Ga naar inhoud
GENEGEERD

Diy


Aanbevolen berichten

Do It Yourself

 

na aanleiding van de chat (1e topic na aanleiding van ;) )

dit staat er bij mij voor de redelijk korte termijn in de planning;

een radio antenne voor in de auto maken om de AM en MW ontvangst te verbeteren in een semi mobiele opstelling (lees koppelstuk en daar een lange draad aan)

 

verlengsnoer op de auto accu maken;

aan 1 kant accu klemmen 15 meter snoer (min of meer) aan de andere kant een verdeel box met schakelaars en een volt meter erin om geen accu uit je BOV te halen maar wel een back up stroomvoorziening te hebben in huis

 

beide zijn goedkope projectjes, het is meer een kwestie van materialen verzamelen

 

 

wie doet er mee?

 

alle technischere projecten zijn welkom ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Do It Yourself

 

verlengsnoer op de auto accu maken;

aan 1 kant accu klemmen 15 meter snoer (min of meer) aan de andere kant een verdeel box met schakelaars en een volt meter erin om geen accu uit je BOV te halen maar wel een back up stroomvoorziening te hebben in huis

 

beide zijn goedkope projectjes, het is meer een kwestie van materialen verzamelen

 

 

wie doet er mee?

 

alle technischere projecten zijn welkom ;)

 

Doe graag mee.

Over je bov accu een waarschuwing:

je startaccu heet niet voor niets zo, hij is speciefiek ontworpen om heel even een grote startstroom te leveren en daarna weer lekker bijgeladen te worden. Dit houd een goede accu jaren vol.

 

Als die accu gaat gebruiken om watvdan ook van stroom te voorzien loop je het risico al snel om de startaccu ver, dat wil zeggen meer dan ongeveer 80% te ontladen, bijna alle accus maar de startaccu inhet bijzonder kunnen daar slecht tegen.

Als je een startaccu ver ontlaad dan verminder je de levensduur enorm en hoe verder je die ontlaad hoe korter de levensduur.

 

Dus, sorrie voor mijn lange verhalen, gewoon niet doen, je bov moet starten als het nodig is. De rest moet je maar anders oplossen, en dat kan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe graag mee.

Over je bov accu een waarschuwing:

je startaccu heet niet voor niets zo, hij is speciefiek ontworpen om heel even een grote startstroom te leveren en daarna weer lekker bijgeladen te worden. Dit houd een goede accu jaren vol.

 

Als die accu gaat gebruiken om watvdan ook van stroom te voorzien loop je het risico al snel om de startaccu ver, dat wil zeggen meer dan ongeveer 80% te ontladen, bijna alle accus maar de startaccu inhet bijzonder kunnen daar slecht tegen.

Als je een startaccu ver ontlaad dan verminder je de levensduur enorm en hoe verder je die ontlaad hoe korter de levensduur.

 

Dus, sorrie voor mijn lange verhalen, gewoon niet doen, je bov moet starten als het nodig is. De rest moet je maar anders oplossen, en dat kan!

 

 

mwa, dat ligt er al aan wat voor accu je hebt

bij mij zit er in allebei de auto van die zware accu's die gemaakt zijn op langere belasting ze kosten wel meer dan een oekiewoekie knaken accu

Link naar reactie
Delen op andere sites

mwa, dat ligt er al aan wat voor accu je hebt

bij mij zit er in allebei de auto van die zware accu's die gemaakt zijn op langere belasting ze kosten wel meer dan een oekiewoekie knaken accu

 

Oke dan wordt het ook anders.

Maar dan is het vaak toch verstandiger om je startaccu niet vervangen maar een tweede accu te installeren voor je andere toepassingen.

Je wilt ten koste van alles voorkomen dat je door een foutje niet meer kunt starten.

Ook de belastingen en dus accu uitvoering is dan gewoon heel verschillend, even een piekstroom of langdurig een veel kleinere stroom.

Er zijn accus die beide goed kunnen, zijn wel prijzig de meeste kiezen voor gescheiden systemen.

 

Zolang je maar weet wat je doet dan kan veel, zo te horen weten jullie goed waar je mee bezig bent:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een groot voorstander van dit soort projecten. Ik heb een antenne van een sem 25 voor mijn buizenradio. Werkt perfect! Uitstekende ontvangst op alle banden. Radio bloemendaal heeft nog een beschrijving staan voor een antenne die wil ik nog wel eens gaan maken. Een fm antenne heeft volgens mij niet zo heel veel zin door het korte bereik van de FM zelf. De zender heeft een bereik van maximaal een kilometer of 80 daarna is het gewoon gebeurd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

daar heb je op de AM en MW al minder last van

maar er zijn weinig autoradio's die meer dan FM en AM kunnen ontvangen

 

http://www.gebruikershandleiding.com/Blaupunkt-TravelPilot-E1/preview-handleiding-24533.html

 

niet al te nieuw maar er zit een basic navi in (oude tom tom is beter)

TMC (file informatie)

Tuner

Golfgebieden:

FM: 87,5 - 108 MHz

MW: 531 - 1 602 kHz (AM dus)

LW: 153 - 279 kHz

 

ivan; heb je daar een link van?

