Ga naar inhoud
GENEGEERD

Huren sociale woningen flink omhoog

Tom
 Share

Recommended Posts

Er is nu al sprake van grote financiële nood onder vele huurders die de huur niet meer of nauwelijks kunnen betalen! De huren gaan dus nog eens met circa 20 tot 25% omhoog tot 2018!

Lees ook eens de reacties op de link, er wordt al gesproken over de armoedegrens voor velen.

http://www.nujij.nl/politiek/huren-sociale-woningen-flink-omhoog.28341240.lynkx

Dat zullen mensen die nu al niet rondkomen dus in grote financiële problemen komen.

Corporaties zijn van plan de komende jaren de huur van sociale woningen flink te verhogen, zegt het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).

Tot 2018 gaat het om een stijging van gemiddeld 4,2 procent per jaar. Daarmee gaat de gemiddelde maandhuur omhoog van 466 euro in 2013 naar 572 euro in 2018.

De hogere huren komen vooral voor rekening van nieuwe huurders. Voor zittende huurders van sociale woningen gaan de huren gemiddeld 3,1 procent per jaar omhoog.

Het Waarborgfonds vraagt zich af of de huurverhogingen wel zijn te realiseren omdat een fors aantal huurders volgens cijfers van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) onder de armoedegrens leeft.

LEES VERDER OP DE LINK

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 133
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Als je van je 900 uitkering bijna 600 moet gaan besteden aan de huur, dan zit er wat scheef. Helemaal omdat het vaak oude woningen betreft die al vele malen betaald zijn.

Persoonlijk vind ik het niet juist dat alles met subsidies aan elkaar geplakt moet worden, die zouden dan omhoog moeten, evenals de uitkeringen en het minimum loon.

Het kringetje is weer rond, overheid belast de verhuurders, huurder moeten weer meer huursubsidie of uitkering krijgen. Den Haag is slecht in het doorberekenen van de uitwerking van hun plannetjes.

Jammer genoeg is kleiner/goedkoper gaan wonen geen optie @12gauge, die woningen zijn er simpelweg niet en zelfs in 't rustige Emmen moet je al bijna drie jaar om een wachtlijst.

Link naar reactie

wat een gezeik weer, gaan de huren omhoog is de wereld te klein

word mijn rente verhoogd dan hoor je niemand

huren en kopen hebben allebei voor en nadelen, leer er mee leven of zoek wat anders

Kortzichtig van je zeg.

Huurders van sociale huurwoningen hebben geen andere opties. Het is slikken of op straat komen te staan. Jij hebt die keuze echter wel met je koopwoning want bevalt het je niet, dan kun je gaan huren of een andere hypotheek afsluiten met een lagere rente.

Link naar reactie

Jammer genoeg is kleiner/goedkoper gaan wonen geen optie @12gauge, die woningen zijn er simpelweg niet en zelfs in 't rustige Emmen moet je al bijna drie jaar om een wachtlijst.
Bovendien gooien ze de huur direct omhoog als de oude bewoner eruit is. Zo betaalt mijn nieuwe buurvrouw 100 euro meer voor hetzelfde soort huis. Het komt hier ook steeds vaker voor dat mensen niet kunnen verhuizen doordat het huis van keuze in prijs omhoog gaat zodra die vrij is, en zo net op of boven de huursubsidiegrens komt.
Link naar reactie

Kortzichtig van je zeg.

Huurders van sociale huurwoningen hebben geen andere opties. Het is slikken of op straat komen te staan. Jij hebt die keuze echter wel met je koopwoning want bevalt het je niet, dan kun je gaan huren of een andere hypotheek afsluiten met een lagere rente.

het is niet alsof iedereen die via de woningstichting huurt nooit een huis heeft kunnen kopen

er zijn meer dan zat mensen die in een financiele situatie zitten waarbij ze prima wat kunnen kopen

en hoezo kan ik kiezen voor een lage rente? je hebt het met de rente doen op het moment van afsluiten/overnieuw afsluiten, is die hoog betaal je veel rente, is hij laag betaal je minder

daar heb je niks over te zeggen

natuurlijk zijn er de zielige verhalen

Link naar reactie

Ik heb pas ook de brief gehad van de jaarlijkse huurverhoging, en gelukkig dat ik de koop van ons huis rond heb en ik het huurhuis opgezegd heb, ik lever de sleutels in 1 dag voordat die nieuwe huur in gaat dus gelukkig hoef ik die al niet meer te betalen. En de huren gaan nog veel harder stijgen in de aankomende jaren. De nieuwe huur hier zou 4 euro per maand duurder worden dan wat ik vanaf volgende maand aan hypotheek ga betalen, en het huis dat ik gekocht heb ik letterlijk 2 keer zo groot als het huurhuis. De markt is helemaal verrot op huurgebied.

