Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : voedsel bewaren - roken


lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Net raad gevraagd aan de maestro himself. Bedankt @Geert

 

Vanmorgen op de markt kocht ik :

1 kg zalmfilet

2 haringen

3 palingen

1 makreel

1 forel

 

Intussen zitten de vissen in de pekel.

 

De vis die er gisteravond in zit ligt nu te rusten. Ik ben reuzebenieuwd of ik het geregeld krijg. Hopelijk verpietert niet al mijn vis. Vanmiddag rook ik warm, volgende nacht laat ik één en ander koud roken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vis viel een stuk duurder uit dan verwacht. Bovendien kocht ik er natuurlijk veel te veel. Genoeg voor 15 personen, terwijl we met vier zijn. Een beetje overkill vrees ik. Intussen zijn de eerste resultaten beschikbaar. Tijdens het roken werd ik met de volgende moeilijkheden geconfronteerd :

 

- Ik gebruikte houtskool voor het vuur, dat kreeg ik moeilijk aan dus gebruikte ik een aanmaakblokje en een soort ventilator om 't aan te jagen.

- De rookschilfers drenkte ik een kwartiertje in rode wijn.

- De temperatuur, daarmee moest ik een beetje goochelen, die kon ik uiteindelijk op ongeveer 95° houden. Iets warmer zelfs.

- De haringen, makreel en forel vielen van hun haak, dan heb ik ze maar op een rooster gerookt.

- De zalm mocht volgens mij nog wel iets meer gegaard zijn, al smaakt hij verrukkelijk. Wat een beetje stoort zijn de zoutrestjes. Ik borstelde 'm af maar misschien moet ik 'm de volgende keer afspoelen ?

- De makreel ziet er ok uit al mocht er hij wel nog een beetje meer gerookt zijn.

- De palingen zijn verrukkelijk.

 

De foto's :

 

[ATTACH=CONFIG]10864[/ATTACH]

Deze zijn niet stevig genoeg en vallen uit elkaar of ik maakte een fout natuurlijk.

[ATTACH=CONFIG]10865[/ATTACH]

De palingen sneed ik nadien in stukken. Verrukkelijk !

[ATTACH=CONFIG]10866[/ATTACH]

Smaakt heeeeeerlijk.

[ATTACH=CONFIG]10867[/ATTACH]

Zo ziet het er van binnen uit.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond deed ik samen met mijn gezin de smaaktest.

 

Zalm pekelde 1.5 uur, dat was wat te lang voor het dunste gedeelte. Volgende keer hou ik die op 1 uur. Roken op 95°, 35 à 40 min

Makreel pekelde ik 1 uur roken op 95° 35 min perfect van smaak

Paling pekelde 1 uur roken op 95° 35 min perfect van smaak

Haring pekelde 1 uur roken op 95° 35 min perfect van smaak

 

Forel volgens het zelfde recept, die beviel me wat minder maar dat kan mijn persoonlijke smaak zijn.

 

Ik maakte met houtskook een vuurtje aan, gebruikte een aanmaakblokje en zaagsel om alles aan de gang te krijgen. Daarna gooide ik houtschilfers geweekt in rode wijn op de withete houtskool.

De buurman kwam ook even proeven en vond de smaak bijzonder lekker.

 

Volgens mij is het vel wel nog aan de paling. Ik heb er in elk geval nog vel vanaf gehaald. De paling is ook mooi samen gebleven.

 

Al bij al was dit een geslaagd experiment. Nog een drietal keer roken en ik krijg het onder de knie. Bedankt @Geert

 

PS. Ik borstelde de zalm af maar die was me nog wat te zout. Mag die ook afgespoeld worden ?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Heb je nat of droog gepekeld?

Ik pekel nat met 100 gram zout per liter water en daar maximaal 1 uur in laten zwemmen.

Een ei moet net blijven drijven in de pekel dan is die zout genoeg.

Daarna spoel ik de vis af met koud water en dep ik ze droog

 

Van houtskool briketten krijg je een bittere rooksmaak wat ik zelf niet lekker vind.

 

Temperatuur vind ik zelf ook wat aan de hoge kant zelf houdt ik 70 graden aan.

Half uur met alleen eiken hout en weinig rook "garen" en daarna een half uur met vochtig beuk mot en dus veel rook "roken" voor de smaak.

Vaak gaat de temperatuur snel omhoog en daarvoor heb ik altijd een schone plantenspuit met water er bij om het

vuur een beetje in te dammen

 

Afspoelen kun je rustig doen als je maar droog dept met papier of een schone theedoek.

 

 

Gewoon lekker experimenteren op verschillende manieren tot je je eigen recept hebt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even de vergelijking gemaakt. Op de markt betaalde ik aan een (Nederlands) viskraam ongeveer 15€/kg voor top zalmfilet op vel. In de supermarkt betaal je 20€/kg. Dan is de vis een stuk minder vers en verpakt in plastic. De gerookte zalm kost bij Colruyt 43.90€/kg.

