Ga naar inhoud
GENEGEERD

Airco zelf maken en laag verbruik.


Tom

Aanbevolen berichten

In geval van een BOL of kleine behuizing kan de binnen temperatuur flink oplopen wat niet prettig is, maar voor oudere of zieke mensen ook nog eens gevaarlijk kan zijn.

Een airco is nog wel aan te schaffen, maar als je op een locatie zit met een eigen energie voorziening zoals zonnepanelen wil je geen airco van 800 Watt of meer.

 

Airconditioners hebben een vermogen tussen de 800 en 1.400 watt. Een airco staat gemiddeld tachtig dagen per jaar tien uur lang aan, per jaar dus 800 uur. De gemiddelde airco gebruikt in die tijd 650 kWh, omgerekend 155 euro. De zuinigste airco gebruikt voor die periode 400 kWh of 96 euro.

 

De mobiele airco's verliezen op den duur hun koelvloeistof en zijn dan afgeschreven.

 

Wel is er vaak een vriezer beschikbaar. Deze is nodig om waterzakken of flessen in te vriezen voor onze zelfbouw-airco.

 

Ook kun je in de winter ijs ingraven om te bewaren, maar hoe lang weet ik zo niet.

 

Het principe is een ruimte waar de ijszak in ligt en een kleine ventilator die de koude lucht verspreidt in de ruimte.

De ijszak is goed voor 6 uur koelen

 

Hier de bouwbeschrijving

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik koel mijn huis met grondwater.

Dat pomp ik op met een 250watt waterpomp.

Water temp is zo'n 12 graden.

 

Omdat ik luchtverwarming heb waren alle kanalen al aanwezig.

Dus enkel een 'radiator' in het systeem gehangen waardoor het grondwater loopt met tuinslang aangesloten op de pomp.

De cv installatie was al op een airco voorbereid, dus enkel wat draaden aansluiten en klaar.

Zo'n oplossing is makkelijk te maken, als je een waterput hebt.

Als je geen luchtverwarming hebt dan moet je de 'radiator' zo hoog mogenlijk ophangen en met een ventilator lucht langs blazen.

 

Redelijk simpel dhz projectje.

Ik gebruik het water daarna om de tuin mee te bevloeien.

 

Als het boven de 30graden buiten wordt hou ik het onder de 24 binnen, in het hele huis, maar belangrijker de luchtvochtigheid blijft een stuk lager en dat maakt het grote verschil.

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans ik veronderstel dat je toch een redelijk debiet moet hebben om de radiator koel te houden . Je kan toch de thuin niet blijven sproeien . En in volle zon is dit niet best voor het gazon .

Kan je het water gewoon niet terug steken naar de water put ?

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans ik veronderstel dat je toch een redelijk debiet moet hebben om de radiator koel te houden . Je kan toch de thuin niet blijven sproeien . En in volle zon is dit niet best voor het gazon .

Kan je het water gewoon niet terug steken naar de water put ?

 

Geert

 

Dat zijn de vragen.

Ik verbruik ongeveer 500 liter per uur.

De instroom temp is zo'n 12 graden en de uitstroom temp is ongeveer 17 graden.

Een liter water verwarmen kost ong 4 KW per graad.

500 * 5 * 4000 / 3600 = ~ 2,5 KWh koel vermogen.

 

De luchtstroom wordt door de cv gestuurd en draaid denk ongeveer met 1500 kuub per uur.

Dit is dankzij het filter dus ook meteen een enorme stofzuiger.

 

500 liter water per uur is een tuinslang die redelijk stroomt denk aan ongeveer een emmer per minuut.

Dat is veel water maar met bevloeien kan ik de tuin mooi nat houden.

 

Terug in de put wil ik niet.

Je gaat dan 'warm' water in je put terug voeren.

Met in de tuin laten lopen heb ik nog nooit gemeten dat het grondwater iets in temp veranderd en anders zou ik moeten sproeien.

 

Ik koel ook alleen als het of heel warm wordt binnen (boven de 23 graden) of heel vochtig.

En alleen als we thuis zijn, dus vaak alleen s'avonds of in het weekeinde.

Ook staat de koeling niet permanent aan ik koel denk een paar uur s'avonds en als we de hele dag thuis zijn en koelen schat ik 50% van de tijd.

S'ochtens helemaal niet, op het warmste deel bijna continue en s'avonds weer minder....

 

Volgens mij is dit de goedkoopste manier om te koelen.

Let op grondwater oppompen wordt steeds vaker aan regels onderworpen...

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...