Ga naar inhoud
GENEGEERD

Arrestatie inzake Bende van Nijvel

phtvs
 Share

Recommended Posts

De Belgische politie heeft een arrestatie verricht inzake de beruchte Bende van Nijvel uit de jaren '80. De verdachte is een bejaarde man van ongeveer zeventig jaar. Dat meldt VTM Nieuws op Twitter. De man werd maandag opgepakt in Brussel. De verdachte heeft mogelijk deelgenomen aan de meest gewelddadige overvallen van de beruchte bende in 1985. Het gaat om de hold-ups op warenhuizen in Eigenbrakel en Overijse, waarbij op 27 september van dat jaar in totaal acht doden vielen.

De Bende van Nijvel pleegde tussen 1982 en 1985 een aantal bloedige aanslagen op onder meer supermarkten. Dat gebeurde in de wijde omgeving van de stad Nijvel, ten zuiden van Brussel. Daarbij vielen 28 doden en ruim 40 gewonden. Geen van de daders is ooit ontmaskerd. Volgens complottheorieën zouden ze van hogerhand zijn beschermd.

Om 18.15 uur volgt er een persconferentie met meer uitleg over de arrestatie.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/22633880/__Arrestatie_Bende_van_Nijvel__.html

Wow, na zoveel jaar dan eindelijk toch een doorbraak? Ben erg benieuwd wat het motief was van deze criminelen.........

Volgend jaar zouden de feiten zijn verjaard.

http://nieuws.vtm.be/binnenland/92343-aanhouding-zaak-bende-van-nijvel

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Da is groot nieuws, hoop dat dit de doorbraak is en de familieleden van de slachtoffers na al die jaren de waarheid (of toch deels) gaan kennen.

Wie waren ze en werden ze de hand boven het hoofd gehouden, is de 'killer' echt om het leven gekomen ?

Zal het nieuws van 18u eens opzetten..

Link naar reactie

Korte samenvatting persconferentie:

Het gaat om een man uit Brussel met een gerechtelijk verleden (man met 68 met voornaam Jean-Marie). Hij was in 1997 al eens gearresteerd. Dit gebeurde nadat iemand hem had herkend op de in 1997 uitgekomen robotfoto's. Er werd toen DNA afgenomen maar er was geen overeenkomst.

Recent kwam er een tip uit Zuid-Frankrijk, daar vertelde iemand dat hij betrokken was bij Bende van Nijvel. De speurders zijn begin dit jaar naar Frankrijk vertrokken. Begin deze week werd de man gearresteerd. Er is nu een psychiatrisch onderzoek bezig om na te gaan of hij geen fantast is.

Link naar reactie

De Bende van Nijvel is altijd al een doofpotoperatie geweest. Er vielen veel slachtoffers, wellicht was dat camouflage om één of enkele slachtoffers te executeren. Daarnaast was er betrokkenheid van extreem rechtse organisaties zoals Westland New Post, werden Beyer en Bouhouche vernoemd (ex rijkswachtofficieren) en waren er aanwijzingen dat buitenlandse (ja juist dié) veiligheidsdiensten er bij betrokken waren. Wat de bedoeling was ? Pure terreur aanrichten en het kiespubliek met lichte dwang naar rechts leiden. Intussen zijn rijkswacht en politie zogenaamd gefuseerd in een eenheidspolitie terwijl zowat de voltallige leiding uit oud-rijkswachters bestaat. Een stinkend putje dus, dat duidelijk door mensen met veel macht en invloed wordt dichtgehouden. En de onschuldige slachtoffers ? Maken die ooit wat uit ? We zijn duidelijk niet belangrijk genoeg. En wellicht denk je dat ik fantaseer ?

Niet dus. Een voorbeeldje. Onze oud-premier JL Dehaene overleed deze week. Hij stond aan de wieg van alle grote oplichtingsschandalen, fraudezaken, bankfaillissementen, ... . Een flinke struikrover zeg maar. En dan sterft hij dus. Ik heb op het internet enkele posts geplaatst die niets aan duidelijkheid te wensen over laten, op verschillende fora en media (facebook, hln, de morgen, ...) als lezersbrief of reactie op een artikel. Ze werden ALLEMAAL van het net gehaald. Vrije meningsuiting ? Democratie ? Laat me niet lachen. @phtvs @bjo1998@Demma

De kans de slachtoffers genoedoening krijgen of dat de daders (of beter nog organisatoren) gevat worden is minimaal. Als je even graaft in die zaak, dan zie je gelijkenissen met coups naar Latijns-Amerikaanse stijl of zelfs met Oekraine.

Zoveel doden, zoveel aanslagen, zoveel connecties tussen de slachtoffers en nooit een spoor. Dat kan gewoon niet. De logistieke organisatie alleen al van de Bende was een huzarenstukje. Bovendien beschikten ze over een modern wapenarsenaal. Er waren veel mensen bij betrokken. Het aantal slachtoffers en de brutaalheid stond nooit in verhouding tot de opbrengst van de overvallen. Ik herinner me die tijd nog en de gewone burger vreesde gewoon doodgeschoten te worden bij het inkopen. Dat was het doel van de Bende, het land of zelfs Europa destabiliseren.

