Ga naar inhoud
GENEGEERD

[WHAT IF?] Een EMP raakt jouw leefomgeving. Wat doe je?


Bolo

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nou, ik heb van alles gelezen, maar hoe we nu in Zweden gaan komen...? Niet dus denk ik.

Dus of je bent al daar, of je blijft hier.

Schiet me trouwens net te binnen, hoe erg staan de Zweden te popelen om de zoveelste buitenlander op te nemen?

Want de Zweedse overheid weet nu niet hoe gauw en hoeveel vluchtelingen ze moeten opnemen, maar de bevolking is veelal een andere mening toegedaan.

Dat weet ik omdat we onlangs nog in Zweden waren en de kranten lieten geen spaan heel van het vluchtelingenbeleid.

En jij bent dan ook een vluchteling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roel er zijn Faraday tenten te koop (http://hollandshielding.com/158-EMI_RFI_shielded_Faraday_tent). Prijzen zijn erg hoog. En dan, dan werkt je auto nog....om in het noorden te komen heb je aardig wat brandstof nodig. Tevens denk ik dat afhankelijk van het tijdstip, de wegen vol staan met "dode koekblikken"... En zoals je zelf al erg scherp opmerkt kan ik me voorstellen dat de problemen dermate zijn dat je luitjes op je BOL ook niet meer staan te springen om je binnen te laten. Aan de andere kant zal de controle aan de grens het laatste zijn waar ze tijd/energie in gaan stoppen als er een EMP oid heeft plaatsgevonden, denk ik.

Als je geen Faraday tentje hebt, zou ik @QuickFix z'n advies maar aanhouden en zorgen dat jijzelf en je material in topconditie zijn.....:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt uit Rusland dus moet goed zijn ;-)

Nou zijn die Russen echt geen domme jongens hoor (sommige "Westerse" technieken

komen oorsponkelijk zelfs uit de USSR) en zo'n pak zal best werken als je veel in de

weer moet met radarinstallaties (vanwege je werk), maar ik betwijfel of het echt zinvol

is om je te beschermen tegen een EMP met zo'n pak want dat is "Slechts" een puls en

geen langdurige blootstelling. :rolleyes:

 

Maar ik weet dat je het niet zo serieus bedoelde als dat ik erop inging. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zijn die Russen echt geen domme jongens hoor (sommige "Westerse" technieken

komen oorsponkelijk zelfs uit de USSR) en zo'n pak zal best werken als je veel in de

weer moet met radarinstallaties (vanwege je werk), maar ik betwijfel of het echt zinvol

is om je te beschermen tegen een EMP met zo'n pak want dat is "Slechts" een puls en

geen langdurige blootstelling. :rolleyes:

 

Maar ik weet dat je het niet zo serieus bedoelde als dat ik erop inging. ;)

 

Mij zul je niet zo snel horen roepen dat de russen in z'n algemeen domme jongens zijn als het om uitvindingen gaat.

 

Het pak an sich ken ik niet. Er staat ook niet vermeld waarvan het gemaakt is. Maar ik vermoed dat er een identieke geleidingslaag inzit als in het verhaal bij de tenten. Het gaat er om dat je een kooi van farady hebt of maakt.

Je hebt ook artiesten die met een maliënkolder pak kunstjes uithalen met een Tesla spoel.

 

EMC, EMP EMS en EMI worden vaak door elkaar gebruikt en dat maakt het voor de leek een wat moeilijk beheersbaar onderwerp.

Basis is elektro magnetische beïnvloeding. Al dan niet contactloos (straling).

Een puls is een snelle ophoging van de energie ten opzichte van de tijd. De impact of grote daarvan is dan weer afhankelijk van de bron.

Een kernexplosie in de atmosfeer geeft een heel ander effect dan een zonnevlam die eerst nog door de bescherming van onze planeet heen moet. Wat dan ook weer afhankelijk is van de positie van de polen tov de zon.

 

Persoonlijk verwacht ik dat het pak een emp best wel zal doorstaan (afhankelijk van de grote van de piekwaarde).

In ieder geval beter dan zonder pak. Overigens kan je misschien ook wel van het materiaal een opbergzak maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik eerder op doelde is dat mensen (althans ik niet) geen elektronica bevatten die door elektro

magnetische straling (puls of anderzijds) beschadigd kan raken.

 

Wetenschappelijk bezien is er nog geen ondersteunend bewijs dat hersenen beschadigd kunnen

raken door langdurige blootstelling aan, bijvoorbeeld, in de buurt zijnde zend- of elektriciteitsmasten,

maar zeker als je voor je werk veel in aanraking komt met hoge doseringen EM-straling, lijkt mij een

dergelijk pak geen overbodige luxe, want in theorie *zou* EM-straling wel van invloed kunnen zijn op

de integriteit van dierlijk weefsel, afhankelijk van dosering en frequentie.

