Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mes voor het grove werk


bjo1998

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

ja hillknifes is een naam in knife nut country XD maar voor de naam hill knives betaal je dan ook een lieve duit .

wel een erg "geil mesje hoor (kwijl) " .........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ancestral-viking

4466_6836.jpg.28a9055aeafd158b58584d1a0bd41b0a.jpg

dit is een favoriet van mij , een goede kennis heeft hem aan de riem hangen XD

150,00 euro,s te veel voor mij maar wauw dit werkt lekker XD

Chris Caine Survival Mes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja hillknifes is een naam in knife nut country XD maar voor de naam hill knives betaal je dan ook een lieve duit .

wel een erg "geil mesje hoor (kwijl) " .........

 

heb je gelijk in maar de kwaliteit is er dan ook en ik kan hem laten aanpassen naar mijn voorkeur

(wil graag een convexe snede)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het betere hakwerk gaat mijn voorkeur uit naar een mes met een lengte van minimaal 9 inch en een dikte van tenminste een kwart inch.

 

Zelf heb ik de Cold Steel Laredo Bowie en hak daar zonder moeite takken van vier centimeter mee doormidden in slecht een paar tikjes.

Andere goede alternatieven zijn de Cold Steel Trail Master en de Ka-Bar Large Heavy Bowie.

 

Qua roesten hoef je je niet zo druk te maken.

Mijn Laredo Bowie is van SK5, wat snel zou moeten roesten, maar hoe ik hem ook misbruik en mishandel, echt roesten doet ie niet.

(Wel krijgt ie een gezond kleurtje, net als zijn baasje krijgt bij lekker buiten werken... ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de Esee een fijn mes is.

 

Op dit moment gebruik ik hem hoofdzakelijk om takken te splijten om een vuurtje aan te leggen. Doet wat die moet doen. Blijft goed scherp, en is ook eenvoudig scherp te slijpen. Voor het grovere werk is het een goed werkpaard.

 

Het enige nadeel wat ik nu ondervind is de roest die snel zichtbaar is. Dit voorkom ik nu door de snede iets te oliën. Echter wanneer je in een SHTF situatie zit zal je zoveel van je mes gebruik maken dat deze amper tijd heeft om te roesten :D

 

De Fallkniven heb ik alleen in mijn handen gehad toen ik m'n Esee 4 aan ging schaffen. Kan over de kwaliteit niks zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bjo1998: Een Goldwing is ook vrij groot als je er voor het eerst op stapt, maar na een tijdje raak je daar aan gewend en is iedere andere motor een licht brommertje. Hetzelfde geld voor busjes en vrachtwagens, in het begin zijn ze groot, maar na een tijdje raak je eraan gewend en zijn gewone auto's als karts.

 

Hetzelfde geldt voor messen. Werk een tijdje met een echt groot mes, en je leert de lengte waarderen. Kom de volgende keer maar naar een SC, dan mag je je best even uitleven op een paar takken met de Laredo.

Ja, het is even wennen, tot je door hebt hoe je hem moet hanteren.

En ja, ook ik heb soms moeite met grote messen. Op een vorige SC heb ik het genoegen gehad met een Kukri (en dan niet zo'n machete, maar een echte) te mogen werken, en hoewel die niet veel groter was dan de Laredo van 11 inch, was het voor mij toch wel wennen. Kwam meer door de hoek waaronder dat lemmet staat. Vond ik zelf niet fijn.

Geef mij maar een recht mes, daarvan weet ik waar het begint en waar het eindigt. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor hakken, splijten en verdediging is een Becker BK7 ook geschikt ..... ben wel tevreden over de mijne, blijft bij mishandeling (batonneren e.d.) lang scherp ook trouwens.IMAG0668.jpg.b18912f6d60dfa773717b458449d5bad.jpg

 

Heb de bk7 altijd een prachtmes gevonden. Velen strippen het en ik denk dat ik dat ook zou doen wanneer ik er eentje had.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

allemachtig wat doet ie lang over dat takkie ???? mijn MOD had hem al uitgepoept alweer ;)

en dat nog wel met een halve machette XD ...must be trippin XD

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het kiezen van een mes is (wat velen al een keer hebben gezegd) een persoonlijke kwestie/smaak. Er bestaat eigenlijk niets als "het perfecte mes" voor alle klussen.

