Ga naar inhoud
GENEGEERD

BoB en basis bestellen uit china


hjfkuiper

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Uit een niet-EU-land Tot € 22 Geen douanerechten Geen omzetbelasting

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/van_organisaties_en_bedrijven/moet_ik_belastingen_bij_invoer_betalen_zo_ja_hoe_bereken_ik_dat

 

Dus wil je het invoer gedoe compleet omzeilen, zorg er dan voor dat je de bestelling opdeelt over verschillende bestellingen waarbij van ieder pakje de waarde onder de 22 euro blijft ;-)

Is gewoon legaal, je bespaart niet alleen geld maar ook wachttijd. Een pakje wat gecontroleerd wordt kost minimaal 2 weken extra wachten voor je het pakje aangeboden krijgt. Soms zelfs langer dan een maand moeten wachten op pakjes uit China omdat de douane een ontmoedigingsbeleid voert.

 

Klopt maar dan heb je weer 3-4x verzendkosten.

Het makkelijkst zou natuurlijk zijn als de verzender een lagere douanewaarde opgeeft, al wordt het dn wel weer een stuk duurder als ze het pakje controleren ivm douanefraude enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben jij de verkoper?

 

Yep

 

Het bericht dat jij wilt plaatsen is te kort. Gelieve je berichten langer te maken tot 10 tekens

 

Dit forum vereist dat je 20 seconden wacht tussen het verzenden van berichten. Probeer het nogmaals over 1 seconden.

 

Best lastig nog, even yep posten op een forum ^^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt maar dan heb je weer 3-4x verzendkosten.

Het makkelijkst zou natuurlijk zijn als de verzender een lagere douanewaarde opgeeft, al wordt het dn wel weer een stuk duurder als ze het pakje controleren ivm douanefraude enzo.

Onzin, jij pleegt immers geen fraude dus krijg je ook geen boete. Fraude pleeg je wel als je pakje van 300 euro er doorheen glipt jij geen aangifte doet bij de douane ;-) Maar ook dat is niet te controleren voor de douane want je pakje is niet gecontroleerd dus weten ze niet dat jij een pakje ontvangen hebt waarvoor je invoerrechten en BTW verschuldigd bent.

 

Veel bedrijven in China verzenden gratis.

 

Ik bestel al jaren heel veel over de grens en meestal in China voor mijn modelbouw hobby. Ik heb welgeteld 2x moeten dokken. Beide keren voor pakjes met een waarde onder de 50 euro. Steevast staat op mijn pakjes een lager bedrag vermeld en wordt het verzonden als gift. Nog nooit een boete gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin, jij pleegt immers geen fraude dus krijg je ook geen boete. Fraude pleeg je wel als je pakje van 300 euro er doorheen glipt jij geen aangifte doet bij de douane ;-) Maar ook dat is niet te controleren voor de douane want je pakje is niet gecontroleerd dus weten ze niet dat jij een pakje ontvangen hebt waarvoor je invoerrechten en BTW verschuldigd bent.

 

Veel bedrijven in China verzenden gratis.

 

Ik bestel al jaren heel veel over de grens en meestal in China voor mijn modelbouw hobby. Ik heb welgeteld 2x moeten dokken. Beide keren voor pakjes met een waarde onder de 50 euro. Steevast staat op mijn pakjes een lager bedrag vermeld en wordt het verzonden als gift. Nog nooit een boete gehad.

 

Als de doune een pakje met een duidelijk te lage opgegeven waarde open maakt hangen ze er zelf een waarde aan, heb dit zelf een keer meegemaakt.

Waarde die ze rekenden was meer dan full retail in Nederland, en daar mocht ik toen nog invoerrechten + btw over betalen. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey allemaal,

 

Inmiddels begin in het overzicht te verliezen. Ik weet dat er 1000+ verbeteringen zijn en opties en ditjes en datjes. Is dit de moeite waard om de bestelling te plaatsen zoals te zien op pagina1? Gewoon voor een eerste budget basis BoB als intro in prepping. Ik kan in de toekomst altijd spullen vervangen en mocht ik het echt heel fijn vinden een BoB versie 2 te maken, wat een stuk makkelijk gaat als ik zelf wat ervaring hiermee heb opgedaan.

