Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ja, ik kan best gek zijn.....

Kans
 Share

Recommended Posts

Waar rook is is vuur..

Er zijn nogal wat opmerkelijke zaken aan de gang.

De crisis van 2008 is nooit echt gestopt.

Het vuur is michien niet zichtbaar maar de rook des te meer.

Feiten zijn oa:

Het monetaire beleid van Japan en Amerika:

De schuld die Japan heeft opgebouwd is onvoorstelbaar.

Wordt normaal zo'n 70 tot 80% van het binnenlangs product, dat wat de gehele bevoling in een jaar kan maken, produceren, en kan toevoegen, als grens gegeven van een houdbare schuld, houdbaar in de zin dat die ooit nog afgelost kan worden, Japan zit daar factoren over heen.

En wordt normaal groei, meer mensen die kunnen bijdragen aan de economie, gebruikt als hulpmiddel om zulke schulden af te kunnen lossen, Japan heeft demografisch alleen maar tegenwind te verwachten; meer ouderen minder aanwas.

Het verhaal van Amerika is in getallen minder eng, minder schuld, maar heeft dan weer een ander probleem.

Doordat de Dollar gebruikt wordt om olie te betalen internationaal en mede daarom de Dollar als internationale betalingseenheid dient, heeft Amerika schuld kunnen exporteren, en die schuld zelf kunnen gebruiken voor welvaart en oorlogje spelen overal in de wereld.

En veel van dat geld is naar een paar echt rijke mensen gegaan.

Maar zoals altijd gaat misbruik ooit verkeert, je kunt je slachtoffer vermoorden en dan stopt dat misbruik, of het komt aan het licht, of het slachtoffer vertikt het langer slachtoffer te zijn ongeacht de gevolgen.

Zo lijkt er langzaam ook iets aan het misbruik van Amerika te veranderen.

Niet alle bondgenoten lijken Amerika nog te blindelings te volgen.

De Dollar wordt openlijk in twijfel getrokken, en openlijk worden alternatieven voor de Dollar als internationale handel gebruikt.

Met als onvermijdelijk gevolg dat die Follars ooit terug naar Amerika komen en daar dus waardeloos zullen worden.

Kon Ameika vroeger door economische sancties elk land op zijn knieen krijgen of naar de middeleeuwen verplaatsen, tegenwoordig worden economische sancties omzeild en zelfs openlijk gepareerd met acties die Amerika pijn doen.

Stond je vroeger eenzaam in de kou als Amerika de pik op je had, tegenwoordig lijkt het er meer op dat de landen waar Amerika de pik op heeft elkaar vriendelijk in de armen sluiten en gaan samenwerken en de middelvinger naar Amerika opsteken.

Nou zijn machtsverschuivingen, zelfs op die schaal, niks nieuws, maar helaas zijn weinig van die verschuivingen erg soepel en zonder veel ellende en bloedvergieten gegaan.

En zoals altijd zijn diegene die de macht verliezen zelden bereid om dat zonder slag of stoot te doen.

We zien helaas maar weinig van die strijd.

Economisch horen we wel van de valuta oorlogen maar we moeten best zoeken om uit te vinden wat er gebeurt en nog verder graven om te beseffen hoe groot die oorlogen zijn en hoe destructief die acties kunnen worden.

Heel de wereld draaid op fiat, en de huidige wereld is enorm verweven.

Grondstoffen gaan de hele wereld over, producten gaan de hele wereld over, voedsel gaat de hele wereld over.

Door concentratie van industrie, gebruik van goedkope krachten ver weg en bv het complexe bevoorradingssysteem wereldwijd zijn de kosten dmv efficientie enom gedaald, maar als tegenhanger zijn we veel afhankelijker geworden van die complexiteit.

Just in time en kleine voorraden maken winsten groter, maar hebben ook een risico.

Mocht er ergens een breuk optreden dan zijn de gevolgen snel enorm.

Als er aan de toevoerkant van de grondstoffen iets fout gaat, staking, lokale oorlog, onrusten of een besmettelijke ziekte, dan kunnen we vaak wel schakelen, maar worden reserves aangesproken of duurdere bronnen gebruikt.

Als dat een unieke grondstof of halffabrikaat is zijn er heel snel te korten en snelle prijsstijgingen.

Gaat er iets grofs fout in de voedsel stromen dan stijgen de prijzen bijna momenteel.

Mocht er iets fout gaan in de smeerolie van alles; de ruwe-olie, dan ontploft alles in een keer...

We zijn enorm afhankelijk van technologie, vrije internationale handel, olie, en een stabiele internationale handelsmunt.

Goud heeft ondertussen een deel van zijn bruikbaarheid verloren.

Het is lastig, duur en risicovol om met fysiekgoud rond te slepen om internationale handel mee te betalen.

Dan zijn wat papiertjes of digitale bestanden enorm veel beter bruikbaar.

