Ga naar inhoud
GENEGEERD

RTTY berichten en weerfax-kaarten via ssb


Floshtf

Aanbevolen berichten

Om even een zijweg in te slaan van dit draadje: http://preppers.nl/forum/threads/2828-Ham-radio-system

 

Laat ik eerst zeggen dat ik er nog niet alles van weet....maar zeer geïnteresseerd ben.

Ik ben al een tijdje in het bezit van een Sony icf-sw7600gr wereldontvanger. Op deze ontvanger zit SSB. Ik wist helemaal niet wat het was maar las ooit van iemand...dat kan aan de computer. Eerst even gegoogled en Youtube bekeken. Dit moest ik eens even onderzoeken.

 

Radio aan de pc gehangen door een kabeltje te verbinden tussen de koptelefoon uitgang aan de mic ingang van de pc te doen. Vervolgens het gratis programmatie JVCComm32 op de pc gezet. Vervolgens een zender opgezocht. Helaas naar mijn idee net te slecht ontvangst. Ik had de radio wel met een verlengantenne uitgerust. Helaas kreeg ik geen goede berichten door (randstad). Geen begrijpelijke woorden-letters als weerbericht en er werd ook geen weerkaart opgebouwd als fax. Nog wat meer programmaatjes gevonden maar ook hier geen resultaten.

Nadat ik een voorbeeld Youtube filmpje met tonen had gevonden en deze door de pc liet ontvangen heb ik 1 kaart kunnen laten ontstaan.

Ik moet het nog eens met laptop en op een andere plek proberen. Misschien met duidelijkere ontvangst een beter resultaat.

 

-heeft iemand hier ervaring mee?

Tips etc. of een kant en klaar duidelijk lijstje met afstemkanalen? Ik vind op veel plekken op internet verschillende kanalen maar geen duidelijk lijstje van...dit is in NL redelijk te ontvangen.

 

Ik weet in een shtf situatie nou niet of het handig is. Misschien stoppen de signalen wel. Je kan het echter ook ontvangen met een Ipad of Android tablet. Voorbeeld filmpje van mijn gebruikte radio met tablet + wat voor kaartjes je kan ontvangen:

(niet mijn filmpje)

 

Sites die ik oa.a bekeken heb:

http://hamradio.nikhef.nl/amrad/rttysynop.htm

http://pbeekman.com/pzv/EN09.htm

 

 

Misschien heeft onze communicatiegoeroe een tip? @Communicator

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

HIER vind je een lijst met redelijk recente frequenties en uitleg. Ik heb me nog niet toegelegd op deze signalen omdat ik ze nog niet kan ontvangen. Ik kan vanaf 21.000MHz signalen ontvangen. Daar onder 'nog' niet...

 

Veel van deze signalen bevinden zich in de USB (Upper Side Band) waarbij je ook rekening moet houden met kleine verschuivingen.

Kijk ook eens naar het draadje:

[h=3][Experiment] Weer satellieten ontvangen (low-budget)[/h]

Daar komen vrijwel dezelfde technieken aan te pas, alleen dan niet met een wereld ontvanger, maar met een USB dongle van een paar euro en wat experimenteel geknutsel ... erg leerzaam!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanwege mijn beroep is het interpreteren van weerkaarten etc. gelukkig geen probleem.

Techniek en ontvangen, dat verhaal gaat even tijd kosten. Altijd leuk om te zien dat als je interesse hebt in iets, het leerproces veel sneller gaat.

Misschien kunnen we elkaar hier op de hoogte houden van onze bevindingen @FKAGB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond eerste kaarten ontvangen via ssb. Locatie nabij Nunspeet. Binnenshuis. Geen extra antenne. 7879hz. Duitse weerdienst. Programma: demo versie van comm32. Een van de kaarten van Europa:

ImageUploadedByTapatalk1399929948.679606.jpg.5034422fe1e639f23984221b5b43619d.jpg

ImageUploadedByTapatalk1399930013.901393.jpg.57a36d671fe7eea671acb6a1824b746e.jpg

 

Er worden verschillende kaarten ontvangen. Europa maar ook andere delen van de wereld. Mocht dit blijven werken bij shtf, mooie manier om redelijk simpel weerkaarten te ontvangen.

De rtty tekst berichten moet ik nog onder de knie krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier ook een apparaatje nu waarmee ik de korte golf kan ontvangen.. en heb het ook eens een gooi gegeven...

 

Ik heb wellicht wel een interessant stukje software voor jullie: FLDigi / Flarc

 

hiermee kan je vrijwel alle binnenkomende signalen decoderen, en als je het juiste apparatuur hebt, ook verzenden!

Totally free!, en gratis ook nog!.. en het allermooiste is, dat je er niks voor hoeft te betalen bij het afrekenen :)

 

Ik heb al verschillende bestanden mogen ontvangen in mijn eerste run;

 

vb1.jpg.78f44853f5b2aba04ec0606f77b78c31.jpg

 

vb2.jpg.05681a3320bb69c3facb3e660e684c65.jpg

 

vb3.jpg.d9fd5d5a3cf2a674edff07d6ae1f1540.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FKAGB Dat is een stuk uitgebreider dan ik hier heb (wereldontvanger icf-sw7600GR). Het scheelt denk wel een stuk of je open woont of in een appartement. Waarschijnlijk is er wel een list te verzinnen voor betere ontvangst. Ben benieuwd hoe je Grundig bevalt over een tijdje.

@Communicator Leuk dat het gelukt is. Wat voor apparaatje heb je gebruikt? Of is dat voor een leek te ingewikkeld? Dat programma kende ik niet. Ga ik ook proberen. Thx. Ik lees idd. ook over het verzenden van zulke berichten. Dan zal je vast een licentie moeten hebben (maar die heb jij denk wel)

 

Het lezen van de weerkaarten is niet heel ingewikkeld om onder de knie te krijgen. Voor mijn werk ben ik hier regelmatig mee bezig. Vandaar ook een stukje interesse om deze kaarten te kunnen ontvangen. Word het straks Communicator / weerman :) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...