Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Gast DickBerts

Nederland verwaarloost zijn defensie op een meer dan schandelijke manier.

Recommended Posts

Gast DickBerts

Applaus voor de generaal Middendorp, hij durft ten minste openlijk te zeggen, dat Nederland zijn defensie op een schandelijke manier verwaarloost.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3656425/2014/05/17/Commandant-vreest-gebrek-aan-slagkracht-krijgsmacht.dhtml

Nee, ik ben geen oorlogshitser, een te sterke krijgsmacht brengt ook risico's met zich mee, maar we hebben NIETS meer. Er zijn volgens de Rekenkamer straks nog maar 3 f16 's inzetbaar voor internationale missies. De Russen kunnen dat bijna niet geloven, daarom komen ze de laatste tijd om de haverklap onze feitelijk niet meer bestaande luchtverdediging testen. Ze hebben Sun Tzu gelezen (die raadt aan om je zwak voor te doen als je sterk bent) en denken dat het een val is. Maar het is de trieste werkelijkheid. De Koninklijke Luchtmacht (en de rest van de krijgsmacht) bestaan niet meer. Wat er nog is, dient alleen als schaamlap, zodat de politiek niet toe hoeft te geven, dat onze krijgsmacht (inclusief haar mogelijkheden om burgers te helpen bij rampen) is opgeheven.

Met alleen meer geld naar defensie zijn we er natuurlijk niet. Een meer onafhankelijke koers van de rotzooiende VS is ook absoluut noodzakelijk. Wees alleen niet zo dom om te denken, dat het gekloot van Amerika betekent dat Putin heilig is.

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik zat het artikel net te lezen. Tja, een leeuw zonder tanden zie je niet vaak. Zullen we voor het arme beestje maar een kunstgebit aanschaffen? Nee maar serieus, hier wordt je natuurlijk niet vrolijk van. Want wie gaat de burgers van Nederland beschermen als Nederland wordt aangevallen? De politie?

Deze post delen

In 2011 hebben we een brandbrief gestuurd naar Defensie dat de gevolgen van de bezuinigingen op meerdere fronten dramatische gevolgen zouden krijgen. Tegen uitdrukkelijke orders van de defensiestaf in heb ik in 2011 een gedeelte van onze dienstverlening onbezoldigd voortgezet, om wat ik noemde 'het publieke failliet van defensie' te voorkomen. Eind 2013 nam de kolonel afscheid en bedankte me hartelijk voor mijn burgerlijke ongehoorzaamheid destijds.

Het heeft niet kunnen voorkomen dat het materieel en personeel enorm gedecimeerd is, met name als gevolg van de bezuinigingen onder Hillen (die overigens nu spijtoptant is). En de dag komt dat Nederland hier grote spijt van krijgt. Wel 181 miljard pompen in sociale zekerheid, maar slechts 7 miljard vrijmaken voor de krijgsmacht die waakt over onze vrede en veiligheid.

Deze post delen

Precies, er is geen sociale zekerheid zonder veiligheid en vrede......

De tankloodsen zijn amber koud bij defensie, of we hebben ze alweer nodig..... Het wordt tijd dat er weer eens wat verstandige mensen de juiste beslissingen nemen...

In 2011 hebben we een brandbrief gestuurd naar Defensie dat de gevolgen van de bezuinigingen op meerdere fronten dramatische gevolgen zouden krijgen. Tegen uitdrukkelijke orders van de defensiestaf in heb ik in 2011 een gedeelte van onze dienstverlening onbezoldigd voortgezet, om wat ik noemde 'het publieke failliet van defensie' te voorkomen. Eind 2013 nam de kolonel afscheid en bedankte me hartelijk voor mijn burgerlijke ongehoorzaamheid destijds.

Het heeft niet kunnen voorkomen dat het materieel en personeel enorm gedecimeerd is, met name als gevolg van de bezuinigingen onder Hillen (die overigens nu spijtoptant is). En de dag komt dat Nederland hier grote spijt van krijgt. Wel 181 miljard pompen in sociale zekerheid, maar slechts 7 miljard vrijmaken voor de krijgsmacht die waakt over onze vrede en veiligheid.

