Ga naar inhoud
GENEGEERD

Broodjes bakken op een rocket stove?


Lindaja

Aanbevolen berichten

En ineens vraag ik me af of je ook brood zou kunnen (af) bakken op een rocket stove.

nu las ik eens ( op dit forum ? ) dat het mogelijk is om afbakbrood in een pan te leggen en hem op die manier af te bakken en dat je er dan alleen af en toe moet draaien om te zorgen dat ze niet aanbranden

of direct er bovenop in wat folie

natuurlijk heb ik ook de optie om gewoon vanaf meel te beginnen direct in de pan . maar ik vermoed dat dit weekend wel eens wat druk kan worden en dan wil ik graag de luie optie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kijk eens op Google naar wonderpan of Omniapan.

Zo kan je tijdens kamperen brood maken.

Brood bakken kan ook met een DO, dat komen @prinses Xena en @Spirit demonstreren zaterdag op de SC.

Een DO is een gietijzeren zware pan. De Omnia en wonderpan zijn licht.

Ik heb de wonderpan zelf veel gebruikt voor de glutenvrije baksels voor mijn dochter en gebruik het nog regelmatig op mijn petroleumstelletje, omdat het zuiniger is dan de oven aanzetten. Op internet zijn de nodige recepten te vinden voor de wonderpan, maar die verschillen eigenlijk niets met het recept wat je voor een oven gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lindaja, het ligt er een beetje aan hoe groot je rocketstove is. Ik heb er zelf 2, een die ik aan m'n bob kan vast maken en daardoor dus kan meenemen. En 1 grote in de tuin, te groot & zwaar om te verplaatsen. Ik heb het broodbakken op beide rocketstove's geprobeerd en kwam er al snel achter dat het voor het beste resultaat op de grotere rocketstove gebakken dient te worden. ( in combinatie met een dutch oven werkt het helemaal super ).

 

De grotere rocketstove in de tuin heb ik eerst flink opgestookt zodat er een goede laag kolen over bleef, daarna het bakbrood in folie gewikkeld en op het rooster gelegd. Inderdaad blijven roteren;)

 

Op de kleine draagbare rocketstove was het resultaat verbrandde broodjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je brood kunnen bakken met een dutch oven en een BBQ? Aanmaken, wachten tot ie goed heet is, dutch oven erop en af laten koelen? Wellicht blijft 't lang genoeg heet.

 

Ik heb nog nooit brood gebakken op wat voor manier dan ook (man alleen, als een cake uit een doosje lukt ben ik al blij).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ken je die grote bamboe blikken van de toko ?

daar heb ik mijn rocketstove`s van gemaakt . en mijn pannetjes zijn van die lichte kleine van de action . budget is ook totaal op dus een wonderpan of gietijzeren zit er echt niet in ( laat staan een petro stel of zo )

ik heb wel een weggooi bbq tje dus zou daar ik misschien nog wel wat mee kunnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op SC Drenthe en SC Gilze vorig jaar heb ik workshops gegeven broodbakken in de DO . En dit met het gewone brood recept en zelfs met verse gist en dat lukt mij aardig . Op een rocketstoof kan men ook brood bakken mits een aangepaste pan denk ik . Zou beginnen met een klein broodje . Voor brood te bakken heb je boven verwarming nodig . Met een DO dus geen probleem . Op de rocketstoof zal je het af en toe moeten draaien .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je brood kunnen bakken met een dutch oven en een BBQ? Aanmaken, wachten tot ie goed heet is, dutch oven erop en af laten koelen? Wellicht blijft 't lang genoeg heet.

 

Ik heb nog nooit brood gebakken op wat voor manier dan ook (man alleen, als een cake uit een doosje lukt ben ik al blij).

 

Zoals @Geert aangeeft is het voor het bakken van brood in een DO van belang dat er aan beide kanten een gelijkmatige warmtebron is. Zeker als je een brood met gist bakt.

 

Wij gebruiken voor de onderkant een vuurschaal. Aan de bovenkant kan je de kolen direct op het deksel plaatsen.

 

Als je wat meer wilt weten over buitenkoken dan kan ik het volgende buitenkookboek aanbevelen:

 

http://www.survival-adventures.nl/downloads/buitenkookboek.pdf

 

Hierin staat onder andere een stukje theorie over de verschillende soorten DO's en waar je ze voor kunt gebruiken. Daarnaast staan er een paar heerlijke recepten in. Vanaf bladzijde 13 komt er een stap voor stap uitleg over brood bakken.

 

Zoals @Stuudje hiervoor al heeft aangegeven komen mijn man @Spirit en ik aanstaande zaterdag naar de SC en nemen we onze DO mee om een broodje in te bakken. Dan kan je gelijk zien hoe het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
En ineens vraag ik me af of je ook brood zou kunnen (af) bakken op een rocket stove.

nu las ik eens ( op dit forum ? ) dat het mogelijk is om afbakbrood in een pan te leggen en hem op die manier af te bakken en dat je er dan alleen af en toe moet draaien om te zorgen dat ze niet aanbranden

of direct er bovenop in wat folie

natuurlijk heb ik ook de optie om gewoon vanaf meel te beginnen direct in de pan . maar ik vermoed dat dit weekend wel eens wat druk kan worden en dan wil ik graag de luie optie

 

Vlamverdeler en bakpapier gebruiken.

Liefst "pan in pan" methode, dan maak je een soort oven, op die manier, met hete lucht rondom.

Nooit direct contact tussen vuur en panbodem, dat gaat aanbranden.

B.v. een DO op een vlamverdeler en daar weer een bakblik/tulbandvorm in, op punaises.

Kan prima. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...