We zijn zo gewend aan deze manier van handel voeren en hebben zo veel vertrouwen in sommige partijen gekregen dat het gewoon eng aan het worden is.

En juist dat zien de grote partijen nu wel degelijk.

Chine heeft zoveel Amerkaanse schuld in handen dat een paar procent van de waarde van de dollar eraf wel enorm veel geld is.

En laat nu net die Dollar aan vertrouwen aan het inboeten zijn..

Helaas hangt alles lekker aan elkaar en gebruiken we allemaal fiat.

En de grote partijen willen dat we dat blijven doen.

Fiat heeft een basis en dat is vertrouwen, mischien niet helemaal waar ik las pas een interessant stuk dat beargumenteerd dat fiat enkel waarde heeft omdat je de belasting die de overheden eist, enkel af te lossen/betalen is in fiat en dat alleen daarom fiat waarde heeft, een leuke gedachte om te laten bezinken...

De theorie van de PM manipulatie is dat PM laag gehouden wordt met als reden dat we maar geen echt alternatief zien voor het gebruik van fiat. Want wees eerlijk er zijn redenen genoeg om alternatieven te zoeken?

En juist oppotten wordt gezien als doodsteek voor de huidige statusquo.

Je moet spenderen, liever lenen en zeker niet sparen.

Maar sparen met behulp van PM dat moet ten koste van alles voorkomen worden.

En dan wordt alles best mistig.

PM wordt weggezet als iets onzinnigs, een barbaars gebruik.

Maar als dat zo is waarom gebruiken overheden, centrale banken, andere banken, de elite, de internationale handel,goud als oppotmiddel. En waarom was tot voor kort voor elke munt nou net goud onderpand voor die munt?

En waarom is zilver al veel langer gebruikt als fysieke munt om mee te betalen dan elke andere fiat munt; nu in omloop, of ooit in omloop geweest?

Ondertussen is de PM wereld enorm in beweging.

Ongekende hoeveelheden gaan richting het oosten.

En de stroom van bewijzen en geruchten dat de geclaimde goud voorraden in het westen er fysiek helemaal niet meer zijn nemen alleen maar toe.

Soms zijn de gevolgen van bepaalde zaken zo groot dat het maar makkelijker is om ze te negeren.

Soms zijn objecten die je zoekt zo groot dat je er op een meter van kunt afstaan maar juist daarom niet meer kunt zien.

Ik denk dat we met beide aspecten momenteel te maken hebben.

De gevolgen mocht ons monetaire systeem instorten zijn zo groot dat niet allen de gewone man en vrouw ze niet wil zien maar dat zelfs de experts en beleidmakers ze niet meer willen zien of mischien wel zien maar domweg geen oplossing meer heeft anders dan maar doorgaan.

Helaas zal een echte timing voorspellen van wanneer het klapt niet mogenlijk zijn.

En al denk ik dat de kans klein is het kan nog decenia doorgaan.

Maar waar ik wel overtuigt van ben is dat zolang het systeem nog redelijk draaid je maximaal je best moet doen om je voor te bereiden op de reeele kans dat het fout gaat.

Angstig in een hoekje huilen heeft geen zin.

Stoppen met leven en genieten is denk ik ook niet slim omdat we gewoon niet weten wanneer het fout gaat.

Maar serieus bezig zijn met zelfvoorziening, buffers opbouwen met voedsel en duurzame goederen en als het kan met PM is voor mij een doodnormale zaak geworden.

En ik moet zeggen ik voel me er ook nog heel goed bij.

Weg met die schulden, die uiteindelijk alleen maar veel meer kosten.

Weg met de complete afhankelijkheid van het systeem, dat zodra je de omvang en impact ziet beklemmend is.

Weg met het kudde denken en de meute volgen.

Leven zoals jij het wil, niet gekooid of compleet gemanipuleerd.

De echte waardes van het leven weer ontdekken en niet voor het overconsumeren vallen.

En mocht het dan fout gaan er ook nog eens tien keer beter voor staan dan de gemiddelde persoon...

Moeilijke keuze.....:cool:

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik begrijp je bezorgdheid en pijnpunten zijn inderdaad gemakkelijk te vinden. Er gaat veel fout. Toch zijn er redenen genoeg om aan te nemen dat we daardoor niet noodzakelijk ten onder gaan. Laat ons even kijken wat de scenario's zijn : economische depressie, instorting van de USD en/of Euro, burgeroorlog/oorlog, grondstoffen- en voedselschaarste.

Oorlog of soortgelijke situaties, daarbij zijn we met een relatieve zekerheid het slechtst mee af omdat het onschuldige mensenlevens kost, de zorg niet houdbaar is, de infrastructuur vernietigd wordt, de volgende generaties de gevolgen dragen. Geen zinnig mens in Europa wil nog een oorlog. Nu mag je van Van Rompuy denken wat je wil, maar dàt wil deze man beslist niet. Hij is geen briljant of swingend politicus maar hij is zeker intelligent en verstandig. De kans is groot dat we door de VS worden meegesleurd als het conflict in Oekraïne escaleert.