 

kans; de praktijk is de beste leermeester heb ik geleerd ;) heb mijn deel aan foutjes gemaakt mahahaha

incl hoofdstoppen van een boerderij laten klappen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben zelf meer een fan van long wire antenne's

denk dat ik er een matcher tussen zet hopen dat die een beetje als squelch werkt dan

maar ik heb ook de ruimte om 50 meter antenne weg te hangen

en voor semi mobiel is dat ook een stuk handzamer dan een hoepel ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

kans; de praktijk is de beste leermeester heb ik geleerd ;) heb mijn deel aan foutjes gemaakt mahahaha

incl hoofdstoppen van een boerderij laten klappen

 

Hahaha, ik heb op mijn tiende of zo thuis de stop eruit gekregen.

Had gelezen hoe een elctromagneet werkte....

Dus ik een oude trafo gesloopt de draad op een dikke spijker gewikkeld en zo het stopcontact ingestoken.

Ik ben maar een keer nog harder geschrokken......

Dat was toen ik de beeldbuis van een tv niet had ontladen en tijdens het repareren aanraakte aan de achterkant.

Weet neit hoelang ik daarna stokstijf heb stil gezeten best lang volgens mij:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

aah eindelijk na lang zoeken een diy topic gevonden, ik weet dat deze "oud" is maar toch.

ik zal even uitleggen wat mijn project word, let wel een langdurig project.

 

het plan is om een zelfbouw generator te maken, MAAR ik mag van mezelf geen nieuwe onderdelen kopen. (wel gebruikt alleen van de autosloop/oudijzerboer of op rommelmarkten)

mijn reden hiervoor is vrij simpel.. in het geval dat wij in shtf zitten dan zullen wij ook niet snel aan nieuwe spullen of onderdelen kunnen komen, daarom ga ik oudijzerboertjes, autoslopen enz afstruinen voor de spullen die ik hiervoor nodig ben.

ik wil hiermee kijken wat de mogelijkheden zijn en als het haalbaar is om zo iets te bouwen post shtf.

 

ik zal met de tijd foto's enz plaatsen in dit topic, ik zal ook proberen het zo simpel en duidelijk mogelijk te houden.

 

ik hoop dat jullie hier een beetje geintresseert in zijn, zodat ik mijn tijd en dat van jullie niet verspil door hier hele verhalen te typen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja een 2e post, om het wat overzichtelijk te houden.

 

bij deze plaats ik eerst wat foto's van het motorblokje dat ik zal gebruiken.

 

BILD0638.jpg.b5411fc2f5e21e7e5a3ce7da691c5323.jpgBILD0639.jpg.8db4c69031102b98f10c1287179f5288.jpgBILD0641.jpg.dcf7502138a7c6c19527390efe10ef57.jpgBILD0645.jpg.4825e684d260cdaa2473f96b8371d17a.jpg

 

het plan zover is simpel, het hele motorblok na lopen, van het weekend ga ik hiermee beginnen.

zal eerst eens wat benzine er in goeien, filters schoonmaken, sproeiers schoonmaken en dan is kijken als hij loopt.

hoe dan ook, zal ik het hele blok uit elkaar halen, iedereen onderdeel zal ik geheel nalopen en controleren op dingen die gerepareerd/vervangen moeten worden en daarna gaat mijn zoek tocht beginnen.

 

tot zo ver ook even een lijst met onderdelen die ik denk nodig te hebben.

1x auto dynamo, ik weet nog niet wat voor 1 ( is er verschil in de dynamo's bij benzine en diesels?)

een aantal poelie's - is kijken wat het beste werkt, en als ik een verschil merk, in opbrengst.

distributie riempjes.

accu's ( hier ga ik ook mee experimenteren welke accu meer geschikt is voor deze rol. (als iemand hier wat van weet laat het dan gerust weten.)

 

btw, ik ben totaal niet technisch aangelegt dus ik ga fouten maken en hopelijk ga ik er ook van leren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi nvd72,

 

Je zult het wel heel saai moeten maken wil je niet een tiental belangstellende hebben!

Elk diy project heeft in ieder geval mijn belangstelling.

Alhoewel ik dagelijks de ontwikkeling van vrij complexe machines probeer te managen heb ik ontdekt dat je van elk project; klein of groot, simpel of complex, altijd wel weer iets kunt leren,..... als je wilt natuurlijk!

 

Laat maar komen,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een erg leuk project!, en natuurlijk altijd leuk als zoiets voor zo weinig mogelijk geld kan worden gebouwd.

 

Nog ter info over wind turbines, hier heb ik mij een hele poos in verdiept, en kwam tot de conclusie dat zelfbouw en of koop geen goed idee is.

En dan met name kwa opbrengsten!.

Dit artikel kwam ik tegen met duidelijke cijfers wat (koop modellen) ze op zouden kunnen brengen.. bar weinig!

zeer interesant:

http://www.lowtechmagazine.be/2009/05/testresultaten-kleine-windturbines.html

 

Mij lijkt het nog eens wat om een PMG te maken (dyname met sterke magneten zelfbouw), en deze aan te sluiten op een kleine motor/stoommachine of iets met een valgewicht zoals bij een oude klok.

 

hier is het ook heel leuk te kijken:

http://www.lowtechmagazine.be/alle-artikels-over-energie.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...