Ga naar inhoud
GENEGEERD

De thermosfles


Kans

Aanbevolen berichten

Het is moeilijk voor te stellen hoe het is om niet direct over warmte te beschikken.

Als je nu een kop thee, koffie, soep of wat voor een warme hap wilt, we hebben het voor handen.

De kookplaat, koffiezetter, waterkoker, verwarming, oven enz enz.

 

Maar als dat niet direct voor handen is dan ga je dat echt missen.

Zeker als het koud is kan iets warms een enorm verschil maken.

Het moraal een boost geven de ergste kou verdrijven je waker houden enz.

 

Ik pleit er dan ook voor om een aantal thermosflessen in je prepspullen op te nemen.

Als je vuur wilt gaan maken kost dat best tijd en wat voorbereidingen, niet altijd mogelijk en niet altijd nodig.

Daarnaast zal bv een hout vuur snel rook, licht, warmte opleveren en dus potentieel de, ongewenste, aandacht trekken.

 

Dus als je iets warm maakt dan is de thermosfles super,

Je kunt er het eten in laten garen.

Je kunt extra koffie, thee, soep enz opslaan en uren later nog van iets warme genieten.

Als je op wacht staat, of een lange tocht maakt maar ook gewoon als tussendoor tijden het werk of de dag is iets warms vaak een opkikker.

 

Ga voor kwaliteit, de rvs flesen zijn 'onbreekbaar' en gaan een leven lang mee.

Je hebt er ook in een grote diameter uitvoering, met mandjes erin.

Daar kun je een maaltijd in kwijt ,super handig.

 

( en natuurlijk kun je er ook koele dranken in bewaren als het warm is)

 

Prep ze,

K a n s

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Helemaal correct @Kans . Je bemerking over de kwaliteit is heel terecht. Een goede thermosfles kost wel wat. De goedkope meuk van Action of andere prijsvechters is echt niets waard en verloren geld. Ook hier hebben we dat moeten ondervinden. Beter één of enkele goede flessen dan veel slechte. Mijn partner neemt geregeld soep mee naar het werk. Ik neem soms (extra) koffie mee. Vooral die keer dat ik de dop er vergat op te doen was legendarisch. Alle werkstukken die ik corrigeerde kregen toen een bruine boord van een 7-tal centimeter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is laatst een thermosflessentest gedaan door de ANWB.

Welke het warmst blijven. En dat kan behoorlijk schelen.

 

http://www.anwb.nl/kampioen/tests/thermosflessen/test-thermosflessen

http://www.anwb.nl/kampioen/tests/thermosflessen/conclusie-test-thermosflessen

 

De ranglijst is als volgt:

1. Thermos Thermax Light & compact (winnaar)

2. Outwell Agita (beste koop)

3. SIGG Classic 1000 (2 na heetste)

4. Mepal Excalibur

5. Highlander Tuffflask 1000

6. HEMA isoleerfles 1 liter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jah, handig...hoewel ik voor voedsel liever de foodcontainer heb. Die hebben een grote opening en zijn makkelijker schoon te maken.

Eigenlijk maak je van de foodcontainer of thermoskan een hooikist.

 

Ik gebruik elke dag thermoskannen. Ik zet er koffie en thee in, en ik heb een thermos voor kokend water.

Savonds voor ik ga slapen zet ik een thermos thee...als ik snachts loop te spoken omdat ik niet kan slapen dan heb ik een heerlijk kopje thee klaarstaan, slaap ik wel goed dan heb ik bij het opstaan meteen thee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha @Kans wederom een super goede post van je. En je bent me net voor om iets over de thermosfles te schrijven :D

 

Ik durf haast wel te zeggen dat een thermosfles/kan één van dé "prep" items is die je zou moeten hebben.

Afgelopen week zoals eerder gemeld met de slaapzak test ( http://preppers.nl/forum/threads/9682-Review-Xenos-slaapzak-van-€14-95 ) ben ik op pad geweest en de temperaturen waren "frisser" dan normaal voor de tijd van het jaar. En dus wederom dankbaar gebruik gemaakt van m'n thermos flessen. Aangezien ik meestal vroeg wakker ben en de eerste ben die ontbijt gaat maken, kook ik altijd meteen een flinke hoeveelheid water. Deze gaat meteen in de thermosfles. Met een goede thermosfles en met goede omstandigheden heb je s'middags nog steeds erg heet water voor een bakje thee/koffie/soep.

M'n thermosfles van Thermos (merk) werkt nog steeds het beste. Ik heb ook 2x 0,5ltr Hema thermosflessen, welke beduidend minder presteren. Waar de Hema flessen nog net lauw (eigenlijk niet koud :D) water uitschenken haast 24u later, schenkt de Thermos nog echt warm water uit. Warm genoeg voor een soepje of choco drankje. Voor thee/koffie vond ik het net niet warm genoeg.

