Ga naar inhoud
GENEGEERD

Uitleg gevraagd over deflatie.

BTF
 Share

Recommended Posts

Wanneer ik op diverse fora over inflatie lees, wordt steevast aangehaald dat deflatie per saldo nog schadelijker is voor een economie. Goed, dat begrijp ik nog. Wat ik niet begrijp is dat er volgens diverse mensen een deflatie op de loer ligt. Ik zou met mijn boerenverstand denken dat in de huidige omstandigheid waar er steeds maar geld bijgedrukt wordt een stevige inflatie onontkoombaar is. Ik ben echter economisch niet zo sterk onderlegd.

Hoe is het mogelijk, dat ondanks het volop draaien van de geldpersen, een deflatie ontstaat?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Deflatie is wat er gebeurt als de beschikbare goederen proportioneel sneller stijgen dan de geldhoeveelheid, of de geldhoeveelheid proportioneel sneller zakt dan de beschikbare goederen. Deflatie is zeer gezond, en absoluut niet schadelijk. De hele industriële revolutie en Amerikaanse gouden eeuw zijn onder deflatie voorbij gegaan. Een recenter voorbeeld is de computer industrie; de prijzen zijn de afgelopen decennia heel sterk gedaald; ik kan me nog herinneren dat mijn vader een jaar of 10-12 geleden een laptop kocht voor 10.000 gulden. Vandaag de dag krijg je een laptop met een harde schijf die 100 keer zo ruim en een processor die 100 keer zo snel is voor maar 400 euro. Toch is de ICT-sector gigantisch gegroeid in die periode. Die almaar dalende prijs heeft mijn vader en de meeste andere mensen niet tegengehouden toch computers te kopen, en juist door die dalende prijzen zijn computers voor almaar meer mensen toegankelijk gemaakt, net zoals de almaar dalende prijzen tijdens de industriële revolutie goederen die eerder alleen voor de elite beschikbaar waren, nu ook voor de massa beschikbaar werden, met een geweldig stijgende levensstandaard als gevolg.

Dat is de korte versie. Van iemand die het iets uitgebreider uitlegt: http://mises.org/daily/1241

Link naar reactie

"Helicopter Ben Bernanke"

helicopter-ben_bernanke.jpg.cb7ff8cd65dbd7b507d7db3ffb7c7506.jpg

l

Gevoelsmatig gaan we een periode in van "deflatie" omdat werkelijk iedereen in mijn omgeving de hand op de knip houdt en veel ondernemers momenteel niet investeren. Het gevoel dat je meer kan doen met je geld zal niet meehelpen om de economie een goede kick start geven. Als je weet dat je volgende maand meer kan kopen voor je geld wacht je daarop en zal het enorme negatieve gevolgen hebben voor de economie.

Daarnaast worden sommige zaken gewoon veel duurder dan de inflatie kan bij benen zoals: zorg, energie, belastingen, voedsel e.d. Ik zit ook echt te twijfelen welke kant we op gaan.

Link naar reactie

Gevoelsmatig gaan we een periode in van "deflatie" omdat werkelijk iedereen in mijn omgeving de hand op de knip houdt.

ZAL TOCH NIET WAAR ZIJN, dat wij als preppers straks de redders zullen blijken te zijn van het hele stelsel omdat wij bleven spenderen?

Wat nu, alles op marktplaats voor dumpprijzen verkopen en alles weer op de spaarrekening zetten:cool:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...