Ga naar inhoud
GENEGEERD

De toekomst

Cyberbeer
 Share

Recommended Posts

Het leven zoals wij dat kennen, zal drastisch gaan veranderen in de komende jaren. Energiebronnen(aardolie en aardgas) worden schaarser, het pensioenstelsel gaat op de schop, de ziektekosten worden onbetaalbaar, de energierekening wordt onbetaalbaar, voedsel wordt duurder, brandstoffen worden duurder en ga zo maar door. Alles wordt dus in de komende jaren duurder of onbetaalbaar.

Oogkleppen of bewustwording?

Er zijn twee opties voor deze situatie. Je kunt je oogkleppen opdoen en net doen of er niets aan de hand is of je wordt bewust en gaat zoveel mogelijk handelen en kijken naar alternatieven. Daarnaast zal er een mentaliteit verandering gaan plaatsvinden, omdat ons huidig gedrag niet samengaat met de toekomst. Ook zullen we onze kinderen moeten voorbereiden op een nieuwe en andere wereld.

Het gevaar van aardolie

Over zeven jaar raakt het makkelijk winbare olie en gas op, zegt oud topman Jeroen van der Veer van de Shell. Het kan ook nog wat eerder zijn. Om de tekorten op te vangen, zijn er andere bronnen nodig, zegt Shell. Daarnaast is het olieconcern druk bezig met het winnen van olie uit teerzanden in Canada. Ook het gebruik van kernenergie noemt Shell expliciet.

De hele wereldeconomie is gekoppeld aan aardolie en aardgas. Wat wordt er allemaal niet uit aardolie gemaakt? Aardolie is een mengsel van vele duizenden verschillende stoffen waaruit miljoenen producten worden gemaakt. Deze miljoenen producten worden gemaakt in fabrieken waar vele mensen werken. Hoe minder aardolie er wordt gevonden, hoe minder fabrieken er nodig zijn. Dit heeft natuurlijk grote gevolgen voor de hele wereldeconomie. Er wordt ondertussen wel gewerkt aan een alternatief voor aardolie(Fischer-Tropschbrandstoffen), maar of dit ook echt de aardolie kan vervangen, blijft een goeie vraag. Daarnaast is de olieprijs gekoppeld aan de dollar. Dus ook voor de dollar heeft dit grote gevolgen.

Terug naar af?

In de toekomst een wereld zonder aardolie en aardgas. Hoe ziet onze wereld er dan uit? Het paard en wagen terug? Iedereen gaat fietsen en werkt op het land? Ik zelf kan hier geen antwoord op geven, maar één ding is zeker. Onze toekomst gaat er heel anders uitzien.

Olieprijzen kunnen verdubbelen tegen 2022, waarschuwt IMF

http://zaplog.nl/zaplog/article/olieprijzen_kunnen_verdubbelen_tegen_2022_waarschuwt_imf

http://nl.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

http://www.peakoil.nl/2008/01/24/interne-shell-memo-scramble-vs-blueprints/

http://www.nu.nl/economie/2842902/eu-voorzitter-wil-pensioenen-verplicht-hervormen.html http://verkiezingen.eenvandaag.nl/uitzendingen/36018/gezondheid_wordt_onbetaalbaar http://radiosem.nl/energie-wordt-onbetaalbaar/

http://www.nu.nl/economie/2842426/stroom-onbetaalbaar-lage-inkomens.html

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/06/26/...oog-op-crisis/

'Schulden afboeken en opnieuw beginnen'

http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/25/schulden-afboeken-en-opnieuw-beginnen.xml

Alle grondstoffen voor 2013 nu al opgebruikt

http://www.joop.nl/groen/detail/artikel/22480_alle_grondstoffen_voor_2013_nu_al_opgebruikt/

De BBC documentaire 'A farm for the future' - over de wereldwijde voedsel- en landbouwcrisis, en de mogelijke alternatieven met permacultuur.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 64
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Dat is nog maar de vraag. Ik heb reden om te geloven dat het alternatief voor onze oliebehoefte reeds ontdekt is. Echter, olieproducerende landen en het land van de dollar hegemony, de VS, maar ook bedrijven als Shell dat €25000 winst per minuut maakt hebben (nog) geen belang bij een alternatief. Immers, je kan olie zien als de opvolger van de goudstandaard. Zonder olie zal de vraag naar dollars enorm afnemen en het einde van de dollar zou daarmee ingeluid worden.

