Ga naar inhoud
GENEGEERD

[EHBO] Wat mee te nemen op een trektocht door hete, droge gebieden?


Aanbevolen berichten

Meer een vraag voor onze hofarts @Keyser Suze, maar wellicht is het antwoord interessant voor anderen.

 

Binnenkort ben ik in de gelegenheid de Camino te gaan lopen, en wel het stuk van Léon naar Santiago. Daarmee pak ik nog een kleine 50km van de Meseta (een droog en heet stuk hoogvlakte) mee.

Uiteraard neem ik m'n basis EHBO kit mee, maar ik zou graag willen weten wat ik mee kan nemen met betrekking tot zonnesteken en uitdrogingsverschijnselen.

Ook andere tips zijn welkom.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Water neem ik uiteraard dagelijks mee, en waterfilter voor als m'n watervoorraad onderweg onverhoopt op raakt en ik uit een onbetrouwbare bron moet bijvullen.

Maar je zult maar iemand tegen komen die minder goed voorbereid is (waterfilter) en door z'n watervoorraad heen is en daardoor uitdrogingsverschijnselen heeft. (sterker dan een beetje van jouw water kan verhelpen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem op warme routes en veel bewegen altijd zoute pinda's mee. Zo heb ik én zout én energie.

Ook zit er standaard in de wandeltas Lakrisal, een kleine rol salmiaksnoep.

 

Misschien een domme vraag, maar wat is de toegevoegde waarde van salmiak?

(Behalve dat het lekker is en te lang geleden dat ik het voor het laatst heb geproefd... :p )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een camelbag niet handig.Ik heb nl geen zicht hoeveel water ik nog heb en of ik meer of minder gebruik. Met een flesje wel. Door een flesje te gebruiken word ik niet ineens overvallen daar een gebrek aan water op een moment dat ik dorst heb.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hoed, extra kleding voor het vervangen als je veel zweet?, qua water een camelbag? zonnebrand

 

Hoed gaat sowieso mee.

 

Extra kleding ook, maar eerder om de andere set te kunnen wassen. Verdampend zweet zorgt juist voor wat verkoeling. ;)

 

Ben niet zo'n fan van camelbags, al is het maar dat de ruimte in m'n rugzak beperkt is. Heb twee veldflessen van 1 liter bij, dat moet genoeg zijn onder normale (hete, droge) omstandigheden om van dorp tot dorp te komen. Zeker in combinatie met een waterfilter

Link naar reactie
Delen op andere sites

aloe vera : niet die crempjes met maar 2% maar echte bladeren is zeer efectief tegen (zonne)brand wonden

 

Hmm... Klinkt interessant, maar hoe ga ik in hemelsnaam echte bladeren meenemen op een trektocht, zonder dat ze meteen verdorren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een camelbag niet handig.Ik heb nl geen zicht hoeveel water ik nog heb en of ik meer of minder gebruik. Met een flesje wel. Door een flesje te gebruiken word ik niet ineens overvallen daar een gebrek aan water op een moment dat ik dorst heb.

 

Hier heb je inderdaad een heel goed punt maar ik heb zelf en bij andere gemerkt dat door het gebruik van een waterzak tijdens het wandelen je veel meer drinkt omdat het makkelijker is om te drinken.

 

Ik heb dan ook altijd nog een gevulde 1 liter fles bij me voor het geval de zak leeg is of er iets defect is aan de zak.

 

Ook is een zak een vrij gemakkelijke en ruimte besparende manier om veel water mee te nemen.

 

Bij het gebruik van een waterzak raad ik wel aan altijd een extra drink tuitje mee te nemen omdat dat het zwakste punt van het systeem is en zonder word het erg lastig om te blijven gebruiken.

 

En koop vooral geen goedkope chinezen waterzak, heb al verschillende mensen meegemaakt die daar last van kregen door het gebruikt soort plastic en de smaak word er ook niet lekkerder van.

 

En inderdaad neem ORS mee is in bijna elke outdoor zaak te krijgen en vast ook wel bij de apotheek.

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

En inderdaad neem ORS mee is in bijna elke outdoor zaak te krijgen en vast ook wel bij de apotheek.

 

Ook bij de Kruitvat, voor weinig. Geen idee alleen wat de kwalitatieve verschillen zijn.

 

ORS kant en klaar is best duur. Je kunt ook je eigen ORS van zout en suiker maken. Een ORS schepje is hierbij heel makkelijk voor de juiste verhouding.

 

ave7uhe2.jpg

 

Een speciaal ORS schepje? Dat lijkt me pas duur. Als je de verhoudingen weet dan voldoet elk schepgerei lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...