Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

[Crash] binnen 6-12 maanden

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 1.7k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Admin

L

Of zijn er andere motieven? Iemand ?

Het houdt mij flink bezig, al is het maar om privė redenen. Peildatum voor onze energie leverancier is per 1-1-15. (Olieprijs) en bij deze stand gaan we volgende jaar een stuk minder aan energie betalen. Daarnaast is dit (gok ik) een onhoudbare situatie voor de langere termijn m.b.t.olieprijs en zal die t.z.t. weer stijgen en hier wil ik dan ook mijn graantje meepikken en zal long gaan in olie (forex).

Mijn initiële gedachtes waren: Saoedie Arabië is een goede bondgenoot van The USA en willen zo Rusland (die enorm afhankelijk zijn van gas leverancies aan het buitenland voor hun begroting) verder onder druk zetten en pijn laten lijden. Dat ze ook meteen IS een zware klap toebrengen is een mooie bijvangst.

Follow the money. Wie hebben er voordeel bij op termijn?

Het houdt mij flink bezig, al is het maar om privė redenen. Peildatum voor onze energie leverancier is per 1-1-15. (Olieprijs) en bij deze stand gaan we volgende jaar een stuk minder aan energie betalen. Daarnaast is dit (gok ik) een onhoudbare situatie voor de langere termijn m.b.t.olieprijs en zal die t.z.t. weer stijgen en hier wil ik dan ook mijn graantje meepikken en zal long gaan in olie (forex).

Mijn initiële gedachtes waren: Saoedie Arabië is een goede bondgenoot van The USA en willen zo Rusland (die enorm afhankelijk zijn van gas leverancies aan het buitenland voor hun begroting) verder onder druk zetten en pijn laten lijden. Dat ze ook meteen IS een zware klap toebrengen is een mooie bijvangst.

Follow the money. Wie hebben er voordeel bij op termijn?

Die link klinkt aannemelijk maar hoe past dat bij de lagere olieprijs in de twintig jaar voor de laatste crisis? Maw, is de huidige prijs een dip of een normalisatie?

Die link klinkt aannemelijk maar hoe past dat bij de lagere olieprijs in de twintig jaar voor de laatste crisis? Maw, is de huidige prijs een dip of een normalisatie?

We gaan het zien....met name wat er gebeurt als de olieprijs nog verder (en langdurig) zakt.

Oil prices should be set by the balance of supply and demand. But oil markets have instead become dominated by financial players, as pension and hedge funds decided to buy oil as a “store of value“.

Maar.....

The US Federal Reserve’s Quantitative Easing (QE) policy has paused. Many investors are preparing to ‘dash for the exits’ just before interest rates rise, as they know prices for financial assets are well out of line with fundamentals

En wat nou als het verder zakt?

It is therefore hard to see what will stop prices continuing to fall towards $50/bbl in H1. [2015]

What happens then will be the key question. Geopolitical disruption cannot be ruled out. Russia, for example, might cut gas supplies to try and boost energy prices. But otherwise, the key to the future will continue to be China. Asian producers and traders now have large inventories of almost every oil-related product. Buyers have simply stopped buying in recent weeks as prices have collapsed. So the question is whether China’s demand will now increase in January, before markets close for Lunar New Year in mid-February. A lot of money is now riding on this issue.

Economie les 12: We zien licht aan het einde van de crisistunnel, maar het is de koplamp van een aanstormende trein. Mark Eyskens

Las zojuist wel een aardig artikel op een Amerikaanse site.

http://www.omegashock.com/2014/12/17/economic-collapse-this-is-how-it-begins/

So, what does Saudi Arabia do?

They lower the price until people start buying.

De uitleg hier is dat het gevolg is van dalende consumentenvertrouwen dat wat verderop in de keten de huidige olieprijs veroorzaakt.

Maar even los van de vraag of er ook andere redenen zijn zijn de gevolgen wel erg heftig. De economie staat te schudden op zijn grondvesten en Rusland komt er economisch nog meer door in het nauw te zitten (niemand zit te wachten op een chagrijnige beer).

