Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY Deodorant


Aanbevolen berichten

Afgelopen weekend (tijdens de SC :D) heb ik aan @Stuudje beloofd dat ik het recept van mijn zelfgemaakte deodorant op het forum zou plaatsen.

Ik heb het recept op internet gevonden. Op youtube staan allerlei filmpjes over de manier waarop dit gemaakt kan worden. Verder zijn er ook een aantal Nederlandse sites waarop recepten te vinden zijn.

 

http://www.degroenemeisjes.nl/diy-deodorant

http://www.aromatherapie-info.com/deodorant-zelf-maken.html

 

Ik ben mijn deodorant zelf gaan maken omdat er in commercieel verkrijgbare deodorant erg veel schadelijke stoffen zitten, of op zijn minst stoffen waarvan je je mag afvragen of deze wel zo gezond voor je zijn. Verder heb ik ervaren dat de zelf gemaakte deodorant bij mij beter werkt. De deodorant zorgt er niet voor dat je minder gaat zweten. Het zorgt er wel voor dat je oksels niet gaan stinken. Zelfs als je een dag of twee geen deodorant gebruikt blijft de stank weg.

 

De volgende ingrediënten zijn nodig voor het maken van de deodorant;

 

- baking soda (zuiveringszout) 4 eetlepels

- maïzena (in poedervorm!) 4 eetlepels

- kokosolie (5 a 6 eetlepels en zelfs soms meer)

- tea tree olie (6 tot 8 druppels)

- etherische olie (naar behoefte)

 

DSC_0324.jpg.664b3e9042aa284e0afa3ae02f6116ce.jpg

 

DSC_0325.jpg.8d77a09f47542d7b2aeafe1c2118a07d.jpg

 

Ik begin altijd met de baking soda. Ik gooi deze in een kom en zorg er voor dat alle klontjes verpulveren door de achterkant van een eetlepel als vijzel te gebruiken.

 

DSC_0327.jpg.4162bf3496a23e8cac01d90ed07240bf.jpg

 

Vervolgens gooi ik de maizena er bij. Met de lepel roer ik het geheel goed door elkaar.

Het mengsel wordt nu ook wat gelig van kleur. In tegenstelling tot de baking soda is maizena (ontvet maismeel) niet helemaal wit.

 

DSC_0328.jpg.4055c613a697e4bcbb8dc7a2724f09d6.jpg

 

Op het moment dat de maizena en bakin soda goed gemengd zijn voeg ik de kokos olie toe. De olie is normaal gesproken hard, maar door de hoge temperatuur van de afgelopen paar dagen is deze vloeibaar geworden.

 

DSC_0329.jpg.09e598ee0311455203e613f5749419b8.jpg

 

Dit geheel word door elkaar gemengd. De bedoeling is dat er een soort van deeg achtige substantie ontstaat. Vet maar een beetje korrelig. Soms is het dus noodzakelijk om wat extra kokosolie of het mengsel van maizena en baking soda toe te voegen.

 

DSC_0331.jpg.b364dca4539731cfd7ac6ccab777e475.jpg

 

Vervolgens worden de tea tree olie en de etherische olie toegevoegd.

De tea tree olie heeft een antiseptische werking en zorgt ervoor dat de bacteriën die onder de oksels voor de hinderlijke zweetlucht zorgen gedood worden. De etherische olie zorgt er voor dat het geheel lekker ruikt.

Ik gebruik op het moment Den Grove een mengsel gemaakt van allerlei naaldbomen. Maar er is een heel scala aan geuren die gebruikt kunnen worden.

 

DSC_0332.jpg.97330a909db32ef816f6d1e1aef0d87b.jpg

 

DSC_0333.jpg.f4a0646e3fcc6e7a421b7a272e1d32ff.jpg

 

DSC_0334.jpg.2180b211ea621e3147fe15c9d24c7edd.jpg

 

Vervolgens worden de oliën door het mengsel geroerd en is de deodorant klaar.

