heb ik het nog niet eens over de overige toeslagen, aftrek ziektenkostenen eventueel kinderaftrek en kinderbijslag en de jaarlijkse huurverhoging, gemeentelijke belastingen enz.

Bovendien, waar haalt de overheid dan al die miljaren vandaan die ze zullen missen aan inkomsten?

Het zou allemaal kunenn maar dan moeten de huren met minimaal de helft omlaag, de zorgverzekering weg en de gemeentelijke belastingen ook. Kortom: onhaalbaar

Daar heb je gelijk in, ben ik vergeten te vermelden in mijn verhaal:rolleyes:. De toeslagen moeten ook zoveel mogelijk worden afgeschaft natuurlijk en daarom is die belasting vrije voet zo belangrijk. Minima houden dan netto veel meer over, maar moeten dan ook zelf alles betalen (zal altijd een kleine groep uitzonderingen zijn). Het wordt ook eenvoudiger voor de belastingdienst omdat lage inkomens en minima weinig of geen belasting betalen als ze onder het basisinkomen blijven. Hoe ze het ook gaan hervormen, het kan veel eenvoudiger als de regels die we momenteel hebben.

NL gaat dan ook weer aantrekkelijk worden als handelsland.

Link naar reactie

NL gaat dan ook weer aantrekkelijk worden als handelsland.

Dat ben ik niet met je eens. De lonen zullen omhoog moeten want de minima zijn meestal gewoon mensen die werken. Bij minima denkt iedereen meteen aan de uitkeringstrekkers maar het grootste gedeelte van de minima werken gewoon.

Dus dat NL aantrekkelijker wordt, kun je wel vergeten. Eerder zullen er nog meer bedrijven het land verlaten omdat de lonen elders lager liggen dan nu al het geval is.

Er kleven voordelen aan de vlaktaks, maar ook heel veel nadelen.......

Link naar reactie

Dat ben ik met je eens maar waar haalt de overheid het geld vandaan dan? Om nog maar te zwijgen over de werkgevers, die worden er echt niet blij van als het minimumloon omhoog gaat. Er zijn er nu al die lopen te klagen dat het minimumloon veel te hoog is. Overigens zijn de meeste laagste inkomens niet de uitkeringtrekkers maar gewoon mensen die 40 uurtjes werken en daar het minimumloon voor krijgen.

Klagers hou je altijd. Maar om het systeem echt te versimpelen, is het wel nodig.

Link naar reactie

Dat ben ik niet met je eens. De lonen zullen omhoog moeten want de minima zijn meestal gewoon mensen die werken. Bij minima denkt iedereen meteen aan de uitkeringstrekkers maar het grootste gedeelte van de minima werken gewoon.

Dus dat NL aantrekkelijker wordt, kun je wel vergeten. Eerder zullen er nog meer bedrijven het land verlaten omdat de lonen elders lager liggen dan nu al het geval is.

En vertel me nou eens precies waarom de ene mens meer moet betalen dan de ander? Dat is toch niet eerlijk? Waarom kost twee dagen kinderopvang voor de één klauwen met geld en is het voor een ander gratis? Heeft iemand ze verplicht om kinderen te nemen?

Stel je koopt een boek. Wat is uw salaris? Euh. ......70.000 bruto. Dan kost uw boek 38 euro. De persoon achter u die hetzelfde boek koopt, rekent 15 euro af want hij verdient 36.000 euro.

Vertel me nou nog eens waarom de één meer moet betalen voor hetzelfde.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik ben in de "gelukkige omstandigheid" dat ik 52% belasting "mag" betalen.

Ik heb het vaker gezegd, pas op woensdagmiddag, rond een uur of twee begin ik dus pas voor mezelf te verdienen/werken. De rest van de tijd loop ik te buffelen voor een ander. Prima, hoor je mij niet over.