Leuk aan de pomp, maar macro economisch niet het betere nieuws.

Las zojuist wel een aardig artikel op een Amerikaanse site.

http://www.omegashock.com/2014/12/17/economic-collapse-this-is-how-it-begins/

So, what does Saudi Arabia do?

They lower the price until people start buying.

De uitleg hier is dat het gevolg is van dalende consumentenvertrouwen dat wat verderop in de keten de huidige olieprijs veroorzaakt.

Maar even los van de vraag of er ook andere redenen zijn zijn de gevolgen wel erg heftig. De economie staat te schudden op zijn grondvesten en Rusland komt er economisch nog meer door in het nauw te zitten (niemand zit te wachten op een chagrijnige beer).

Leuk aan de pomp, maar macro economisch niet het betere nieuws.

Economische oorlog.

De aandelenbeurzen hebben zich de afgelopen jaren goed gehouden. Opvallend goed als we al het slechte economische nieuws, vooral uit Europa, de revue laten passeren. Het feit dat aandelen zo mooi bleven liggen en zelfs aardig de weg omhoog insloegen dit jaar, kan vooral verklaard worden door de dalende rente.

Olieprijs

Trigger voor de huidige koersval is de snel dalende olieprijs. Het zwarte goud noteert inmiddels ruim onder de $60 per vat, het laagste niveau in vijf jaar tijd. China, een grote koper van olie, wankelt en nu de OPEC de kraan niet heeft dichtgedraaid voelen andere olie-exporterende landen zich gedwongen de productie op te voeren om hun inkomsten op peil te houden. Dit versnelt de prijsdaling alleen maar. Waar beleggers de lage olieprijs ook als een zegen voor de fragiele wereldeconomie zouden kunnen zien, wordt die nu vooral geïnterpreteerd als een signaal van mindere economische voorspoed.

http://m.beurs.nl/index.php?type=article&title=http%3A%2F%2Fwww.beleggersbelangen.nl%2Fopinie%2Fexpertopinies%2F34101%2Feinde-van-de-bullmarkt

Ik geloof niet dat andere landen Rusland serieus overwegen te helpen als ze geen eigen belangen hebben. De Chinezen zullen wel een goedkope oliedeal uitonderhandelen tegen eventuele steun.

Rusland (Poetin) heeft keuzes gemaakt en dat heeft hun geloofwaardigheid enorm geschaad (onbetrouwbaar gebleken als wereld partner). Geen enkel land zal daarom openlijk steun geven, mits ze er zelf niet beter van worden. Poetin heeft de oude oorlog nieuw leven ingeblazen en dacht dat hij zomaar en zonder gevolgen landjepik en militaire acties kon ondernemen. Nu zal de wereld de Russische broekriem flink aan laten trekken, omdat ze afhankelijk zijn van gas en olie EN veel moeten importeren. Poetin wil echter geen gezichtsverlies lijden dus zal zo lang mogelijk blijven doorgaan met zijn politieke keuzes, de rest van de wereld wil zich de komende jaren niet meer afhankelijk maken van Russisch gas\olie.

China kan Rusland indirect helpen maar dat doen ze alleen wanneer ze er zelf beter van worden.

IMF Now Ready To Slam The Door On The U.S. And The Dollar

This is it, folks; this is the endgame right in front of our faces. The year of 2014 is the new 2007, with all the negative potential but 100 times more explosive going into 2015.

http://www.zerohedge.com/news/2014-12-17/imf-now-ready-slam-door-us-and-dollar

China Prepares To Bailout Russia

http://www.zerohedge.com/news/2014-12-17/china-prepares-bailout-russia

Veel kans dat ze al begonnen met aankopen.

Eenvoudig toch ? De Chinezen kopen Roebels tegen de helft van de waarde en ruilen die daarna weer om tegen gas. Hiermee realiseren ze een korting van 50% op de normale prijs. Ik ben ervan overtuigd dat Rusland al lang een prijs prikte voor de gascontracten. Respecteren ze dat niet, dan stuurt China toch een paar miljoen man de grens over ?

