Ga naar inhoud
GENEGEERD

'Houdbaarheidsdatum pasta en rijst schrappen'


Gast

Aanbevolen berichten

De houdbaarheidsdatum op pasta, rijst en koffie moet worden geschrapt. Deze producten kunnen nauwelijks over de datum raken, maar er staat wel op dat ze slechts tot een bepaalde datum houdbaar zijn. Consumenten gooien daardoor onnodig veel kilo's weg. Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken heeft dat vrijdag aan de Tweede Kamer laten weten. Samen met haar Zweedse collega pleit ze voor aanpassing van de Europese regels voor houdbaarheidsdata.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/consument/22605925/___Datum_pasta__rijst_schrappen___.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ongeveer een jaar geleden op de allereerste SC heb ik koffie gezet van koffie die ver over datum was . Hij kreeg de naam bunker koffie . En geweten hij was echt niet te drinken . Ik gooi niet snel wat weg maar dat was er over . De toen aanwezige prepper weten waarover ik spreek . Daar wil mee zeggen dat een datum soms wat nut heeft .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vreemd, want koffie kent wel degelijk een verval in kwaliteit...

 

Bron: www.gebrand.nl

 

Zelf branden:

Gebrande bonen blijven een kleine week vers, gemalen koffie niet langer dan een dag.

Ongebrande koffie gaat 1 tot 2 jaar mee en met de nieuwe generatie thuisbranders kunt u dagelijks over heerlijke verse koffie beschikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Ging niet zozeer over smaak maar over houdbaarheid mbt consumeren. Zou ook gelden voor blikvoer en potvoer als compote e.d. Aldus radio1. Maar 't zal van europa wel niet mogen ben ik bang, want weggooien betekent nieuw kopen en de lobby van de giganten als nestle, unilever en noem maar op zullen die omzet toch niet graag willen missen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Ging niet zozeer over smaak maar over houdbaarheid mbt consumeren. Zou ook gelden voor blikvoer en potvoer als compote e.d. Aldus radio1. Maar 't zal van europa wel niet mogen ben ik bang, want weggooien betekent nieuw kopen en de lobby van de giganten als nestle, unilever en noem maar op zullen die omzet toch niet graag willen missen.

 

Da's waar, maar mensen kunnen toch zelf ook nadenken? Oh nee... Dat was vroeger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch vreemd, want koffie kent wel degelijk een verval in kwaliteit...

 

Bron: www.gebrand.nl

 

Zelf branden:

Gebrande bonen blijven een kleine week vers, gemalen koffie niet langer dan een dag.

Ongebrande koffie gaat 1 tot 2 jaar mee en met de nieuwe generatie thuisbranders kunt u dagelijks over heerlijke verse koffie beschikken.

 

 

Ik heb dit vaker gelezen, maar dit gaat op voor alles wat open ligt. Bonen die in een vacuüm verpakking zitten gebeurt niets mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

De geschiedenis, en ontwikkeling tot vandaag leren kennen.

 

"Verpakt onder atmosferische condities"

 

T.H.T. betekent: Ten minste Houdbaar Tot.

Dit is de houdbaarheidsdatum, waarmee de industrie aangeeft tot welke datum het product minimaal houdbaar is, zonder dergelijk verval van smaak etc. met betrekking tot claims etc.

Dat betekent niet dat het niet geconsumeerd kan worden na die datum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

die de industrie opgelegd gekregen heeft middels Europese regelgeving en boetes...

 

Ja, door regelgeving. Dit mes snijdt aan meer kanten.

Bescherming voor consumenten.

Daardoor ook bescherming door en voor bedrijven tegen de boetes, en claims.

 

Beetje on, en off-topic:

Nu vallen veel technieken onder bedrijfsgeheimen, patenten, octrooien, dat je het als gewone burger, of ander bedrijf, niet zo snel mag kopiëren.

Oude technieken gaan vaak verloren, als er geen kennisoverdracht is.

Als voorbeeld:

De farmaceutische industrie is begonnen met stoffen te herkennen in planten, schimmels etc. Eerst werdt de natuur zelf gebruikt, wat later veranderde in de isolatie van bepaalde stoffen met medische werking. Genoeg gevallen, waarbij de isolatie van de stoffen, niet dezelfde uitwerking hebben als het geheel.

