Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

We willen het allemaal graag weten, WANNEER ?

Nee K a n s gaat geen voorspelling doen :rolleyes:

Er zijn een paar bekende gegevens wanneer er breekpunten ontstaan.

Een van die breekpunten is als er zo rond de 40% van het beschikbare inkomen aan voedsel uitgegeven moet worden.

Het is geen harde grens maar rond deze grens breken vaak rellen uit en valt de sociale samenhang uit elkaar.

In Nederland is het gemiddelde gezinsinkomen ergens net onder de 60.000 euro per jaar.

Dat is netto ongeveer 3000 euro met een gemiddeld gezingrote van 2,2 personen.

Als je dan 40% van je inkomen aan voedsel uit moet geven is dat dus 1200 euro per maand en dus 300 euro per week aan voedsel.

Mijn gezin is wat groter dan gemiddeld (2,7 :cool:) en ik schat dat we ongeveer 400 - 600 euro per maand aan voedsel uitgeven.

Dus voordat ik ga plunderen moeten de voedsel prijzen nog verdubbelen :cool:

Dit zijn dus best extreme prijsstijgingen en we zullen ons dus niet echt snel zorgen hoeven te maken.

Daarnaast zullen we veel simpeler en dus goedkoper gaan eten, dus dan moeten de prijzen nog meer stijgen voordat het uit de hand loopt...

Zelfs met een inflatie zoals momenteel in Argentinie van zo'n 25% - 30% per jaar zal het dan nog twee jaar duren voordat de prijzen verdubbeld zijn.

Is dit een denkbaar scenario voor Europa/Nederland ?

In Griekenland stegen de voedselprijzen in de slechtste jaren met zo'n 10-20% per jaar.

Wel fors maar dan ben je dus ook een paar jaar onderweg voordat de prijzen verdubbeld zijn.

Echter als de prijsstijgingen, wannneer staat dat op zichzelf ?, in combinatie met een niet stijgend (loonstoename wordt afgeroomd door inflatie bv) of dalend ( inflatie is hoger dan inkomensstijging) of deels wegvallend inkomen (werkeloosheid) dan kan dat natuurlijk wel snel gaan.

Maar zelfs als het niet echt extreem wordt en de prijzen van voedsel stijgen slechts 10-20% per jaar dan hebben we alsnog over enkele jaren een probleem als de salarissen niet meestijgen.

Daarnaast zijn er momenteel best grote stijgingen door andere invloeden, koffie +65%, varkens + 40%, soja +14%.

Dus zo vreemd zijn dit soort prijsstijgingen niet eens.

Er zijn, zonder dat er echt wereldschokkende gebeurtenissen zijn, door een paar tegenvallende oogsten, droogte enz. al best grote prijsstijgen te verwachten.

En als die zaken samen gaan vallen met een paar jaar recessie of te hoge inflatie enz. dan zitten we ineens heel dicht tegen die 40% grens aan..

Dit is een van de breekpunten, er zijn er nog veel meer: werkeloosheid (Amerika, best lastig om daar harde cijfers over te vinden wat hoelang houdbaar is), staatsschuld tov BBP (Japan, Amerika) enz.

En van al deze mogelijke breekpunten zijn er dus nu al een paar, buiten Nederland, redelijk in de Rode zone.

En zoals beschreven kan als er wat zaken tegenzitten ook in Nederland best snel zo'n grens bereikt worden.

Dus kijk niet alleen naar zaken die momenteel, oorlog, of overduidelijk zijn, pandemie, maar zoiets simpels als een matige prijsstijging van voedsel met wat andere factoren die langer tegen zitten, en je kunt een shtf binnen enkele jaren hebben.

Een groot voordeel: Nederland staat er in vergelijking met veel, de meeste, andere landen nog heel goed voor !

Prep ze,

K a n s

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het gevaar zit erin dat je uit gaat van een gemiddelde, als een groter gedeelte van de bevolking stukken minder verdient verandert je uitkomst drastisch. Dan zal een deel van de bevolking gaan plunderen. Deze bevolkingsgroep zitten ook nog vaak samen in bepaalde wijken waardoor je(sociale onrust) locale plunderingen krijgt en instabiele wijken. Aannemelijk is dat de bevoorrading in deze wijken niet meer plaats zal vinden en trekken deze plunderende groepen naar verdere wijken.