Deze post delen

Gast DickBerts

@f150. Dank je wel! Iemand moet je toch bedanken voor wat je voor de gemeenschap doet. Wat ik enorm in jou waardeer, is je wijsheid om op gepaste wijze uiterst kritisch te kunnen zijn op ons staatssysteem en om het toch ook weer op de juiste plaats en tijd te kunnen steunen. Met zwart-wit denken; zo van; de hele Nederlandse staat bestaat uit maffiosi die alleen maar aan hun eigen belang denken, schiet niemand wat op. Het is ook in strijd met de werkelijkheid, ook al gaat er bij de overheid op dit moment wel extreem veel mis.

Ik heb alleen een dringend verzoek aan je. Namelijk om de uitgaven voor defensie niet tegenover andere begrotingsposten zoals sociale zekerheid te zetten. Ik ga hier ook niet roepen, pluk de hoger inkomens eindelijk eens, zodat we defensie kunnen versterken. Dergelijke opmerkingen zijn namelijk niet in het belang van defensie. Het versterken van defensie dient de allerhoogste prioriteit te hebben. Hoe dat financieel ingevuld gaat worden, kunnen we het beste aan de politiek zelf overlaten. Zet je defensie tegenover sociale zekerheid, dan roepen lui meteen, ja maar de gewone man heeft het al zo zwaar en dan ontspoort de discussie. Als linkse jongen die tegen bezuinigingen op sociale zekerheid is, zou ik dan zeggen, dat onder Russisch gezag onze uitkeringen zeker met 90% achteruit zullen gaan. Maar ik ben een van de weinigen die dat zal roepen. Laat het lekker open. Is echt het beste in dit geval.

Deze post delen

Waarom zou de sociale zekerheid moeten gekort worden met een deftige defensie ? Ook hier in Vlaanderen hoor ik dezelfde redeneringen terwijl een min of meer werkende defensie tot begin de jaren '90 nooit een probleem was. Doelmatig en verstandig de schaarse middelen aanwenden is op zijn plaats maar als iedereen op 'de andere' partners rekent van de NAVO en als iedereen afbouwt is er niemand meer om op te rekenen. Als we het nieuwe materieel ook nog eens in eigen land kopen, dan krijgt de industrie en de werkgelegenheid ook een boost.

Deze post delen

Gast DickBerts
Waarom zou de sociale zekerheid moeten gekort worden met een deftige defensie ? Ook hier in Vlaanderen hoor ik dezelfde redeneringen terwijl een min of meer werkende defensie tot begin de jaren '90 nooit een probleem was. Doelmatig en verstandig de schaarse middelen aanwenden is op zijn plaats maar als iedereen op 'de andere' partners rekent van de NAVO en als iedereen afbouwt is er niemand meer om op te rekenen. Als we het nieuwe materieel ook nog eens in eigen land kopen, dan krijgt de industrie en de werkgelegenheid ook een boost.

Ik ben uiteraard niet de maat van de dingen. Maar mijn beperkte brein ziet dit als een van de aller aller beste postings die ooit op deze site is geplaatst!

Latere aanvulling; Lewieke laat me weten, dat hij dit teveel eer vindt en dat het om een simpele boeren redenering gaat.

TIJD VOOR EEN BOEREN BESTUUR!

Deze post delen

Ik blijf het moeilijk vinden.

Het liefste zou ik een wereld zien waar legers niet nodig zijn (PANG.., mijn droom is voorlopig een bubble).

Dus de volgende stap is een wereld waar legers niet mogelijk zijn, denk aan dusdanig kleine economieen en bedrijven dat legers niet te betalen zijn..

Helaas... Allemaal boedist worden, helaas.... Enz enz.

Het zit in ons helaas.

Er is een noodzaak aan wapens, legers, enz en er komt dan altijd iemand voorbij waartegen die wapens en legers gemaakt zijn om vervolgens die wapens en legers juist te misbruiken....