Kinderbijslag? (=neuksubsidie) Hoef ik niet. Hypotheekrenteaftrek? (=schuldsubsidie) Thanks, leuk voordeel, maar ik red het ook nog wel zonder. En daar dank ik het vliegende spaghetti monster elke dag voor op mijn blote knietjes. Oh, en vooral mijzelf, omdat IK er hard voor werk en niemand anders mij de gebraden kippetjes in de mond gooit.

Maar ga je me verdomme ook nog eens aanslaan voor "vermogensbelasting" op mijn zuurverdiende centen die ik overhoud NA al die belasting en die ik ergens op een foute bank zet? Waar is mijn prikkel om te werken dan nog? Inkomstenbelasting? Prima! Vermogensbelasting als gevolg van mijn reeds belaste inkomen? NEEN! Dat is MIJN pensioen. Hoop ik. En als ik eerder sterf dan gepland (in mijn planning word ik 100), dan mogen mijn kinderen nogmaals afrekenen over de schamele erfenis, aan de fiscus (=lijkenbelasting).

Belasten naar draagkracht, daar kan ik nog enigszins inkomen, ergo, daarna nog eens betalen naar draagkracht, daar heb ik moeite mee.

Enfin, om terug te komen op de openingspost van @f150 (wederom een pareltje), voor de vlaktaks valt veel te zeggen. Niet enkel voor "vermogenden" maar evenzo voor de minima.

• Leuk 1
Link naar reactie

Amen! +1, juist, etc etc

Ik ben in de "gelukkige omstandigheid" dat ik 52% belasting "mag" betalen.

Ik heb het vaker gezegd, pas op woensdagmiddag, rond een uur of twee begin ik dus pas voor mezelf te verdienen/werken. De rest van de tijd loop ik te buffelen voor een ander. Prima, hoor je mij niet over.

Kinderbijslag? (=neuksubsidie) Hoef ik niet. Hypotheekrenteaftrek? (=schuldsubsidie) Thanks, leuk voordeel, maar ik red het ook nog wel zonder. En daar dank ik het vliegende spaghetti monster elke dag voor op mijn blote knietjes. Oh, en vooral mijzelf, omdat IK er hard voor werk en niemand anders mij de gebraden kippetjes in de mond gooit.

Maar ga je me verdomme ook nog eens aanslaan voor "vermogensbelasting" op mijn zuurverdiende centen die ik overhoud NA al die belasting en die ik ergens op een foute bank zet? Waar is mijn prikkel om te werken dan nog? Inkomstenbelasting? Prima! Vermogensbelasting als gevolg van mijn reeds belaste inkomen? NEEN! Dat is MIJN pensioen. Hoop ik. En als ik eerder sterf dan gepland (in mijn planning word ik 100), dan mogen mijn kinderen nogmaals afrekenen over de schamele erfenis, aan de fiscus (=lijkenbelasting).

Belasten naar draagkracht, daar kan ik nog enigszins inkomen, ergo, daarna nog eens betalen naar draagkracht, daar heb ik moeite mee.

Enfin, om terug te komen op de openingspost van @f150 (wederom een pareltje), voor de vlaktaks valt veel te zeggen. Niet enkel voor "vermogenden" maar evenzo voor de minima.

Link naar reactie

Allereerst volledig eens met topicstarter en met @Johnny BravoNL hier boven mij. Een vlaktaks moet er komen, maar niet alleen omdat die voordelig is voor zowel rijk als arm, maar ook omdat het principieel juist is. Het progressieve belastingstelsel dat Nederland nu heeft, waarin de "sterkste schouders de zwaarste lasten dragen" (ik denk niet dat ik die term ooit kan aanhoren zonder een golfje maagzuur te proeven), is principieel; onrechtvaardig en daarnaast deproductief. Als de prikkel om harder te werken en langer te leren voor meer geld wordt afgeremd door mensen meer belasting te laten betalen, verstikt dat de ondernemersgeest van een land en zijn mensen meer geneigd om linksom of rechtsom aan de staatstiet te lurken (lees: uitkering trekken of ambtenaar worden). En dat terwijl het de private sector is, niet de publieke, die banen creeert en vermogen toevoegt aan de economie.