Instorting van het monetair systeem. Dat heeft zich al vaker voorgedaan in verschillende landen. Sommige mensen krijgen het echt moeilijk, er zijn problemen met gezondheidszorg, voeding, ... . De elite blijft op zijn elan verder gaan en verrijkt zich. Vooral de armen en de middenklasse krijgen het moeilijk. Wie bezittingen, grondstoffen, gronden en vastgoed of productiemiddelen heeft, heeft meer kans om het te doorstaan. Mijn grootouders maakten het mee, werden creatief, werkten hard en kwamen het -uiteindelijk- te boven.

Economische depressie. Vandaag leven we boven onze stand. Iedereen, zowel arm als rijk. Ik herinner me nog de jaren 80. Toen was er ook een crisis. We kochten goedkope kledij, seizoensgroenten, hadden weinig luxe, gingen niet met het vliegtuig op reis en hadden maar één auto. Als we wilden telefoneren moest de tijd in de gaten gehouden worden want het was verschrikkelijk duur. De aankoop van elektrische toestellen of een tv vereisten grote happen uit het gezinsbudget. We kunnen en zullen met minder verder moeten in de toekomst. Je kan nù al consumderen en verstandiger consumeren. Het voordeel is dat je nu misschien nog wat extra buffer kan opbouwen, schulden kan afbetalen, waardevolle goederen kan kopen of kan investeren in minder toekomstige uitgaven. Het zou in ons gezin vervelend zijn als er een inkomen mocht wegvallen. Wellicht zouden we het wel halen (als er maar één wegvalt). Door het nu met minder te doen, voel je straks minder pijn. De mensen rondom ons schijnen het nog niet te beseffen. Wij wel. En eerlijk, in de 80's, dan hadden we niet erg veel maar we waren wel best gelukkig. Dus het kàn wel.

Grondstoffen- en voedselschaarste. Vandaag is er enorm veel aanbod. Dat aanbod blijft wellicht voor een groot deel, alleen mogen we verwachten dat het allemaal duurder wordt.

Van energie weten we nu al dat ze duurder wordt. Dus moeten we leren om het met minder te doen. Minder auto, beter isoleren, zuiniger toestellen. Het vraagt een mentaliteitswijziging maar het kàn wel. Dat bewijzen wij.

Voedsel wordt duurder. Door de grotere vraag uit Azië dat de beste producten weghaalt, door de stijgende koopkracht van de middenklasse in andere delen van de wereld, door mislukte oogsten, klimaatwijzigingen, ... . Regenwater is gratis, dat kunnen we zo veel mogelijk opvangen en gebruiken. Dat vraagt aanpassingen aan je infrastructuur. Moeten we mango's eten uit verre landen of zijn lokale groenten en fruit ook goed ? Zelf een moestuintje ? Eventueel aardappel, pastinaak, aardpeer kweken als basisvoedsel ? Een kip en een konijntje ? Een fruitboompje in de plaats van sierstruiken ? We kunnen ons gedrag aanpassen, slimmer kopen, nieuwe lokale leveranciers zoeken, ruilen met de buren, brood bakken, kleinvee houden, een tuintje en heesters aanleggen, ... .

Grondstoffen. Zuiniger omgaan met grondstoffen, minder weggooien, meer hergebruiken, meer herstellen, dingen tot het einde van de levensduur bijhouden. De metalen hergebruiken of inleveren bij de schroothandelaar (tegen betaling), gebruikte overtollige goederen verkopen via tweedehands sites, slimmer kopen en ook op die sites kopen, ... . Dingen een nieuw leven geven, ... .

Ik heb ook niet alle antwoorden maar toch een paar lichtpuntjes. Collega's helpen mij al eens uit de nood, ik sta hen ook bij, we wisselen ervaringen uit, ... . Stilaan merk ik dat mensen meer bij elkaar te rade gaan dan vroeger als het gaat om een grote aankoop, een belegging, een beslissing, ze denken na voor ze een beslissing nemen. Sommigen komen om informatie of tips vragen en passen die dan toe. Onze persoonlijke netwerken worden wat belangrijker.

Zelf heb ik vandaag beslist om een deel van mijn openstaande schuld af te lossen. De bank vraagt hiervoor een compensatie van 3 maand wederbeleggingsvergoeding. Dossierkosten zijn er niet. Hierdoor daalt mijn schuldgraad van 10 naar 7 % en zijn er minder maandlasten en dus meer besteedbaar inkomen. Ik wil niet alles aflossen al zou dat wel kunnen en daar zijn een paar redenen voor :

- fiscale (schulden zijn voor een deel aftrekbaar).

- bij toekomstige inflatie worden schulden minder waard en dus minder belangrijk.

- door een deel schuld aan te houden is er ook een iets grotere buffer om andere (noodzakelijke?) projecten af te realiseren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...