Mag ik naar het volgende experiment overschakelen?

K a n s

Deze post delen

Al lijkt het er af en toe op, ik ben geen pacifist. Hooguit tegen onnodig geweld. En geweld alleen als al het andere faalt (ook van Sun Tzu).

Het getuigd van gebrek aan realiteitszin te denken dat een goede defensie (nu al) overbodig is.

En zelfs al hebben we op deze hele wereld een grote vrede, dan nog is het voor ons als soort niet verstandig onze klauwen en tanden op te geven.

Maar zelfs de taak die ik in vredestijd voor Defensie voor ogen heb kan nu dus niet meer vervuld worden. Rampenbestrijding.

Waar zijn de veldkeukens? De noodrantsoenen? De waterpompen? De veldhospitalen? De capaciteit aan mankracht, kennis, en vaardigheden?

In een ander topic heb ik net gezegd dat naar mijn idee de tijd van Risk voorbij is. Monopoly is nu het spel.

Economische oorlog ipv. bezettingsoorlog. Informatica als wapen. Maar het zal nog steeds voorkomen dat er mannen/vrouwen op de grond het werk moeten doen.

Dat er hier en daar toch met conventionele methodes ingegrepen moet worden. Daar zijn we voorlopig nog niet vanaf.

Voor 'de Rus' ben ik niet bang. Putin mag dan geen heilige zijn, Europa veroveren is niet realistisch.

En zijn er sowieso wel heiligen te vinden in het grote wereldspel?

Nederland zelf ligt achter 'dijken'. Wie moet ons binnenvallen? België? Duitsland? Frankrijk? Engeland?

Elke dreiging verder dan de ons omringende landen zal eerst door vrijwel heel Europa moeten marcheren.

Maar wil dat dan zeggen dat wij anderen de kastanjes uit het vuur moeten laten halen?

Hebben wij niet ook een wederzijdse verplichting om te helpen bij het behouden van rust en vrede?

"De Rekenkamer calculeerde in september dat straks maximaal drie of vier van de 37 JSF-straaljagers inzetbaar zijn voor internationale missies."

Wacht even, dus wij gaan er 37 aanschaffen, maar kunnen er slechts een 3 a 4 effectief inzetten.

"De aankoop staat voor 4,5 miljard euro ingeboekt in de begroting van Defensie. Jaarlijks kosten de vliegtuigen ook nog enkele honderden miljoenen aan onderhoud".

Hm, als we er dan de helft van maken. Of laten we zeggen een kwart. Dan hebben we ineens zo'n 3,3 miljard over om op andere fronten te investeren.

Ah ja, en dan nog ettelijke miljoentjes per jaar. Dan zouden we ze allen kunnen inzetten, en nog wat over houden voor de rest van Defensie. Toch?

Deze post delen

ik zeg al jaren dat onze defensie bagger is, ze verkopen alles, bezuinigen op onderhoud, sluiten kazernes en gooien miljoenen euro's in projecten die niet eens werken of die voor ons geen waarde hebben. Kijk naar de JSF, dat was de vliegtuig van de toekomst! Dat ding is nog niet klaar, de kosten rijzen de pot uit en defensie zwaait met het chequeboekje. Het enigste waar de nederlandse defensie goed in is geworden is het ondersteunen van andere landen. Kampen bouwen, bevoorraden en lessen geven aan andere legers en politie korpsen. hoe ging dat amerikaanse gezegde: Those who can, do. those who can't, teach.

wij hebben geen krijgsmacht meer, wij hebben een ondersteuningsmacht.

• Leuk 1

Deze post delen

Ah ja, laten we weer vele miljarden in het leger pompen, dan heeft de overheid weer 5 dagen om het land te ontvluchten als de Duiters (of wie dan ook) weer komen. Dat werkte in de 2e WO tenslotte ook zo goed.