Link naar reactie

@lewieke,

En daarom zou ik nog harder gaan preppen opdat je minder naar de supermarkt hoeft en dus minder vaak bang hoeft te zijn dat je wordt doodgeschoten of slachtoffer wordt van een roof. (Overigens is het nooit verstandig om ergens slachtoffer te worden, overkomt je iets dat is prima... zorg ervoor dat je boventoon gaat voeren :))

Oké, wat krom gezet maar wel een kern van waarheid. Als we werkelijk gezond verstand in die hersenen van al die mensen die bij een 'affaire' waren betrokken konden praten dan was er heus niet zoveel aan de hand. Dan hadden kranten 3 seizoenen per jaar komkommertijd i.p.v. van nul seizoenen nu door alle schandalen. Punt is, heb je macht... dan kom je met alles weg (mits er 1 op 1 een geladen wapen of iemand met overweldigende fysieke capaciteiten die het voor elkaar weet te krijgen om zo dicht bij je te komen dat hij (of zij!) je weet om te leggen).

Anders dan dat... vooral minder energie in die kneuzen steken en nog meer preppen opdat je een eigen verdedigingspositie kan innemen en een land in het klein bent (die zich overigens uitermate goed in stand weet te houden).

Link naar reactie

@Range

We doen dat precies zoals je zegt. We hebben een kleine voorraad, gaan 2x per maand winkelen, op eerder onlogische momenten omdat we de drukte willen mijden. Door de band mijden we winkelcentra, kwetsbare plekken zoals luchthavens en stations, ... in de mate van het mogelijk, zonder daarom paranoia te zijn. Als je een tijd in dit land woont, dan weet je gewoon vooraf wat klopt en wat niet. Na alles wat ik gezien heb denk ik er het mijne van en laat me alvast niet vaak meer in de zeik nemen.

Los daarvan, die gasten van de Bende wisten heel goed wat ze deden, waren super georganiseerd, wisten wanneer de Rijkswacht er aankwam en hebben daar op bepaalde ogenblikken zelfs op gewacht. Die gebeurtenissen hadden toen een hele sterke invloed op ons. Dat heeft waarschijnlijk veel meer dan ik besef mijn visie gevormd, gezorgd dat ik de politiediensten en overheid wantrouw. Nog elke dag worden die (gekke ?) vooroordelen (?) bevestigd. Komt er nog bij dat hoe ouder je wordt, hoe meer perspectief je hebt en hoe meer je de dingen in de juiste proporties ziet.

Daarna hadden we een hele reeks schandalen, Dutroux, Fourniret, en nog meer schandalen. Dat is ook maar in dit land mogelijk. We passen goed op onze kids, ze beseffen dat de wereld niet meer zo veilig is, we leggen het ook netjes en zonder hysterisch te doen uit en ze begrijpen het ook. Dat betekent bijvoorbeeld dat ik met mijn dochter meefiets als ze gaat joggen. Is ze weg met een vriendinnetje, dan hebben ze allebei en mobiel en ben ik er -indien nodig- binnen de vijf minuten.

Wie aan hen raakt krijgt lik op stuk.Verbaal, juridisch, desnoods met alle middelen binnen mijn mogelijkheden. Zelfs al is het 'zogenaamd om grappig te doen'. Een klasgenoot stuurde haar deze week een sms met 'I'm gonna kill you.' Met dat soort dingen wordt hier niet gelachen en excuses achteraf zijn niet genoeg. Er waren de hele week kleinere incidenten. Waarop ik ben tussengekomen bij het schoolbestuur. Als die problemen volgende week niet van de baan zijn, wordt de leerlinge in kwestie aangepakt.

Of hoe die toch wel traumatiserende gebeurtenissen van de voorbije decennia een invloed hebben op ons leven.

Link naar reactie

@lewieke,

Alles wat je ontdekt, kun je zelf hebben verzonnen. Politie zijn net zoals de burger gewoon mensen. Mensen die ook eten, slapen, familie & vrienden hebben en af en toe vermaak in allerlei soorten en maten opzoeken. Ikzelf kan het niet vaak genoeg zeggen tegen mijzelf: 'Hoe gek het ook klinkt, als ik het kan bedenken dan zal het vast ook wel bestaan'. Misschien niet goed vormgegeven (daar komen bedrijfsideeën weer om de hoek kijken :p) maar je snapt wel dat die Bende ongetwijfeld ook heel goed zichzelf kende (als mens).

Voor de rest goed bezig @lewieke, voor zowel je dochter als met het preppen :)! Vervelend dat het moet, maar nog veel vervelender als je het niet doet!

Mijn mening hoe ik er naar kijk is: Eigenlijk is moeder natuur op dit moment keihard aan het filteren. En liever zien we nu veel mensen die echt grandioos veel dingen verkeerd gedaan hebben verdwijnen dan in de gevangenis verdwijnen. De wereld verhardt niet zozeer opdat we zwaardere straffen eisen. Maar opdat de lichtere straffen niet het effect hadden dat men van 'onbezonnen' en 'egoïstische' acties af zou blijven. Ik doe evenmin anders. Stel mijn grens van wat ik nog verantwoord acht als een hek voor, ik doe er eerst alles aan om ze zoveel mogelijk van dat hek af te houden (de escalerend werken met bijvoorbeeld kennis geven of transparant zijn). Wanneer ik merk dat het niet het gewenste effect heeft dan gooi ik het over de andere boeg en catapulteer ik ze er kilometers overheen en wordt dat hun laatste vlucht permanent. Vergeving is dan ook out of the question...

Oorlog en geweld is absoluut niet goed, zal het ook absoluut niet worden. Alleen kan ik evenmin leven in een omgeving waarbij men 'het één zeggen en het ander doen' en 'liever lui dan moe' hoger in het vaandel heeft staan en zich ook per direct ontvankelijk stelt tegenover welke andere vorm van logica dan ook. Arrogantie in één woord. Zeker als daar velen onnodig voor moeten lijden...

Wat dat betreft zie ik heel graag weer een Robin Hood terug komen :)!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...