Ik gebruik mijn vingers om de deodorant onder mijn oksels aan te brengen.

Maar het is ook mogelijk om het geheel in een voor deodorant gebruikte deostick te doen. Omdat kokosolie nogal snel vloeibaar wordt vervang je de helft van de te gebruiken hoeveelheid kokosolie door cacaoboter.

Dit zorgt voor een solide stick die minder snel smelt.

Dit laatste heb ik nog nooit geprobeerd.

 

zelfgemaakte-deostick.jpg.c57c2d1c49c6af99f620a6e1d7cb08a7.jpg

 

Succes :cool:

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Inderdaad, de deo van Omron.

Fijn Omron dat je een hele handleiding met foto's geeft.

Zelf heb ik gisteren de deo gemaakt...ik wil nooit meer deo uit de winkel.

Dit is zo makkelijk en ruikt zo lekker, én het allerbelangrijkste, ik weet wat er in zit. Geen vreemde stoffen, geen troep.

 

Grappig, ik las vandaag dat teatree olie ook muggen op afstand houdt. Nooit meer muggenbulten in mijn oksels dus :)

Wat ik las, was dat je teatree niet rechtstreeks op de huid moet doen maar met een andere olie als drager, zoals olijfolie of amandelolie.

Voor een muggenolie meng je 16 delen dragerolie op 1 deel teatree.

Recept en nog wat informatie netjes uitgeschreven over muggenolie: http://www.teatreeolie.net/middel-tegen-muggen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

cool!

 

kwam laatst recept tegen van mengsel van alleen arrowroot poeder en kokosolie (plus evt geurtjes). arrowroot zou nog weer voordelen heben boven maizena.

 

lekker vaag dit maar via foon en info niet bij de hand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arrowroot is met als maizena een natuurlijk bindmiddel, dus ik geloof wel dat die ook goed is. Maizena is veel goedkoper, dus daar kies ik voor.

 

Snel even via googel een arrowroot recept gevonden:

50 gr. arrowroot poeder

50 gr. baking soda

+/- 8 eetlepels kokosolie

aantal druppels tea tree olie

aantal druppels essentiële olie (bijvoorbeeld pepermunt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Whaaaa....wat goed zeg!

Had het al een tijdje mezelf afgevraagd of zelf deo maken mogelijk is. Had het nooit opgezocht, want daar ben ik af en toe wel een beetje te lui voor. :o

 

Ik ga het zeker proberen. En ik ga ook proberen om dit tijdens het imkeren te gebruiken. Want bijen zijn helemaal geen fan van deodorant, parfums oid. Dat werk namelijk als een spreekwoordelijke rode lap op een spreekwoordelijke stier. :)

Hopen dat de bijtjes dit minder (of helemaal niet) erg vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Omron : Leuke en zeer duidelijke receptuur.

Ik heb zelf een tandpoeder gemaakt op basis van baking soda (Natriumbicarbonaat, zuiveringszout) en een paar druppels pepermuntolie. In grotere verdunning in water lost deze geheel op en kan gebruikt worden als mond-spoeling. Ik vind een deodorant voor de mondhygiëne even belangrijk als bv. de oksels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[OFF TOPIC maar wel leuk]

 

Als je dan meteen een groothandelshoeveelheid maizena inslaat, kun je ook nog een leuk experimentje doen: over water lopen

 

[video=youtube;D-wxnID2q4A]

 

(heeft mogelijk ook nog wel wat prepperstoepassingen..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arrowroot is met als maizena een natuurlijk bindmiddel, dus ik geloof wel dat die ook goed is. Maizena is veel goedkoper, dus daar kies ik voor.

 

Nog even zitten kijken op Amerikaanse sites: bijna alle niet-biologische maizena is GMO, dus dat is een belangrijke reden waarom ze arrowroot aanbevelen. Of bio-maizena dus.

Arrowroot schijnt daarnaast een fijnere structuur te hebben. En het maakproces is een stuk minder heftig industrieel dan de manier waarop maizena uit mais wordt geproduceerd.