Zodra de olie op is, komen de alternatieven op tafel of dacht je dat BP en Exxon Mobil plots zouden verdwijnen?

Link naar reactie

@Cyberbeer: Kapitalistisch denken en handelen?

Wikipedia: Kapitalisme is een politiek-economisch systeem dat in het algemeen gekenmerkt wordt door privaat eigendom van productiemiddelen en vrije markten.

Er is geen alternatief, het pure kapitalisme is de enigste manier van werken die ons verder kan helpen. Het is juist het feit dat we steeds minder kapitalistisch worden dat onze problemen veroorzaakt.

Overigens is piek olie imo inderdaad de grote driver achter de veranderingen die op ons afkomen.

@DQA: Waarom denk je dat?

Slechts 30% van de oliemarkt is in handen van de particuliere sector, 70% is overheid. Bovendien zijn de olie multinationals als belangrijkste economische powerhouses al lang door de banken afgelost.

Bovendien geloof ik niet dat er al een oplossing zou zijn. Als je naar de chemie van energie kijkt dan is snel duidelijk dat olie niet alleen de beste energie drager is, maar dat er ook geen andere zijn die in de buurt komen. Aardgas wel, dat is de ultieme chemische energie. Maar ook die is aan piek-aardgas onderhevig. Daarnaast heb je nog zonne-energie en atomaire energie. Andere (belangrijke) energievormen zijn me niet bekend.

Link naar reactie

Hoe morbide het ook klinkt, soms kan ik bijna niet wachten op dat moment. Ben van mening dat we nu met zn allen heel hard aan het werk zijn voor zaken die we feitelijk niet nodig hebben, maar waarvan we denken van wel. gebrainwashed door de maatschappij willen we luxe en materialistische zaken, maar de vraag is maar, hoe echt we nog leven. Misschien klinkt dit wat abstract, maar ik denk dat mensen me wel begrijpen.

Link naar reactie

Back to basics, lijkt me prachtig.

Oh nee.

De mensheid had het nog nooit zo goed als nu. (Wel, een paar jaar geleden was misschien de top)

Vanaf nu zal het alleen maar slechter gaan.

Een gemiddelde levensverwachting van 45 is niet zo leuk als het lijkt.

Link naar reactie

Nederland is ook simpelweg te klein om met z'n allen back to basics te gaan. Als jagers/verzamelaars heeft iedereen een veel groter gebied nodig. Als we met z'n allen kruisboog gaan schieten in de Nederlandse 'oerbossen', is het met de wildstand snel gedaan. En bij het verzamelen zal het voornamelijk om het plunderen van akkers en moestuintjes gaan. In Nederland staat back to basics voor honger lijden - op enkele, zelfredzame uitzonderingen na.

Link naar reactie

Oh nee.

De mensheid had het nog nooit zo goed als nu. (Wel, een paar jaar geleden was misschien de top)

Dat ben ik zonder meer met je eens, maar deze leeftijd heeft niet alleen te maken met de medische mogelijkheden van onze huidige maatschappij. Ik denk dat we tegenwoordig ook meer kennis hebben, waardoor we langer kunnen leven. Vroeger was er onvoldoende kennis t.a.v bijv vitamine in eten, preventieve geneeskunde en hygiene. Met de huidige kennis zal ook in een SHTF situatie, de te verwachten max leeftijd hoger liggen dan 45 jr, met als uitzondering de mensen die zich geen kennis eigen gemaakt hebben en totaal onvoorbereid zijn...en daarom preppen wij :D

En eerlijk is eerlijk, wat niet KAN leven, ZAL niet leven, dat is een natuurwet die dan zeker weer zal gaan gelden.