Verder lees ik in de slechts twee pagina's die dit topic nu telt nu al een keer of drie opmerkingen in de trant van "waar moet de overheid dan het geld vandaan halen?" Met alle respect, maar veel gekker moet het toch niet worden. Wat dachten jullie ervan als die overheid nu eens GEEN geld meer bij burgers vandaan haalt, maar nu eindelijk eens doet wat ze 453 miljard 299 miljoen 895 duizend en nog wat staatsschuldeuro's geleden had moeten doen, namelijk de fokking broekriem aanhalen?

Geen geld meer uitgeven, maar inkrimpen? De gevolgen voor de korte termijn? Die laten zich raden: geen drie vakanties per jaar meer voor de meer vermogenden, en ja, misschien ook wel geen beedbeeldtv meer voor de minima. Lekker boeiend! Is dat dan belangrijker dan wat vrijheid?!?! Vertellen jullie naysayers me nu dat de wereld zal stoppen met draaien als we wat ministeries op slot gooien, de publieke omroep uitkleden en dieetadvies uit de basisverzekering halen? Mijn hemel, ik had gehoopt dat preppers wat minder gehecht waren aan van staatswege 'gegarandeerde' (HAHAHA!!) douceurtjes om het leven draaglijker te maken.

Ik kan hier alleen voor mezelf spreken, maar ik ram er liever 20 uurper week extra uit als ik daardoor het recht terugkrijg om zelf te bepalen wat ik met de vruchten van mijn arbeid doe, dan dat ik onderuitgezakt op mijn bank-op-afbetaling avond aan avond met de magnetronmeuk op schoot zit te schuimbekken tegen de teevee dat het zo slecht gaat met dit land.

Have some dignity.

• Leuk 1
Link naar reactie

En vertel me nou eens precies waarom de ene mens meer moet betalen dan de ander? Dat is toch niet eerlijk? Waarom kost twee dagen kinderopvang voor de één klauwen met geld en is het voor een ander gratis? Heeft iemand ze verplicht om kinderen te nemen?

Stel je koopt een boek. Wat is uw salaris? Euh. ......70.000 bruto. Dan kost uw boek 38 euro. De persoon achter u die hetzelfde boek koopt, rekent 15 euro af want hij verdient 36.000 euro.

Vertel me nou nog eens waarom de één meer moet betalen voor hetzelfde.

Simpel gezegd, omdat alles te duur is hier. Omdat de mensen met een laag inkomen geen kinderopvang kunnen betalen, krijgen ze een toeslag. Niets mis mee. Ons systeem is gebaseerd op solidariteit, naar draagkracht dragen we allemaal ons steentje bij. net zoals iedereen meebetaald aan de hypotheekrente aftrek bijvoorbeeld.

Ook bij de hogere inkomens wordt rekening gehouden met de belasting die men betaald. Als de belasting minder zou zijn, waren de inkomens ook lager. Netto schiet je er dus niets mee op.

Waarom jij meer betaald voor de kinderopvang? Simpel dus, omdat kinderopvang veel te duur is voor mensen met een lager inkomen. Nee, niemand heeft die mensen verplicht om kinderen te krijgen. Maar kinderen krijgen is een recht van een ieder. Het zou toch wat zijn als kinderen krijgen alleen voorbehouden is aan de rijkere Nederlanders alleen omdat de kosten van kinderopvang zo hoog zijn dat ze niet meer op te hoesten zijn.

Overigens vindt ik je vergelijking behoorlijk krom. Een boek is een luxe artikel, kinderen niet.