De mensen die met een sociaal minimum moeten rondkomen die krijgen inderdaad straks gewoon meer huursubsidie, waardoor de belastingbetaler voor deze verhoging opdraait, en vaak niet de huurder dus. En de mensen die iets meer verdienen (zoals wij, net te veel inkomen waardoor de woningcorporatie de huur met 6,5% konden verhogen maar eigenlijk bijna te weinig nog om een leuk huis te kunnen kopen), zitten vaak muurvast in het huurhuis en worden gedwongen om elk jaar een steeds groter deel van hun inkomen aan huur te betalen. Dat is gewoon zuur, zeker als je realiseert dat de huren niet meer in verhouding staan tot de waarde (en formaat) van hun huurhuis, en je door de banken geweigerd word om een kleine hypotheek te nemen om je eigen plekje te kopen (dubbel zuur als de bank je hypotheek afwijst terwijl de maandlasten lager zouden zijn dan de huur die je dan betaald).

De volgende huurder van ons huidige huurhuis gaat ongetwijfeld dik meer dan 500 euro betalen per maand (huur zou voor ons nu al naar 479 euro gaan) voor dit kleine tussenwoninkje met maar 2 slaapkamers, terwijl ik straks in een ruim huis zit met 4 slaapkamers en zelfs me eigen carport voor 465 euro per maand. De regering drijft de hele economie de afgrond in zo (voor zover ze dat niet al deden), lasten voor iedereen gaan omhoog, mensen houden minder geld over voor boodschappen etc en door de lagere consumptie verdwijnen er vast weer bergen banen.

Terwijl ik dit zo schrijf realiseer ik me nog eens hoe droevig dit land er toch voor staat eigenlijk. In een ander topic ging het al over een gemiddeld inkomen van 60.000. Nou de afgelopen 10 jaar hadden wij een gezamenlijk inkomen van rond de 22.000 en pas sinds de laatste 3 jaar gaat het beter met ons en zitten we rond de 45.000 en ik voel me hierdoor al rijk, ik kan eindelijk eens iets leuks kopen voor de kids of spontaan eens wat leuks gaan doen met z'n allen, dat zijn dingen waar ik de afgelopen 10 jaar alleen van droomde. Ik kan me niet eens voorstellen wat ik allemaal zou kunnen doen als ons inkomen op die 60.000 ligt, voor mijn gevoel zou dan alles mogelijk zijn... Ik snap ook dat er ongetwijfeld mensen zijn die wel dit inkomen hebben en ik denk dat die groep zich niet altijd even goed realiseert hoe veel mensen in Nederland veel en veel minder hebben, terwijl het wel juist die groep is die bij elke nieuwe bezuiniging door ons mooie kabinet weer het hardst getroffen word.

Link naar reactie

Ik betaal inmiddels al 560 euro terwijl mijn buren maar 380 betalen.

Daarbij word er nagenoeg niks aan de woningen gedaan.

Toen wij deze woning kregen toegewezen was het een krot.

Stukwerk kwam van de muren en de plafond, gaten in de deuren getrapt, de keuken viel uitelkAar, dakramen op zolder lekte, en de schuttingen in de tuin waren omgewaaid.

Toen ik mijn beklacht deed, kreeg ik als reactie dat ze wel iemand anders vonden voor die woning en dat ze mij wel weer op de wachtlijst wilden plaatsen.

We hadden inmiddels al 3 jaar gewacht en de oudste was onderweg.

Uiteindelijk hebben ze de dakramen wel vervangen omdat het vocht de verwarmingsketel was ingelopen en deEd ook nog stuk was gegaan.

De rest heb ikzelf allemaal verbouwd, op de schimmel na die blijft maar terugkomen.

Ohja toen ik 3 maanden in de woning zat kreeg ik een boze brief er moest een hek staan op de erfafscheiding.

Na over en weer brieven te hebben geschreven dat de staat van het hek al zo was toen ik in het huis kwam en dat het geld op was omdat we letterlijk alles hebben verbouwd.

gaven ze ons 3 keuzes of hun plaatste schuttingen met een maandelijkse huurverhoging van 60 euro tot gevolg.

Ik plaatste nieuwe schuttingen.

Of ze gingen verdere maatregelen treffen.

Uiteindelijk heb ik zelf ook nog maar nieuwe schuttingen geplaatst.

Boeven zijn het!!!!

Link naar reactie

De HRA afschaffen.

Als je koopt... betaal je maar.