Wie helpen 'ze' nou om zeep met die lage olie prijs? Nou, de UK bijvoorbeeld:

in addition to the default wave about to crush America's own shale industry, America's biggest foreign ally and military partner when it comes to "ideologically pure missions of liberation" - the UK, and specifically its North Sea oil industry which according to the BBC is in a "crisis" and according to Robin Allan, chairman of the independent explorers' association Brindex, the industry was "close to collapse".

"It's close to collapse. In terms of new investments - there will be none, everyone is retreating, people are being laid off at most companies this week and in the coming weeks. Budgets for 2015 are being cut by everyone."

http://www.zerohedge.com/news/2014-12-18/its-huge-crisis-uk-oil-industry-close-collapse-people-are-being-laid

Putin, die in de Westerse media altijd wordt afgeschilderd als de boeman, is eerder geniaal.

Lees dit artikel, vertaald uit het Russisch, (dus de Russische kant van het verhaal (elke medaille heeft twee kanten...)) er maar eens op na.

http://www.gold-eagle.com/article/grandmaster-putins-golden-trap

Rusland verkoopt zijn energie en grondstoffen eigenlijk alleen nog maar voor FYSIEK goud.

Het westen doet alle moeite om de dollar kunstmatig op te proppen, en de waarde van het fysieke goud naar beneden te manipuleren. Rusland (en ook China) maakt daar gebruik van om fysiek goud te verwerven tegen door het Westen kunstmatig laag gehouden prijzen.

Ondertussen gebruiken China en Rusland in een win-win situatie goud om met elkaar te handelen. Goud voor Russische energie richting China, Goud voor Chinese goederen richting Rusland.

Beide landen zetten echter ook zo veel mogelijk dollarreserves om in goud. Ze zuigen het Westerse goud naar zich toe.

En dan komt het : WAT ALS NU HET WESTEN GEEN FYSIEK GOUD MEER HEEFT OM RUSSISCHE ENERGIE OF CHINESE GOEDEREN TE KOPEN ?

Dan is het game over, en staan we met onze rug tegen de muur.

Rusland levert dan geen energie en grondstoffen meer aan het Westen (waarom zouden ze ?)

En China zal zich wel richten op andere opkomende markten om haar goederen te verkopen.

Ondertussen zijn we in het Westen onze productieve bedrijven kwijtgespeeld aan China en andere opkomende landen, hebben we geen (of onvoldoende) toegang tot energie en grondstoffen.

En zo trekt de VS om hun petrodollar te beschermen Europa mee in een conflict met Rusland.

Europa moet zich dringend afkeren van de politiek van de VS, en zich richten naar het Oosten als we nog enige welvaart willen blijven behouden in de toekomst.

Merkel heeft dit blijkbaar al begrepen, al zal zij het zeer moeilijk krijgen om zich af te kunnen zetten tegen de EU en de VS (NATO).

We kopen alleen maar tijd, maar in de toekomst zal blijken dat we die tijd heel duur hebben betaald.

Het westen is failliet.

6 maanden te gaan,zou het orakel nog gelijk krijgen?

Er was wat turbulentie afgelopen 3 maanden maar vooralsnog lijken er weinig aanwijzigingen te zijn dat een (niet nader gespecificeerde) crash gaat plaatsvinden.

Toch maak ik mezelf wel een beetje ongerust. Als een financiele crisis gemiddeld 10 jaar duurt en we zijn nu 6 jaar onderweg sinds 2008, dan zou dat betekenen dat we nog niet aan het begin van een nieuwe bull markt zitten en dat er nog een laatste "crash" kan komen.

Of dit dan de eindcrash en system crash zal zijn of slechts een laatste dip voordat er nieuwe gouden decennia aanbreken is voor mij moeilijk te zeggen

Misschien zitten we aan het einde van een veel grotere cyclus van 70-90 jaar (een generatie) die dan begonnen is met de reset uit de jaren 30.