 

Vanavond hak ik de knoop door :) Of ik bestel het of ik ga volgend weekend naar een aantal leger dumps.

 

index.jpg.a757e689852df840fa293ad426693454.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ogen is het raar, als je op budget meot letten, eerst flutspul te kopen en het daarna te vervangen.

Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Stel eerst eens een lijstje op wat je zeker nodig hebt.

In elk geval de waterfilter zoals die in de Prepshop is. Essentieel onderdeel. Ook al lijkt dat duur vergeleken met waterpillen, hier doe je duizenden liters mee, Sawyer garandeert 350000 liter (driehonderdvijftigduizend liter!) water met deze Sawyer Mini, reken maar eens uit hoeveel pillen je daarvoor nodig hebt, om over de aantasting van smaak nog maar niet te spreken.

 

Lijstje make dus, wat je perse nodig hebt.

Kijk wat je al in huis hebt, ik kan me niet voorstellen dat er niet al een vakantietas of rugtasje is.

 

Maar goed, de keuze, die maak je zelf. Succes ermee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de doune een pakje met een duidelijk te lage opgegeven waarde open maakt hangen ze er zelf een waarde aan, heb dit zelf een keer meegemaakt.

Waarde die ze rekenden was meer dan full retail in Nederland, en daar mocht ik toen nog invoerrechten + btw over betalen. :(

Dan ken je de regels en de procedures niet ;-)

Procedure is namelijk dat de ontvanger een brief krijgt met het verzoek om de nota van de spullen op te sturen. Hierna gaan ze controleren of alles klopt met wat jij opgeeft. Stuur jij een valse nota op met onjuiste bedragen, dan pleeg je fraude! Klopt de nota dan betaal je BTW als het bedrag boven de 22 euro uitkomt en als het bedrag boven de 150 euro uitkomt ook invoerrechten. Daarnaast betaal je in beide gevallen inklaringskosten, ongeveer 15 a 17 euro (hangt van de partij af die de inklaring verzorgt) Dit zijn de regels.

Als ze er zelf een waarde aan hangen die volgens jou niet klopt, kun je bezwaar maken. Ze kunnen en mogen er zelf een waarde aan hangen als ze de waarde zelf vast kunnen stellen. Dit doen ze door bijvoorbeeld de website van de verzender te controleren.

 

Ik heb ruim 5 jaar bij FedEx gewerkt op Schiphol-Oost en weet zo ongeveer wel hoe het werkt. Pakjes waarvan vermoed wordt dat ze de waarde van 150 euro ruim overstijgen, worden er doorgaans altijd wel uitgepikt. Omdat daar meer op te verdienen valt. Meestal zijn dat de grotere dozen en pakjes die afkomstig zijn van een afzender waarvan bekend is dat er gerommeld wordt met de papieren. Het probleem is eigenlijk dat er dagelijks zoveel pakjes binnen komen dat het onmogelijk is om alles te controleren. Vaak worden hele containers gewoon doorgelaten, voor de rest pikken ze er gewoon willekeurig wat pakjes uit.

Het is namelijk een hele klus zo'n pakje controleren/inklaren. Heel veel papier werk. Overigens zijn de mensen die dat werk doen gewoon burgers, geen douane. Ze zijn wel gekwalificeerd om dit werk te mogen doen, maar zijn gewoon in dienst van de bedrijven die de afhandeling doen. Soms, heel soms, maar dan ook echt heel soms, controleerd iemand van de douane of deze mensen hun werk goed doen. Maak jij bezwaar dan gaat de hele handel naar de douane medewerker die de zaak verder afhandeld. De focus ligt hoofdzakelijk op spullen die niet ingevoerd mogen worden en op namaak spullen.