 

Mijn totale bestelling op de markt kostte 44€. Voor die prijs kreeg ik in totaal 2.8 kg vis. Die bestond uit : een flink stuk zalm, 1 makreel, 1 forel, 2 haringen, 3 mooie palingen.

Deze hoeveelheid is geschikt voor 4 maaltijden voor 4 personen, wat neerkomt op 44€/16= 3.5€/persoon/maaltijd. Dat lijkt me een heel aanvaardbare prijs voor eerlijke en verse producten.

 

Dit betekent concreet dat de volgende doelstellingen werden bereikt :

 

1/ Een nieuwe methode van conserveren geleerd. De bewaartijd van vis kan ik nu gemakkelijk verlengen, handig bij noodsituaties.

2/ Een stukje zelfredzaamheid en besparing mogelijk. Wat zalm betreft kunnen we een meerwaarde realiseren. Verse zalmfilet kost 15 à 20€/kg, als je gerookt koopt betaal je 43.90€/kg. Dat is bijna x3. (Met beetje gewichtsverlies houden we gemakkelijkheidshalve geen rekening)

3/ Door zelf te roken weet je dat er geen rotzooi of kunstmatige smaakstoffen worden toegevoegd. Wat bij de voedselmaffia wel vaker gebeurt. We eten dus gezonder.

 

De volgende punten zijn nog voor verbetering vatbaar :

1/ Zoeken van een goedkopere leverancier voor zout. Streefdoel 0.25€/kg. Voorraad van 50 kg inslaan en opslaan in waterdichte emmers die ik op voorraad heb.

2/ Alternatieven zoeken voor rookschilfers. Die kan ik eventueel zelf maken met de kettingzaag, nu nog wat walnoot, fruitbomenhout vinden.

3/ Alternatief vinden voor rookmot in geval van koud roken. De rookmot in zakjes van 350 g kost 6.95€ wat me veel te prijzig is voor wat zaagsel.

4/ Assortiment rookkruiden uitbreiden of bij voorkeur zelf kweken.

5/ Hoeveelheden beter afstemmen op verbruik. Ik kocht véél te veel vis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je nat of droog gepekeld?

Ik pekel nat met 100 gram zout per liter water en daar maximaal 1 uur in laten zwemmen.

Een ei moet net blijven drijven in de pekel dan is die zout genoeg.

Daarna spoel ik de vis af met koud water en dep ik ze droog

 

Van houtskool briketten krijg je een bittere rooksmaak wat ik zelf niet lekker vind.

 

Temperatuur vind ik zelf ook wat aan de hoge kant zelf houdt ik 70 graden aan.

Half uur met alleen eiken hout en weinig rook "garen" en daarna een half uur met vochtig beuk mot en dus veel rook "roken" voor de smaak.

Vaak gaat de temperatuur snel omhoog en daarvoor heb ik altijd een schone plantenspuit met water er bij om het

vuur een beetje in te dammen

 

Afspoelen kun je rustig doen als je maar droog dept met papier of een schone theedoek.

 

 

Gewoon lekker experimenteren op verschillende manieren tot je je eigen recept hebt ;)

 

Ik heb droog gepekeld. Ik gebruikte daarvoor waarschijnlijk veel te veel zout (3kg) wat ik nadien weggooide. Door nat te pekelen kan je wellicht beter doseren. Moet ik de volgende keer proberen. Ik heb bij een leverancier al een zak van 25 kg beukschilfers gevonden voor 15€. Dat moet ik maar eens proberen. Bedankt voor de tip met de plantenspuit. De timing is ook logisch. Als de temperatuur lager is rook je langer. Het is ook gemakkelijker te onthouden. Volgende keer probeer ik jouw manier. Het zit logisch in elkaar. En stilaan moet ik dan maar een eigen stijl gaan ontwikkelen. Nog een keer of tien en dan lukt wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik doe al heel lang met 5 kg beuk mot en ben compleet met de schilfers gestopt.

Het is veel makkelijker om de temperatuur omlaag te krijgen met beuk mot omdat dit het vuur stikt.

Die schilfers drogen heel snel en vliegen dus snel weer in de brand in plaats van dat ze blijven smeulen.

 

Het is dat kortrijk een beetje te ver weg is anders was ik rustig met Rookoven etc naar je toe gekomen voor een dagje roken ;)

 

Probeer eens rode poon te roken.

Simpele vis die naar paling smaakt maar er zit veel meer vlees aan en ook op het bord ziet die er met zijn stoere kop goed uit ;)

 

Je tijd van een uur is prima alleen je rookt te heet ;)

Je moet net de buitenkant van je oven vast kunnen houden dan is de temperatuur perfect

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe al heel lang met 5 kg beuk mot en ben compleet met de schilfers gestopt.

Het is veel makkelijker om de temperatuur omlaag te krijgen met beuk mot omdat dit het vuur stikt.