De belangrijkste motor van vooruitgang (technologische ontwikkeling) draait op een laag pitje , We gebruiken nog steeds dezelfde motoren en energy als 100 jaar geleden en sinds de computers en internet is er niet veel bijgekomen, Ook met de ruimte vaart zijn we eigelijk niet verder dan in de jaren 60. Zonder een enorme technische vooruitgang zie ik eigelijk niet in hoe de wereld economie door kan groeien naar een volgende schaal van bv 10 miljard mensen en zonder baanbrekende technische ontwikkelingen is een crash onvermijdelijk. Het verleden heeft echter geleerd dat deze ontwikkelingen vroeg of laat altijd komen.

De tijden zijn erg veranderd sinds de jaren 30,de controle is veel groter en er lijken weinig voordelen te behalen voor de elite bij een volledige ineenstorting van de maatschappij,wel veel nadelen.

Als er daadwerkelijk een (geplande) crash komt dan verwacht ik deze tegen het einde van 2015-begin 2016. Dit in verband met de cyclus van presidents verkiezingen in Amerika.

Wat het goud betreft ik weet het niet.

Het is verontrustend dat meerdere landen hun goudvoorraad terug halen. Aan de andere kant zijn de westerse machthebbers echt niet dom.

Ze zouden nooit het goud wat onder hun controle is voor een spotprijs aan china overdoen als daar niet een goede reden voor is.

Ook zit er nog onvoorstelbaar veel goud in de grond, dat bij hogere prijzen wel rendabel is om te winnen.

Zelf vermoed ik dat de kern van de aarde puur goud is,al kan ik daar weinig over terug vinden in wetenschappelijke literatuur, ha ha:)

Het lijkt immers logisch dat bij het ontstaan van de aarde de zwaarste elementen naar de kern zijn gezonken. Als je er over nadenkt is het is eigelijk een wonder dat we goud in de vorm van klompjes aan de oppervlakte kunnen vinden.

So yeah, I dunno about gold.

6 maanden te gaan,zou het orakel nog gelijk krijgen?

Er was wat turbulentie afgelopen 3 maanden maar vooralsnog lijken er weinig aanwijzigingen te zijn dat een (niet nader gespecificeerde) crash gaat plaatsvinden.

Toch maak ik mezelf wel een beetje ongerust. Als een financiele crisis gemiddeld 10 jaar duurt en we zijn nu 6 jaar onderweg sinds 2008, dan zou dat betekenen dat we nog niet aan het begin van een nieuwe bull markt zitten en dat er nog een laatste "crash" kan komen.

Of dit dan de eindcrash en system crash zal zijn of slechts een laatste dip voordat er nieuwe gouden decennia aanbreken is voor mij moeilijk te zeggen

Misschien zitten we aan het einde van een veel grotere cyclus van 70-90 jaar (een generatie) die dan begonnen is met de reset uit de jaren 30.

De belangrijkste motor van vooruitgang (technologische ontwikkeling) draait op een laag pitje , We gebruiken nog steeds dezelfde motoren en energy als 100 jaar geleden en sinds de computers en internet is er niet veel bijgekomen, Ook met de ruimte vaart zijn we eigelijk niet verder dan in de jaren 60. Zonder een enorme technische vooruitgang zie ik eigelijk niet in hoe de wereld economie door kan groeien naar een volgende schaal van bv 10 miljard mensen en zonder baanbrekende technische ontwikkelingen is een crash onvermijdelijk. Het verleden heeft echter geleerd dat deze ontwikkelingen vroeg of laat altijd komen.

De tijden zijn erg veranderd sinds de jaren 30,de controle is veel groter en er lijken weinig voordelen te behalen voor de elite bij een volledige ineenstorting van de maatschappij,wel veel nadelen.

Als er daadwerkelijk een (geplande) crash komt dan verwacht ik deze tegen het einde van 2015-begin 2016. Dit in verband met de cyclus van presidents verkiezingen in Amerika.

Wat het goud betreft ik weet het niet.

Het is verontrustend dat meerdere landen hun goudvoorraad terug halen. Aan de andere kant zijn de westerse machthebbers echt niet dom.

