Ga naar inhoud
GENEGEERD

PM manipulatie

Kans
 Share

Recommended Posts

Het rommelt al een tijdje in de PM handel.

Waren er eerst geruchten, de feiten die ondertussen ook hier op het forum al een paar keer voorbij zijn gekomen lijken toch echt heel duidelijk op bewuste manipulatie.

Daartegenover staan een aantal officieele onderzoeken die geen bewijs kunnen vinden voor manipulatie.

De Duitse BaFin komt met de conclusie: "Precious Metals Manipulation Worse Than Libor Scandal").

waarschijnlijk heeft deze uitspraak de DuitseBank ertoe bewogen om hun plek aan de 'tafel' waar de Pm prijzen op een 'prehistorische' manier wordt bepaalt op te geven.

nou past deze manier om de prijs te bepalen wel bij de aard van dit prehistorisch en dus compleet overbodig relikwie... :cool:

De plek die is vrijgekomen lijkt niet opgevuld te kunnen worden.

En dat zorgt voor nog meer vragen over deze handel en wandel.

De zilverprijs-bepalingsclub komt tot een ander wonderbaarlijk inzicht nadat de DuitseBank hun plek opgeven...

Ze willen het hele huidige systeem om de prijs te bepalen opgeven:

http://www.silverdoctors.com/the-fix-is-out-london-silver-fix-to-end-aug-14th/

En

http://www.zerohedge.com/news/2014-05-14/beginning-end-precious-metals-manipulation-london-silver-fix-officially-dead

Stukje gescheidenis van deze prijsbepaling:

http://www.zerohedge.com/news/2014-05-14/history-london-silver-market-1600

Dit zal natuurlijk niet het einde van de prijsmanipulatie betekenen.

De papierhandel stopt natuurlijk niet door dit besluit.

Maar het is wel weer een signaal dat er dingen aan veranderen zijn.

Natuurlijk komt ook meteen de vraag: wat gaat er met de goudvariant gebeuren?

Het zijn wel spannende tijden voor PM.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
het zijn allemaal maar speculaties en geruchten die er rond gaan. we zullen het wel zien. Feit is dat zilver momenteel belachelijk goedkoop is en bijna niet anders kan als stijgen. Graag zou ik mijn voorraad blijven aanvullen maar is moeder de vrouw er niet zo heel blij mee.

Als moeder de vrouw er ook een leuke gouden armband bijkrijgt, krijg je vast wel voor dezelfde waarde aan zilver. Dan knijpt ze wel een oogje dicht. Dat is overigens de manier waarop ik het aanpak en die feilloos werkt. Gelukkig zijn vrouwen heel principieel en wijken ze nooit af van hun principes. :-)

Link naar reactie

het zijn allemaal maar speculaties en geruchten die er rond gaan. we zullen het wel zien. Feit is dat zilver momenteel belachelijk goedkoop is en bijna niet anders kan als stijgen. Graag zou ik mijn voorraad blijven aanvullen maar is moeder de vrouw er niet zo heel blij mee.

Speculaties en geruchten zijn er genoeg maar ook genoeg feiten.

Er zijn partijen die PM stelselmatig omhoog proberen te praten/manipuleren; denk aan de berichtgeving op de sites van PM handelaren, daar zie je zelden het neerwaardse potentieel beschreven, maar bijna altijd de beredeneties en verhalen dat PM nu wel moet gaan stijgen...

En net zo goed zijn er partijen die PM omlaag praten/manipuleren.

De volgende stap is de redenen achter die manipulatie achterhalen, de methodes, de effectiviteit, de sustainabiliteit enz.

De methodes van de bullion dealer zijn redelijk beperkt, je kunt maar een beperkt aantal mooie verhalen vertellen/verzinnen die nog geloofwaardig zijn.

En die kun je ook maar beperkt blijven herhalen met een bepaalde impact.

Als je echter een bank kuchJPMkuch bent en je hebt het overgrote deel van de derivatenhandel in je bezit dan kun je door met die positie in combinatie met fysieke posities redelijk onbeperkt 'spelen'.

Als er dan ook nog vanuit de overheid niet wordt ingegrepen op zo'n monepolie positie......

