Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid: ook kleine besparingen zijn besparingen.


lewieke

Aanbevolen berichten

Wellicht denken sommigen dat er iets hapert met me, ik neem het niemand kwalijk. Al een hele tijd proberen we bewuster te leven, minder afval te maken, te recycleren, gezonder en ecologischer maar ook economischer te leven. Stilaan begint het te lukken, elke dag een beetje beter. Er zijn nog wat grote besparingen mogelijk maar daarvoor moeten flink wat centen op tafel worden gelegd. De eenvoudige besparingen hebben we al gerealiseerd. Op het vlak van energie hebben we een hele weg afgelegd. Op het vlak van voeselafval is nog weinig verbetering mogelijk. Kledij en schoenen halen we uit de koopjes. Toch zijn er hier en daar nog wat verbeteringen mogelijk.

 

Een paar voorbeeldjes. En misschien kunnen jullie het lijstje aanvullen met op het eerste gezicht té eenvoudige tips, die op jaarbasis toch wel een flinke besparing opleveren. Misschien gek maar toch een poging om er een bedrag aan vast te kleven.

 

- Pet flessen, worden herbebruikt, de hals komt boven de slaplantjes als mini-serre, in de bodem wordt een gaatje geboord zodat ze kunnen worden gebruikt als plantbekertje en het middenstuk is een slakkenring die rond kool wordt geplaatst.10€

- Joghurtbekertjes worden in stukjes geknipt en dienen als naamplaatje voor in het tuintje.5€

- Op de stopcontacten zit een radiobestuurd zendertje waardoor sluipverbruik wordt uitgeschakeld.100€

- Versleten of defecte fietsonderdelen worden gedemonteerd, de bruikbare delen worden hergebruikt. ?

- Touwtjes worden gespaard en hergebruikt, net als binddraadjes.2€?

- Oude hemden worden gerecupereerd als vod.?

- Restjes wijn, niet uitgedronken glazen of bodempjes worden gerecupereerd en daarvan wordt wijnazijn gemaakt.5€

- Alle groenafval en koffierestjes gaan in het compostvat.?

- Toiletten worden gespoeld met regenwater, ook de planten worden hiermee bewaterd.150€

- De auto wordt meer en meer vervangen door de fiets.2500€

- Lampen werden vervangen door zuinige alternatieven.50€

- Apparaten worden uitgeschakeld aan het stopcontact met een schakelaar om sluipverbruik te mijden. Op gemakkelijk bereikbare plaatsen.10€

- Plastic en kartonverpakkingen worden van elkaar gescheiden, ietwat stevig karton wordt gebruikt om de kachel aan te maken, net als verpakkingen van suiker (restjes bevatten energie !)?

- We gebruiken een brooddoos ipv alufolie of plastic zakjes.10€

- We kiezen voor de herbruikbare boodschappentas ipv plastic zakjes.10€

- We gebruiken voor al zakdoeken van textiel ipv tissues.10€

- We maken gebruik van promoties als een veel gebruikt product in aanbieding is.500 à 1000€

- Onze voorraad werkt volgens het Fifo-systeem. De kinderen halen (na het te vragen) verse producten uit onze 'winkel'. We heten onze berging ook 'de winkel'.

- We vermijden impulsaankopen door maar 2x per maand naar het warenhuis te gaan. 500€

- Etensrestjes van de vorige dag worden de volgende maaltijd of 's anderendaags opgegeten.250€

- Oud brood gaat naar de kippen van oma, in ruil krijgen we eitjes terug.75€

- Plantjes worden geruild met mijn vader.25€

- Gebroken materiaal of defekte dingen worden zo snel mogelijk hersteld om nog grotere schade te vermijden.?

