Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gevriesdroogd voedsel bewaren na openen - tips?


AWOL

Aanbevolen berichten

Ondertussen heb ik een zestal Mountainhouse blikken. Ei met ham en aardappel (ontbijt), gehakt (om ander blikvoer mee op te leuken), chili con carne, mediterrane groenten en rijst en nog zo wat.

Het idee van de verschillende maaltijden is natuurlijk om variatie te hebben voor zowel het moraal als voedingsstoffen. Gemiddeld zitten er 8-10 porties in een blik en ik ga er vanuit dat ik de enige ben die er van zal eten.

Er wordt echter aangegeven dat na het openen van het blik het voedsel binnen een week geconsumeerd moet worden en dat gaat mij dus alleen lukken als ik steeds 1 blik open en dat eerst helemaal opeet.

Er vanuit gaande dat er geen stroom voor koeling en vacumeer apparaten is wat zouden dan manieren zijn om het voedsel na opening langer te bewaren? Ziplock zakken en dan donker en koel bewaren bijvoorbeeld?

Iemand tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Een koeling maken. Bv de bloempotkoelkast of een koeling buiten ondergronds.

Heb je ook nog ander eten dan dat poeder? Lijkt mij qua afwisseling beter.

 

De Mountainhouse blikken heb ik gekocht met het oog op echte noodgevallen (lange termijn), om altijd iets te hebben en eventueel snel mee te kunnen nemen. Verder heb ik regulier blikvoedsel dat dus maar een beperkt aantal jaren houdbaar is. Zaken als rijst en pasta opgeslagen op een wijze dat het lang goed blijft heb heb ik (nog) niet.

De bloempot koeling zou inderdaad kunnen, buiten ondergronds gaat niet lukken omdat ik op 3 hoog woon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na openen van het blik, het restant in een zo luchtdicht mogelijk zakje verpakken (gripzakje of iets dergelijks). Dan blijft het in principe nog karen goed, mits droog en koel bewaard.

 

Zou het zinvol zijn om extra zuurstof absorbers aan te schaffen zodat die erbij kunnen? Hoe lang kun je die dingen eigenlijk bewaren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL het snel meenemen van blikken MH lijkt me niet praktisch (er van uitgaan dat je snel bedoelt met een rugzak/BOB oid). Dan zijn de MH zakken handiger.

Ga er maar rustig vanuit dat de porties die MH aanhoudt best aan de krappe kant zijn. Allemaal gebaseerd op 450-700kcal per portie. Als je heel de dag flink aan het lopen bent (openbaar vervoer etc werkt niet, geen stroom/water etc, dan doe je dus alles handmatig en of lopend) en dan 2 maaltijden op een dag van zo'n 1000kcal is gewoon weinig. In de winter mag je blij zijn als je genoeg hebt aan 3000kcal.....

Dus je gaat denk ik best snel door je blikken heen en is de houdbaarheid wanneer geopend niet echt heel boeiend....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL het snel meenemen van blikken MH lijkt me niet praktisch (er van uitgaan dat je snel bedoelt met een rugzak/BOB oid). Dan zijn de MH zakken handiger.

Ga er maar rustig vanuit dat de porties die MH aanhoudt best aan de krappe kant zijn. Allemaal gebaseerd op 450-700kcal per portie. Als je heel de dag flink aan het lopen bent (openbaar vervoer etc werkt niet, geen stroom/water etc, dan doe je dus alles handmatig en of lopend) en dan 2 maaltijden op een dag van zo'n 1000kcal is gewoon weinig. In de winter mag je blij zijn als je genoeg hebt aan 3000kcal.....

Dus je gaat denk ik best snel door je blikken heen en is de houdbaarheid wanneer geopend niet echt heel boeiend....

 

Ja daar zit wat in. Toch denk ik bij deze blikken eerder aan wat ik minimaal nodig heb en niet perse wat ideaal zou zijn om geen gewicht te verliezen. Inderdaad, zeker niet voor de BOB (daar heb ik inderdaad wat zakken voor) maar meer om in de auto te gooien als je snel weg moet. De blikken zijn in eerste instantie bedoeld voor een bug in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL: Koel bewaren doe je om bacteriën die aanwezig zijn langzamer te laten groeien. Zuurstof absorberen om oxidatie van je product te voorkomen.

 

Het lijkt me logisch dat goed droog bewaren voldoende is. Zonder vocht geen bacteriën die bederf veroorzaken.

 

Duidelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...