Serieus, wat denken jullie nou dat een Nederlands leger kan beginnen, hoe goed 't ook is uitgerust, tegen een invasie? Zo'n invasie moet dan OF over zee komen, of dwars door Europa heen. Als 'ie door Europa heen komt en de legers van de andere landen dus omver heeft gelopen, gaat een Nederlands leger dan echt nog iets uitmaken? Als 'ie over zee komt.. naja.. zelfs met enorme kustverdedigingswerken is de vijand er binnen enkele dagen doorheen.

Hoe goed bewapend een Nederlands leger ook is, het land is te klein en 't aantal soldaten zal ook altijd te klein zijn, om een serieuze aanval ook maar enige weerstand van belang te kunnen bieden.

Een Nederlands leger wat effectief het land behoed tegen een serieuze invasie? Ik zie 't nog niet gebeuren.

Nee, stop dat geld maar in 't verbeteren en beveiligen van de critieke infrastructuur. Het hacker-proof maken van SCADA systemen, beveiligen van energiecentrales, waterzuiveringsinstallatie, hoogspanningsnetwerk, gas distributie systemen enzo, dat heeft veel meer nut.

• Leuk 1

Deze post delen

Gast DickBerts
Serieus, wat denken jullie nou dat een Nederlands leger kan beginnen, hoe goed 't ook is uitgerust, tegen een invasie?

Je kunt er altijd op wachten tot deze volstrekte onzin weer voorbij komt.

DB: "Ik wil brandweerman worden".

Enki: "Serieus? Weet je wel hoe groot branden tegenwoordig kunnen zijn? Wat wil je daar in je eentje nou tegen doen?"

DB: "Ik wil samenwerken met anderen in een brandweer organisatie die wel tegen grote branden opgewassen is. Daar wil ik een waardevolle bijdrage aan leveren. Jij zoekt excuses om anderen de kastanjes voor je uit het vuur te laten halen".

Deze post delen

Ah ja, laten we weer vele miljarden in het leger pompen, dan heeft de overheid weer 5 dagen om het land te ontvluchten als de Duiters (of wie dan ook) weer komen. Dat werkte in de 2e WO tenslotte ook zo goed.

Leuk voorbeeld. Dankzij de bezuinigingen op het leger in de jaren voor WW2, stelde ons leger inderdaad niet zoveel voor. We hadden immers geen leger nodig, wie zou ons land nu aan willen vallen....

Dat de Duitsers Rotterdam plat gooiden en het dreigement dit ook met andere steden te doen was overigens de enige reden waarom we met de witte vlag zwaaiden.

Mijn Opa zat bij de luchtafweer in Rotterdam ten tijde van het bomberdament. De eenheid van mijn Opa kon niets uitrichten omdat ze de verkeerde granaten aangeleverd kregen, die krengen pasten niet in het afweergeschut. Mijn Opa heeft altijd gezegd als de juiste granaten geleverd waren, dat de schade dan veel minder ernstig geweest zou zijn. Nu konden ze niets anders doen dan toekijken en zichzelf in veiligheid brengen.

Dus als het aan jou ligt maken we weer dezelfde fout en bezuinigen we ons leger weg (wat er nu nog van over is) tja........

Naast het belang van de veiligheid van ons land is ons leger ook belangrijk bij rampen. Afschaffen is dus een heel slecht idee!

Deze post delen

Je kunt er altijd op wachten tot deze volstrekte onzin weer voorbij komt.

DB: "Ik wil brandweerman worden".

Enki: "Serieus? Weet je wel hoe groot branden tegenwoordig kunnen zijn? Wat wil je daar in je eentje nou tegen doen?"

DB: "Ik wil samenwerken met anderen in een brandweer organisatie die wel tegen grote branden opgewassen is. Daar wil ik een waardevolle bijdrage aan leveren. Jij zoekt excuses om anderen de kastanjes voor je uit het vuur te laten halen".

Sorry Dick, maar die vergelijking slaat als een lul op een slagroomtaart. Daarbij maak je er een persoonlijke aanval van, ik had meer van je verwacht. Omdat ik 't niet eens ben met je moet je me opeens belachelijk maken met vergelijkingen die totaal niet kloppen? Triest.