Dus manipulatie is volgens mij een feit.

Maar als je weet welke manipulatie de meeste inpact heeft dan kun je daar op inspelen.

En meestal heeft manipulatie bijeffecten en een tegenovergestelde werking als die manipulatie stopt.

Dus als je denkt te zien aankomen dat een grote en langdurige manipulatie drijgt weg te vallen kan dat een kans zijn.

Of zilver momenteel belachelijk goedkoop is is daarom ook twijfelachtig?

Als de manipulatie niet verdwijnt dan kan de prijs nog veel lager.

En argumenten als dat het niet lang onder de kostprijs kan blijven is in extreme manipulatie ook niet houdbaar.

Om maar een extreem maar simpel voorbeeld te geven:

Bijna niemand geeft gratis zijn geld weg maar met een geweer tegen je kop wordt dat een heel ander verhaal.

De huidige PM manipulatie is zo groot met zoveel op het spel dat het gewoon niet te voorspellen is.

Het kan in enkele maanden ontploffen en het kan nog decenia doorgaan.

Ik geloof wel dat doordat het zo'n omvang heeft en als het klapt de omstandigheden zo gunstig zijn voor PM dat ik rustig een gokje heb gewaagd.

Prep ze,

K a n s

• Leuk 1
Link naar reactie

Het manipuleren zal pas ophouden als;

A. Voorraden transparant/publiekelijk gemaakt worden

B. Voorraden werkelijk zo klein zijn dat manipulatie niet meer mogelijk is

Hoewel ik een zilver liefhebber ben zie ik dit nog lang niet gebeuren.

Link naar reactie

Het manipuleren zal pas ophouden als;

A. Voorraden transparant/publiekelijk gemaakt worden

B. Voorraden werkelijk zo klein zijn dat manipulatie niet meer mogelijk is

Hoewel ik een zilver liefhebber ben zie ik dit nog lang niet gebeuren.

Dat is mischien moeilijk voor te stellen, maar laten we er eens aan rekenen..

Jaar productie van zilver ligt rond de 20.000.000 kg dus ongeveer 700.000.000 ounce dus ongeveer 1,4 miljard euro.

Dus dat gaat mij dit jaar nog net niet lukken :p

Maar als we dan even naar de echt rijken kijken dan hoesten die dat wel zo op.

Een beetje hedgefonds kijkt daar ook niet van op.

En als we naar de fed kijken die per MAAND een veelvoud van dit bedrag erbij drukt...., dan is dit lettelijk peanuts....

Vervolgens moet dus elke ounce meer die gevraagt wordt uit bestaande voorraden en uit het bezit van wat jij en ik hebben komen..

Als ik zou weten dat de vraag zo groot zou zijn, en die vraag is momenteel al groter dan het aanbod, dan zou ik mezelf dom vinden om tegen de huidige prijs te verkopen?

En als iedereen nou eens zo ging denken, of nog gekker als juist dit feit nog meer mensen gek maakt die ook zilver willen hebben?

Helaas was de zilverprijs nog niet zo heel lang geleden veeel lager.

En dus is er toen ook veel lager ingekocht en opgepot met name door grote partijen en de industrie die veel slimmere mensen dan wij hier op het forum in dienst hebben en deze situatie redelijk zagen aankomen.

Dus er is nog aardig wat zilver her en der in bezit die zo tegen de 5-10 dollar is ingekocht.

Stel dat het jou strategische voorraad is en je hebt dat zilver nodig voor elk zonnepaneeltje dat je fabriek maakt (een ounce zilver ongeveer per zonnepaneel)

Dan heb je een aantal zorgen.

De zilverprijs gaat stijgen en dus zal je de zonnepaneeltjes duurder moeten maken anders kun je straks geen zilver meer kopen en gaat je fabriek dicht.

Ga je nu extreme voorraden aanleggen, en bedenk dat je zonneoanelen maakt je bent geen zilver speculant...

Maar stel je eens voor dat zilver echt ontploft en 100 euro per ounce gaat kosten.

Dan is je zilvervoorraad ineens heel veel waard en mischien kun je dan wel meer winst maken door je zilver direct in de markt te verkopen dan zonnepaneeltjes te blijven maken....