Link naar reactie

En eerlijk is eerlijk, wat niet KAN leven, ZAL niet leven, dat is een natuurwet die dan zeker weer zal gaan gelden.

Daarmee stel je dat Nederland, met z'n bijna 500 inwoners gemiddeld per km2, bij een serieuze crisis vol zal liggen met stervenden en lijken. En hulp uit het buitenland zal er niet komen, want daar zal men het druk genoeg hebben met zichzelf.

Link naar reactie

Ik vind de Amisch gemeenschap nog steeds het voorbeeld hoe het anders kan.

Zodra ze het geloof even weglaten :rolleyes: en ze uit america verhuizen:o wie weet doe ik mee...

Toevallig kwam die gedachte vanochtend ook bij mij om de hoek kijken....maar....als dat al zo is, is het nu dan niet de hoogste tijd om dat naar buiten te brengen.....tja, misschien is het voor tptb ook een tikje interressanter om even te wachten totdat de meute een beetje uitgedund is, want naast energie zijn er zat andere zaken die schaars zijn/worden....

Link naar reactie

@Cyberbeer: Kapitalistisch denken en handelen?

Wikipedia: Kapitalisme is een politiek-economisch systeem dat in het algemeen gekenmerkt wordt door privaat eigendom van productiemiddelen en vrije markten.

Er is geen alternatief, het pure kapitalisme is de enigste manier van werken die ons verder kan helpen. Het is juist het feit dat we steeds minder kapitalistisch worden dat onze problemen veroorzaakt.

Overigens is piek olie imo inderdaad de grote driver achter de veranderingen die op ons afkomen.

@DQA: Waarom denk je dat?

Slechts 30% van de oliemarkt is in handen van de particuliere sector, 70% is overheid. Bovendien zijn de olie multinationals als belangrijkste economische powerhouses al lang door de banken afgelost.

Bovendien geloof ik niet dat er al een oplossing zou zijn. Als je naar de chemie van energie kijkt dan is snel duidelijk dat olie niet alleen de beste energie drager is, maar dat er ook geen andere zijn die in de buurt komen. Aardgas wel, dat is de ultieme chemische energie. Maar ook die is aan piek-aardgas onderhevig. Daarnaast heb je nog zonne-energie en atomaire energie. Andere (belangrijke) energievormen zijn me niet bekend.

Sorry Rien, maar jouw uitspraak dat kapitalisme het enige economische model is dat werkt, mag je verhelderen. De huidige crisis bewijst namelijk het tegendeel. Er zijn super rijken en armen die steeds armer worden. Stel je voor dat alle fossiele brandstoffen van e mensheid in zijn totaal, in bezit is van de mensheid, en niet van landen of bedrijven. Stel je dan ook nog voor dat rente niet bestaat, en dan zag de wereld er een stuk beter uit. Zie Zeitgeist en Google eens op Venus project....

Link naar reactie

Oh nee.

We gaan terug naar hoe het vroeger was, wat zou je nog meer willen? voor mij zou het geweldig zijn, ik vind de manier waarop we vroeger leefde veel mooier en beter dan de manier waarop we nu leven