Maar goed, als dat het nivo is waar je op wilt discussieren, hier m'n reactie:

Deze post delen

Dat de Duitsers Rotterdam plat gooiden en het dreigement dit ook met andere steden te doen was overigens de enige reden waarom we met de witte vlag zwaaiden.

Ohja, het feit dat de Duitsers 3x zoveel manschappen gestuurd hadden dan Nederland uberhaubt had, dat ze 9x zoveel vliegtuigen stuurden, 750x zoveel tanks stuurde e.d. had er natuurlijk niets mee te maken.

Zelfs al had het Nederlandse leger toen 10x zo sterk geweest en was het wel goed voorzien van de juiste middelen, hadden de Duitsers alsnog een veel grotere krijgsmacht gestuurd..

Ik zeg niet dat 't leger afgeschaft moet worden, ik zeg dat 't zich moet focussen op zaken die nut hebben. Het idee dat we als klein landje een serieuze invasie kunnen tegenhouden is onrealistisch. Dat we moeten samenwerken met de landen om ons heen is al een stuk realistischer, al zal een oorlog van 't soort en formaat dat de 2e WO was (dus miljoenen mensen tegen miljoenen andere mensen, met geweren, voornamelijk op de grond) niet meer voorkomen. De technologie is vele malen verder en tanks en soldaten op de grond zijn niet meer van deze tijd.

Is het leger belangrijk? Ja, natuurlijk wel, voor rampen en om samen te werken met de landen om ons heen. Maar Nederland heeft veel meer aan 't beschermen van kritieke infra dan aan een stapeltje vliegtuigen die een godsvermogen kosten en niet veel meer doen dan naar pestende Russen zwaaien.

Deze post delen

Gast DickBerts

@Enki. Persoonlijke aanval?? Absoluut niet mijn bedoeling. Ik heb groot respect voor je maar al te vaak waardevolle bijdragen aan deze site. Maar af en toe ga ik fel het debat aan. Dat komt de waarheidsvinding soms ten goede en in dit geval levert het onze site een schitterend filmpje op :)

Deze post delen

NAVO propaganda, tis prima dat het leger klein blijft, zolang ze nog buitenland missies kunnen doen van ons belastinggeld is het nog niet klein genoeg.

Deze post delen

@Enki. Persoonlijke aanval?? Absoluut niet mijn bedoeling. Ik heb groot respect voor je maar al te vaak waardevolle bijdragen aan deze site. Maar af en toe ga ik fel het debat aan. Dat komt de waarheidsvinding soms ten goede en in dit geval levert het onze site een schitterend filmpje op :)

Naja, de opmerking over de brandweer viel nogal verkeerd. Als er een groep mensen is waar ik respect voor heb is 't de brandweer. Een groep die met zeer beperkte middelen dagelijks met gevaar voor eigen leven zich direct inzet voor anderen. Als er 1 groep is die meer budget verdient is 't de brandweer.

Het leger heeft het grootste deel van de tijd niets te doen (en als 't wel nodig is dan is 't voornamelijk bij rampen, verschuif die taak naar de brandweer en geef hun een stuk van 't budget van 't leger), het materieel kost een vermogen en staat grotendeels weg te roesten of is al onrepareerbaar en bij een serieuze invasie gaat 't leger gewoon echt niets beginnen. Misschien dat ze 't een week volhouden, misschien twee als we er enorm veel geld in steken (geld wat er gewoon niet is), maar dan zijn we alsnog de sigaar.