- De auto verversen van olie doen we zelf, alleen voor de ingrijpende werkzaamheden gaan we naar de garage (of als de veiligheid in het gedrang zou kunnen komen.)100€

- We kiezen voor zomer- en winterbanden omwille van de veiligheid en slaan de wielen zelf op. We wisselen ook zelf de wielen 2x per jaar. De bouten worden nagetrokken met gekalibreerde sleutel.80€

- Verzekeringen worden om de twee jaar doorgelicht en we kiezen voor de goedkopere alternatieven.200€

- We bekijken geregeld welke ziekteverzekering de beste dekking biedt tegen de laagste prijs. Indien nodig veranderen we van leverancier.300€

- Jaarlijks vergelijken we de prijzen van energieleveranciers.250 à 400€

- We nemen een getrouwheidskaart bij een dieselpomp en krijgen zo korting.12 ct/liter

- We gebruiken de kortingkaart bij Colruyt, Gamma en Hubo. 250€

- We sparen de puntjes bij groentenboer en slager.25€

- Kinderen vragen bij een feestje een waardebon of geld zodat ze één leuk stuk speelgoed kunnen kopen bij een verjaardag in plaats van verrast te worden met 10 prullen van evenveel genodigden.180€

- In plaats van naar de frituur te gaan, doen we geregeld eens frietjes in een puntzakje voor de kinderen. Vinden ze zalig. Wij ook trouwens.50€

- We gaan niet op café of restaurant.(750€?)

- We kopen geen broodjes maar maken zelf ons lunchpakket klaar.1000€ (à3€ per broodje, 00 werkdagen, 2 personen)

- We bakken zelf onze broodjes.0.4€*16/week*40 weken) 220€/jaar

- We bakken zelf brood (365x1€) = 365€

- Soms maken we zelf joghurt.20€

- We hebben een eigen groententuintje.

- We drogen de was aan de waslijn en mijden het gebruik van de droger. 20€

- Ik print documenten voor het werk op het werk. Op kosten van het werk.50€

- We mijden het gebruik van gekleurde inkt en kiezen voor een laserprinter ipv een bubblejet. We gebruiken papier voor minder belangrijke documenten aan beide zijden.50€

- We kiezen voor standaardcomputers en laptops ipv maatwerk.(totaal budget aankoop computers 20€/maand voor het hele gezin)

- We zoeken gratis programma's en freeware ipv dure software.100€

- Sinds kort sta ik zelf in voor de beveiligingsprogramma's en betaal ik niet langer voor dure software (die toch niet altijd goed werkt)50€

- We herstellen onze computers zelf of vervangen ze ipv een beroep te doen op de vakhandelaar. We nemen geregeld back-ups.?

- We downloaden muziek en film voor eigen gebruik ipv naar de bios te gaan.100€

- We kiezen voor een creatieve hobby ipv een geldverslindende hobby. ?

- We beperken onze bankkosten door niet te kiezen voor dure kaarten. Hoe goedkoper hoe beter.?

- We nemen geen overlijdensverzekering of andere flauwekul. We verzekeren ons voor risico's als dat moet. Overlijden is geen risico maar een zekerheid die bijgevolg niet verzekerd hoeft te worden. Overlijden we door toedoen van iemand anders, dan draait die ook op voor de kosten.?

- We zijn donor en hopen dat ook ons lichaam voor een deel gerecycleerd wordt om anderen een beter leven te gunnen (nadat we zelf de pijp uit gingen liefst).

- Het gebruik van mobieltjes wordt beperkt. We kiezen voor de kleinste abo's. Internationaal bellen we met skype. De vaste lijn gebruiken we tijdens de daluren.

- We kochten broodzakken bij een groothandel (1000st) om ons brood langer vers te houden. We hergebruiken de zakken zo lang mogelijk.

 

 

 

Wellicht vergeet ik nog een pak dingen. Misschien kan je ze aanvullen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

wauw, wat een lijst @lewieke Daar kan ik nog veel uit leren.

 

- Op de stopcontacten zit een radiobestuurd zendertje waardoor sluipverbruik wordt uitgeschakeld.100€

 

Wat is dat voor iets? Dat lijkt mij wel interessant. Kan je misschien een goed merk aanbevelen? En wat kost dat ongeveer?

 

 

Ik weet niet wat ik ongeveer bespaar omdat ik het nooit anders heb gedaan. Maar het zou toch over ongeveer €3000 gaan volgens mijn man op jaarbasis.

Ik werk nog aan het verminderen van de gas en elektriciteit factuur. Wij besparen vooral op de extra's, door een eenvoudiger leven te lijden. Volgens mijn collega's heet dat gierig zijn, maar ik vind van niet.

 

Ik koop geen merken, maar wel degelijke kledij, en herstel die ook zelf.

Wij hebben elk 3 paar schoenen, en 1 paar wandelschoenen, ipv 20 paar.

