Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mini review Vortex Solo 8x36 R/T monokijker


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Daar heb je met een monokijker geen last van. En met een beetje training kun je gewoon beide ogen open houden hoor. Ik kijk ook gewoon met beide ogen open door de richtkijker van mijn geweer.

 

99 voor de standaard 8x36 bij Benel

229 voor de R/T (dat zit hem voornamelijk in het tweede scherpsteldeel voor het draadkruis) bij Cameranu Maar daar is tie tijdelijk uitverkocht. Had de laatste :D

 

Poeh, dat is een flink verschil in prijs zeg!

Wellicht in SC Vlaanderen eens doorheen gluren of het veel scheelt met m'n goedkope luxon 10x25 kijkertje van 2 ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Daar heb je met een monokijker geen last van. En met een beetje training kun je gewoon beide ogen open houden hoor. Ik kijk ook gewoon met beide ogen open door de richtkijker van mijn geweer.

 

99 voor de standaard 8x36 bij Benel

229 voor de R/T (dat zit hem voornamelijk in het tweede scherpsteldeel voor het draadkruis) bij Cameranu Maar daar is tie tijdelijk uitverkocht. Had de laatste :D

 

Is dat ook te combineren met een buks, zo'n kijker?

Zal wel niet, want je bent zeker blij als je kijker uitgelijnd is, en dan haal je hem er niet graag af, neem ik aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja is ook een heel groot verschil. Nu heb ik mijn vorige kijker 10 jaar gehad en ik verwacht dat ik met deze nog wel een stuk langer ga doen dus dan valt het wel te overzien. En hij wordt ook veel gebruikt. Als hij alleen in je tas voor die ene keer in de 2 jaar dan is het een te groot prijsverschil. Aan de andere kant, bij Ziess of Leica heb je voor die prijs net een lensdoekje :D

 

In Vlaanderen heb ik hem bij me hoor, kun je net zo lang kijken als je wilt, nou ja tot het einde van de SC dan iig!

 

'k Mag graag van te voren zien wat eraan komt, of waar ik heen moet/kan. Heb de mijne dus redelijk vaak bij me, maar als brildrager heb ik altijd wat ruzie met die dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dat is inderdaad niet echt te combineren. In die zin dat je de kijker niet op een buks kan zetten. Het kan wel handig zijn om de afstand naar je doel goed te kunnen bepalen omdat je dan rekening kunt houden met je kogelbaan. Met lucht maakt het nogal uit of je doel 10, 20 of 50 meter verderop staat en niet met iedere geweerkijker kun je rangefinden.

 

Uiteindelijk is dit gewoon een kijker met een redelijk specifiek doel, maar daar was ik met optiek wel eerder uit. Het is vaak beter om iets voor een specifiek doel te kopen dan iets wat een compromis oplevert op alle vlakken. In dit geval was mijn doel een goede vergroting en makkelijk mee te nemen. De rangefinder is een hele leuke extra dat dan weer wel.

 

Okee, duidelijk, Thanx. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me leuk, maar wat heb je aan de afstand bepalen TENZIJ het is tijdens (kuch, mogen we niet over spreken) het schieten op afstanden...

In dat laatste geval en we gaan over +300m spreken, heb je toch een richtkijker die, kuch, juist hetzelfde kan?

Gaat het over kijken of je nog over de PMR met elkaar kan spreken, TEST je het toch gewoon?

 

Mij lijkt dus de afstandsbepaling wel leuk, maar niet zinnig. Indien wel, please tell me.

 

Ik vind de vorm handig op het zicht, lekker compact.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien handig om te weten hoever ik nog moet lopen . Of bij een telefoon lijn te leggen hoelang mijn draad moet zijn . Of hoever het ene object van het andere staat . ( driehoeks meetkunde ) Zo zijn er nog wel toepassingen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review, en die 99 euro versie spreekt mij erg aan! Had laatst al naar de Bushnell LEGEND ULTRA HD 10x42 monoculair gekeken bij Knives & Tools, maar dan zit je met Eur 298 drie keer zo hoog qua prijs. En de Leica MONOVID 8x20 nog 100 euro duurder.

 

Dus hele interessante optie, jouw merk/type monokijker!

Het grootste verschil tussen betaalbaar en DURE kijkers zit hem in de helderheid van de glazen en de exacte vorm ervan.

Voor gewone stervelingen zijn Swarovski ed optica niet van toepassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als vrij goede doch betaalbare kwaliteit van optiek heb ik tot op vandaag goede ervaring met Hawke Optics.

Duurder dan de Chinese zooi, maar een pak goedkoper dan de Swarovski, S&B enz...

 

Dus middelmaat van prijs en qua kwaliteit boven de middelmaat naar mijn aanvoelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna ALLE optiek komt uit China. En je punt is?

 

jij gaf aan dat Hawke duurder was dan al die Chinese zooi.

 

Als vrij goede doch betaalbare kwaliteit van optiek heb ik tot op vandaag goede ervaring met Hawke Optics.

Duurder dan de Chinese zooi, maar een pak goedkoper dan de Swarovski, S&B enz...

 

Dus middelmaat van prijs en qua kwaliteit boven de middelmaat naar mijn aanvoelen.

 

Daarmee spreek je je zelf tegen. Of Hawke dus ook zooi is laat ik aan iedereen zelf over. De keuze van een goede kijker is heel persoonlijk. Ook budgettair. Persoonlijk ben ik nog geen een goede Hawke kijker tegen gekomen. Maar zoals ik al zij dat is persoonlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen mijn beste, ik spreek mezelf zelden tegen. Je hebt Chinese zooi en je hebt Chinese kwaliteit en je hebt zelfs Chinese super kwaliteit.

 

Dat je van Hawke nog geen goede bent tegengekomen, dat kan prima, niet alle Mercedes modellen zijn de naam Mercedes waardig,

dat heb je met ieder merk en jouw referentie is niet sowieso dezelfde als van een ander. Ook bepalend is waar je je accent legt,

of we het hebben over richtkijkers of gewone verrekijkers enz. Bij de eerste is het consistent zijn belangrijker, bij de tweede eerder een mooi beeld.

 

De dag dat ik een S&B kan kopen tegen 1/5 van de normale prijs, koop ik die direct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...