 

Eigenlijk het magnetron (microgolf-oven voor onze zuiderburen) principe; deze heeft ook niet voor

niets een kooi van Faraday.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Super interessant draadje om weer te lezen. Nu vier jaar later. Hoe denk ik daar nu over ? Tjee ff mijn hersens afstoffen, betreft deze materie......

Aangezien we op de buiten wonen, in relatief dun bevolkt gebied, zouden wij voor een voorlopige bug inn gaan. Huis prepareren, voor komende familie, en bevriende preppers, en de aanwezige voorraad bekijken. Waterfilters hebben we, ook 2 ibc's met regenwater, dus dat is geen probleem. Ook kachels aanwezig, genoeg houtvoorraad om een tijd te kunnen koken en verwarmen.

Proberen om de Landrover aan de praat te krijgen. Alle prepspullen van zolder halen, en kijken of er gaten zijn, wat dat betreft, voor de dagdagelijkse verzorging. Schema maken, voor wie wat moet doen, wachtloopschema bedenken. Bakkie koffie zetten (dus buiten de rocket stove aansteken) dus gelijk mezelf realiseren, dat de meest simpele dingen veel meer tijd gaan kosten.......tijdens de koffie, bedenk ik me snel, dat we heel snel een diep gat in de grond moeten graven, een soort kelder, voor de diepvriesinhoud......en nog een put om als wc te gebruiken.....

Poeh, zal best tegenvallen allemaal......

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden, Amazing Dree zei:

 

Poeh, zal best tegenvallen allemaal......

Wie zei dat het gemakkelijk zou gaan worden? :)

Inmiddels hier redelijk wat “emp voorbereidingen” verder uitgewerkt. 
Als ik zo de reacties terug lees, zie ik redelijk wat overeenkomsten.

  • Veel zaken zal je handmatig moeten gaan doen door de uitval en kosten daardoor extra tijd en energie
  • Gevolg is; je valt terug op je (goede/slechte) lichamelijke conditie welke van grote invloed kan zijn op het verdere verloop
  • Communicatie en daarmee informatie is weggevallen, op basis waarvan neem je dan beslissingen voor welke actie
  • Zorg voor een uitwijk locatie en/of plan als je eigen regio een risico loopt bij een EMP én zorg dat je daar tijdig én veilig kan aankomen en verblijven.
  • Zorg vooraf voor afscherming van electronische zaken die een "force multiplier" kunnen zijn. Denk aan porto's, zonnepanelen, ledzaklampen, batterijladers, nachtkijkers etc
  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Amazing Dree zei:

Wat voor boeken bedoel je ?


image.png.99d10defa2d83fa033b8673b61abaf5f.pngimage.png.fc0da9df4a15d371bf823b4668215b60.pngimage.png.98560effb55a54260b34493d8c7282ef.png 

Laatste deel is niet vertaald en staat ook niet in de planning om vertaald te worden.

 

Het eerste deel staat in de planning om naar de volgende lezer te gaan. Op shelter had ik daar een  bericht over  geschreven. Een beetje ala bij wie ik het boek als kan krijgen. En die kan hem dan doorgeven aan de volgende.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, Sterredag zei:


image.png.99d10defa2d83fa033b8673b61abaf5f.pngimage.png.fc0da9df4a15d371bf823b4668215b60.pngimage.png.98560effb55a54260b34493d8c7282ef.png 

Laatste deel is niet vertaald en staat ook niet in de planning om vertaald te worden.

 

Het eerste deel staat in de planning om naar de volgende lezer te gaan. Op shelter had ik daar een  bericht over  geschreven. Een beetje ala bij wie ik het boek als kan krijgen. En die kan hem dan doorgeven aan de volgende.

 

O, dank je, die ga ik eens zoeken om te lezen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik heb ze alle drie gelezen. Vooral de 1e vind ik erg goed. Het drukt je met je neus op de feiten waar we op leunen dmv stroom en brandstof. Wat in dit boek gebeurd zou ook kunnen gebeuren als de maatschappij zou klappen (en dus ook stroom/transport ed stil zou komen te liggen) Hij heeft goed omschreven wat de verschillende stadia zijn die plaats vinden met elk zijn gevolgen en problemen. Ook de dynamiek tussen grote steden en "platteland". Het is natuurlijk maar fictie. Maar het zet je aan het denken en dat is wat het voor mij een goed boek maakt. 