Kan het zo snel niet vinden maar volgens mij heb ik al eens iets gepost over thermosflessen...

 

Goede post Kans!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een van mijn laatste prepper aanwinsten .

20140510_124207.jpg.d7aa816ce8b65d209730abf00d3a43e0.jpg

Het ziet er uit als een jerrycan is ook even groot .

20140510_124301.jpg.4c081123810e725378974f329d287499.jpg

Maar als je het open maakt zitten er drie containertjes in .

Het omhulsel is goed geïsoleerd . En het kan gebruikt worden voor warm als voor koel te houden .

 

Met dank aan een goede prepper vriend van wie ik het gekregen hebt .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal correct @Kans . Je bemerking over de kwaliteit is heel terecht. Een goede thermosfles kost wel wat. De goedkope meuk van Action of andere prijsvechters is echt niets waard en verloren geld. Ook hier hebben we dat moeten ondervinden. Beter één of enkele goede flessen dan veel slechte. Mijn partner neemt geregeld soep mee naar het werk. Ik neem soms (extra) koffie mee. Vooral die keer dat ik de dop er vergat op te doen was legendarisch. Alle werkstukken die ik corrigeerde kregen toen een bruine boord van een 7-tal centimeter.

Ik heb hier thermosflessen van de Hema staan (metalen) en gebruik ik erg vaak. Mijn koffie blijft daar 24 uur lang warm in. Toegegeven, na 24 uur smaakt die koffie niet echt lekker meer maar het is nog warm genoeg om te drinken.

Deze flessen kosten 9,95 per stuk.

 

Pratische tip:

Vul de thermosfles eerst met warm(heet) water en laat dit er een tijdje in staan. Giet het water daarna terug in je pan/fluitketel en warm het nog even goed op en giet het daarna terug in de thermosfles of zet er eerst koffie van. Hierdoor blijft het veel langer warm!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraag, ik heb van toen onze zoon nog baby was 2 aluminium kruiken... Deze hebben wij speciaal voor t preppen gehouden. Als je er kokend water in doet zijn ze echt bizar heet. Vraag is of je daar ook drinken/eten in kan doen, ze zij vrij moeilijk schoon te maken niet echt hygiënisch ofzo. Maar voor in de slaapzak geweldig! Wat denken jullie ?

Moet kunnen toch!.

 

image.jpg.1c42e61f92a97ae89eb5daa438880472.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een van mijn laatste prepper aanwinsten .
Schitterend Geert.

Ik ken zoiets wel, in ronde vorm, in de horeca. Een gamel heet het, en wordt oa gebruikt om soep en havermout heet te houden.

Maar die van jou heeft een mooie vorm, mooi verpakt in een jerrycan.

 

*Stuudje stampt jaloers op de grond met haar voeten en zegt :"Wilikook wilikook"*

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zinzzy ik vermoed dat jij nog geen kunstgebit heeft . Maar als er iemand in de familie is met een kunstgebit oma of opa vraag hem haar eens zo een tablet waar ze hun gebit mee reinigen . Doe de tablet in de kruik met water goed schudden en een paar uur laten staan . Uit gieten en na spoelen . En klaar is kees . De kruik is gereinigd en geen vieze na smaak .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraag, ik heb van toen onze zoon nog baby was 2 aluminium kruiken... Deze hebben wij speciaal voor t preppen gehouden. Als je er kokend water in doet zijn ze echt bizar heet. Vraag is of je daar ook drinken/eten in kan doen, ze zij vrij moeilijk schoon te maken niet echt hygiënisch ofzo. Maar voor in de slaapzak geweldig! Wat denken jullie ?

Moet kunnen toch!.

 

Zo'n kruik isoleert veel minder dan een thermosfles en dat moet ook, anders werden je voeten niet warm!

 

Bij de kringloop liggen ze regelmatig voor een zacht prijsje. Altijd handig voor de Bug-in als de kachel het niet doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben gek op kruiken. In de winter heb ik er graag een op schoot, of tegen mijn rug, en ik heb een voetenzak met kruik tegen de koude voeten. Tegen menstruatiepijn helpt bij mij een koude kruik tegen mijn buik.

 

Pas op bij gewrichtsonstekingen, overgevoeligheid, problemen met de bloedsomloop, diabetes, en andere temperatuursgevoeligheden. Raadpleeg bij twijfel altijd eerst uw huisarts. Grote voorzichtigheid is geboden bij mensen die zich niet goed kunnen uiten en kinderen onder drie jaar. Deze kunnen niet goed aangeven wanneer de temperatuur te hoog voor hun wordt en kunnen de kruiken dan beter ook niet gebuiken. Warm-water-kruiken en bijbehorende componenten zijn geen speelgoed en daarvoor dan ook niet geschikt.