Link naar reactie

Ik mag dan weliswaar een vrolijke doemdenker zijn, echter zie ik scenario's met een levensverwachting van 45, een land vol lijken en/of een uitgedunde bevolking door hongersterfte en dergelijke ECHT NIET gebeuren. Als ik aan een SHTF-toekomst denk, dan denk ik meer aan maximaal een paar maanden 'New Orleans' en/of een geklapt financieel systeem, waarbij de overheid of voor mijn part de dan ingestelde junta de orde met behulp van het leger herstelt en armoede kampen opstelt of iets dergelijks. Dat is dan ook wel het extreemste scenario dat ik me kan indenken, dat ik voor mogelijk houd. Aannemelijker lijkt me dat we meer een soort jaren '30 tegemoet gaan. Met dien verschille dat de industrie, technologie, medische en biologische kennis en dergelijke wel bijna een eeuw verder is. Voor het eerst in decennia gaan een boel mensen/generaties er op achteruit ten opzichte van de vorige, in plaats van andersom. Er zullen waarschijnlijk meer mensen failliet gaan, meer mensen rond de armoedegrens moeten leven (wat die dan ook mag inhouden) en dus minder mensen met een auto, iPhone en/of iPad in de weer zijn. Zou kunnen zeg ik. Voor hetzelfde geldt houden we het nog een eeuw vol of wordt een soort van oplossing gevonden met een bank holiday a la Argentinië, waarna we terug gaan naar de goudstandaard of in ieder geval een ander financieel/monetair stelsel. Ik denk niet dat er binnen onafzienbare tijd volksstammen met paard en wagen rondrijden en dagelijks op de Veluwe wild gaan lopen te schieten. Daarnaast houd ik óók rekening met het feit dat doomsday scenario's NIET uitkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het feit dat de schuilkelders die in de jaren '50 in de VS gebouwd zijn ten behoeve van 'De Bom', al zestig(!) jaar lang, tot op de dag van vandaag, ongebruikt stof staan te vangen(!?) Ook Y2K-bug doem scenario bleek achteraf bullocks te zijn. Idem de doem verhalen betreffende een kwart van de wereldbevolking die zou uitsterven vanwege H5N1 Vogelpest of ander virus. Daarnaast is het een feit dat een boel mensen in de jaren '30 ook NIET werkloos waren. Tijdens de Grote Depressie in de VS daalde het BNP van de VS met 40% en de werkloosheid betrof op zijn toppunt 22%. Stel dat onder het mom van 'lies, damned lies, and statistics' de werkloosheid voor mijn part 40% was, dan is dat alsnog een minderheid van de beroepsbevolking.

Link naar reactie

Sorry Rien, maar jouw uitspraak dat kapitalisme het enige economische model is dat werkt, mag je verhelderen. De huidige crisis bewijst namelijk het tegendeel. Er zijn super rijken en armen die steeds armer worden. Stel je voor dat alle fossiele brandstoffen van e mensheid in zijn totaal, in bezit is van de mensheid, en niet van landen of bedrijven. Stel je dan ook nog voor dat rente niet bestaat, en dan zag de wereld er een stuk beter uit. Zie Zeitgeist en Google eens op Venus project....

Beste Keyser Suze, ben je onze eerdere woordenwisseling alweer vergeten?

De huidige crisis bewijst enkel dat verregaande overheidsinmenging in de markt (zoals het monopoliseren van het bankwezen en het opbouwen van gigantische schulden) niet werkt. De strijd om het woord 'kapitalisme' te redden heb ik reeds opgegeven, maar inderdaad, vrije markt kapitalisme (dus zonder overheidsinmenging) is de enige manier om een voorspoedige én houdbare economie te bewerkstelligen.