 

Het is eigenlijk gewoon een kwestie van geluk hebben, heb zelf meegemaakt dat een door mij gekochte zender (modelbouw) van 1700 dollar er gewoon doorheen glipte terwijl een paar servo's van 45 dollar eruit gevist werden. Dan heb je dus geluk. Ik ken ook mensen waarbij het precies andersom was en dan heb je dikke pech. Maar dan nog ben je vaak goedkoper uit dan wanneer je het spul in NL zou kopen.....

 

Maar goed, we dwalen geloof ik steeds verder af....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ken je de regels en de procedures niet ;-)

Procedure is namelijk dat de ontvanger een brief krijgt met het verzoek om de nota van de spullen op te sturen. Hierna gaan ze controleren of alles klopt met wat jij opgeeft. Stuur jij een valse nota op met onjuiste bedragen, dan pleeg je fraude! Klopt de nota dan betaal je BTW als het bedrag boven de 22 euro uitkomt en als het bedrag boven de 150 euro uitkomt ook invoerrechten. Daarnaast betaal je in beide gevallen inklaringskosten, ongeveer 15 a 17 euro (hangt van de partij af die de inklaring verzorgt) Dit zijn de regels.

Als ze er zelf een waarde aan hangen die volgens jou niet klopt, kun je bezwaar maken. Ze kunnen en mogen er zelf een waarde aan hangen als ze de waarde zelf vast kunnen stellen. Dit doen ze door bijvoorbeeld de website van de verzender te controleren..

 

Dat was het probleem, de zending was als gift verstuurd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey allemaal,

 

Mijn eerste post hier, toepasselijk want ik ben me eerste BoB aan het maken.. twee on precies the zijn. Vrouwlief laat ik natuurlijk niet achter. Ik wil graag op de kosten letten want ik verwacht niet heel veel te oefenen en mocht het gebruikt worden ben ik bereid wat discomfort te verdragen. Ik zie veel berichten van mensen over 75L tassen wat ik best veel vindt. Ik hoop het licht en compact te houden.

 

Ik wil als basis het volgende bestellen uit China.Ik zal hier in NL iodine tabletten halen, poncho, tarp, voedsel en water, kaart, en 2 batons.

 

Feedback over de tas en items zijn enorm welkom. Ik heb inmiddels de paracords bracelets verwijdert en een iets betere radio.

 

1399733319490.png

 

Persoonlijk zou ik niet opteren voor zo'n opzichtige rugzak. Mijn inziens ben je beter af met een neutraler tasje, iets in de aard van een lichte boekentas of een laptoptas. Er zitten ook enkele artikels in waarvan ik denk : nou ja. En heb je écht niets van dat materiaal voorhanden ?

 

Een paar tips :

 

Een eerste hulp kitje koop je bij Action en vul je zelf aan naar behoefte.

En glow stick, zou ik er zelf niet in doen.

Handshoenen koop je rond de 5€in een legerdump, werkhandschoenen voor 1€ in Action

Een overlevingsdeken 1€ action

Een setje aanstekers koop je 3 stuks voor 1€

Die zendertjes zijn zo goed als waardeloos. Je hoort elkaar zolang je elkaar ziet. Nou ja. Dan kan je teken doen ook.

Er zit vast wel een radio op je mobieltje ?

Ik mis een drinkbus, een licht waterfilter genre lifestraw

Een bekertje ?

Een fatsoenlijk zakmes ?

Wat houdbaar voedsel ?

Een paar repen dextrose ?

Een regenjasje ?

Een microfiber handdoekje ?

Een petje ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hjfkuiper,

 

Ook ik ga je adviseren kwaliteit te kopen.

Dan maar wat langer sparen maar daar pluk je uiteindelijk de vruchten van.

Het type rugzak op je verlanglijstje heb ik ook ooit eens gekocht voor de gein voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Na een maand lieten de stiksels los enz.

Soms moet je gewoon wat meer betalen voor goede gear.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeggen: ga ook even langs de action en kijkshop, hou de folders van de lidl en aldi in de gaten. Als je budget wil preppen zijn dat de ideale winkels.