De vraag is hoe instabiel een groter gebied zal worden onder deze invloed

Deze post delen

Goede toevoeging @Nickx

En voorbeelden daarvan kennen we ook; Griekenland, Argentinie enz.

Ik hoop dat je snapt waarom ik het gemiddelde als voorbeeld heb genomen?

Prep ze,

K a n s

Deze post delen

Ik zit denk ik op rond de 20-25% inkomen dat ik uitgeef aan voeding. Preps niet meegerekend. Dus 't gaat nog redelijk. Voor nu.

Deze post delen

We hebben in tegenstelling tot Griekenland (en veel andere landen) een zeer hoge bevolkingsdichtheid. Wat @Nickx aangeeft loopt op totale chaos uit in NL in tegenstelling als ditzelfde zou gebeuren in Griekenland. Een meute die in NL 20 km gaat plunderen of eenzelfde in Griekenland en dan de buit laat zien dan zet ik in op NL.

Mocht er een te grote groep aan het muiten slaan dat de overheid niet meer kan controleren met haar huidige middelen (dan laat ik defensie hier even buiten) dan garandeer ik dat dit rampzalig afloopt voor NL.

Deze post delen

Ik denk even terug aan het Project X feestje in Haren...

Dat ging nergens om, puur rellen. Niet eens protest.

Dat had niemand meer in de hand.

Deze post delen

Een groot voordeel: Nederland staat er in vergelijking met veel, de meeste, andere landen nog heel goed voor !

Prep ze,

K a n s

Dat eerste weet je wel, dat heb ik je verteld (binnen nu en 6-12 maanden) :p

economy-hindenburg.jpg.5ad6f6bb63ad1c187519f12f3d39d044.jpg

Hoe goed staan we er voor? http://economielinks.wordpress.com/2013/04/09/nederland-in-crisis-spiegel-2-4-2013/

Nederland heeft vergeleken met andere EU-landen een gigantische huishoudelijke schuld als % van BNP, blijkt uit cijfers van Eurostat (zie grafiek hiernaast). Bovendien heeft Nederland inmiddels één van de meest overgewaarde, ‘oververhitte’ huizenmarkten ter wererld. De 650 miljard euro aan hypotheken die banken hebben uitgeleend is momenteel door dalende huizenprijzen enorm in waarde aan het dalen. Als de vastgoedsector verder instort, zal de financiële sector snel volgen. Door dalende huizenprijzen komen huishoudens met hoge hypotheekschulden in de problemen en wordt de hele economie naar beneden getrokken.

Deze post delen

De grens voor rellen en opstand ligt in onze streken een stuk lager mijn inziens omdat de kost van wonen en energie best hoog is. Veel (vooral jonge) gezinnen beschikken over een eerder modaal inkomen en besteden nu al vlot 40% van hun inkomen aan de afbetaling van hun woonlening. Reken nog maar eens 10% aan energie en nog 10% aan transport, dan blijft er maar 40% meer over voor alle andere basisbehoeften zoals kleding, schoolrekeningen, ontspanning, meubilair, ... . Stel dat er dan nog eens een inkomen wegvalt ?

Bij een verdubbeling van de voedingskost (wat nu naar mijn gevoel al behoorlijk snel gaat) komen er volgens mij de eerste voedselrellen. Op school stellen we nu al vast dat een groot deel van de leerlingen al niet meer ontbijt (zou het alleen luiheid zijn ?) en in het nog altijd welvarende Vlaanderen wordt momenteel 15% van de schoolrekeningen niet meer betaald. Dit is 1 kind op 8 waarvan we mogen aannemen dat het gezin het al niet meer rooit.

Deze post delen

Daarbij, los van de staatsschuld, komt ook nog deze miljardenstrop.

Gemeenten blijven grondverliezen ontkennen

Gaan Nederlandse gemeenten ooit massaal grondverliezen nemen of blijft extend and pretend het motto? In totaal is er door de 400 gemeenten zo'n 11 miljard euro in grond geïnvesteerd. Maar door prijsdalingen op de huizenmarkt is nieuwbouw veel te duur geworden en zijn kavels onverkoopbaar.

• Leuk 1

Deze post delen

Gast Peerke
Ik denk even terug aan het Project X feestje in Haren...

Dat ging nergens om, puur rellen. Niet eens protest.

Dat had niemand meer in de hand.

