Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bijlkop bij het oud ijzer


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

staalborstelrond.jpg.dffc224c1741d4f6cab5ca92f1d34798.jpg

Wel je ogen beschermen uiteraard.

 

 

Ik vond een oude bijlkop bij het oudijzer.

 

Helaas zit dat ding vol met butsen, deuken en vrij veel roest.

Weet iemand een luie methode om de roest eraf te krijgen of is dat onbezonnen werk?

 

Bot Mes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik vaak staalwol en daarna even flink invetten (doe ik altijd met spekvet voor de heeerlijke geur....)

 

blijft die geur lang zitten? lijkt me namelijk niet handig als je in een tentje in het bos ligt en er snachts dieren op bezoek komen die op de geur van je bijl afgekomen zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

blijft die geur lang zitten? lijkt me namelijk niet handig als je in een tentje in het bos ligt en er snachts dieren op bezoek komen die op de geur van je bijl afgekomen zijn :)

 

Waarom niet? Je hebt een bijl... Ontbijt!

 

 

@Peerke , zou dat ook werken met gewoon citroenzuur? Heb nog een zakje liggen waar ik niet echt veel mee doe op het ogenblik. Zou het eens kunnen proberen op een zaag die wat roest heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, oh, oh....

 

Bijl steel maken van Eiken of Essen hout en monteren aan kop.

Nachtje in een emmer met water laten staan zodat de bijl vaster aan de steel gaan zitten.

Voor gebruik even een vijl, wetsteen langs de snijkant halen...

 

En nu komt het !!

 

Ga de bijl een dag gebruiken. Ga een boom omhakken (eigen terrein, of eerst vragen aan eigenaar) snoei daar de takken van uit en hak de stam in mootjes ;)

 

Einde van de dag, tromgeroffel, de bijl is weer blank !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Scratch eiken hout is niet de ideale houtsoort voor een bijlensteel .

@Geert, weet ik, maar vroeger op school hebben met houtbewerking er verscheidenen gemaakt om de gebroken stelen te vervangen (bosbouw school)

We hielden de steel wel wat dikker voor de stevigheid. Daarom is Essen (eventueel esdoorn) beter aan te bevelen. Hickery wordt het nooit :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer je een Citroenzuur oplossing gebruikt?

Vooral niet vergeten te Neutraliseren in een(Basische stof) o.a soda oplossing.Dus na het Zuurbad afspoelen en in een soda(Huishoud soda) bad.Daarna verder met eventueel invetten of wat dan ook.

 

Er zijn maar weinigen die er bij stilstaan :oNeutraliseren van het zuur

 

In zeer veel Frisdranken zit ook Citroenzuur(C6H8O7)!!!Zodoende werkt dit ook.Bij zeer lichte roest(Vliegroest)

 

Bij dikke lagen roest enkele dagen in een sterke Citroenzuur oplossing leggen .Hebben ze o.a bij de boerenbond in kleine emmertjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bot mes mocht het opknappen van die bijl kop geen succes zijn dan kun je er ook zoiets van maken gewoon met een haakseslijper (met van die 1mmdikke doorslijpschifjes) een make-over geven er een kleine tomahawk van maken

(oude bijlen zijn van ( sommige zelfs hand) gesmeed staal en de kwaliteit van oude bijlen is zeker niet slecht eerder goed staal

tomahawkje.JPG.bf32fb1703c0d1b8ae75c8cf3f75e38e.jpg

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ik zou zeggen, probeer eerst alle tips die je op de bijlkop zelf moet uitproberen, en als het niet anders kan moet je op de prepshop kijken, al is een gerecyclede bijl natuurlijk ideaal voor kostenbesparing, maar de zekerheid van een nieuw stuk gereedschap is natuurlijk ook fijn als je in een keer in the woods zit. als je dan een oude bijl hebt waar je niet op kan vertrouwen . . .

maar nogmaals ik zou zeggen probeer gewoon alle tips

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...