Soms is het ook niet nodig, om iets te isoleren, en andersom, soms heb je meer aan de geïsoleerde stoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk voor een Belgisch grootwarenhuis, en wij hebben een briefing gekregen ivm de houdbaarheid van producten. Blijkbaar was er een nieuwstopic over.

 

Wat wij de klanten mogen adviseren is het volgende:

- THT (ten minste houdbaar tot)

Tot die datum kan de producent alle kwaliteit (geur, smaak, kleur,..) garanderen van het product. Vanaf 1 dag later kan de kwaliteit niet gegarandeerd worden, en mag je het niet terugsturen als je een klacht hebt. De winkel betaald je ook niet terug, nadat de datum verlopen is*.

Je mag het product zeker nog consumeren, maar op eigen risico.

 

- TGT (te gebruiken tot)

Tot de aangegeven datum kan je het product probleemloos consumeren. Een dag later is het een gevaar voor je gezondheid.

 

Dus.. Wij mogen klanten adviseren dat je rijst en pasta zonder problemen nog enkele maanden kan houden. Maar de klanten vertrouwen het niet en gooien het toch maar weg.

We leven dan ook in een wegwerpcultuur. Helaas..

 

Het afschaffen van de houdbaarheidsdatums voor rijst en pasta zou voor winkelpersoneel een verademing zijn! Minder werk :)

 

*even aangepast, was niet duidelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

gisteren nog een biertje gevonden in het tuinhuis, was een jaar over datum. lag gewoon aan de kant ( achter een kastje gerold) bij de laatste BBQ dus niet gekoeld, was warm geweest en weer bevroren afgelopen winter, ..... smaakte nog goed en niet ziek of misselijk geweest....... dus bier kent bij mij nu geen houdbaarheid 's datum meer

 

 

p.s heb nog een zakje zuurkool liggen in de koelkast ongeveer 2 jaar oud, die ga ik binnen kort ook eens proberen, zak staat niet bol of degelijke dus moet nog wel goed zijn.

 

we gooien veel te veel goed voedsel weg, omdat de THT is overschreden, bedenk dat fabrikanten geen risico willen nemen , en wettelijk verplicht zijn, en altijd op safe spelen.( bang voor slechte naam) dus kijk ruik en proef, en dat doe wat ik ook nu ik in de voedsel industrie werk, mijn ogen zijn open gegaan, was het maar eerder geweest dan had ik niet zo veel weg gegooid:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 dagen geleden suikerklontjes bij de Aldi gekocht en er staat op de verpakking letterlijk: 'suikerklonktjes zijn onbeperkt houdbaar'.

 

Giro 224 stuks (1 KG)

 

Nou dan voegen we dat ook aan het lijstje van pasta, rijst en koffie toe :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zo veel dingen zijn nagenoeg onbeperkt houdbaar.

 

Chocolade is ook zo'n mooi voorbeeld, volgens de verpakking mag je blij zijn met 3 maanden, maar jaaaaaaren later is 't nog gewoon goed (mits koel bewaard), hooguit wat wit uitgeslagen maar dat veeg je er af en dan is 't gewoon als nieuw.

 

Zo ook vlees in de diepvrieskist, dat is na een jaar nog steeds gewoon goed (wel bij -20 of kouder bewaren). Goed verpakt krijg je ook geen last van "freezerburn" en blijft 't gewoon heel lang goed.

 

Ik heb al jaren lak aan de THT datums van de meeste dingen. Kan weinig kwaad als je maar nadenkt. Dingen als eieren even testen voor je ze gebruikt; gewoon in een bakje water, drijft 't ei -> weg er mee, zinkt het -> bruikbaar. Het belangrijkste is gewoon om de spullen koel en droog te bewaren. Hoe gelijkmatiger de temperatuur hoe beter. Vlees wat voorzichtiger mee zijn zolang 't niet diepgevroren is. Maar zoals sommige doen, spul wat na aankoop de diepvries in is gegaan, weggooien omdat de THT datum voorbij is, is echt idioot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...