Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mes maken... vragen


Nickx

Aanbevolen berichten

Vandaag ga ik een poging wagen om het contour te snijden. Ik twijfel over het handvat. Een paracord lijkt me het makkelijkst maar ook het meest onzekere

Hout heb ik niet liggen en totaal geen kennis van. Zou voor mij overblijven om een handvat van laagjes metaal te maken.

is het raar om deze te tiggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Vandaag het contouren uitgesneden en bijgewerkt.... en ben zeer tevreden met de uitkomst en meteen maar 2 gemaakt (kan ik nog wat slopen tijdens het slijpen) .... nu nog de gewichtsverdeling bepalen en hulpstuk maken om de snede eraan te slijpen.

Ik zit toch te denken om er 1 te maken met paracord en mocht die ander het overleven om daar wat anders op te zetten.

 

Echt heel leuk om dit te maken is weer eens wat anders.

 

[ATTACH=CONFIG]10511[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft zo leuk om dingen te maken... ik heb er nog een paar bij gemaakt, ik zou eerst alleen het snijden om deze te gebruiken als verbetering van de grip. Maar eenmaal bezig het hele contour maar gesneden.

 

[ATTACH=CONFIG]10527[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit!

 

Ben op het werk ook aan het kijken of ik stukjes staal kan vinden. Leuk project!

 

Ik weet niet waar je woont maar als je wat kleinere stukken wil dan kan ik je wel wat opsturen.... heb meestal wel wat resten liggen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Het blijft zo leuk om dingen te maken... ik heb er nog een paar bij gemaakt, ik zou eerst alleen het snijden om deze te gebruiken als verbetering van de grip. Maar eenmaal bezig het hele contour maar gesneden.

 

[ATTACH=CONFIG]10527[/ATTACH]

 

Super mooi man.

 

Hoe duur is een "knife blank" zoals die dingen heten, op eigen specificatie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super mooi man.

 

Hoe duur is een "knife blank" zoals die dingen heten, op eigen specificatie?

 

Als het iemand van het forum is... en het ontwerp is een beetje te doen.... en ik heb het materiaal.... ach eigenlijk hoef ik dan niets ervoor te hebben. Vind het leuk als mensen zelf dingen maken en zouden willen ruilen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Als het iemand van het forum is... en het ontwerp is een beetje te doen.... en ik heb het materiaal.... ach eigenlijk hoef ik dan niets ervoor te hebben. Vind het leuk als mensen zelf dingen maken en zouden willen ruilen...

 

Ow cool. :D

 

Ik heb nog wat verenstaal, daar wil ik een messen van maken.

Het ontwerp is vrij simpel. Uiterlijke vorm van ESEE 4 , maar snede maak ik dan scandi, als ESEE 5.

 

Verder even pm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ESEE5 heeft er wel wat van weg en ik heb inderdaad ook een Scandi snede in gedachte (wist niet dat dat de benaming is)

 

Maar lezend uit jullie ervaringen is de manier om eerst met een haakseslijper tekeer te gaan om het daarna met vijl en steen af te maken?

Scandi is ca. 25graden snede toch? ik zit er aan te denken om deze in te spannen in de freesbank en de snede te frezen en het laatste stukje te vormen op een slijpsteen.

Of is er een betere manier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ESEE5 heeft er wel wat van weg en ik heb inderdaad ook een Scandi snede in gedachte (wist niet dat dat de benaming is)

 

Maar lezend uit jullie ervaringen is de manier om eerst met een haakseslijper tekeer te gaan om het daarna met vijl en steen af te maken?

Scandi is ca. 25graden snede toch? ik zit er aan te denken om deze in te spannen in de freesbank en de snede te frezen en het laatste stukje te vormen op een slijpsteen.

Of is er een betere manier?

 

Ik stuur je wat PDF over WeTransfer. Daar staat zo'n beetje alles in.

Het handigste is een vaste bandschuurmachine, en een hulpstuk om je mes in de juiste hoek te houden.

Dat noemen ze een "jig"

 

 

edit:

 

over hoeken

 

http://www.sharpeningsupplies.com/Detailed-Discussion-on-Knife-Sharpening-Angles-W28C60.aspx

 

http://www.sharpeningsupplies.com/Tips-for-Selecting-the-Right-Bevel-Angle-W44C116.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

ziet er goed uit nickx , mischien is aluminium nog een optie om een greep van te maken , en dan het geheel klinken

 

Aluminium is een goed id vooral omdat het lekker te bewerken is.... klinken lijkt me ook leuk om te proberen... gaan we doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aluminium is een goed id vooral omdat het lekker te bewerken is.... klinken lijkt me ook leuk om te proberen... gaan we doen.

 

Denk je eraan dat 2 verschillende metalen een potentiaalspanning hebben ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...