 

Vullen:

Gebruik bij het vullen nooit kokend water.Vul de kruik tot maximaal 2⁄3 van de inhoud.

Houdt de fles rechtop bij de vulhals. Ondersteun de onderkant, zodat de kruik niet per ongeluk kan vallen en vul de kruik langzaam met warm water, om rondvliegende waterdruppels te voorkomen. Laat de resterende lucht in de kruik ontsnappen, door voorzichtig in de kruik te duwen, totdat het water zichtbaar wordt bij de opening. Schroef de dop vast tot het punt dat u zeker bent dat de kruik niet kan gaan lekken. De dop dient met de hand recht in de hals gedraaid te worden en niet met geweld of hulpmiddelen vastgezet worden, om beschadigingen aan hals en dop te voorkomen. Controleer voor ieder gebruik de kruik op dichtheid en of er niet ergens beschadigingen aan de kruik zitten. Bij beschadigingen de kruik niet meer gebruiken. Gebruik altijd de originele dop of officiële vervangingsdop van het betreffende merk. De kruik mag niet in contact komen met hete oppervlaktes zoals bijvoorbeeld van radiatoren, electrische apparatuur en kachels en niet in contact komen met oliën en zuren. Dit kan de kruik beschadigen. Vermijdt direct zonlicht. De kruik is niet geschikt voor magnetron, oven of grill. Let op dat de kruik niet in contact komt met scherpe voorwerpen, ook niet tijdens het opbergen.

 

Houdbaarheid:

Alle materialen, zo ook warm-water-kruiken zullen naar verloop van tijd verweren. Dit is een natuurlijk proces. Het gebruik van ongereinigd water en boiler(ketel)water kan de levensduur behoorlijk verkorten. Bij een juist gebruik en voorzichtige behandeling kan de kruik prima enkele jaren mee. Controleer de kruik, dop en eventuele overtrek iedere keer voor gebruik op schade of slijtage. Bij beschadigingen de kruik niet meer gebruiken maar vervangen. Gebruik de kruik niet langer dan vijf jaar, bij voorkeur eerder vervangen.

 

Aandachtspunten:

● Gebruik geen kokend water om de kruik te vullen.

● Kruiken met bijbehorende hoes vullen met water van maximaal 50 - 60 °C, (transparante) kruiken zonder bijbehorende hoes vullen met maximaal 50 °C.

● Gebruik bij voorkeur een overtrek om direct contact met de huid te vermijden.

● Heet kraanwater kan ook verwondingen geven. Let hiervoor op.

● Gebruik de kruik alleen waarvoor deze bedoeld is.

● Controleer voor ieder gebruik op beschadigingen en/of lekkage.

● Pas goed op bij mensen die zich niet goed kunnen uiten en kinderen onder drie jaar.

● Een kruik, kruikaccessoire en/of kruikhoes is geen speelgoed.

● Bij twijfel over gezondheidsklachten, altijd eerst de huisarts raadplegen.

● Val niet met de kruik in slaap, dit kan ongemerkt tot verwondingen leiden.

● Transparante kruiken kunnen gereinigd worden door: Spoel eerst goed om met handwarm water. Vul de kruik vervolgens met ± 1 liter (hand)warm water met daarin 1 a 2 eetlepels azijn. Even goed het water rond laten gaan in de fles en vervolgens leeggieten. Hierna nog enkele malen met schoon water naspoelen. Zo blijft de fles schoon en transparant. Gebruik beslist geen agressieve chemicaliën om de kruik te reinigen. Met een zachte doek afdrogen.

● Een eventuele overtrek wordt separaat van de kruik met de hand op lage temperatuur gewassen met een mild wasmiddel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh. Thuis kruiken in gebruik die al 30-40 jaar met kokend water tot overstromen vol gaan, eigenlijk nooit schoongemaakt worden, enkel water er uit als er warm water in moet en enkel de zak is enkele malen vervangen ivm slijtage. Dit zijn wel de metalen kruiken, de rubberen mag inderdaad max. 60 graden water in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Ik heb een 1l Coleman thermos, maar die staat niet in de test. Ik zal er eens heet water in doen als ik 'm weer eens tegenkom en kijken hoelang ie 't volhoudt.

 

En eens kijken hoelang een zelfgemaakte het doet:

 

http://www.instructables.com/id/Three-Minute-Thermos/?ALLSTEPS

 

Wij hebben er meerdere van het merk Coleman. Deze flessen zijn wat ons betreft de allerbeste. Ook volgens deze test van de ANWB

 

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/fietsen/test-w-f/test_thermosflessen.pdf

 

De Albert Heijn heeft een tijdje geleden wat spullen van Coleman verkocht. Deze thermosflessen waren uiteindelijk met een 50% kortingssticker voor maar 10 euro te koop :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...