2 van de grote blunders bij project X waren a) onderschatting en b) miscommunicatie

Deze post delen

Ik heb jarenlang in een wijk gewoond waarvan het gemiddelde inkomen rond de 20000 per jaar bevatte. De gemiddelde huishoudens waren gevuld met 3 kinderen.

Ik roep al jaren dat de grens eens bereikt is en dat een opstand van deze bevolkingsgroep 1 van de ergste dingen kan zijn wat zou kunnen gebeuren....

Mensen met een hoger inkomen en uit een betere buurt denken echter dat het allemaal wel mee zal vallen. Ook preppers!!!

Deze post delen

Nee K a

In Nederland is het gemiddelde gezinsinkomen ergens net onder de 60.000 euro per jaar.

Dat is netto ongeveer 3000 euro met een gemiddeld gezingrote van 2,2 personen.

Prep ze,

K a n s

Van dat gemiddelde zijn ook alle rijken die Nederland telt meegenomen.

Valt me vaker op dat er veel preppers hier zijn met een boven modaal inkomen die denken dat ze de gemiddelde Nederlander zijn.

Mijn mening is dat er veeeeeel meeeeer mensen zijn die veeeeeeel minder verdienen dan dat......

Moi inclusief en ik heb 4 kiddoos!

Deze post delen

Van dat gemiddelde zijn ook alle rijken die Nederland telt meegenomen.

Valt me vaker op dat er veel preppers hier zijn met een boven modaal inkomen die denken dat ze de gemiddelde Nederlander zijn.

Mijn mening is dat er veeeeeel meeeeer mensen zijn die veeeeeeel minder verdienen dan dat......

Moi inclusief en ik heb 4 kiddoos!

Met 4 kinderen heb je door kinderbijslag toch al bovenmodaal :D

Deze post delen

Met 4 kinderen heb je dat toch al aan kinderbijslag :D

Enig idee wat 4 kinderen in de leeftijd van 0 tot 7,5 kosten?

Nou redden wij onzelf prima en ik zie onszelf ook echt in de middenklasse.

We zijn niet rijk, maar in tegenstelling tot sommige mensen/kennissen die ik ken ook niet arm.

We weten hoe we dubbeltjes moeten omdraaien en kunnen toch genieten van het leven.

Ook zou ik geen moment zonder mijn kids kunnen aangezien niet het materiële, maar de liefde (shit klink ik nu als hippie?) het belangrijkste is op deze wereld.

Toch verbaas ik me elke keer weer als ik hoor wat zogenaamd het gemiddelde inkomen is in Nederland en hoe slecht deze groep vind dat hij/zij het zelf heeft.

Kom eens een paar maanden in een zogenaamde krachtwijk wonen denk ik dan.....

Deze post delen

Ik heb 3 kinderen tussen 4 en 11 dus kan het redelijk inschatten.

Wij zijn ontzettend rijk, ... elke dag eten, elke dag drinken, kleding in de kast, een auto voor de deur, veel plezier met zijn allen. En het grootste bezit ...tot op heden zijn we gezond.

Hetgeen (voor mij) de basis is om ervoor te zorgen deze standaard, zelfstandig zo lang mogelijk vol te houden.

Deze post delen

De grens voor rellen en opstand ligt in onze streken een stuk lager mijn inziens omdat de kost van wonen en energie best hoog is.

Het lijkt mij eerder hoger. Hoe vaak wordt er wel niet gezegd 'als dit gebeurt is de maat vol', 'nee, er gaat geen geld meer maar Griekenland want anders'.

In Nederland is men erg stellig met dit soort praten maar wanneer het puntje bij het paaltje komt dan zeggen we 'doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg'. onze poldermentaliteit heeft volgens mij al vele malen laten zien dat wij bang zijn onze vastigheid te verliezen en dan echt niet zomaar de straat op gaan.

http://www.belegger.nl/fondsen--etfs/91927/nederlanders-staken-minder-dan-meeste-buren.html

Deze post delen

Ikzelf besteed 30% van mijn inkomen aan voedsel en dat is vaak echt wikken en wegen voor mijn vrouwtje.

Je wilt de kids natuurlijk ook met de nodige groente en fruit voorzien.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik heb die optie; dat ik bij elke post het inkomen van de poster zag en tot welke groep hij/zij dacht te behoren, uit gezet.

