Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gaarkist in Den Beginne van


Gast

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik gebruik een oude wollen deken als hooikist.

Mijn pan wikkel ik eerst in een theedoek(vanwege knoeien en vlekken) en dan zet ik de pan in de dikke deken.

Die deken kostte 3,50 ooit,lang geleden. Ik heb originele hooikisten, maar dat is minder handig dan de deken :)

hooikist.jpg

 

Je kan zelfs een oude verhuisdoos gevuld met kranten gebruiken als hooikist.

hooikist2-004.jpg?w=300&h=250

 

De heel moderne variant is de hooimadam. Een soort hoes gemaakt van een wollen stof.

P2070228.JPG

 

In de moderne keuken past best een inbouwvariant.

Img_83321.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik een oude wollen deken als hooikist.

Mijn pan wikkel ik eerst in een theedoek(vanwege knoeien en vlekken) en dan zet ik de pan in de dikke deken.

Die deken kostte 3,50 ooit,lang geleden. Ik heb originele hooikisten, maar dat is minder handig dan de deken :)

hooikist.jpg

 

Je kan zelfs een oude verhuisdoos gevuld met kranten gebruiken als hooikist.

hooikist2-004.jpg?w=300&h=250

 

De heel moderne variant is de hooimadam. Een soort hoes gemaakt van een wollen stof.

P2070228.JPG

 

In de moderne keuken past best een inbouwvariant.

Img_83321.jpg

 

Ik heb er nog nooit echt over nagedacht.Wij hebben nog een Overvloed aan vanalles:confused:Eind 1800 begin 1900 waren er veel slechte tijden/schaarste! En zoveel wat er ook nog niet was.

Er werden prachtige uitvindingen gedaan(Simpele) maar effectief.En vooral weinig energie slurpend.Oa Deze Gaarkisten

 

Ik zie wel dat jij op een mooie vernuftige wijze bezig bent en snapt dat niet alles uit deze tijd beter is dan in de tijd van Grootmoeder.:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een manier voor niet klussende mensen om een hooikist te maken.

Gewoon een oude koelbox en een wollen plaid/deken.Beetje deken aan de onderkant, pan erop, deken erom en erover en klep dicht.

Hetzelfde kan ook met een piepschuimdoos of verhuisdoos.

Het kan zelfs, als je genoeg deken en kussentjes hebt, in een lege oven...als die toch leegstaat kan je die gebruiken als "de doos".

 

DSC04366-300x225.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook in Kenia Senegal en Guatamala wordt er met de hooikistmethode gekookt.

Ik was even benieuwd of ze net zo'n saaie doos als hier gebruiken.

Nee dus.

 

MAry-w-solar-cooker_350.jpg

 

kakamenga.JPG

 

DAART-4-650x487.jpg

 

panier-11-650x486.jpg

 

energy-saving-baskets.jpg?w=300&h=225

Deze onderste foto is van een dame die een Kiva-lening kreeg en met een Singermachine (@DickBerts) deze manden maakt en verkoopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooikist

 

Op zoek functie niets gevonden daarom deze Link.

 

Gaarkist/Hooikist

 

Is altijd wel te vinden(Hooi).Volgens mij kan het met veel meer materialen.

Die gaarkist behorende bij de Zwitserse Kookset weegt ruim 23 Kgm:(

 

 

Die goede oude Tijd:)

zo een gaar kist van het zwitserse leger is geen hooikist . Maar eerder een snelkook pan .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo een gaar kist van het zwitserse leger is geen hooikist . Maar eerder een snelkook pan .

 

Geert

Maar het is een Gaarkist?Moderne versie van Hooikist.Met hetzelfde als doel:)

By the way.....Ik heb het over het gedeelte waar de Snelkookpan:) ingaatzwitserse-gamel-internet.jpg.dbd7174707c927872f049175a4e96323.jpg

Het gedeelte waar op de foto het deksel van openstaat.Dat is de Gaarkist/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is een Gaarkist?Moderne versie van Hooikist.Met hetzelfde als doel:)

By the way.....Ik heb het over het gedeelte waar de Snelkookpan:) ingaatzwitserse-gamel-internet.jpg.dbd7174707c927872f049175a4e96323.jpg

Het gedeelte waar op de foto het deksel van openstaat.Dat is de Gaarkist/

 

Mooie set, deze ketel incl isokist horen bij de bvb brander van het Zwitserse leger. Degelijk spul en nog steeds spot goedkoop zolang ze nog te krijgen zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar het is een Gaarkist?Moderne versie van Hooikist.Met hetzelfde als doel:)