Nog ff wat. Stel dat het inderdaad zo zal zijn dat alleen de mensen die het kunnen betalen, kinderen mogen krijgen. 10 keer raden hoe snel onze economie naar de kloten is. Iets met vergrijzing enzo. en wie gaat al dat werk doen waarvoor je hooguit het minimum loon ontvangt?

Ik ben het er ook niet mee eens dat de overheid zoveel geld jat. Dus niet bij mij klagen maar bij de overheid ;-)

Nog zo'n krom iets...

Een bestands moeder krijgt een uitkering van de staat. Daarvan wordt belasting ingehouden dus gaat het geld eerst naar de gemeenten. Die houden belasting in en dat vloeit terug naar de staat. Wat overblijft gaat naar de bijstandsmoeder. Vervolgens krijgt deze dame toeslagen uitgekeerd omdat ze anders onder het bestaansminimun komt. Alleen dit rond pompen van geld kost op jaarbasis miljarden. Denk aan personeelskosten, kantoorgebouwen, computersystemen, post die verzonden moet worden, controles enz. Allemaal kosten die niet gemaakt hoeven te worden als die bijstandsmoeder geen belasting hoeft te betalen over het geld wat ze krijgt.

Maar het hele systeem zat ooit goed in elkaar. Wat er gebeurd is, is dat de overheid keer op keer geld nodig had. Daardoor werden er idiote belastingen ingevoerd. bestaande belastingen verhoogd en nieuwe regeltjes bedacht puur en alleen om jou geld naar de overheid over te hevelen. Maar het gevolg daarvan is dat de mensen meer geld gingen eisen van hun baas. Daarna kwam de overheid weer langs omdat ze zagen dat de mensen eigenlijk best veel geld verdienden en zo is het kringetje weer rond. Zo gaat het al eeuwen en zo zal het blijven gaan...

En nog één....

Je betaald belasting over je inkomen. Vervolgens koop je voor een gedeelte van je salaris een mooie flatscreen. Daar komt weer de belasting om de hoek want je betaald BTW. Het geld wat je overhoud zet je op een spaarrekening waar je vervolgens belasting mag betalen over je spaargeld. Overigens betaal je belastng over BTW in Nederland, dus belasting over belasting...

Link naar reactie

Nee de lonen moeten niet verder omhoog, beter nog iets omlaag, anders prijzen we ons uit de markt. We moeten ervoor zorgen dat we juist meer overhouden ,dus belasting omlaag. Loonkosten moeten ook laag blijven, dan heeft iedereen weer werk. Daarnaast moet de overheid minimaal 1\3 inkrimpen en dat kan ook als de regels eenvoudiger worden. 75% van de mensen zal altijd blijven uitgeven wat er binnen komt, dus al het geld wat zij verdienen gaat direct weer de economie in.:o

Een aantal leuke cijfers over ons land:

De grootste kosten zijn de kosten van de Roverheid. Even nog inclusief de zorg is dat 30€ per persoon per dag, waarvan 15€ voor aan zorg.

De EU kost ons 0,65€ per dag per persoon, dus nog geen eurie.

Een auto kost in NL gemiddeld 15 euro per dag (brandstof niet meegerekend), dus ook weer een melkkoe van de Roverheid

Er zijn landen waar de Roverheid nog groter is, maar dat is juist het probleem van ons land. Het is natuurlijk van de zotten dat je als je een ton verdiend ongeveer 45% moet inleveren. Van je netto loon betaal je weer een groot deel BTW en\accijnzen en heb je teveel vermogen, betaal je vermogensbelasting. Dan ga je de pijp uit en dan betalen je erfgenamen nog een sloot belasting.

Een vriend van me heeft eens uitgerekend dat we van iedere verdiende euro tussen de 72 en 89 procent aan belastingen en accijnzen betalen.:mad: De belastingen moeten gewoon omlaag, de roverheid inkrimpen en ze moeten het doen met het geld wat er binnen komt. Niet de belastingen aanpassen naar wat zij uitgeven.;)

Link naar reactie

Kijk eens wat voor belastingvoordelen grote multinationals hebben. Of wat brievenbusfirma's echt zijn.