 

http://girlmeetsnourishment.com/arrowroot-vs-cornstarch/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even zitten kijken op Amerikaanse sites: bijna alle niet-biologische maizena is GMO, dus dat is een belangrijke reden waarom ze arrowroot aanbevelen. Of bio-maizena dus.

Arrowroot schijnt daarnaast een fijnere structuur te hebben. En het maakproces is een stuk minder heftig industrieel dan de manier waarop maizena uit mais wordt geproduceerd.

Ow, goede info...hm, even nadenken...ik heb hier sowieso nog arrowroot staan dus tweede portie maak ik daarvan, en dan verschil in structuur testen.En even achter bio-maizena aan, ehm, die is snel gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde een tijdje terug ook zelf deodorant maken, maar kwam toen dit negatieve verhaal over baking soda op de huid tegen.

http://www.lisaliseblog.com/2012/10/why-your-diy-baking-soda-deodorant-is.html

Daarna heb ik het maar gelaten, ik gebruik toch weinig deodorant, maar soms is het wel handig.

Hebben jullie ervaring met reacties op baking soda, of valt dit reuze mee? Ach, ik ga het gewoon uitproberen... iedereen zal er wel anders op reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@daisy Goed bericht! En belangrijke info.

 

Deze Lisa zegt: in commerciele deo's zit maximaal 1% baking soda, dus houd dat in de gaten - áls je het er al in stopt. Want het is weliswaar goed tegen geurtjes maar erg basisch (=veel hogere pH dan de huid).

 

Die echte zweetgeur ontstaat vooral door huidbacteriën die lekker broeien onder je oksels. Ik lees ook berichten van mensen die alleen maar kokosolie gebruiken, omdat dat een anti-bacteriële werking heeft. Of alleen kokosolie met arrowroot (ivm vochtabsorptie). Misschien een druppeltje tea tree erbij.

 

Er zijn ook mensen die hun oksels met azijn deppen om op die manier de bacteriën terug te dringen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde een tijdje terug ook zelf deodorant maken, maar kwam toen dit negatieve verhaal over baking soda op de huid tegen.

http://www.lisaliseblog.com/2012/10/why-your-diy-baking-soda-deodorant-is.html

Daarna heb ik het maar gelaten, ik gebruik toch weinig deodorant, maar soms is het wel handig.

Hebben jullie ervaring met reacties op baking soda, of valt dit reuze mee? Ach, ik ga het gewoon uitproberen... iedereen zal er wel anders op reageren.

Voor alles wat je inneemt of op je huid doet, moet je eerst testen. Dus als je zelf een crème of deo of tandpasta maakt, moet je een beetje ervan testen op je huid om te kijken hoe je erop reageert. Als je er (heftig) op reageert moet je het laten staan.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even zitten kijken op Amerikaanse sites: bijna alle niet-biologische maizena is GMO, dus dat is een belangrijke reden waarom ze arrowroot aanbevelen. Of bio-maizena dus.

Arrowroot schijnt daarnaast een fijnere structuur te hebben. En het maakproces is een stuk minder heftig industrieel dan de manier waarop maizena uit mais wordt geproduceerd.

 

http://girlmeetsnourishment.com/arrowroot-vs-cornstarch/

In de VS is dat inderdaad zo, in Europa is het percentage gelukkig lager. De traceerbaarheid moet ook gewaarborgd zijn, dus dat maakt het minder interessant voor de producent. zie: http://www.cbi.eu/system/files/marketintel/2012_EU_legislation_GMOs.pdf Het is heel erg dat de GMO overal begint binnen te sijpelen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Van baking soda maak ik al maanden deo. Nergens last van gehad, geen uitslag of niks, terwijl ik een gevoelige huid heb. Ik laat kokosolie smelten op een theelichtje, dan roeren, baking soda erbij en een paar druppel citroenmelisse etherische olie voor het frisse effect. Is ook een geschikte geur voor heren, ruikt erg sportief. Laten afkoelen en klaar om te smeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...