Sommige dingen bv messen, rugtas (een slechte rugzak doet echt pijn) en voedsel mag je wel iets meer aan uitgeven. Rest kan je altijd later upgraden en dan bewaar je het goedkopere spul voor te oefenen, in je edc, ghb, een extra bob, voor op de bol bv..

 

Met eerst alles wat goedkoper spul is m.i niks mis mee, beter alles hebben en er is wat dan 2 dure dingen want dan heb je nog niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kwaliteitsspullen gekocht door eerst een lijstje te maken wat ik wilde hebben en dan de aanbiedingen in de gaten te houden.

Daardoor was ik meestal budgetprijs kwijt voor kwaliteitsspul. Soms de helft, soms minder dan de helft betaald.

Einde van het seizoen ruimen outdoorzaken op, dat was het moment om mijn rugzak te kopen. Ik heb er twee, een Gregory-z voor de helft van de prijs, en een Gelert, bij de ANWB voor 30 euro. Op die manier heb ik mijn lijst afgewerkt. Enkele dingen tweedehands gekocht, maar wel goede kwaliteit.

Geen dump, geen action.

Ik zeg niet dat het zo moet, maar het kan wel zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm, ik mis een slaapzak met zelfopblaasbaar matje en kussentje. Puur persoonlijk misschien, maar ik vind een goede nachtrust het halve werk voor wanneer je wil slapen in een noodsituatie (voor zover mogelijk natuurlijk).

Tip, net getest op dit forum, zie review, de xenos slaapzak a 15 euro doet het goed mits je een goed slaapmatje zoals Exped synmat of downmat hebt.

Nou zijn zulke slaapmatten wel duur(en licht en klein), maar, daardoor heb je dus een zodanig geïsoleerde ondergrond dat je goedkoop klein opvouwbare slaapzak kan nemen. Als kussen vouw je je trui in een prop. Die moet je toch niet aandoen in een slaapzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik zet even alles op een rijtje : je bent prepper en wilt een lichte bob. Als prepper verwacht je een shtf en wil je je daarop voorbereiden een van die delen is oefenen dat moet als prepper en beter veel als weinig verder wil je alles uit china bestellen en zo goedkoop mogelijk stel dat er een shtf komt en je gebruikt je bob dan kan van een bepaald voorwerp je leven afhankelijk zijn dus moet het goede kwaliteit zijn ...en dat heeft zijn prijs

Mij advies : ga voor kwaliteit en oefen

Mvg bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het wordt zo wel moeilijk om enthousiast de aankomst van je chinese budgetset hier te delen he.

Dit zijn allen ervaren preppers met eerlijk advies.

Je weet nu dus wat je doen moet. :)

 

Zucht.. wel een beetje ja. Maar goed dat heb je soms als je eerlijk advies vraagt. Ik heb er naar geluisterd en heb zojuist de volgende bestelling gedaan:

 

 

UITEINDELIJKE BESTELLING DIE IK HEB GEDAAN:

1399837146049.png.4fad94586455e1113e9aa51bf3a6cba6.png

 

100.02$ aka 75euro via PayPal

 

 

Mocht de rugtas me tegenvallen verpats ik hem direct op marktplaats voor 15 euro. Dus een verlies van een tientje.. nouja dat durf ik wel aan! De rest is zo simpel van aard dat het bijna niet troep kan zijn. Een fluitje is een fluitje en een magnesium rod.. is een magnesiuim rod. Als medikit troep is is het de backup voor de 2de BoB. Ik zal een review maken als het spul binnen is. Mocht een senior/expert prepper in de omgeving Haarlem een keer de goedere reviewen dan sta ik daar voor open.

 

Anyway, enorm bedankt allemaal voor de energie en tijd. Wordt gewaardeerd en ik zal zeker nog meer vragen stellen en topics aanmaken. Ik zal het gear aanbiedingen topic goed in de gaten houden en als iemand me onder de vleugel wil nemen om wat spul te vinden ontvang ik graag een bericht.