Die schilfers drogen heel snel en vliegen dus snel weer in de brand in plaats van dat ze blijven smeulen.

 

Het is dat kortrijk een beetje te ver weg is anders was ik rustig met Rookoven etc naar je toe gekomen voor een dagje roken ;)

 

Probeer eens rode poon te roken.

Simpele vis die naar paling smaakt maar er zit veel meer vlees aan en ook op het bord ziet die er met zijn stoere kop goed uit ;)

 

Je tijd van een uur is prima alleen je rookt te heet ;)

Je moet net de buitenkant van je oven vast kunnen houden dan is de temperatuur perfect

 

Goeie tip. Maar eerst moeten we hier nog een halve visserssloep leegeten. Het duurt nog wel een week of twee voor ik weer aan het roken ga. Ik had er overigens ook een droogworstje en een stuk harde kaas in gelegd en het resultaat was best wel ok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik vertrouw het toch niet helemaal met kip.

Heb wel eens een poging gewaagd maar salmonella blijft in mn achterhoofd meespelen.

De temperatuur is eigenlijk niet hoog genoeg een ga je wel hoog genoeg dan word het snel droog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vertrouw het toch niet helemaal met kip.

Heb wel eens een poging gewaagd maar salmonella blijft in mn achterhoofd meespelen.

De temperatuur is eigenlijk niet hoog genoeg een ga je wel hoog genoeg dan word het snel droog

 

Waar haal jij je rookmot ? En hoeveel betaal je daar voor ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

http://Www.Rookoven.com zit bij mij om de hoek dus loop er gewoon even binnen als ik wat nodig heb

 

Dit is en mooie aanbieding http://www.rookovens-online.nl/a-28147037/beuk/rookmot-beuk-10-kilo-supervoordelig/

 

Dit hout gebruik ik als basis http://www.rookovens-online.nl/a-24145718/oak-eiken/zak-gedroogd-eikenhout-gekloofd-max-5-schors-2kg/

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://Www.Rookoven.com zit bij mij om de hoek dus loop er gewoon even binnen als ik wat nodig heb

 

Dit is en mooie aanbieding http://www.rookovens-online.nl/a-28147037/beuk/rookmot-beuk-10-kilo-supervoordelig/

 

Dit hout gebruik ik als basis http://www.rookovens-online.nl/a-24145718/oak-eiken/zak-gedroogd-eikenhout-gekloofd-max-5-schors-2kg/

 

Ik heb hier 30 ton eikenhout op een stapeltje liggen. Ik geloof dat ik een paar leuke blokjes uitzoek. Die kloof ik en leg ik onder een dakje zodat ze mooi kunnen uitdrogen. Weer een paar euro bespaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Man man man. Je neemt een leuk balkje droge eik en beuk, gaat daar mee naar een schijnwerker en vraag: "maar hier eens schavelingen van aub" en dat kost je een pintje.... en je hebt maar dan genoeg voor een leuke rooksessie dunkt me.

 

Ik laat ze op school n vuilniszak schilfers maken. Dat ik daar niet aan dacht. Dat is nog eens een zinvolle straf voor een bokkige leerling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Gisteren weer een testje gedaan met Atlantische zalm die ik -hoe kan het ook anders- bij een Zeeuwse vishandelaar kocht op onze plaatselijke markt. 17,90€/kg De procedure van roken heb ik een beetje aangepast en wel als volgt, op basis van mijn voorgaande ervaringen :

 

- de vis kocht ik met vel, een stuk van 800g

- die legde ik in een schaal waaraan ik zoutwater toevoegde in een verhouding van 100g zout per liter.

- de delen die niet helemaal onder water zaten bestrooide ik met grof zeezout. In totaal gebruikte ik 200 g zout, veel minder dan wat ik nodig had bij het vorige experiment.

- de vis pekelde ik op die manier ongeveer 8u.

- daarna spoelde ik de vis zodat het zout er van af ging. De vis verloor naar schatting 10% van zijn vocht.

- ik wikkelde de vis een kwartiertje in een handdoek om hem goed droog te krijgen.

- vannacht liet ik de vis koud roken, gedurende de hele nacht. Van 8u tot 07 u, hiervoor gebruikte ik rookmot en een spiraalvorm. Ik gebruikte ongeveer 3€ aan rookmot (toch maar even een goedkopere leverancier zoeken en grotere hoeveelheden.

- de vis was 's morgens klaar en SUPERLEKKER

 

Mijn gezin proefde de vis en smaakt duidelijk het kwaliteitsverschil met de gerookte zalm uit de winkel. Hiervoor betaal je 35€/kg en de smaak kan er niet aan tippen.

 

Totale besparing bij bereiding van 1 kg :

 

17.95 *1.1 (gewichtsverlies) + 3€ = 22.75€/kg ipv 35€, een kleine besparing van 13€/kg. Hoe groter de bereide hoeveelheid, hoe interessanter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...