By the way.....Ik heb het over het gedeelte waar de Snelkookpan:) ingaatzwitserse-gamel-internet.jpg.dbd7174707c927872f049175a4e96323.jpg

Het gedeelte waar op de foto het deksel van openstaat.Dat is de Gaarkist/

 

Ken jij die gaar kisten heb je er al een gezien ?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje dat klopt dat is iets wat ze in Australie vaak doen , maar net als de hooikist nu nog recepten ervoor

http://jalopnik.com/5913336/the-ten-best-recipes-for-cooking-with-your-car/ / http://www.instructables.com/id/Cooking...-with-your-car/

ik weet dat er een oud boekje over is uit iets van 1980 of zo Manifold Destiny: The One! The Only! Guide to Cooking on Your Car Engine!

(http://www.amazon.com/Manifold-Destiny-Guide-Cooking-Engine/dp/1416596232 )

(maar dat het ik nog niet als pdf of epub kunnen vinden :( ) ook voor hooikist koken moet je recepten hebben , in dat boek

van die andere link staan recepten voor hooikist koken ( http://preppers.nl/forum/threads/7611-Kookrecepten-uit-1944-(-koken-in-hooikist-en-op-petroleumstellen-ed) )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk zijn er boekjes uitgebracht met hooikistrecepten.

Maar je doet het voorkomen of het zo ingewikkeld is...niet dus.

Je braadt je gerecht aan op vuur...dan doe je het gerecht in de hooikist en wacht tot het gaar is.

Vuistregel is, zes keer zo lang in de kist als op het vuur.

 

Maar je kan bv ook alle slowcooking en crockpot-recepten uit Amerika of de tajinerecepten uit het Midden-Oosten gebruiken, of savonds je havermout opkoken en in de kist zetten zodat je smorgens lekker warme gare havermout hebt, of smorgens je soep of stoofschotel voorbereiden en in de kist zetten zodat je savonds zo bij jezelf aan tafel aan kan schuiven voor en warme maaltijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken jij die gaar kisten heb je er al een gezien ?

 

Geert

 

Hallo Geert,

 

Ik ken die Gamels,die heb je in Tig uitvoeringen en ieder voor zijn doel.De meeste zijn echter gemaakt voor het Warmhouden van voedsel.Maar ook in die types zal het inderdaad verder garen.Mits heet genoeg er in gedaan.

Bij het type op mijn Foto daar werd het eten heel kort opgekookt in de Rechthoekige HogedrukKetel.Dan ging het in de Kist om verder te Garen en ging het naar de plaats van bestemming of het stond in de wacht op

Dat deed niet iedereen!! Maar dat was ook niet altijd nodig.Die Branders Slurpen benzine.

Dus ja ik ken Gaarketels/of hoe je het ook noemen wilt.Ik heb genoeg van die Gamellen gehad(Gekocht via de Fourier op een Kazerne)Die waren allemaal om warm te houden.

Voedsel te vervoeren vanaf de keuken/Veldkeuken naar...

 

Waarom denk je dat die kist van die Zwitserse set zo zwaar is???: Ik weet niet uit hoeveel wanden dat die kist opgebouwt is?? Maar zowiezo dubbelwandig.Alles is RVS.:)En vermoedelijk zit er een isolatie lag tussen?

 

Even een stukje Tekst betreffende uitleg werking Gaarketel(In het Duits)

 

 

 

Der Kochbehälter kann sowohl zur Zubereitung von Speisen, als auch zum warmhalten

verwendet werden. Das geht so: 10kg Kartoffeln in den Innenbehälter, mit Wasser überdecken und kochen.

Sobald das Wasser mit den Kartoffeln kocht, Deckel auf den Innenkessel und Kessel in den

Kochbehäter stecken.Nach ca.30 Minuten sind die Kartoffeln gar, ohne das weitere Energie benötigt wurde.

In der Zwischenzeit können schon die Schnitzel brutzeln.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Geert,

 

Ik ken die Gamels,die heb je in Tig uitvoeringen en ieder voor zijn doel.De meeste zijn echter gemaakt voor het Warmhouden van voedsel.Maar ook in die types zal het inderdaad verder garen.Mits heet genoeg er in gedaan.

Bij het type op mijn Foto daar werd het eten heel kort opgekookt in de Rechthoekige HogedrukKetel.Dan ging het in de Kist om verder te Garen en ging het naar de plaats van bestemming of het stond in de wacht op

Dat deed niet iedereen!! Maar dat was ook niet altijd nodig.Die Branders Slurpen benzine.