Ik heb 1 handtas ipv 20, die ik overigens gebruik tot hij stuk is.

De kinderen (zeker onze jongste) dragen veel tweedehandskledij, of uit de solden (ze groeien als kool).

Het duurdere speelgoed is ook meestal tweedehands.

 

Printen doe ik in een copycenter. Dat kost niks.

 

Als we een uitstapje doen, is het met korting. Nooit de volle pot.

We gaan niet op restaurant, vinden we gewoon niet leuk.

 

Wij kopen zeer degelijke tweedehandswagens ipv de allernieuwste bmw, die liefst ook energiezuinig zijn.

 

Ik knip zelf het haar van de jongens (2 jongens x €10 per knipbeurt x 8 knipbeurten = €160 per jaar). Zelf ga ik 1x per jaar naar de kapper om te laten knippen. Dat kost €10.

 

We delen spullen, zoals bijvoorbeeld het babygerief (park, maxi cosi, buggy's, bedje, bad,...) Dat gerief gaat van baby naar baby.

Speelgoed voor de kinderen (lego, houten blokken, puzzels, fietsen,..) worden gedeeld.

Maar ook groot gereedschap zoals een wipzaag, een haagschaar, hoge drukreiniger, stoomreiniger,...

We helpen elkaar met klusjes (mijn man legt de elektriciteit bij mijn broer, mijn broer komt in ons huis vloeren en pleisteren, enz) zodat we geen vakmannen moeten betalen.

 

En ik ben om de hoek komen werken zodat ik meer de fiets kan nemen en meer thuis ben voor de kinderen. Dat scheelt heel veel geld en vooral tijd. (zo hoef ik geen poetshulp of iets dergelijks, en al zeker geen avondopvang meer voor de kinderen)

En we hebben andere opvangmogelijkheden gezocht die goedkoper zijn voor de kinderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@creske

 

Mijn vrouw knipt ook mijn haar, die vergat ik.

 

We hebben hier wel veel schoenen, allemaal uit de koopjesperiode, tegen sterk verminderde prijzen.

 

Ik heb ook een topic gemaakt over energie-onafhankelijkheid, daar staat ook best veel in. http://preppers.nl/forum/threads/6809-Werken-aan-energie-onafhankelijkheid?highlight=onafhankelijkheid+elektriciteit

 

Als je een beetje uitkijkt kosten die dingen 15€ voor 3 stopcontacten en 1 zender. Dat haal je er zo uit. Er ligt er ook eentje op mijn nachtkastje. Zo kan ik een paar lampen aanschakelen zonder uit bed te hoeven als ik lawaai hoor. Eventuele inbrekers krijgen zo de kans om te vertrekken voor ik het probleem zelf oplos met een flinke knal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

o fuck ik smijt echt met geld als ik het zo lees (kan wel kloppen daar niet van)

4x in de week uit eten, een telefoonrekening waar @lewieke zn gezin 3 maanden van kan bellen ofzo

en dan heb ik het nog niet over mijn vrouw

 

daar komt bij dat ik wel voor films/series streamen/downloaden betaal dat vind ik de grootste onzin om dat illegaal te downloaden,

artiesten/acteurs werken er voor toch? en nee ik heb nog nooit een film illegaal gedownload of een gebrande dvd gekocht

ik betaal gewoon netjes voor de content, er hebben een hoop mensen voor gewerkt

en aangezien ik ook graag betaald word voor mijn bezigheden mag een ander dat ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

o fuck ik smijt echt met geld als ik het zo lees (kan wel kloppen daar niet van)

4x in de week uit eten, een telefoonrekening waar @lewieke zn gezin 3 maanden van kan bellen ofzo

en dan heb ik het nog niet over mijn vrouw

 

daar komt bij dat ik wel voor films/series streamen/downloaden betaal dat vind ik de grootste onzin om dat illegaal te downloaden,

artiesten/acteurs werken er voor toch? en nee ik heb nog nooit een film illegaal gedownload of een gebrande dvd gekocht

ik betaal gewoon netjes voor de content, er hebben een hoop mensen voor gewerkt

en aangezien ik ook graag betaald word voor mijn bezigheden mag een ander dat ook

 

Wat zal jij rijk zijn zeg! Of bedoel je dat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

o fuck ik smijt echt met geld als ik het zo lees (kan wel kloppen daar niet van)