Dus mijn betoog is dat er een enorme 'damping' op het hele ptijsmechanisme van zilver zit.

Dit kan fijn zijn, het houd de prijs enigsinds stabiel, maar ook een versterker zijn, als zilver buiten de te verwachte range breekt dan worden die uitslagen door een aantal hele sterke factoren extreem groot.

En dit is nog allemaal zonder de eventuele bewuste manipulatie erbij te halen..

En daar komen de mooie verhalen vandaan die het over de zilver prijs van 100 en nog veel meer euro per ounce hebben.

En heel eerlijk ik zie het hele systeem steeds instabieler worden en dus de kans op deze extreme uitslagen steeds groter worden.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Je bedoeld dat alle hoeken en gaten van je huis al volgestopt zijn met zilver, en dat je vrouw ook nog wat ruimte voor haar spullen/hobbies wil?

Of bedoel je dat je eigenlijk wat andere afspraken met je vrouw had moeten maken (huwelijkse voorwaarden, zodat je met je geld wat over is zodra aan de gezamelijke verplichtingen is voldaan zelf kan kiezen waar je het aan uitgeeft).

In dat geval rest je de optie-lewieke. ;-0)

Link naar reactie

Hieronder nog een leuk stukje van Erik Sprott, helaas heeft die man al niet iets te vaak te concrete voorspellingen gedaan waardoor hij het zichzelf redelijk moeilijk heeft gemaakt.

Zijn analyses en kennis blijven echter van hoge kwaliteit vergeet gewoon de timing die hij te vaak geeft......

Het stuk gaat over de algemene indrukken van Erik over de PM markt en de ontwikkelingen.

Natuurlijk ook, om on topic te blijven, over manipulatie.

Bv:

"

If the suit is authorized, we will be able to go look through records and find out, for instance, who sold 100 percent of the annual supply of silver in one day and 50 percent of the gold supply in one day. The way I see it, where there’s smoke there should be fire.

"

http://www.mining.com/web/eric-sprott-gold-shortage-coming-data-shows/

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

• 1 month later...
Je bedoeld dat alle hoeken en gaten van je huis al volgestopt zijn met zilver, en dat je vrouw ook nog wat ruimte voor haar spullen/hobbies wil?

Of bedoel je dat je eigenlijk wat andere afspraken met je vrouw had moeten maken (huwelijkse voorwaarden, zodat je met je geld wat over is zodra aan de gezamelijke verplichtingen is voldaan zelf kan kiezen waar je het aan uitgeeft).

In dat geval rest je de optie-lewieke. ;-0)

Haha, was het maar waar dat alle hoeken en gaten volgestouwd zitten met zilver. Wij zijn getrouwd onder gemeenschap van goederen, dus van elke euro die ik verdien heeft zij ook zeggenschap over. We doen alles in goed overleg dus ik vind het wel belangrijk dat als ik voor 500 of 1000 euro zilver wil kopen dat ik de goedkeuring heb van haar.

Link naar reactie

Haha, was het maar waar dat alle hoeken en gaten volgestouwd zitten met zilver. Wij zijn getrouwd onder gemeenschap van goederen, dus van elke euro die ik verdien heeft zij ook zeggenschap over. We doen alles in goed overleg dus ik vind het wel belangrijk dat als ik voor 500 of 1000 euro zilver wil kopen dat ik de goedkeuring heb van haar.

Ze leren het ook nooit..

Link naar reactie

Ze leren het ook nooit..

tja. we zijn beiden het huwelijksbootje ingestapt met niets. Althans, wat je niets noemt, we hebben het goed, we hebben een mooi huis, goed te eten, een goed leven. Maar dat hebben we wel samen opgebouwd. klinkt misschien heel erg zwijmelerig maar we zijn echt een team samen hoor.

Link naar reactie

tja. we zijn beiden het huwelijksbootje ingestapt met niets. Althans, wat je niets noemt, we hebben het goed, we hebben een mooi huis, goed te eten, een goed leven. Maar dat hebben we wel samen opgebouwd. klinkt misschien heel erg zwijmelerig maar we zijn echt een team samen hoor.