Ik zie echt geen nut in een grote krijgsmacht en vind dat dat geld veel beter naar zaken als dus de brandweer maar ook onderwijs en ouderenzorg kan gaan. Zaken die we ELKE DAG nodig hebben, niet alleen "voor het geval dat". Nederland is geen land wat effectief tegen een redelijk budget te verdedigen valt. Een aanval van binnen Europa is onrealistisch aangezien de economieen zodanig verweven zijn dat 't onmiddelijk resulteert in de financiele dood van de agressor. Een aanval van buiten Europa zou van een land als Rusland, China of de VS (een kat in 't nauw maakt rare sprongen) moeten komen; Geen van de drie gaan we iets tegen in brengen op militair gebied, zelfs al zouden we alle burgers bewapenen en militair trainen is 't een kwestie van tijd voor we alsnog verliezen. Daarbij in 't proces van verdedigen vallen er dan zoveel doden dat je je serieus moet afvragen of 't wel nut heeft.

Toekomstige grote oorlogen zullen technologisch en economisch zijn, het op elkaar schieten in een grootschalig conflict is niet realistisch en het is zonde om daar jaarlijks vele miljarden aan uit te geven.

Hoef je 't niet mee eens te zijn, verwacht ik ook niet, maar 't is wel hoe ik 't zie en in mijn optiek is deze visie een stuk realistischer dan het idee dat een land als Nederland ook maar iets te betekenen heeft als er echt een grootschalige invasie van Europa/Nederland begint.

Deze post delen

Gast ghostwhiper

Ja maar we worden toch door de Europese unie en de navo gesteund.

We hebben heel die krijgsmacht niet nodig joh.

Maar defensie moet steeds meer bezuinigingen ieder jaar weer word er geld vanaf gehaald.

Diverse legerbassisen worden opgeheven en aan de natuur "terug gegeven"

Beveiliging is ook niet altijd wat het zijn moet.

Eerst moet de pleuris uitbreken en dan pas komen er veranderingen zo is het altijd al geweest en zal het ook altijd blijven.

Van mij mogen ze de dienstplicht wel weer invoeren.

Leert de jeugd wat discipline is ipv spelen met de telefoon en tablet

Deze post delen

Zou het niet mogelijk zijn de brandweer eenvoudig meer geld en materieel te geven en uit te breiden. Dan geven we ze wat extra training en kunnen ze in geval van nood militaire taken overnemen. Communicatie, doelen indentificeren, logistieke zaken. Als ze dat zouden willen natuurlijk. Het zou waarschijnlijk lang niet zo effectief zijn als een professioneel leger maar 't beter dan niets. Wat we nu hebben.

Deze post delen

Gast DickBerts
Hoef je 't niet mee eens te zijn.
Dank je wel Enki. Ik maak dankbaar gebruik van je toestemming om er anders over te mogen denken. Ik moest wel even denken aan een beroemde uitspraak van de zangeres Madonna: "Wees stil, want iedereen heeft recht op mijn mening". Weer geen persoonlijke aanval, ik plaag je alleen.

Deze post delen

En wat nu als er onenigheid ontstaat binnen de EU? Kan zomaar gebeuren dat bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland bonje krijgen. Er rommelt van alles binnen de EU en het zou zomaar kunnen dat zoiets een keer uitloopt in een conflict. Zo gek is dat eigenlijk niet eens want er bestaat heel veel verschil van mening over hoe de EU eruit moet zien en hoe er over de Eu gedacht wordt in de verschillende lidstaten.

Daar staan we dan met een minimalistisch legertje wat vertrouwd op de bescherming door de EU...........

Deze post delen

En wat nu als er onenigheid ontstaat binnen de EU? Kan zomaar gebeuren dat bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland bonje krijgen. Er rommelt van alles binnen de EU en het zou zomaar kunnen dat zoiets een keer uitloopt in een conflict. Zo gek is dat eigenlijk niet eens want er bestaat heel veel verschil van mening over hoe de EU eruit moet zien en hoe er over de Eu gedacht wordt in de verschillende lidstaten.

Daar staan we dan met een minimalistisch legertje wat vertrouwd op de bescherming door de EU...........

tja, ons leger zou alvast een kamp/basis kunnen gaan voorbereiden voor het binnenvallende leger, zodat ze een plek hebben om te slapen, douchen en eten terwijl ze ons land overnemen. Just kidding, ze hoeven ons land niet binnen te vallen, Rutte geeft het ze zo ook wel.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...