Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stijgende voedselprijzen. Hoe bescherm je je daartegen ?


lewieke

Aanbevolen berichten

Zachte grondstoffen van voedsel zijn bij de best presterende activa van 2014. De prijs voor koffiebonen staat bijvoorbeeld al 65 % hoger dan aan het begin van 2014 – varkensprijzen stegen al 39 %, sojabonen 14 %, maïs 13 % en tarwe 11 %. Om maar aan te tonen dat we meer dan waarschijnlijk fors meer (gaan) betalen voor onze voeding.

 

Traditioneel betalen we in onze economie 10 à 12% van ons inkomen aan voedsel. Die verhouding dreigt in de toekomst te wijzigen om een aanatal redenen :

- ons dalend netto-inkomen

- stijgende voedselprijzen

 

De stijgende prijzen worden veroorzaakt door de stijgende voedselvraag, stijgende kosten voor energie en bemesting, manipulatie van de markten door speculaten, dalende beschikbaarheid van landbouwgrond, negatieve invloeden van de natuur : droogte en overstromingen, stormen, ... .

 

[ATTACH=CONFIG]10484[/ATTACH]

 

Wat kunnen we nu zelf doen om die kost in bedwang te houden ondanks een dalend reeel inkomen ?

 

- Zelf instaan voor de productie van onze eigen groenten, fruit, eieren, kippen, konijnen.*

- Lokaal inkopen bij lokale producenten en landbouwers. Een persoonlijke relatie aanknopen.

- Koop basisproducten en verwerk ze zelf tot afgewerkt product. Denk hierbij aan : melk/melkpoeder, meel en bloem, eieren, chocolade, rijst, ... .

 

Een prijsvoorbeeld : chocolade kost 12€/kg, pellets van een A-merk kosten 6€/kg, meel kost in de winkel 0.9€/kg, in zakken van 25 kg 0.70€/kg. Verwerk je die bloem tot brood, dan heb je hiervoor slechts 700g nodig, wat neerkomt op 0.49€, een brood kost vlotjes 2.25€/stuk.

 

Landbouwers krijgen normaliter maar ongeveer 20% van de winkelprijs voor hun producten. Door rechtstreeks contact te leggen met producenten kunnen zij dus iets meer verdienen en kan jij vaak 50-60 tot 70% besparen op de aankoop. http://www.vilt.be/Boerenbond_nuanceert_sterk_gestegen_voedselprijzen?print=1

 

Momenteel werken we nog aan die piste. Ons fruit en groenten kopen we bij een lokale producent/groentenverkoper, een landbouwer en we kweken zelf al wat. Vlees halen we gewoon bij de slager, daar is nog ruimte voor verbetering. Melk kopen we in brikverpakkingen in het warenhuis omwille van de langere houdbaarheid. Eieren komen van eigen kippen in de familie. Honing halen we bij een imker.

 

Nadat vastgoed en energie flink duurder werden, mogen we binnenkort dus flinke prijsstijgingen verwachten voor ons voedsel. Dit zal negatieve gevolgen hebben voor de aangeboden kwaliteit. (In Nederland zijn de prijzen vaak lager dan in Vlaanderen, de kwaliteit is vaak ook een heel stuk minder.) Door geen voedsel (meer) weg te gooien, zelf meer te bakken, confituur en jam te maken, geen klaargemaakte broodjes of sandwiches te kopen, zelf te koken en diepvriesvoeding/blik te mijden bespaar je niet alleen, je eet en leeft ook gezonder.

 

* Dit jaar hoop ik met mijn tuintje uit de kosten te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Opmerkelijk, ik lees net dit op nu.nl: http://www.nu.nl/economie/3786325/voedselmaker-moet-grondstof-veiligstellen.html

Nederlandse voedselproducenten moeten de levering van belangrijke grondstoffen zeker stellen om dreigende schaarste te voorkomen.

Dat stellen onderzoekers van KPMG in een rapport, dat samen met onder meer de brancheorganisaties van de levensmiddelenindustrie en Natuur & Milieu is opgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder pretentie durf ik te stellen dat ik grote macro-economische tendenzel wel kan ontdekken en er mijn voordeel mee kan doen. Het kan niet fout zijn om wat lang houdbare voedingsmiddelen in te slaan. Denk hierbij aan suiker, meel, ... . De komende prijsstijgingen zorgen er wel voor dat het een betere investering wordt dan een spaarrekening. Honing versuikert te snel maar als er ruimte is in de tuin, dan zijn fruitbomen ook wel interessant net als een cursus snoeien. Die wil ik dit jaar nog volgen.

 

Ik zag bij enkele bedrijven al stevia plantjes te koop staan, volgend jaar wil ik er enkele aanschaffen en leren hoe die dinen verzorgd moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder pretentie durf ik te stellen dat ik grote macro-economische tendenzel wel kan ontdekken en er mijn voordeel mee kan doen. Het kan niet fout zijn om wat lang houdbare voedingsmiddelen in te slaan. Denk hierbij aan suiker, meel, ... . De komende prijsstijgingen zorgen er wel voor dat het een betere investering wordt dan een spaarrekening. Honing versuikert te snel maar als er ruimte is in de tuin, dan zijn fruitbomen ook wel interessant net als een cursus snoeien. Die wil ik dit jaar nog volgen.

 

Ik zag bij enkele bedrijven al stevia plantjes te koop staan, volgend jaar wil ik er enkele aanschaffen en leren hoe die dinen verzorgd moeten worden.

 

Maak de honing weer vloeibaar.

 

Het is heel simpel om de honing weer doorzichtig en vloeibaar te krijgen. Haal eerst de deksel van de pot. Zet de honing dan in een pan met warm (niet kokend!) water. Laat de honing een paar minuten staan totdat het weer vloeibaar is geworden. Let er wel op dat de honing niet te warm wordt. Door honing te erg te verhitten, gaan er veel goede eigenschappen aan honing verloren en dat wil je natuurlijk niet!

 

Zie,

http://www.honinggezond.nl/houdbaarheid-honing/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...