Link naar reactie

Ik mag dan weliswaar een vrolijke doemdenker zijn, echter zie ik scenario's met een levensverwachting van 45, een land vol lijken en/of een uitgedunde bevolking door hongersterfte en dergelijke ECHT NIET gebeuren. Als ik aan een SHTF-toekomst denk, dan denk ik meer aan maximaal een paar maanden 'New Orleans' en/of een geklapt financieel systeem, waarbij de overheid of voor mijn part de dan ingestelde junta de orde met behulp van het leger herstelt en armoede kampen opstelt of iets dergelijks. Dat is dan ook wel het extreemste scenario dat ik me kan indenken, dat ik voor mogelijk houd. Aannemelijker lijkt me dat we meer een soort jaren '30 tegemoet gaan. Met dien verschille dat de industrie, technologie, medische en biologische kennis en dergelijke wel bijna een eeuw verder is. Voor het eerst in decennia gaan een boel mensen/generaties er op achteruit ten opzichte van de vorige, in plaats van andersom. Er zullen waarschijnlijk meer mensen failliet gaan, meer mensen rond de armoedegrens moeten leven (wat die dan ook mag inhouden) en dus minder mensen met een auto, iPhone en/of iPad in de weer zijn. Zou kunnen zeg ik. Voor hetzelfde geldt houden we het nog een eeuw vol of wordt een soort van oplossing gevonden met een bank holiday a la Argentinië, waarna we terug gaan naar de goudstandaard of in ieder geval een ander financieel/monetair stelsel. Ik denk niet dat er binnen onafzienbare tijd volksstammen met paard en wagen rondrijden en dagelijks op de Veluwe wild gaan lopen te schieten. Daarnaast houd ik óók rekening met het feit dat doomsday scenario's NIET uitkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het feit dat de schuilkelders die in de jaren '50 in de VS gebouwd zijn ten behoeve van 'De Bom', al zestig(!) jaar lang, tot op de dag van vandaag, ongebruikt stof staan te vangen(!?) Ook Y2K-bug doem scenario bleek achteraf bullocks te zijn. Idem de doem verhalen betreffende een kwart van de wereldbevolking die zou uitsterven vanwege H5N1 Vogelpest of ander virus. Daarnaast is het een feit dat een boel mensen in de jaren '30 ook NIET werkloos waren. Tijdens de Grote Depressie in de VS daalde het BNP van de VS met 40% en de werkloosheid betrof op zijn toppunt 22%. Stel dat onder het mom van 'lies, damned lies, and statistics' de werkloosheid voor mijn part 40% was, dan is dat alsnog een minderheid van de beroepsbevolking.

Een zeer gewaardeerde reactie....om alles ook weer eens buiten het totale SHTF-kader te plaatsen....en dat is niet eenvoudig in deze omgeving en dus in mijn ogen des te waardevoller....de twijfel blijft natuurlijk....

Link naar reactie

Hoi driepinter, en waarom stoppen bij drie:confused:

Ben blij dat je kritisch kijkt naar eea.

En niemand kan met zekerhied voorspellen wat er gebeurt of kan gebeuren.

Men schat dat door de Zwarte Dood van 1347-1351 een derde deel van alle Europeanen, destijds enkele tientallen miljoenen, het leven liet.

Bovenstaand komt uit wiki, hoeft nog steeds niet waar te zijn kan veel minder erg of veel erger zijn geweest.

Stel dat een nieuw virus nu een derde zou uitdunnen?

Ik weet niet of in die tijd ze beter waren voorbereid, minder mensen minder snelle verspreiding, of nu beter voorbereid, betere wetenschap ziekenhuizen, maar veel meer mensen snellere verspreiding enz.

Denk wel dat de huidige manier van leven, consumeren, technologie misbruiken, uitputting natuurlijke grondstoffen enz zo niet door kan gaan. Hoe we dit gaan omkeren of wat/hoe deze omschakeling zal triggeren, laten we niet geloven in een te soepele overgang, hopen mag altijd, voorbereid zijn op het ergste lijkt mij het verstandigst.

Link naar reactie

Zo beschouwd ben je helemaal geen doemdenker, maar eerder een ongelooflijke positivo. Ongelooflijk, omdat je nogal luchtig door de diverse crisisscenario's heen wandelt. Bij een stevige hongersnood en vastgelopen transport zullen de weinige boeren die er nu nog zijn nooit alle stadsbewoners kunnen voeden op de manier die je misschien voor ogen staat zoals in de Tweede Wereldoorlog. Ik hoop dat je van de kreet 'hope for the best, prepare for the worst' niet alleen het eerste deel ter harte neemt.