Ik las een keer op een Amerikaans messen forum een mening van iemand die al een geruime tijd messen verzamelt en gebruikt voor bushcraft en survival.

Hij zei dat veel mensen vergeten waarvoor een mes in feite gemaakt en ontworpen is..., om te snijden.

Bijlen zijn ontworpen om te hakken en zagen uiteraard om te zagen. Geef je een mes "andere taken" erbij dan is de kans dat het niet juist kan worden uitgevoerd vrij groot.

Andere taken vergen simpelweg andere eigenschappen en daarmee verander je het oorspronkelijke doel van het mes.

Een keukenmes heeft een ander doel en eigenschappen als een outdoor mes of combat mes en ga zo maar door. Tot op een bepaalde hoogte zijn bepaalde eigenschappen van gebruiksdoelen te combineren, maar veelal gaat een dergelijk compromis ten koste het een of het andere.

Verder is het ook nog eens zo dat elke fabrikant, smederij of messenmaker zijn eigen werkwijze heeft en ook zijn eigen "ingrediënten" voor wat betreft het staal.

Veel mensen vinden 440 stainless steel niks en anderen juist wel, maar ook hier is het erg afhankelijk van de fabrikant, hoe de samenstelling van het staal en hoe het staal bewerkt is.

Een hele groep zweert bijvoorbeeld bij 1095 en 5160 High Carbon staal en een andere goep wil alleen maar L6, D2 of V1 staal.

Allemaal goed en wel, maar het blijft hoe dan ook persoonlijk.

Het juiste mes voor "het grove werk" is dus ook heel persoonlijk. Ik kan heel tevreden zijn met een bepaald soort terwijl anderen het totaal niks vinden en andersom.

Dure of duurdere messen zijn vaak van betere kwaliteit, maar zijn niet altijd even goed/perfect. Ik zag laatst een filmpje op Youtube van iemand die een Cold Steel mes bij het handvat brak (die hier in Nederland rond de 600 euro kost). De eigenaar was uiteraard niet blij en zou een melding maken bij Cold Steel.

Elk mes is op de een of andere manier wel kapot te krijgen, maar daar koop je je mes niet voor.

De filmpjes op youtube vind ik persoonlijk ook altijd erg grappig hoe mensen bezig zijn met hun "knife batonning". De ware bushcrafter zou zijn mes nl. nooit zo gebruiken.

Normaal gesproken maak je van tevoren een houten keg/spie waarmee je het hout kunt splijten. Met je mes kun je dan een begin maken en met de spie splijt je dan uiteindelijk het hout. Daarmee spaar je je mes en kost het veel minder moeite. Het spreekwoord zegt niet voor niets: wie niet sterk is, moet slim zijn.

Persoonlijk vind dat je zelf gewoon een aantal messen moet uitproberen om zo voor jezelf te kunnen bepalen wat het beste voor jou is.

Persoonlijke ervaringen van anderen zijn altijd erg handig, maar zelf testen is het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Leuk om ook jouw mening te horen @rico686 .

 

Elk mes heeft zijn eigen functie. Daar kan ik het mee eens zijn, maar er zijn ook messen die behoorlijk all round zijn.

En dat is interessant voor een prepper, die graag veel wil kunnen doen met zo weinig mogelijk.

Een goed voorbeeld is Mora. Voor mij EDC en ik doe er vrijwel alles mee.

 

Je vind ook, dat de keuze uit verschillende staalsoorten een kwestie van smaak is.

Gedeeltelijk waar, maar ook staal wordt ontworpen voor een bepaalde gebruikstoepassing.

Daar komen namen zoals "verenstaal", "gereedschapsstaal" en "chirurgenstaal" vandaan.

Een allround mes kiezen uit deze soorten heeft grotendeels te maken met persoonlijke voorkeur.

Mijn 2 favorieten zijn verenstaal en gereedschapsstaal.

 

Over batonning.

Voor mijn rocket stove baton ik graag dunnere houtjes.

Kan je me laten zien, hoe je dat met een spie doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om ook jouw mening te horen @rico686 .

 

Elk mes heeft zijn eigen functie. Daar kan ik het mee eens zijn, maar er zijn ook messen die behoorlijk all round zijn.

En dat is interessant voor een prepper, die graag veel wil kunnen doen met zo weinig mogelijk.

Een goed voorbeeld is Mora. Voor mij EDC en ik doe er vrijwel alles mee.

