Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Xenos slaapzak van €14,95


prepass

Aanbevolen berichten

Afgelopen dagen weer eens met een aantal gezinsleden en vrienden gekampeerd in Brabant.

 

Aangezien het voor mij een "luxe" camping was én we hadden genoeg ruimte om wat extra's mee te nemen, wilde ik eens kijken hoe goed of slecht een low end slaapzak zou presteren. Ik had immers genoeg spullen bij en ruimte zat om het eea te testen in een hele ruime 2x2 slaapplaats tent.

 

Eerste nacht was het heerlijk -5C buiten. In de tent zo'n -1. Heerlijk geslapen met m'n Marmot Wave IV op een Exped Synmat 7M. Sliep alleen met een t-shirt met lange mouwen en boxer aan. Mooi dit was dan de referentie nacht. :D

[ATTACH=CONFIG]10055[/ATTACH]

 

Volgende nacht was het buiten -2C en in de tent 2/3C om 03:17am. Deze nacht in m'n Xenos low end synthetische slaapzakje geslapen.

[ATTACH=CONFIG]10056[/ATTACH]

Vooraf had ik het idee dat dit best wel eens heeeeel koud zou kunnen gaan worden, gezien de dikte van de Marmot tov de Xenos zak....:D

 

Ondanks m'n bedenkingen ben ik wederom alleen met een t-shirt en boxer in de Xenos zak gaan liggen. Ik vond het opmerkelijk hoe dun de zak voelde maar ondanks dit geen kou gevoeld. De gene die naast me lag verklaarde me voor gek, en werd om 03:15 wakker voor een toilet bezoekje. Meteen maar even de temp gemeten en die zat op 2C of 3C. Door m'n duffe hoofd niet echt goed op gelet.....:D.

 

De zak functioneerde dus goed IN een tent. Ik verwacht dat wanneer ik buiten lig in de wind oid, dat ik dan zeker wakker geworden zou zijn door de kou. Al met al valt me dit 100% mee voor zo'n low end slaapzak. Sommige Snugpak slaapzakken zijn zelfs nog dunner, maar vele malen duurder.....

 

Één ding ben ik vergeten duidelijk te vermelden; ik sliep op een erg goede mat van Exped: Symat 7M. Dit is echt een aanrader en is z'n geld dubbel en dwars waard en heeft zich zeker nu weer bewezen. Icm de goedkope Xenos slaapzak, heb ik dus geen moment de koude van onderen gevoeld. M'n oudere Thermarest matjes gaven uiteindelijk bij flinke kou toch enige kou door na veloop van tijd....de Exped absoluut niet. Het comfort van de Exped icm het gewicht en Iso waarde is ongeevenaard!

 

Hier nog een laatste shot van de slaapzak zelf (thuis genomen, omdat ik vergeten ben om 'm ter plaatse te maken)....

[ATTACH=CONFIG]10057[/ATTACH]

 

Oja en het weerbericht :D

[ATTACH=CONFIG]10058[/ATTACH]

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Mooie test @prepass. Moraal van verhaal (bij beperkt budget): investeer vooral een goede mat, en pas daarna je slaapzak? Of is dat te kort door de bocht?

 

Vind ik van wel. :) 'k Begon met goedkoop matje en een redelijke slaapzak. Na twee goedkope matjes te hebben versleten en dus twee keer lek gelegen te hebben, meteen maar het beste aangeschaft een Exped Downmat UL7M.

Wat een enorm verschil in comfort en temperatuur, kleiner dan een pak beschuit en 565 gram. Ook bij warmere temperaturen is het geen probleem, iets waar ik eerst wel bang voor was met zo'n super isolerend matje.

 

Het is ook makkelijker om extra isolatie bovenop te improviseren dan comfort en isolatie van onderen. Je kleding heb je namelijk altijd bij je, jas, sweater, etc.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje @f150 en @Raycoupe een matje is echt een must wat mij betreft. Ik heb op een bedje van sparren takken gelegen in een zandbed en op een dikke laag mos. En heb altijd wel redelijk kunnen slapen. Maar je voelt altijd de koude vanonder komen dan. Ook met een Gore-Tex hoes en een tarp op de grond. De slaapzak wordt gewoon teveel ingedrukt onder je gewicht waardoor de isolatie terugloopt naar haast 0 (nul). Dit speelt met name in de koudere maanden van het jaar en in vochtige omstandigheden. In de zomer is het goed te doen, over het algemeen, zonder matje. Dus een matje is misschien luxe, maar het voegt zoveel extra waarde voor een goed nachtrust toe, dat ik het extra gewicht en volume op de koop toe neem.

@Simurgh het is inderdaad belachelijk goedkoop. Ik heb nog steeds mijn twijfels, en heb 'm maar beperkt getest IN een tent. Hopelijk snel nog een keertje buiten testen. Als ik de keuze heb, dan zal toch de warmste slaapzak met me meegaan. Liever te warm dan te koud......brrrrrrr @AWOL de stof voelde fijn/glad/zacht aan. Comfortabel zou je kunnen zeggen. M'n Marmot slaapzak voelde iets zachter en gladder aan en je ziet wel het kwaliteits verschil in materiaal en afwerking. De Marmot is gewoon iets mooier en netter afgewerkt en dan met name het stikwerk is beter op de Marmot. Vochtafvoer lijkt me ok. Ik heb niet liggen zweten, en hij voelde ook absoluut niet klam aan s'ochtends. Ook geen vocht plekken waargenomen.

De rits van de Xenos werkte perfect en was dubbel uitgevoerd (onderin ook een runner). En er zat zelfs een tochtslurfje achter de rits...:D verder is dit een zeer acceptabele (zomer) slaapzak voor het geld en durf ik best aan te bevelen. @Vladimir precies mijn idee. Door de lage aanschaf prijs gewoon 2 kopen. Lekker modulair zo....:D of gooi er een paar in je BOV? Of ze samen een -15c rating krijgen vraag ik me af, maar -5/-10c met thermo kleding moet een comfortabele nacht slaap opleveren :D

 

Oja, ik ben trouwens geen koukleum maar ook geen overdreven warme slaper. Mijn ervaring (ben man) kan natuurlijk voor een vrouw geheel anders uitpakken evenals voor een zwaarlijvig en/of mager persoon.....:D

 

Thx voor de reacties! :D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...