Van mij mogen ze, als daar tegenover staat dat de huren omlaag gaan, want als ze de huren zouden compenseren door hogere huursubsidie (welke ze betalen van het geld wat overblijft van de afgeschafte HRA) dan blijft de scheefgroei aanwezig. Het is belachelijk dat mensen voor kleine sociale huurwoningen 500-600 euro per maand moeten betalen, dat zijn die woningen bij lange na niet waard. Waar de huizenprijzen voor koophuizen al een flinke correctie hebben gehad (en ik verwacht niet eens dat het daar nog bij blijft) zijn de huurwoningen in de boeken van de woningcorporaties alleen maar in waarde gestegen. Met mijn hypotheek zou ik zonder HRA 695 euro per maand gaan betalen, dat heb ik er zo voor over als ze de HRA af zouden schaffen. Maar de bijna 500 die ik voor dit huurhuis moet betalen staat compleet niet in verhouding meer, en heb ik er echt niet voor over. Het is puur geluk voor ons dat de hypotheek gelukt is, want anders had ik gewoon niet anders gekund dan de huur te blijven betalen.

Link naar reactie

@phtvs, dat is een beetje kortzichtig. Alsof huiseigenaren op elke moment kunnen verkopen of de hypotheek kunnen oversluiten?

Dat is ook het risico van speculatie.

Iedereen met een koophuis hoopt dat het meer waard wordt dan de inflatie en onderhoudskosten, dus dat ze er aan het einde van de rit winst op maken.

Die kans op winst geeft dus ook risico's, daar lopen huiseigenaren nu tegenaan. Iedereen geloofde blind de hypotheekverstrekker die vertelde dat huizen alleen maar duurder en duurder zouden worden.

"Assumption is the mother of all fuckups"

Link naar reactie

Ik ken een particuliere huisbaas die een paar pandjes heeft als eigen pensioenvoorziening. Zijn panden zijn in voortreffelijke staat want hij heeft zijn onderhoud altijd zelf gedaan. Toch moest hij er nog een paar dagen in de week bij blijven werken om goed rond te komen.

Vorig jaar heeft hij de huren bijna 4% verhoogd en nu hoeft hij feitelijk niet meer te werken. Dit jaar gaan de huren weer met een paar procent omhoog, dus voor hem wordt het alleen maar beter.:)

Link naar reactie

Nou, ik gun je dat geluk hoor @houthe. Wanneer ga je verhuizen?

Als alles goed gaat krijgen we over 2 weken de sleutels :)

Dat is ook het risico van speculatie.

Iedereen met een koophuis hoopt dat het meer waard wordt dan de inflatie en onderhoudskosten, dus dat ze er aan het einde van de rit winst op maken.

Die kans op winst geeft dus ook risico's, daar lopen huiseigenaren nu tegenaan. Iedereen geloofde blind de hypotheekverstrekker die vertelde dat huizen alleen maar duurder en duurder zouden worden.

"Assumption is the mother of all fuckups"

Ik zie mijn koophuis zeker niet als investering, hooguit als een spaarpotje. Ik betaal 30 jaar de hypotheek en daarna is het afgelost en is het huis van mij. Als ik hem dan kan verkopen dan hou ik er misschien nog een leuk spaarcentje aan over. Bij huren ben je het geld hoe dan ook kwijt. Het risico voor het koophuis zie ik meer in wanneer je gedwongen je huis zou moeten verkopen (einde relatie of zulks), maar ik doe het absoluut niet om er winst op te maken.

Link naar reactie

@Raycoupe, in essentie heb je gelijk. Er zijn echter ook huiseigenaren die een huis kopen om er gewoon in te wonen en dus niet speculeren op overwaarde of iets dergelijks.

Het ging echter over kortzichtig. Ik zeg ook niet dat je met het nemen van een huurhuis kom weten dat deze onredelijk qua huur konden stijgen, dus eigen risico.

Tevens hebben de meesten nog huursubsidie ook waar ik ook maandelijks voor moet betalen. Beetje krom om dan te zeggen, blijf lekker bij je ouders wonen als je de huur niet kan betalen..

Ik denk dat zowel huurders als huiseigenaren het niet makkelijk hebben (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

Link naar reactie

Ik ken een particuliere huisbaas die een paar pandjes heeft als eigen pensioenvoorziening. Zijn panden zijn in voortreffelijke staat want hij heeft zijn onderhoud altijd zelf gedaan. Toch moest hij er nog een paar dagen in de week bij blijven werken om goed rond te komen.

Vorig jaar heeft hij de huren bijna 4% verhoogd en nu hoeft hij feitelijk niet meer te werken. Dit jaar gaan de huren weer met een paar procent omhoog, dus voor hem wordt het alleen maar beter.:)

Zeker geen studentenhuizen van gemaakt dan of zat er nog hypotheek op?

Met €350-400 voor een studentenkamer is verhokken een redelijk lucratieve business lijkt me.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...