4x in de week uit eten, een telefoonrekening waar @lewieke zn gezin 3 maanden van kan bellen ofzo

en dan heb ik het nog niet over mijn vrouw

 

daar komt bij dat ik wel voor films/series streamen/downloaden betaal dat vind ik de grootste onzin om dat illegaal te downloaden,

artiesten/acteurs werken er voor toch? en nee ik heb nog nooit een film illegaal gedownload of een gebrande dvd gekocht

ik betaal gewoon netjes voor de content, er hebben een hoop mensen voor gewerkt

en aangezien ik ook graag betaald word voor mijn bezigheden mag een ander dat ook

 

 

Ik snap je helemaal en respecteer jouw keuzes. Ik kan me nog de tijd van de cassettebandjes herinneren. We zaten bij de radio en namen die liedjes dan op. Op vandaag betalen we een auteursrechtenvergoeding (in Vlaanderen in elk geval) als we een harde schijf, een CD of CDrom kopen. Die centen gaan alvast naar de artisten. Of dat wordt in elk geval zo verteld. Het is ook zo dat de gedownloade films of muziek niet worden uitgewisseld en enkel dienen voor persoonlijk gebruik.

 

Ook ik koop ook wel eens een cd met een film op en we hebben hier wel een stuk of 200 gewoon legaal gekochte cd's liggen. Alleen zijn die al enkele jaren oud. Maar wel gekocht. De muziek die ik download is vaak dezelfde als wat ik al op CD heb staan. Maar het is nu eenmaal gemakkelijker om op een MP3 speler te plaatsen als je een bestandje hebt. Ik moet er wel bijvertellen dat de Cd's of Cd'roms die we open altijd tegen een verminderde prijs worden aangekocht.

 

Ik begrijp je argumenten, en ik respecteer je keuzes. Ik vraag me alleen af of je ook gelovig bent. En als dat zo is, of je dan katholiek/protestant bent. En mocht dat kloppen dan ben ik benieuwd of je de regelementen van de kerk volgt en enkel seks hebt als je kinderen wil krijgen of het ook wel eens doet voor de fun. Wel zo zie ik het downloaden van bestanden. Het is voor de fun. En eerlijk ik laat paus noch wetgever me de wet voorschrijven en al helemaal niet als ik niemand schade berokken. Als de bestanden niet te downloaden zijn kijk ik gewoon digitale televisie en neem ik die films op mijn harde schijf op. Niemand die daar wat op zegt. Sterker nog de leverancier van digitale televisie levert zelfs de recorder. Dat zal dan wel de vreselijke anarchist in me zijn zeker ?

 

In de grond doe ik het omdat ik maar een keer leef en ook een beetje wil genieten. Goch, dan hebben we toch nog iets gemeenschappelijks. Weet je wat, als we elkaar n keer ontmoeten betaal ik je n pint. 'n Echte, geen flauwe koeienzeik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Nog een kleine besparing.

 

De auto ging er dus uit. Die besparing is al gerealiseerd. Ik fiets dus naar het werk 14 km enkel. Zomer en winter. Dat levert 750€ aan fietsvergoeding op per jaar. Dat is ook al binnen.

 

Nu stel ik vast dat mijn jeansbroeken toch wel bijzonder snel slijten. En wel op één bepaalde plaats, nl die waar mijn kont het zadel raakt. Verder niets mis met die broeken. Logisch ook. Nu heb ik me voorgenomen om een nette broek op het werk te hangen en met een afgewassen of minder fraaie broek te gaan fietsen en na aankomst gewoon van broek te wisselen. Dat scheelt 4 broeken per jaar à 50€/st. Dus 200€ minder kosten. Al zal dat voor sommigen belachelijk klinken.

 

Ook mevrouw kan er wat van. Vandaag ging ze winkelen. 333€ zou de normale prijs zijn. Maar zegt ze ik heb alles meer voor 282€. Dat vond ik best een prestatie dus vroeg ik even verder. Wel ze bracht 2 partypacks wijn van 5l mee en kreeg een pakje van 3l er bovenop. Nice. Ook op het waspoeder kreeg ze extra korting voor een grotere hoeveelheid. En er was nog zoiets waarvan ik intussen vergeten ben wat het was. Met deze boodschappen kunnen we 2 weken verder (behalve voor de dingen waarvan ze extra hoeveelheden meebracht, daarbij is het langer. Groenten hebben we intussen uit ons tuintje. Fruit en vleeswaren moeten we daar nog bovenop kopen en brood bakken we zelf.

