Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
Communicator

Maximum toegestande hoeveelheid extra benzine.

Recommended Posts

Omdat er hier in de vriendenkring een kleine discussie ontstond omtrent dit onderwerp, ben ik eens gaan zoeken, en kwam ik het volgende tegen:

 

Vervoer van gevaarlijke stoffen is geregeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs), en is onder meer uitgewerkt in de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen (Rvgs), waarin het ADR als bijlage is opgenomen. Als wordt voldaan aan de voorwaarden van het ADR, is het vervoer over land van gevaarlijke stoffen toegelaten, 3

Rvgs. Deze voorwaarden zijn, voor wat betreft het vervoer van brandbare vloeistoffen in hervulbare houders, geregeld in 1.1.3.1 onder a ADR:

- het wordt verricht door particulieren;

- de goederen zijn bestemd voor hun persoonlijk of huishoudelijk gebruik, dan wel voor recreatie of sportactiviteiten; - zij zijn verpakt voor de verkoop in de detailhandel; - er zijn maatregelen genomen om elke lekkage onder normale vervoersomstandigheden te verhinderen;

- de hervulbare houders worden door of voor particulieren gevuld, hebben een maximale hoeveelheid van 60 liter per houder en max 240 liter per transporteenheid.

Als het vervoer voldoet aan deze bepalingen, mag de bestuurder op grond van het vertrouwensbeginsel ervan uitgaan dat zijn handelen geen overtreding van de Wvgs noch van 5 WVW oplevert.

 

De vraag is hier hot omdat we tegen de Belgische grens aan wonen, en het tot 30ct per liter scheelt voor Euro95. Dan is de volgende vraag, mag dat dan wel in België?

 

Het ''echte'' vervoer van gevaarlijke stoffen zou in heel Europa gelijk moeten zijn tot een maximum gewicht TTM van het voertuig tot 44000kg (voor België dan, andere landen 40000kg)

 

Voor eigen gebruik mag je gebruik maken van de reizigersvrijstelling. Wat is echter 'voor eigen gebruik'? Dat is namelijk geen vastomlijnd gegeven en zul je bij een eventuele controle zelf aannemelijk moeten maken. Bij een slof sigaretten zal dat geen probleem zijn, bij een bestelbus vol zul je wel wat uit te leggen hebben. Zo ook bij benzine of andere goederen.

 

Ikzelf heb een tank van 40+5 Liter. En een Jerrycan van 20 liter.

 

Mijn kanarie rijd grofweg zo'n 1:14. en het goedkoopste tankstation (1.50Eu p/L) is een krappe 30km rijden. Er zijn er ook een paar stukken dichterbij, maar die zijn weer iets duurder (1.57eu p/L).

 

Ik reed zojuist voorbij een particuliere benzinepomp... die rekent momenteel 1.80eu p/L ! pffff blij dat ik aan de grens woon!

 

 

Huidige prijzen Brandstof

europa_U_E95_G.php europa_U_D_G.php

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb deze post toegevoegd aan de Preppers WIKI pagina. Gelijk een nieuwe Categorie aangemaakt, want er valt volgens mij veel te vertellen over brandstoffen...

 

Dussss, wie zich geroepen voelt...

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Wil ik nog even soort van reclame maken voor deze tanks. Ik had het al in een ander draadje geplaatst maar het leek me een goede toko.

 

http://www.infrastore.nl/brandstoftanks/infrastore-benzinetanks

http://www.infrastore.nl/brandstoftanks/infrastore-dieseltanks

http://www.infrastore.nl/brandstoftanks/infrastore-adblue-tanks

 

(Ik zie heksie al terugrijden uit Hongarije op 1 tank):p

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Het is hier nog niet genoemd, en ik ga ervan uit dat de meesten het weten, en doen...

Zuinig rijden, 'het nieuwe rijden' heette dat een tijd geleden.

Onlangs in een nieuwsbericht gelezen dat ouderen zuiniger rijden dan de jeugd. Verbaast me niet. Qua rijstijl zijn die jonkies soms net jonge honden.

Denk ook aan de juiste bandenspanning, dat scheelt ook.

 

In tijden van financiële krapte of krapte wat benzine betreft en in een SHTF is het slim om te weten hoe je met je eigen auto zo zuinig mogelijk kan rijden.

Wat tips.

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Damn dan ben ik bij deze officieel oud. Heb vorige week 615 km gereden op 30,5 liter benzine in mijn 14 jaar oude barrel.

 

Same here... Ook ik haal ruim 1:20 met m'n 13 jaar oude BMW 320D... Zonder super veel moeite...

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Damn dan ben ik bij deze officieel oud. Heb vorige week 615 km gereden op 30,5 liter benzine in mijn 14 jaar oude barrel.

 

Dat is ook een fijn autootje. :)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Damn dan ben ik bij deze officieel oud. Heb vorige week 615 km gereden op 30,5 liter benzine in mijn 14 jaar oude barrel.