Ik kreeg daar zulke sterke vooroordelen bij....

K a n s

Deze post delen

Volgens de website van de voedselbank leven er 1 miljoen mensen onder de armoedegrens (1810 euro p maand incl toeslagen. Bij 2 kinderen)

ca. 2,5% leeft langer dan 4 jaar onder de armoedegrens. Ongeveer 35000 huishoudens kloppen aan bij de voedselbank. Er zijn in nederland ca 7,5 miljoen huishoudens. Op zich best veel 1 op de 16 onder armoedegrens. Dus het is aannemelijk dat er wijken zijn met een grote dichtheid waarbij 60 tot 70 procent onder de armoedegrens leeft. Soort lont in kruitvat?

Deze post delen

Dat eerste weet je wel, dat heb ik je verteld (binnen nu en 6-12 maanden) :p

economy-hindenburg.jpg.5ad6f6bb63ad1c187519f12f3d39d044.jpg

Hoe goed staan we er voor? http://economielinks.wordpress.com/2013/04/09/nederland-in-crisis-spiegel-2-4-2013/

Die hypotheekschuld als percentage van het BNP klinkt alarmerend maar je moet hem wel in perspectief zien. Tegenover de 650 miljard aan hypotheken staat een waarde van 1300 miljard. Verder hebben we met elkaar nog 350 miljard op spaarrekeningen staan en zit er ook nog eens 1300 miljard in de gezamenlijke pensioenpotten.

Dus tegenover die 650 miljard aan schuld staat zo'n 2950 miljard aan bezittingen. Als prepper ben ik niet naief, ik zou ook nog wel eens willen zien of al die 2950 miljard beschikbaar is als we daar om gaan vragen. En als het systeem klapt zal het grootste deel er van verdampen alsof het een flesje wasbenzine in een wokpan is, dat weet ik ook wel.

Ik ben echter redelijk allergisch voor de botte vergelijking met "andere EU landen" in situtaies waar ons iets voorgehouden wordt of door de strot moet worden gedrukt.

Deze post delen

@Invictus - mijn huis heb ik vorig jaar gekocht in een dieptepunt. Scheelde toch anderhalve ton met pre-crisis. Dus hoeveel een huis waard is en wat er op hypotheek rust, correleert slecht. Dat kun je gerust vergelijken.

Deze post delen

Het is een uitdaging om tevreden te zijn met wat je hebt en wat je nog kan. Zeker als je bent opgevoed met overtuigingen die haaks staan op deze.

Ik ben ervan overtuigd dat de huidige economie en politieke klimaat een napalmhaard is. En napalm is net zoals vuur, het verspreid en grijpt alles om zich heen om te verbranden zodat vriend en vijand voor eeuwig verloren gaan....

Deze post delen

Je moet ook de andere kosten meenemen hierin. Huisvesting (huur of hypotheek), energie, telefoon en internet en belastingen en dergelijke. Er zijn al heel veel mensen die de eindjes aan elkaar moeten knopen, meer dan 2 miljoen mensen. En des te meer het er worden, des te eerder de boel klapt.

Deze post delen

Volgens de website van de voedselbank leven er 1 miljoen mensen onder de armoedegrens (1810 euro p maand incl toeslagen. Bij 2 kinderen)

ca. 2,5% leeft langer dan 4 jaar onder de armoedegrens. Ongeveer 35000 huishoudens kloppen aan bij de voedselbank. Er zijn in nederland ca 7,5 miljoen huishoudens. Op zich best veel 1 op de 16 onder armoedegrens. Dus het is aannemelijk dat er wijken zijn met een grote dichtheid waarbij 60 tot 70 procent onder de armoedegrens leeft. Soort lont in kruitvat?

geld dat ook voor singles ? zit daar ver onder

Deze post delen

geld dat ook voor singles ? zit daar ver onder
U kunt gebruik maken van de Voedselbank als uw besteedbaar inkomen lager is dan de hieronder genoemde bedragen. Het besteedbaar inkomen is het inkomen dat u overhoudt voor voeding, kleding e.d. dus nadat vaste lasten zoals huur, gas/water/licht en verzekeringen betaald zijn.

Maximaal besteedbaar inkomen

Eenpersoons huishouden € 180

Meer volwassenen vanaf 18 jaar + € 60 p.p.

Kinderen tot en met 18 jaar + € 50 p.p.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...