 

Ik vond het best nice.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij wassen nu al een tijdje met wasmiddel op basis van de befaamde Marseille vlokken. Je gebruikt wel 3 a 4x zoveel als anders, maar ik heb nu voor 35€ of zo, instant wasmiddel tot het einde mijner dagen denk ik :)

Met behulp van een beetje detergent (twee soeplepels dreft op 10L) en een paar druppel etherisch olie, is het efficient en goedkoop en je bespaart een pak afval uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij wassen nu al een tijdje met wasmiddel op basis van de befaamde Marseille vlokken. Je gebruikt wel 3 a 4x zoveel als anders, maar ik heb nu voor 35€ of zo, instant wasmiddel tot het einde mijner dagen denk ik :)

Met behulp van een beetje detergent (twee soeplepels dreft op 10L) en een paar druppel etherisch olie, is het efficient en goedkoop en je bespaart een pak afval uit!

 

Waarom de toevoeging van Dreft? En Dreft was of afwasmiddel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier spring ik toch even in op het download gedeelte aangezien dit mij persoonlijk wat aan gaat.

 

Zelf componeer ik muziek (oké oké ik ben in ieder geval met de leer van geluidsgolfjes bezig :D) en ik zou het maar wat fijn vinden als ik voor mijn uren uitbetaald krijg. Wat je ook mag vinden van de hedendaagse muziek, het is en blijft wel uren die er aan gespendeerd zijn. Dat je niet alles (of tegenwoordig misschien zelfs bar weinig) leuk vindt of kan waarderen (eenheidsworst?) tja... er is immers nog keuze :)!

 

Helaas wordt die keuze door (wat hier inderdaad correct benoemd is) wettelijke heffing aan banden gelegd waardoor je indirect alles en iedereen van een inkomen voorziet. Nu is dat reinste onzin en heeft die stichting BREIN (Ik zie ze liever weg) haar zin doorgedrukt en gaat al het geld naar de grote big four: http://musicians.about.com/od/musicindustrybasics/g/BigFour.htm

 

En hun inkomens liegen er niet om. Op wikipedia zag ik al dat verschillende per jaar 5 miljard aan omzet maken.

 

Die heffing waar ik het nu over heb is een vergelijkbare leugen met dat 'puur en eerlijk' van AH verhaal.

 

Nu komt de grote hamvraag: 'Oké Range, wat doe jij dan anders?'

 

Vrij simpel:

1. Ik heb een creatieve geest dus ik ben altijd in staat iets te maken. Dit talent is net zoals zwemmen/drummen/fietsen, kun je het eenmaal dan verleer je het nooit.

2. Ik verplicht mijzelf niks aan hoeveelheden of strakke tijdschema's. Ik stuur aan op dat men de tijd en ruimte neemt om zijn of haar productie daar te krijgen waar hij of zij het meest tevreden mee is. Producten waar je achter staat verkoop je beter.

3. Het is altijd een dun lijntje tussen wat de componist mooi vindt en zijn of haar publiek. Ik ben allang van het idee afgestapt dat je 100% loyaal blijft aan één persoon of één naam. Dat is prima zolang je wat je wel goed vindt van hem of haar (zoals ik het noem, daar kan jij je in vinden of mee identificeren) maar steunt door middel van financiën of functionele materialisme. Immers het zijn toch wel uren en prijzen zijn echt niet mis.

 

Specifieke dingen die ik zelf anders doe. Ik koop geen albums want ik beluister de helft niet eens dus dat is weggegooid geld. Dit doe ik dus ook niemand anders aan door al mijn producties als zelfstandig uit te brengen. Wil je er zelf een album van maken? Prima, feit blijft dat niemand meer betaald voor producties die hij of zij niet oprecht kan waarderen.

 

Zou ik ecologisch gaan bouwen (denk aan hernieuwbare primaire levensbehoeften bronnen) met inbegrip van water en energie (vooral dat laatste is een gigantische kostenpost in grote studio's) dan kan ik de prijzen ook heel laag houden zonder in te boeten op welvaart (verhoudingsgewijs). En omdat ik een creatieve geest ben en niet alleen producties maak maar ook lesgeef in de technieken daar in kan ik mijn uur tarief laag houden en dat is een win win voor iedereen.