Als er bekend zou zijn welke afspraken er allemaal gemaakt worden, hier in NL en elders, bij bedrijven/overheden.

Ga maar eens bij een lobbyclubje zitten.

Het eeuwige "dan vertrekken ze uit Nederland" geneuzel gaat bij mij al lang ene oor in, andere uit.

Doei!

Link naar reactie

Allereerst volledig eens met topicstarter en met @Johnny BravoNL hier boven mij. Een vlaktaks moet er komen, maar niet alleen omdat die voordelig is voor zowel rijk als arm, maar ook omdat het principieel juist is. Het progressieve belastingstelsel dat Nederland nu heeft, waarin de "sterkste schouders de zwaarste lasten dragen" (ik denk niet dat ik die term ooit kan aanhoren zonder een golfje maagzuur te proeven), is principieel; onrechtvaardig en daarnaast deproductief. Als de prikkel om harder te werken en langer te leren voor meer geld wordt afgeremd door mensen meer belasting te laten betalen, verstikt dat de ondernemersgeest van een land en zijn mensen meer geneigd om linksom of rechtsom aan de staatstiet te lurken (lees: uitkering trekken of ambtenaar worden). En dat terwijl het de private sector is, niet de publieke, die banen creeert en vermogen toevoegt aan de economie.

Verder lees ik in de slechts twee pagina's die dit topic nu telt nu al een keer of drie opmerkingen in de trant van "waar moet de overheid dan het geld vandaan halen?" Met alle respect, maar veel gekker moet het toch niet worden. Wat dachten jullie ervan als die overheid nu eens GEEN geld meer bij burgers vandaan haalt, maar nu eindelijk eens doet wat ze 453 miljard 299 miljoen 895 duizend en nog wat staatsschuldeuro's geleden had moeten doen, namelijk de fokking broekriem aanhalen?

Geen geld meer uitgeven, maar inkrimpen? De gevolgen voor de korte termijn? Die laten zich raden: geen drie vakanties per jaar meer voor de meer vermogenden, en ja, misschien ook wel geen beedbeeldtv meer voor de minima. Lekker boeiend! Is dat dan belangrijker dan wat vrijheid?!?! Vertellen jullie naysayers me nu dat de wereld zal stoppen met draaien als we wat ministeries op slot gooien, de publieke omroep uitkleden en dieetadvies uit de basisverzekering halen? Mijn hemel, ik had gehoopt dat preppers wat minder gehecht waren aan van staatswege 'gegarandeerde' (HAHAHA!!) douceurtjes om het leven draaglijker te maken.

Ik kan hier alleen voor mezelf spreken, maar ik ram er liever 20 uurper week extra uit als ik daardoor het recht terugkrijg om zelf te bepalen wat ik met de vruchten van mijn arbeid doe, dan dat ik onderuitgezakt op mijn bank-op-afbetaling avond aan avond met de magnetronmeuk op schoot zit te schuimbekken tegen de teevee dat het zo slecht gaat met dit land.

Have some dignity.

Leuk bedacht allemaal maar wat doen we met de mensen die niet hogerop kunnen komen? en wat doen we met al die banen die die mensen nu doen? Wat doen we met de arbeidsongeschikten? Wat doen we met die vrouwen die na een scheiding met lege handen staan? Wat doen we met al die mensen die nu al buiten de boot vallen?

Het probleem is de overheid, dat ben ik helemaal met je eens!

Link naar reactie

Kijk eens wat voor belastingvoordelen grote multinationals hebben. Of wat brievenbusfirma's echt zijn.

Als er bekend zou zijn welke afspraken er allemaal gemaakt worden, hier in NL en elders, bij bedrijven/overheden.

Ga maar eens bij een lobbyclubje zitten.

Het eeuwige "dan vertrekken ze uit Nederland" geneuzel gaat bij mij al lang ene oor in, andere uit.