 

Nogmaals bedankt! Wellicht kan een admin de topic sluiten omdat het vanaf dit punt hoogst waarschijnlijk off-topic raakt binen 3 posts ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip, net getest op dit forum, zie review, de xenos slaapzak a 15 euro doet het goed mits je een goed slaapmatje zoals Exped synmat of downmat hebt.

Nou zijn zulke slaapmatten wel duur(en licht en klein), maar, daardoor heb je dus een zodanig geïsoleerde ondergrond dat je goedkoop klein opvouwbare slaapzak kan nemen. Als kussen vouw je je trui in een prop. Die moet je toch niet aandoen in een slaapzak.

 

Sorry voor de verwarring, maar ik miste het in zijn BOB. Ik heb dat al hoor;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hjfkuiper

 

Even eindelijk de tijd om fatsoenlijk te reageren.

Bij het samenstellen van een BOB moet je denken aan wat je ECHT nodig zou hebben om 3 dagen en 3 nachten te kunnen overleven.

Dit is de essentie van de BOB en al naar gelang wat je plannen zijn, pas je hier je BOB op aan.

 

Primaire behoeften:

Water

Voedsel

Vuur

Shelter

Kleding

 

Water.

Zonder water ben je na drie dagen dood. Geen grap! Een mens kan 3 weken zonder eten, maar drie dagen zonder vocht red je niet.

Nr 1. Prio zou in mijn optiek dus ook een waterfilter moeten zijn.

Vul dit eventueel aan met een extra flesje water in de tas erbij, maar geen flessen vanwege het gewicht.

 

Voedsel.

Voor drie dagen hoef je geen uitgebreid gebalanceerd pakket in je tas. Een gemiddeld persoon heeft rond de 2500 calorieën per dag nodig, maar geratsoeneerd overleef je ook met een stuk minder wel deze dagen. Probeer wel te variëren en let wederom op het gewicht.

 

Vuur.

Vuur is warmte, moraal, bescherming, koken, zuiveren.

Alhoewel vuur in een noodsituatie gevaarlijk kan zijn als de omstandigheden verkeerd zijn, is vuur als het wel mogelijk is om te maken van levensbelang.

Denk aan b.v. aanstekers, zippo, lucifers en hou een firesteel achter de hand.

Overigens is watten gedrenkt in vasaline en verpakt in een plastic zakje zo vreemd nog niet hoor.

 

Shelter.

Nachten kunnen koud zijn en ik neem aan dat je ook graag droog zit.

Een simpel zeiltje van de bouwmarkt als tarp en een nooddeken van de action kom je al heel ver mee.

Sommigen prefereren tentjes, hangmatten of iets anders, maar naar mijn inziens ben je met deze budget basismiddelen in ieder geval op het ergste voorbereid.

 

Kleding.

Zorg voor warme kleding. Wederom: Nachten zijn vaak koud en thermo ondergoed, een muts, fleeche of wollen jasje, dikke sokken en dergelijke kunnen onderkoeling goed tegen gaan. Geloof me hier krijg je profijt van!

 

Secundaire levensbehoeften.

 

Licht

Mes

Touw

Pannetje

Ehbo kit

 

 

Licht.

Een zaklamp of hoofdlamp om in het donker te kijken is behalve praktisch ook vaak gewenst. Ook kaarsjes kunnen nooit verkeerd.

 

Mes.

Hoewel hij in mijn hoofd staat als primair, is het eigenlijk toch een secundaire levensbehoefte.

Zou hem zeker toevoegen aan je BOB. Wat denk je om touw door te snijden, eten te bereiden, zelfbescherming en al die andere dingen waarvan je altijd denkt van ey blij dat ik hem bij me heb.

Een goede multitool is ook een item wat vaak handig kan zijn in noodgevallen.

 

Touw.

Nog zo iets. Je zult het maar niet bij je hebben als je je zeiltje voor de nacht wilt spannen, van een gevonden voorwerp een nuttig gereedschap wilt maken et. etc.