 

Bovendien hanteer ik voor mijn collega's of vakgenoten de regel: 'Verdient men aan mijn werk, dan betaalt hij of zij mij ook een deel'. Dit is een tactiek die ik het meest eerlijk vind want A) De ander krijgt eerst de kans om met mijn producten of diensten een inkomen te genereren, lukt dat niet dan jammer maar geen kosten aan beide zijden. B) Het is overzichtelijk want de persoon betaalt direct aan mij uit dus geen tussenpersonen die de prijs opdrijven. C) Je kan vooraf alles vastleggen/afspreken en D) Hoe ik het doe hebben fans de keuze om hun favoriete artiest te helpen maar forceer ik vakgenoten (technisch dan) om er voor te betalen :)! Uiteraard dan wel op een manier die in lijn is met A/B/C.

 

Op deze manier geef ik piraterij weinig reden om te doen waarvoor ze bestaan. Ik noem het zelf de Europese manier van financiën in de entertainment. Wat hedendaags nog het beeld absoluut domineert is de Amerikaanse manier. Zegt genoeg denk ik...

 

Dat was even mijn mindset momentje haha ^^!

 

P.s. Zoek maar eens op waar de 'big four' hun hoofdkantoor heeft zitten, onderstreept de inhoud van mijn post nog meer haha :)!

 

P.p.s. Goede bespaartips @lewieke, daar kan ik nog wat opsteken :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En geeft het dan ook geen vetluis in je wasmachine?
Neen, wasmachine blijft mooi proper. Ik moet wel zeggen dat ik het 1: nog maar een tweetal maanden gebruik samen met ontkalk blokje en 2: ik de werkkledij er ook in was en dat daarbij een blokje voor de vaatwas gebruik wat mogelijk ook extra kuist (iets wat ik voordien ook al deed) en dit af en toe op 90°C.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De taken in ons huishouden worden verdeeld. Ik ben geen nieuwe man (en mijn vrouw wil ook een ouderwetse échte man) en ik hou me niet bezig met de afdeling 'wassen en strijken'. Bovendien gebruik ik de weg van de geleidelijkheid. Dat betekent dat niet gelijk alles gelijktijdig wordt aangepast. W

 

e werken in stapjes om een paar redenen :

1/ Je houdt het langer vol.

2/ Als je één of twee maatregelen invoert en die blijken een verbetering, dan kan je denken aan een volgende en evalueer je beter.

3/ Je haalt je niet de toorn van je huisgenoten/echtgenote op het dak, je geeft ze de kans om stap voor stap de levenswijze aan te passen.

 

Ik ben daar nu al jaren mee bezig en stilaan begint het ergens aan te lijken.

 

Als ik echt niets meer kan bedenken, dan moet ik maar eens proberen of ik inderdaad dat waspoeder ook nog kan besparen, want ik geloof ook wel dat het echte afzetterij is en dat je veel waardeloze toeslagstoffen koopt in waspoeder. Dat betekent dan ook dat ik dan ook zal moeten leren wassen en daar ook een studietje van maken. Ik heb geen idee hoeveel waspoeder we gebruiken per jaar maar dat zal om en bij de 150€ zijn schat ik. Er zijn vast nog wel grotere besparingsposten. Een flauwe argumentatie van me, ik ben me 'r van bewust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De taken in ons huishouden worden verdeeld. Ik ben geen nieuwe man (en mijn vrouw wil ook een ouderwetse échte man) en ik hou me niet bezig met de afdeling 'wassen en strijken'. Bovendien gebruik ik de weg van de geleidelijkheid. Dat betekent dat niet gelijk alles gelijktijdig wordt aangepast. W

 

e werken in stapjes om een paar redenen :

1/ Je houdt het langer vol.

2/ Als je één of twee maatregelen invoert en die blijken een verbetering, dan kan je denken aan een volgende en evalueer je beter.

3/ Je haalt je niet de toorn van je huisgenoten/echtgenote op het dak, je geeft ze de kans om stap voor stap de levenswijze aan te passen.

 

Ik ben daar nu al jaren mee bezig en stilaan begint het ergens aan te lijken.