 

Je weet toch dat het officieel verboden is in z'n vrij uit te rollen?;)

 

Ik was een keertje in Zuid Spanje en we hadden een B&B in een bergdorpje ongeveer 8 km van een grotere plaats. Alles was heuvel af met wat bochten in de weg. Ik kon helemaal in z'n vrij naar de andere plaats rijden met redelijke snelheid (50-70 km\u). Ik moest af en toe zelfs bij remmen om niet te hard te gaan door de bochten. Op een gegeven moment maak je er zelfs een sport van.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Communicator volgens mij gaat dit over het vervoer van brandstof. Volgens mij heb je ook nog te maken met lokale/gemeentelijke bepalingen mbt de opslag van brandstoffen. En volgens mij verschilt dit per gemeente. Ik heb even snel gezocht maar kon zo snel even niet m'n lokale regelgeving vinden.

 

Ik heb deze post toegevoegd aan de Preppers WIKI pagina. Gelijk een nieuwe Categorie aangemaakt, want er valt volgens mij veel te vertellen over brandstoffen...

 

Dussss, wie zich geroepen voelt...

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Een goede maatstaf voor wat al dan niet toegelaten is, is even nagaan met de woningverzekering hoeveel benzine je mag opslaan. Je zal zo maar een paar euro besparen aan bezine en dan je hele woning de fik zien ingaan. Ik zou benzine altijd een een bijgebouwtje of schuurtje opslaan.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
schreef FincaInSpanje:
Je weet toch dat het officieel verboden is in z'n vrij uit te rollen?;)

 

Ik was een keertje in Zuid Spanje en we hadden een B&B in een bergdorpje ongeveer 8 km van een grotere plaats. Alles was heuvel af met wat bochten in de weg. Ik kon helemaal in z'n vrij naar de andere plaats rijden met redelijke snelheid (50-70 km\u). Ik moest af en toe zelfs bij remmen om niet te hard te gaan door de bochten. Op een gegeven moment maak je er zelfs een sport 

 

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Je weet toch dat het officieel verboden is in z'n vrij uit te rollen?;)

 

Ik was een keertje in Zuid Spanje en we hadden een B&B in een bergdorpje ongeveer 8 km van een grotere plaats. Alles was heuvel af met wat bochten in de weg. Ik kon helemaal in z'n vrij naar de andere plaats rijden met redelijke snelheid (50-70 km\u). Ik moest af en toe zelfs bij remmen om niet te hard te gaan door de bochten. Op een gegeven moment maak je er zelfs een sport van.

 

En op de terugweg was je het dubbele kwijt om weer omhoog te knallen en sta je aan het eind van de rit breakeven...of toch niet ^^?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Een motor met elektronische inspuiting gebruikt 0,0 benzine als je in de versnelling uitrolt.

 

Probleem daarbij is dat je dan op de motor afremt, dus niet het meest efficiente.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Dat doe ik ook niet. Een motor met elektronische inspuiting gebruikt 0,0 benzine als je in de versnelling uitrolt. Rol je uit in zijn vrij dan zit je ongeveer op 0,2 liter per uur om de elektrische systemen aan de gang te houden :) Wat ik dan wel deed is bovenaan een lange hol, tunnel bijvoorbeeld, contact uit en daarna weer aan. Dan rol je met de motor uit naar beneden. Eenmaal beneden de koppeling weer op laten komen waarna de motor weer aanspringt. Niet doen als je een auto hebt die je niet kan aanduwen anders sta je onderin de tunnel stil :D

 

Handige tip als je een stuurslot hebt. Ga je dan een haarspeldbocht in, dan klikt ie in het slot en ben je zelfs sneller beneden dan langs de normale weg. Daarna gaat je rit naar boven ook weer sneller. Voor je het weet zit je naast Sint Pieter.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Als je het contact alleen even uitzet dan gaat het stuurslot er niet op maar het is inderdaad geen veilige manier van brandstof besparen.

 

Het plotseling ontbreken van eventuele stuur-, en rembekrachtiging kan ook een aardige verrassing zijn.

Staat me nog goed bij, volledige electrische uitval en dus de motor met een Volvo V40 en dan vier banen naar rechts manoeuvreren door razend druk verkeer om de vluchtstrook te bereiken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Voor vervoer is in heem Europa het ADN van toepassing. Tot 260 liter is vrij, daarna heb je een vergunning nodig. En de papieren met betreking tot de lading.

 

Maar wat vind je brandverzekering ervan dat je een kuub benzine in de schuur of garage hebt staan???

Nu hoeven ze dat niet te weten, maar betalen ze ook als er wat gebeurd?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gast Peerke
Iemand wel eens gehoord van de 1000 punten regeling/lijst?

 

ADR

 

Het is mijn oude vakgebied als specialist gevaarlijke stoffen.

In mijn tijd gold voor benzine (UN1203) als 'limited quantity' een hoeveelheid van max. 5 liter waarbij de (binnen)verpakking niet UN gekeurd hoefde te zijn en slechts geëtikketeerd met een witte ruit met 'LQ' of 'LTD QTY'.

 

Het is inmiddels 5 jaar geleden, en er kan wel wat veranderd zijn.

 

Voor degene die het uit wil zoeken verwijs ik naar http://www.ilent.nl (voorheen IVW, inspectie verkeer en waterstaat)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Als je wel benzine in jerrycans gaat halen, kies dan een klein tankstation zonder camera's.

Bij de groteren wordt dit gefilmd en bewaart, is niet verboden maar ik houd er niet van.

 

En van opmerkingen over hamsteren en dergelijk zeg ik altijd "dat is voor de brommers" en dat is ook zo het zijn er een stuk of tien;)

Je kunt ook zeggen voor de speedboot, lust nogal wat!

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...