Doei!

Je slaat de spijker op z'n kop. Kleine zelfstandigen en middelgrote bedrijven betalen meer dan 50% een multinational niet meer dan 6%. Laten ze dat eerst maar eens rechttrekken.:mad: Daarnaast gebruiken ze veel boekhoudkundige trucs zodat ze nog minder hoeven te betalen.:(

Vlaktaks en ieder bedrijf hetzelfde laten betalen, dat is het eerlijkste systeem voor iedereen. Dat kan ook gewoon als iedereen zijn bijdrage doet.

Link naar reactie

Of je kan het allemaal tot in de puntjes besnuffelen en zorgen dat je weinig belastingen betaalt door je inspanningen te doseren naar de belastingen die je betaalt. Ik ben geen grootverdiener, we zijn niet rijk, maar het ontbreekt aan niets. Onze gemiddelde aanslagvoet is vandaag 21.8%. In het land dat aan de top staat van de belastingdruk. De grootste truck bestaat er in dat we minder werken. Een lager inkomen resulteert in (veel) lagere belastingen. Je houdt meer vrije tijd over die je kan gebruiken om zelfstandiger te leven (en dus minder uit te geven, maar ook en vooral door minder btw te betalen omdat je veel meer zelf doet).

We menen een gezond evenwicht gevonden te hebben maar we moeten het doen met een beperkt gezinsinkomen. Mevrouw heeft een 80% job, meneer een 100% job waarbij 63 vakantiedagen een deel van het pakket zijn. Die job bestaat uit 19 u per week aanwezig zijn op het werk. Sommige mensen presteren dat op één dag.

Link naar reactie

Leuk bedacht allemaal maar wat doen we met de mensen die niet hogerop kunnen komen? en wat doen we met al die banen die die mensen nu doen? Wat doen we met de arbeidsongeschikten? Wat doen we met die vrouwen die na een scheiding met lege handen staan? Wat doen we met al die mensen die nu al buiten de boot vallen?

Het probleem is de overheid, dat ben ik helemaal met je eens!

De mensen die niet hogerop kunnen komen, die kunnen nou eenmaal niet hogerop komen. Te weinig hersenen, inzet, domme pech, dure verslavingsziekte, weet ik veel.

Het steeds maar weer geld afpakken van de meer vermogende, meer getalenteerde, meer gemotiveerde arbeider om het aan de mens te schenken die dat allemaal niet heeft of doet, creëert een land van afhankelijke slappe reetharen.

Link naar reactie

De mensen die niet hogerop kunnen komen, die kunnen nou eenmaal niet hogerop komen. Te weinig hersenen, inzet, domme pech, dure verslavingsziekte, weet ik veel.

Het steeds maar weer geld afpakken van de meer vermogende, meer getalenteerde, meer gemotiveerde arbeider om het aan de mens te schenken die dat allemaal niet heeft of doet, creëert een land van afhankelijke slappe reetharen.

Precies. Been there, done that. Ik was ooit een top salesmanager en mijn baas werd rijk. Ik ontplooide nieuwe markten, werkte dag en nacht en mijn nieuwe baas werd schatrijk. Intussen betaalde ik me blauw aan belastingen. Om wat meer te verdienen ging ik voor een eigen bedrijfje waarna ik tot de slotsom kwam dat ik letterlijk dag en nacht werkte voor de bank en de overheid. Wat mij betreft hoeft het niet meer. Fuck the system. Bedrijfje (belastingvrij) van de hand gedaan, stressy job ingeruild voor een relaxte job én een pak fun beleven. Het leven is zo al veel te kort. Aan mijn vorige stressniveau had ik voor mijn 50ste een hartaanval gehad. Het is fijner zo. In plaats van 4 jobs voor 2 werkenden hebben we nu nog 1.8 jobs. Jonge mensen moeten tenslotte ook kansen krijgen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...