 

Boek 2 en 3 waren voor mij iets meer, plezant leesplezier (want de situaties zijn meer man-made ipv directe gevolgen van), maar ook in die boeken tipt hij gevoelige punten aan. Overheid die probeert de macht weer terug te nemen, rijken/sterken die nemen wat ze willen ect. 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-12-2019 om 12:30, Sterredag zei:


image.png.99d10defa2d83fa033b8673b61abaf5f.pngimage.png.fc0da9df4a15d371bf823b4668215b60.pngimage.png.98560effb55a54260b34493d8c7282ef.png 

Laatste deel is niet vertaald en staat ook niet in de planning om vertaald te worden.

 

Het eerste deel staat in de planning om naar de volgende lezer te gaan. Op shelter had ik daar een  bericht over  geschreven. Een beetje ala bij wie ik het boek als kan krijgen. En die kan hem dan doorgeven aan de volgende.

 

Hmmm...die wil ik lezen. Gaat op het lijstje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien

Deel 1 is imo veruit het beste. Deel 2 gaat wel, deel 3 heb ik in eerste instantie weggelegd na het eerste hoofdstuk. Later dan toch nog gelezen, maar was imo meer een politiek boek dan een survival/post-apocaliptisch boek.

Ik vond het dan ook duidelijk merkbaar dat deze serie nooit als serie bedoelt was. Het eerste boek is HET boek, de andere twee zijn money makers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Leuk draadje, maar wel tikje onzinnige situatie 🤭

Als ik vader was, en prepper, zou ik toch zeker zorgen voor meer medicijnen meenemen dan het verblijf?! Doe ik al jaren, voor zeker 1,5 week in handbagage en ook 1,5 week medicijnen in rugzak. Stel je zit in Londen en er gebeurt iets, dan moet ik toch mijn bloedverdunners hebben 🤔 gelukkig hoeven die niet gekoeld, maar zou anders zeker kijken naar dichtstbijzijnde supermarkt voor een koeltas. 

Ook in de buitenrand van Rotterdam zal vast ergens een supermarkt zijn die voor 50 cent nog wel een koeltas heeft.

Neem aan dat hij ook kleingeld vind in ouders hun woning, die hebben dat altijd ergens in een potje of doosje of paar sokken ofzo. Daar kan je gelijk eten mee halen bij betreffende buurtsuper.

Reserve sleutel zoeken van de schuur en ma en pa hun fiets lenen. Naar huis fietsen als dat buiten de zone ligt, anders sowieso om daar de insuline te halen die vast nog in de koelkast in een lucht en vochtvrij bakje ligt en verder trekken naar veiliger oord met je gezin. Iedereen heeft praktisch een fiets in de schuur hier in Nederland, hoeven ze niet eens oud voor te zijn dus desnoods fietsen van niet thuis (of na de eerste 3 dagen dood, want hebben niet geprept) zijnde buren "lenen" en naar huis fietsen...

Snap dat je op vakantie bent maar als prepper neem je toch ook je verstand mee op vakantie lijkt me 🤭 ik iig wel 😜

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2021-09-06.thumb.png.2d9cb0892f9a5933ec7cfcb3edfb7a13.png

 

Eerder onderzoek wees uit dat er een kans is van 12 procent dat zoiets in de komende tien jaar gebeurt. Toch maakt men zich volgens Loeb onvoldoende zorgen. Als het gaat om levensbedreigende gebeurtenissen vanuit de ruimte, krijgen meteorietinslagen alle aandacht. Loeb en Lingam concluderen echter dat superzonnevlammen net zo waarschijnlijk en bovendien net zo dodelijk zijn.

https://www.newscientist.nl/nieuws/harvard-astronomen-zonnevlam-technologie-platleggen/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een EMP heeft overigens geen enkel effect op batterijen (en accu's) en de studies laten ook zien dat slechts 1 op de 50 auto's niet meer zal werken na een EMP.

 

Een setje zonnepanelen (liefst met accu) zodat je je mobiel en andere electronica kunt opladen is dus extreem handig. Het spul van bijvoorbeeld Goal Zero is hiervoor fijn.

 

Grote kans dus dat je auto 't nog gewoon doet, en zaklampen zullen het zeker nog doen.

 

Het stroomnet daarintegen zal waarschijnlijk compleet verwoest worden, door de enorm lange kabels die als antennes werken, zal zo ongeveer elk transformatorstation in de brand vliegen. Einde beschaving...

 

Zonnepaneel installaties met eigen accu systeem zullen het ook wel overleven en (indien de installatie daar geschikt voor is gemaakt bij aanleg) zullen ook zonder het net kunnen werken. Thuis kan ik dus straks (als de installateur opschiet) ook verder met electriciteit. De moestuin wordt ook steeds groter en geavanceerder, water is geen groot probleem, dus ook ik zal thuis blijven zolang het kan. Gaat dat echt niet meer, dan is er onze bunker om een flinke tijd in te kunnen schuilen, met een groep die inmiddels groot genoeg is om de boel ook goed te kunnen verdedigen, met alles wat daar bij hoort...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...