Dus ja ik ken Gaarketels/of hoe je het ook noemen wilt.Ik heb genoeg van die Gamellen gehad(Gekocht via de Fourier op een Kazerne)Die waren allemaal om warm te houden.

Voedsel te vervoeren vanaf de keuken/Veldkeuken naar...

 

Waarom denk je dat die kist van die Zwitserse set zo zwaar is???: Ik weet niet uit hoeveel wanden dat die kist opgebouwt is?? Maar zowiezo dubbelwandig.Alles is RVS.:)En vermoedelijk zit er een isolatie lag tussen?

 

Even een stukje Tekst betreffende uitleg werking Gaarketel(In het Duits)

 

 

 

Der Kochbehälter kann sowohl zur Zubereitung von Speisen, als auch zum warmhalten

verwendet werden. Das geht so: 10kg Kartoffeln in den Innenbehälter, mit Wasser überdecken und kochen.

Sobald das Wasser mit den Kartoffeln kocht, Deckel auf den Innenkessel und Kessel in den

Kochbehäter stecken.Nach ca.30 Minuten sind die Kartoffeln gar, ohne das weitere Energie benötigt wurde.

In der Zwischenzeit können schon die Schnitzel brutzeln.

 

We hebben zo'n Zwitserse brander, ketel en warmhoudkist in Drenthe gebruikt voor water en de pompoenensoep. Ik had dergelijke sets nog nooit gezien en omdat ik meer van de compacte spullen ben maar half opgelet.

Ze waren toen kennelijk in de aanbieding en diverse preppers hebben er eentje aangeschaft.

 

Die tweepits brander lustte een flinke slok benzine, maar had ook behoorlijk rap die ketel aan de kook. Was het nu 10 liter in 12 minuten of 12 liter in 10 minuten?

In de kist gaarde de pompoensoep verder en bleef redelijk lang op temperatuur.

 

Conclusie toen was dat het handig is al je met een flinke groep bent en zuinig aan moet doen. Zo'n Zwitserse brander slurpt weliswaar benzine, maar 30 afzonderlijke mulitfuelbrandertjes ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben zo'n Zwitserse brander, ketel en warmhoudkist in Drenthe gebruikt voor water en de pompoenensoep. Ik had dergelijke sets nog nooit gezien en omdat ik meer van de compacte spullen ben maar half opgelet.

Ze waren toen kennelijk in de aanbieding en diverse preppers hebben er eentje aangeschaft.

 

Die tweepits brander lustte een flinke slok benzine, maar had ook behoorlijk rap die ketel aan de kook. Was het nu 10 liter in 12 minuten of 12 liter in 10 minuten?

In de kist gaarde de pompoensoep verder en bleef redelijk lang op temperatuur.

 

Conclusie toen was dat het handig is al je met een flinke groep bent en zuinig aan moet doen. Zo'n Zwitserse brander slurpt weliswaar benzine, maar 30 afzonderlijke mulitfuelbrandertjes ook.

 

 

 

Es entwickelt sich in kurzer Zeit eine fast unsichtbare, starke Flamme, die in nur

7 Minuten 10Liter kaltes Wasser zum Kochen zu bringen kann. Rekordverdächtig!

 

Dit is ook een gedeelte van de Duitse Uitleg,

 

 

Die dingen zijn nog steeds te koop(Alleen Brander in kist 49,95 E) Militaria4you De Gaarkist weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Es entwickelt sich in kurzer Zeit eine fast unsichtbare, starke Flamme, die in nur

7 Minuten 10Liter kaltes Wasser zum Kochen zu bringen kann. Rekordverdächtig!

 

Dit is ook een gedeelte van de Duitse Uitleg,

 

't Was koud...

 

Volgens mij hebben we het toch over hetzelfde ding. @Castaway, heeft zo'n ding dacht ik. 'k Kan het draadje erover niet meer terugvinden.

Misschien was het water slechts een enkele graad boven nul, ipv al 20 graden... 't Bleef indrukwekkend snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn, waarom kon ik dat draadje niet vinden??

 

Die bedoel ik ja. Daar wordt ook al verteld dat we hem gebruikt hebben. :o

 

Ik heb het snel onder mijn Eigen gestarte onderwerpen vandaan getoverd:)

Geen Schaamte:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gezocht op Zwitserse en vinkje aangezet bij zoeken alleen in Titels... mmmmhhh, raarrrr...

 

2x 6 Kilo Watt brander in de aanbieding dus.. :)

 

Misschien:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...