Team? Zeggenschap, haar toestemming?

haha nee hoor, zit nu een beetje te narren ? Geweldig dat jullie echt een team zijn, zo zie je maar.. Het kan wel!

Link naar reactie

Je kan het ook anders regelen. Ik ben niet te beroerd om te zeggen dat mijn vrouw de meeste beslissingen neemt. Zolang ik maar enkele belangrijke kan nemen. :-)

Link naar reactie

Onbetaalbaar geluk. Wens ik iedereen met een goed hart toe, samen met een goede gezondheid.

Link naar reactie

Je leest op allerhande sites over manipulatie, over grote partijen, over prijszetting, over tekorten op de fysieke markt en dumping op de papiermarkt. Mooi. Ik heb PM gekocht en zou het leuk vinden als de prijzen een keer de hoogte ingaan. Wat mij betreft mag dat best fors zijn. Zolang dat niet het geval is, is het maar de vraag wat je met de informatie moet. De markt is gemanipuleerd maar ik kan nog altijd krijgen wat ik wil, in bijna onbeperkte hoeveelheden (het probleem is dat mijn budget niet onbeperkt is) dus dat tekort valt nogal mee.

Link naar reactie

De controlerende machten hebben meer tijd, eld en andere hulpmiddelen dan wie ook, maw de langste adem...

PM moet je zien als een deel van een verzekeringspremie van een verzekering tegen het aller ergste qua waardevermindering van het geld. Punt.

Als je het ziet al speculatie, dan moet je tegen de hitte van de keuken kunnen ;)

Link naar reactie

Geloof mij PM lijkt simpel maar is een van de meest complexe financiele zaken die ik ken.

Fysiek PM is het probleem niet, maar wat er allemaal omheen hangt maakt het complex.

(Complex is mischien het verkeerde woord, er zijn enorme belangen en een papiermarkt die de prijs van fysiek bepaalt, het is momenteel geen markt waar enkel vraag en aanbod van fysiek de prijs bepalen maar de spelletjes eromheen, dit gaat evengoed op voor de meeste andere zaken maar bij PM is het beter verstopt dan bv de oliehandel enz.)

Wat wij kopen is de snabbel markt in PM, het is kruimel werk.

De andere markt is die waar er tonnen verplaats worden en dat is een markt waar wij enkel de geruchten van horen..

Er is nooit een tekort aan goud er is hooguit een prijs probleem.

De 'prijs' wordt gecontroleerd met de papierhandel, voordat die manipulatie stopt moet er ergens iets breken.

Zodra er echt fysieke problemen ontstaan dan hoeven we daar niet over posten, dan is het op het nieuws, vliegen er kogels in het rond, vallen er banken en landen om, dan heb je wat je hebt.

Dat is het moment waar je de 'verzekering' voor hebt.

Laten we hopen dat het niet zover komt.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

De periode van WO2 tot nu is zowat de langste periode ooit in de geschiedenis zonder oorlogen. Dat maakt dat statistisch gezien de kans elke dag groter wordt dat we in de problemen komen. Mijn grootouders vertelden me toen ik kind was over hun geld dat waardeloos werd. Mijn vader lacht me ermee uit en vindt goud zinloos, waarschijnlijk zullen mijn kinderen of kleinkinderen er blij mee zijn.

Link naar reactie

De periode van WO2 tot nu is zowat de langste periode ooit in de geschiedenis zonder oorlogen. Dat maakt dat statistisch gezien de kans elke dag groter wordt dat we in de problemen komen. Mijn grootouders vertelden me toen ik kind was over hun geld dat waardeloos werd. Mijn vader lacht me ermee uit en vindt goud zinloos, waarschijnlijk zullen mijn kinderen of kleinkinderen er blij mee zijn.

Zonder grote oorlogen dicht bij de deur bedoel je, alhoewel de Bosnische Burgeroorlog niet zo ver van

ons bed is geweest, de Oorlog in Afghanistan ook nog zo lang niet geleden is en dan hebben we nog

de oorlog in Syrië en dat is nog altijd miserie daar...

Het is slechts en kwestie wat je wilt zien om dingen te zien... Ignorance is bliss zeg ik regelmatig.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...