Ze zouden nooit het goud wat onder hun controle is voor een spotprijs aan china overdoen als daar niet een goede reden voor is.

Ook zit er nog onvoorstelbaar veel goud in de grond, dat bij hogere prijzen wel rendabel is om te winnen.

Zelf vermoed ik dat de kern van de aarde puur goud is,al kan ik daar weinig over terug vinden in wetenschappelijke literatuur, ha ha:)

Het lijkt immers logisch dat bij het ontstaan van de aarde de zwaarste elementen naar de kern zijn gezonken. Als je er over nadenkt is het is eigelijk een wonder dat we goud in de vorm van klompjes aan de oppervlakte kunnen vinden.

So yeah, I dunno about gold.

Of het exact uit gaat komen durf ik niet te zeggen. Wel heeft dit draadje me enorm geholpen om alles met een dubbele bril te bekijken.

Het is verontrustend dat meerdere landen hun goudvoorraad terug halen.

Het is ontluisterend dat dit nu pas gebeurt en geeft een verminderd vertrouwen aan richting USA en stabiliteit als geheel.

Dat het goud deels terug is zou de lokale onrust juist moeten temperen want daardoor is er nu minder risico.

Qua goud in de grond: vast wel, maar hoeveel moeite moet er gedaan worden om het er uit te halen? De makkelijke plaatsen zijn zo ongeveer wel gevonden.

Las gisteren toevallig een heel interessant artikel over de repatriëring van het Neerlands Goud.

http://kingworldnews.com/wild-metals-trading-shocking-reason-dutch-got-their-gold/

Zelf houd ik er rekening mee dat de crash ons op ieder moment zou kunnen overvallen. Zijn best wel wat theorieën die deze kerst als potentieel punt noemen, maar zou ook zomaar nog een jaar kunnen duren aangezien men wel vaker had gedacht dat het NU onvermijdelijk zou zijn.

Toch vind ik het zelf erg 'spannend' op het moment aangezien zowel de lage olie prijs als de lage PM prijs een houdbaarheidsdatum kent. Dit kan financieel zijn (de kosten om prijzen kunstmatig te drukken zijn niet meer houdbaar), dit kan zijn vanwege vraag en aanbod (het fysieke PM kan op een gegeven moment op zijn, want de goudreserves van landen kunnen 'leeg verkocht' zijn en de productie draait met lage prijzen zeer laag), het vertrouwen in het realisme van de gedrukte prijzen kan verdwijnen (maar genoeg Sheeple om dit wellocht nog een poos vol te houden), maar zeker niet onbelangrijk heeft het ook op politiek niveau zeer grote consequenties. Zelf heb ik sterk het idee rusland en china (Brics) veel fysiek goud naar zich toe hebben gehaald en dit ook nog steeds doen wat in combinatie met hun deal energie in goud te verhandelen de machtspositie van Amerika (de petro dollar) onderuit schuift. Neem daarbij de druk die toeneemt op Rusland vanwege de olieprijs en alle sancties is een IMHO zeer reële mogelijkheid dat er een machtsverschuiving op handen is met het hiervoor benodigde wapengekletter (even los van de discussie we hier schuldig aan is).

Maak dankbaar gebruik van de lage PM prijs als je nog niet voldoende hebt (want de voorraden zijn denk ik aan het opraken) en zorg dat je niet meer geld op de bank hebt staan dan nodig (beter een keertje weer moeten storten)! Ik acht het zeer aannemelijk dat de voorspelling van @Keyser Suze wel eens uit zou kunnen komen.

• Leuk 1

Ik denk dat er een hele reeks van crashes - resets op het programma staan, die elkaar steeds sneller zullen opvolgen. Dit als uiting van onrust op de financiële markten, ook omdat de onderliggende, echte markten (olie, staal, goud, goederen, transport), behoorlijk in beweging zijn (of naar onderen bewegen).

Anyone with half a brain should be able to see that the incredibly foolish decisions that our politicians have been making for decades have placed us on a road to utter disaster.

http://www.zerohedge.com/news/2014-12-20/there-hope-understanding-great-economic-collapse-coming

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...