Link naar reactie

Oh nee.

amish worden net zo oud als jij en ik hoor.

minder gestressed dan wij oud worden.

die mensen hebben peace of mind door hun geloof in elkaar

die mensen hebben peace of mind door hun eerlijkheid

die mensen hebben peace of mind door hun hulp aan elkaar

die mensen hebben peace of mind door onafhankelijkheid van geld

die mensen hebben peace of mind door zelfredzaamheid

en dit alles is verbonden door hun geloof in God.

en ja alle amish hebben de mogelijkheid eruit te stappen om een werelds leven te gaan leiden,

velen leren deze wereld kennen en blieven hem niet,sommigen gaan dat wel doen, anderen willen terug naar hun amish gemeensschap vanwege familie missen,heimwee,en wereldse zorgen die ze niet aankunnen.

vroeger waren er de pioneers ook vaak gelovige mensen, die ook rondtrokken door amerika op zoek naar een mooi rustig plekkie, dat verschilt niet zoveel met wat wij preppers willen immers??

Link naar reactie

Sorry Rien, maar jouw uitspraak dat kapitalisme het enige economische model is dat werkt, mag je verhelderen. De huidige crisis bewijst namelijk het tegendeel.

We hebben geen kapitalistisch systeem.

De overheid heeft heel efficiënt de woorden kapitalisme en anarchie van betekenis veranderd.

Ze hebben de mensen wijsgemaakt dat we in een kapitalistisch systeem leven en dat anarchie gelijk staat aan bommen, geweld en het recht van de sterkste.

Ik kan hier nog lang en breed over discuteren, en wil dat ook graag doen, maar lees alsjeblieft eerst dit eens door:

http://anarchiel.com/library/read/on_truth_-_the_tyranny_of_illusion_nl_vertaald

dan hebben we een basis vanwaaruit we kunnen verdergaan.

"Inleiding uit het boek:

Alleen al vanuit een praktisch oogpunt op korte termijn wil je dit boek echt niet lezen. Dit boek zal je leven overhoop halen. Het zal nooit meer zijn zoals het geweest is. Dit boek zal al je relaties veranderen – in het bijzonder de relatie met jezelf. Dit boek zal je leven veranderen, zelfs als je geen van de voorstellen die het bevat opvolgt. Dit boek zal je veranderen, zelfs als je het oneens bent met elk idee dat het beschrijft. Zelfs als je het nu neerlegt heeft dit boek je leven veranderd omdat je nu weet dat je bang bent voor verandering. Dit boek is radioactief en pijnlijk ? het is tussen twee haakjes het soort straling en pijn dat je zal genezen."

http://anarchiel.com/downloads/On_Truth_The_Tyranny_Of_Illusion_FINAL_Dutch_Version_1_02_Novel_Size.pdf

Zie Zeitgeist en Google eens op Venus project....

Zeitgeist is een nachtmerrie. Ze teken heel goed op waar de problemen liggen en "lossen die dan op" door nog veel meer van hetzelfde te willen. Onbegrijpelijk.

Link naar reactie

die mensen hebben peace of mind door hun geloof in elkaar

die mensen hebben peace of mind door hun eerlijkheid

die mensen hebben peace of mind door hun hulp aan elkaar

die mensen hebben peace of mind door onafhankelijkheid van geld

die mensen hebben peace of mind door zelfredzaamheid

en dit alles is verbonden door hun geloof in God.

http://www.nerve.com/content/secrets-and-lies

Ruth says she was six — maybe younger — when her older brothers, Johnny E. Byler, twenty-six, and Eli E. Byler, twenty-three, first sexually assaulted her. Over the next decade, they raped Ruth more than 200 times in the washrooms, barns and bedrooms of the farmhouses in Wisconsin and Pennsylvania where they lived. At least once, her stepfather, seventy-seven-year-old William Kempf, attacked her as well, knocking her unconscious during an argument.

If the abuse was a secret in the family, it wasn't particularly well kept. Some of the Bylers' Wisconsin neighbors blame Ruth's mother, forty-nine-year-old Sally Kempf, for allowing the attacks. According to the La Cross Tribune, Sally once told her daughter, "You don't fight hard enough, and you don't pray hard enough."

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...