 

Als ik echt niets meer kan bedenken, dan moet ik maar eens proberen of ik inderdaad dat waspoeder ook nog kan besparen, want ik geloof ook wel dat het echte afzetterij is en dat je veel waardeloze toeslagstoffen koopt in waspoeder. Dat betekent dan ook dat ik dan ook zal moeten leren wassen en daar ook een studietje van maken. Ik heb geen idee hoeveel waspoeder we gebruiken per jaar maar dat zal om en bij de 150€ zijn schat ik. Er zijn vast nog wel grotere besparingsposten. Een flauwe argumentatie van me, ik ben me 'r van bewust.

 

Wij (of eigenlijk mijn vrouw) zijn lui dus gebruiken geen poeder meer maar vloeibare wasmiddelen. Wel op lage temperatuur indien mogelijk. Uiteraard kopen we dit soort artikelen uitsluitend in de aanbieding en hebben we voldoende voorraad. Ik weet niet hoe lang je vloeibaar wasmiddel kunt bewaren, maar ik denk toch enkele jaren minimaal. Ik kan regelmatig 1000 liter vaten kopen met wasmiddel tegen een zeer lage prijs of wasmiddel in drummetjes van 3-5 liter. Tot op heden nog niet gedaan, maar als mijn BOL klaar is overweeg ik het.

 

Je kunt goedkoper wassen door 1\3 wasmiddel te nemen met 2\3 natuurazijn en 1x in de maand op 90 graden wassen met een fles natuurazijn in je machine. De rekenkamer heeft er een programma overgemaakt, dan zie je wat je kunt besparen.

 

http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen_4_2013/afleveringen/15-08-2013/zuinig_wassen_doe_je_zo

 

Bij wassen op lage temperaturen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij (of eigenlijk mijn vrouw) zijn lui dus gebruiken geen poeder meer maar vloeibare wasmiddelen. Wel op lage temperatuur indien mogelijk. Uiteraard kopen we dit soort artikelen uitsluitend in de aanbieding en hebben we voldoende voorraad. Ik weet niet hoe lang je vloeibaar wasmiddel kunt bewaren, maar ik denk toch enkele jaren minimaal. Ik kan regelmatig 1000 liter vaten kopen met wasmiddel tegen een zeer lage prijs of wasmiddel in drummetjes van 3-5 liter. Tot op heden nog niet gedaan, maar als mijn BOL klaar is overweeg ik het.

 

Je kunt goedkoper wassen door 1\3 wasmiddel te nemen met 2\3 natuurazijn en 1x in de maand op 90 graden wassen met een fles natuurazijn in je machine. De rekenkamer heeft er een programma overgemaakt, dan zie je wat je kunt besparen.

 

http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen_4_2013/afleveringen/15-08-2013/zuinig_wassen_doe_je_zo

 

Bij wassen op lage temperaturen

 

De enige kost waarop we nog kunnen besparen is het wasmiddel. De andere kosten hebben we al gedrukt door :

 

- Het gebruik van regenwater. Dat bevat nauwelijks kalk en beschermt het verwarmingselement zonder hokuspokus.

- We gebruiken onze eigen groene stroom die wordt geproduceerd met PV panelen. Aangezien onze productie groter is dan ons verbruik is het helemaal geen issue op welke temperatuur we wassen. De stroom is er toch.

- We vervingen onze 17 jaar oude machine (die intussen hersteld werd door mijn schoonvader en nu bij hem staat ter vervanging van zijn 40 (!!) jarige machine, door een machine met een extra grote trommel (minder wasbeurten want grotere capaciteit, minder water, minder elektra) en een heel erg zuinige energieklasse (ik denk a+++).

- We kochten de machine bij een kleine handelaar en betaalden een ietsepietsje meer dan bij de grote ketens. De handelaar is ook erkend technicus en heeft voor ons al herstellingen onder garantie geregeld (ver buiten de garantieperiode) van andere apparaten en hij berekent geen transportkost. Daarnaast is zijn uurloon erg eerlijk geprijsd. We kopen alles daar en zijn er een graag geziene klant. We gaan zelfs niet kijken. We bestellen telefonisch, leggen uit wat we willen, hij maakt de beste keuze en komt 's anderendaags leveren. Hij krijgt contant betaald, wordt geholpen bij laden en lossen én krijgt er een bakje koffie met koekje bovenop. Je hebt geen idee welk verschil die persoonlijke aanpak maakt !