 

Pannetje.

Tja, altijd fijn als je je eten warm kan maken of water kan koken/desinfecteren.

 

Ehbo kit.

Behoeft geen verdere uitleg.

 

Alle andere items in een BOB zijn persoonlijke keuzes die je leven op dat moment makkelijker kunnen maken of extra kunnen helpen.

Echter....

Denk eerst aan de hierboven beschreven items en vul dan de rest (indien noodzakelijk) in voor jezelf.

Iedereen is verschillend en vult de tas naar zijn of haar behoeften in.

 

Wat de tas betreft. Kijk eens in een Outdoorshop of legerdump.

Ik heb nog nooit mijn spullen gekocht in China maar kan met 100 euro best een BOB samen stellen met spullen uit Nederland ( exclusief voedsel en multitool misschien) ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even aanhaken op het vorige bericht. @Gamble doet een goede beschrijving voor een BOB voor 72 uur.

Niets op aan te merken, maar goed, Gamble is dan ook een topper in survival en heeft de mini-BOB uit de Prepshop getest en daarvan op het forum een review geschreven.

 

Maar @hjfkuiper heeft aangegeven maar vijf kilometer te hoeven lopen naar zijn BOL bij zijn ouders.

Dat is een uur, iets langer zonder conditie, en nog langer met noodweer.

Zelf heb ik eens zes kilometer gelopen in sneeuw tot mijn knieën en noodweer en zonder sneeuwschoenen. Ik heb er toen bijna drie uur over gedaan.

Dit om een indicatie te geven hoe noodweer je vertragen kan. Het was geen optie om te stoppen want er was geen mens in de buurt en hulpdiensten trokken er niet op uit en stilstaan of zitten zou bevriezing opgeleverd hebben. Zelfs doorlopen heeft nog bijna-bevriezing opgeleverd.

 

Voor vijf kilometer is niet eens een complete BOB met slaapmateriaal nodig, hoewel ik een noodbivak altijd bij me zou willen hebben voor nood. @hjfkuiper moet dus goed bedenken welke noodgevallen er kunnen zijn waarbij hij afreist naar zijn ouders, en welke spullen voor die situatie nodig zijn.

 

Ah...net als Gamble te laat dus.

Het geeft me wel een indicatie hoe serieus adviezen van ervaren preppers naast iemand neergelegd worden als ze hun zinnen ergens op gezet hebben. Advies vragen was dus in dit geval meer mooi weer dan serieus. Ach, heb ik ook weer wat geleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even aanhaken op het vorige bericht. @Gamble doet een goede beschrijving voor een BOB voor 72 uur.

Niets op aan te merken, maar goed, Gamble is dan ook een topper in survival en heeft de mini-BOB uit de Prepshop getest en daarvan op het forum een review geschreven.

 

Maar @hjfkuiper heeft aangegeven maar vijf kilometer te hoeven lopen naar zijn BOL bij zijn ouders.

Dat is een uur, iets langer zonder conditie, en nog langer met noodweer.

Zelf heb ik eens zes kilometer gelopen in sneeuw tot mijn knieën en noodweer en zonder sneeuwschoenen. Ik heb er toen bijna drie uur over gedaan.

Dit om een indicatie te geven hoe noodweer je vertragen kan. Het was geen optie om te stoppen want er was geen mens in de buurt en hulpdiensten trokken er niet op uit en stilstaan of zitten zou bevriezing opgeleverd hebben. Zelfs doorlopen heeft nog bijna-bevriezing opgeleverd.

 

Voor vijf kilometer is niet eens een complete BOB met slaapmateriaal nodig, hoewel ik een noodbivak altijd bij me zou willen hebben voor nood. @hjfkuiper moet dus goed bedenken welke noodgevallen er kunnen zijn waarbij hij afreist naar zijn ouders, en welke spullen voor die situatie nodig zijn.

Warme regenbestendige kleding.

Einde verhaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...