 

Je vind ook, dat de keuze uit verschillende staalsoorten een kwestie van smaak is.

Gedeeltelijk waar, maar ook staal wordt ontworpen voor een bepaalde gebruikstoepassing.

Daar komen namen zoals "verenstaal", "gereedschapsstaal" en "chirurgenstaal" vandaan.

Een allround mes kiezen uit deze soorten heeft grotendeels te maken met persoonlijke voorkeur.

Mijn 2 favorieten zijn verenstaal en gereedschapsstaal.

 

Over batonning.

Voor mijn rocket stove baton ik graag dunnere houtjes.

Kan je me laten zien, hoe je dat met een spie doet?

 

Zodra ik weer in de gelegenheid ben zal ik proberen een video te maken van het gebruik van een spie om hout te splijten. Ondertussen heb ik een filmpje op youtube gevonden waarin een beetje te zien is wat ik bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=gy8j21aWlqg

Hopelijk helpt dat een beetje om het duidelijk te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Zodra ik weer in de gelegenheid ben zal ik proberen een video te maken van het gebruik van een spie om hout te splijten. Ondertussen heb ik een filmpje op youtube gevonden waarin een beetje te zien is wat ik bedoel: http://www.youtube.com/watch?v=gy8j21aWlqg

Hopelijk helpt dat een beetje om het duidelijk te maken.

 

Dank je wel. Ik snap wat je bedoelt.

 

Maar je geeft een slecht voorbeeld hier.

 

1. "Ik ga hout bewerken met alleen een mes" en vervolgens gaat hij zagen. :D

2. Het eerste wat hij doet met zijn mes is batonnen. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow , ben dit topic effe uit het oog verloren,

Ikzelf heb nu een esee 6 vrij voordelig 2dehands kunnen kopen

Kan ik eens zien of hij me bevalt

Mvg Bjorn

 

mooie wat heb je ervoor betaal misschien?

 

als deze je niet bevalt wil ik deze wel van je over nemen...

 

Niet dat ik geen messen voor het zware werk heb maar nog geen esee..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@carismo ik vermoed een 125 euro. Er stond er een te koop in Ridderkerk twee weken geleden

 

Als het een gebruikte 2de hands is vind ik dat niet echt goedkoop of voordelig te noemen.

 

Een nieuwe ESEE 6 kost onder de 120 dollar.

 

--> http://www.smkw.com/webapp/eCommerce/products/ESEE+Knives/Randall%27s+Adventure%26reg%3B+ESEE-6+with+Plain+Blade+-+Black+Sheath/ESEE6PB.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@carismo ik vermoed een 125 euro. Er stond er een te koop in Ridderkerk twee weken geleden

 

 

113 dollar inclusief handles en sheet, @carismo .

 

http://theknifeconnection.net/index.php?dispatch=products.view&product_id=1960

 

Met free shipping.

 

http://theknifeconnection.net/index.php?dispatch=pages.view&page_id=7

 

Een betrouwbare site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

113 dollar inclusief handles en sheet, @carismo .

 

http://theknifeconnection.net/index.php?dispatch=products.view&product_id=1960

 

Met free shipping.

 

http://theknifeconnection.net/index.php?dispatch=pages.view&page_id=7

 

Een betrouwbare site.

 

mja daar zou hij eerst origineel 215 dollar kosten wat ook wel belachelijk veel is.

 

aan de andere kant voor dat geld heb je een nieuwe en 125 euro betalen voor een 2dehandse vind ik niet voordelig (als hij werkelijke zoveel betaald heeft)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Free shipping in de USA..... Maar nog steeds een nette prijs. Hou wel rekening met inklaringskosten bij aankomst in NL.... Zal dan op z'n 120euro uitkomen verwacht ik.

 

113 dollar inclusief handles en sheet, @carismo .

 

http://theknifeconnection.net/index.php?dispatch=products.view&product_id=1960

 

Met free shipping.

 

http://theknifeconnection.net/index.php?dispatch=pages.view&page_id=7

 

Een betrouwbare site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 125 euro was dan ook de vraagprijs. Misschien heeft hij hem wel goedkoper gekregen.

 

Als je een tweedehands kan kopen voor 125 inclusief sheath die zo goed als nieuw is waarom heb je dan teveel betaald? Je hebt nog steeds het voordeel dat je hem gelijk hebt en geen 2-3 weken hoef te wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...