 

Nog eentje :

 

Voor het eerst muntthee gemaakt met thee uit de tuin. Ik wil de munt laten groeien, oogsten, invriezen en tijdens de winter gebruiken voor thee. Alweer een kostenbesparingkje. En lekker !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige kost waarop we nog kunnen besparen is het wasmiddel. De andere kosten hebben we al gedrukt door :

 

- Het gebruik van regenwater. Dat bevat nauwelijks kalk en beschermt het verwarmingselement zonder hokuspokus.

- We gebruiken onze eigen groene stroom die wordt geproduceerd met PV panelen. Aangezien onze productie groter is dan ons verbruik is het helemaal geen issue op welke temperatuur we wassen. De stroom is er toch.

- We vervingen onze 17 jaar oude machine (die intussen hersteld werd door mijn schoonvader en nu bij hem staat ter vervanging van zijn 40 (!!) jarige machine, door een machine met een extra grote trommel (minder wasbeurten want grotere capaciteit, minder water, minder elektra) en een heel erg zuinige energieklasse (ik denk a+++).

- We kochten de machine bij een kleine handelaar en betaalden een ietsepietsje meer dan bij de grote ketens. De handelaar is ook erkend technicus en heeft voor ons al herstellingen onder garantie geregeld (ver buiten de garantieperiode) van andere apparaten en hij berekent geen transportkost. Daarnaast is zijn uurloon erg eerlijk geprijsd. We kopen alles daar en zijn er een graag geziene klant. We gaan zelfs niet kijken. We bestellen telefonisch, leggen uit wat we willen, hij maakt de beste keuze en komt 's anderendaags leveren. Hij krijgt contant betaald, wordt geholpen bij laden en lossen én krijgt er een bakje koffie met koekje bovenop. Je hebt geen idee welk verschil die persoonlijke aanpak maakt !

 

Ik probeer ook altijd bij kleine zelfstandigen met een goede service te kopen. Helaas worden dat er steeds minder, omdat veel mensen alleen naar de prijs kijken. Daarnaast gun ik het kleine zelfstandigen. Je krijgt een veel betere service, advies en garantie\nazorg. Dat is best 10% extra kosten waard.

 

Ik ben het met 90% van de dingen eens, om toe te werken naar zelfvoorziening en onafhankelijkheid. Zeker als ik over een paar jaar hopelijk in Spanje zit, dan hoop ik voor een aantal dingen onafhankelijk te worden. Als ik echter voor hetzelfde geld (of misschien net iets meer\minder) een grote voorraad van iets kan inkopen, dan zal ik dat niet laten. Dat scheelt ook weer een hoop werk om zelf te maken (bijv. wasmiddel). De eerste dingen waarvan ik onafhankelijk wil zijn is water en elektra. Verder komt er ook een houtkachel waarop ik ook kan koken en waarschijnlijk een zonneboiler. De volgende stap zou voedsel verbouwen kunnen zijn en wat kleinvee. Uiteindelijk kom je waarschijnlijk tot 80-90%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je voldoende ruimte hebt kan dat lukken. In de stad is dat een stuk moeilijker. De ruimte die wij hebben is best aardig, maar niet groot genoeg om zelfvoorzienend te leven. Als onafhankelijkheid niet mogelijk is, dan is een streven naar minder afhankelijkheid ook prima. Energie, gas en water hebben we redelijk onder controle. Voedsel blijft een heikel punt. Om echt voldoende voedsel te kweken heb je volgens mij toch wel minimaal 150m2 per persoon nodig. En dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de belkosten te drukken kun je ook via VOIP gaan bellen, je betaald dan 10 tot 15 euro per jaar voor je eigen nummer en de belkosten heb je zelf in de hand omdat je prepaid belt.

Op deze manier heb je geen telefoonlijn meer nodig en kun je met een simpel internet abo bellen en gebeld worden, het benodigde kastje kost eenmalig ongeveer 50 euro en het aansluiten is kinderspel.

Bijkomend voordeel is dat je nummer (kastje) portabel is, in je buitenhuis in Portugal ben je gewoon op je eigen nummer bereikbaar als je daar het kastje aansluit aan het internet en bel je ook lokaal met Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...