Ga naar inhoud
GENEGEERD

DATREX survival water pouches


AWOL

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van dit topic: http://preppers.nl/forum/threads/9660-Wat-voor-type-product-zou-je-graag-nog-in-de-prepshop-zien?highlight=prepshop dat ik verder niet onnodig wil vervuilen.

(ook @Simurgh ) (eenmalige inkoopactie?)

 

http://www.datrex.com/index/catalogdetail/pdt_id/43

 

1170070123_1111-2323.jpg.7a55cbd98dd1adb0c9bb714dcca9c209.jpg

 

Ik vraag mij al een tijdje af of ik dergelijk water zou willen hebben. De stevige verpakkingen (bij bijvoorbeeld overstromingen weinig kans op contaminatie) en kleine hoeveelheid (schaalbaar) hebben zo hun voordelen, voor in de BOB, auto enz.

Uiteindelijk natuurlijk een dure manier om water op te slaan maar de mobiliteit en duurzaamheid hebben voordelen, naast dat het gegarandeerd onbesmet water is.

Ze spreken over 5 jaar houdbaarheid maar het lijkt mij dat dit langer moet kunnen zijn. 8 liter water zit in een doos van 64 x 125 ml a circa 30 dollar.

Zouden meer mensen interesse hebben in zo'n doos of vinden jullie het volkomen onzin met onze waterfilters en andere opslag / zuiveringsmethodes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik denk inderdaad dat je deze zakjes moet zien als een echte noodoplossing, niet om liters van bij je te hebben maar een paar zakjes hier en daar "voor het geval dat". Niet om je lekker vol te drinken maar om te overleven, het minimum aan water. DATREX geeft zelfs aan op de verpakking dat je in een noodsituatie de eerste 24 uur helemaal niet moet drinken, en daarna maar 2 zakjes per persoon, per dag. Moge duidelijk zijn dat dat puur bedoeld is om de beasis lichaamsfuncties in stand te houden,niet om goed gehydrateerd te blijven. Ook al heb je een filter bij je, manieren om vuur te maken en iets om water in te koken, er zijn situaties denkbaar waarin je niet aan water kunt komen of in staat zal zijn te filteren / koken. In die situaties ben je wellicht blij dat je een aantal van deze zakjes bij je hebt. (?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij ook wel eens afgevraagd wat ik ermee kon en wat het voordeel is, tot op heden zie ik er geen voordeel in t.o.v. gebruik waterfilters en flessenwater . Ik zou ook niet weten waartegen ik water zou willen ruilen als ik alleen nog maar zakjes zou hebben. Het lijkt mij makkelijk om water te ruilen verkregen door waterfilter.

Ik zie het meer als zakjes voor in een reddingsvlot...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass heeft al een keer over dit soort materiaal een topic gestart http://preppers.nl/forum/threads/6708-Seven-Oceans-drinkwater-review

gr will

 

De vraag is natuurlijk ook een beetje of men hier interesse zou hebben voor een (eventueel eenmalig) inkoopactie door de prepshop. Als er een leuke prijs te krijgen is voor zo'n doosje zou ik zelf wel interesse hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mij ook wel eens afgevraagd wat ik ermee kon en wat het voordeel is, tot op heden zie ik er geen voordeel in t.o.v. gebruik waterfilters en flessenwater . Ik zou ook niet weten waartegen ik water zou willen ruilen als ik alleen nog maar zakjes zou hebben. Het lijkt mij makkelijk om water te ruilen verkregen door waterfilter.

Ik zie het meer als zakjes voor in een reddingsvlot...

Denk bijvoorbeeld ook aan een overstroming ( @DickBerts ) waardoor al het water vermengt is met zout water. (kustgebieden) of wanneer je je huis niet uit kunt om veiligheidsredenen en je water op is. Of wanneer je waterbron dusdanig besmet is dat er niet gefilterd kan worden, nukes/stof/gif. Of wanneer je waterfilter het begeeft, of je het filter kwijtraakt (diefstal/verliezen) of je wordt ziek waardoor je geen water kun halen/filteren etc

 

Kortom: redenen genoeg te bedenken waarom je zulke zakjes WEL in huis zou moeten hebben ;-)

 

Het enige wat mij tegenstaat is de aanschaf prijs (ben budget prepper). Maar ja dat is relatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt allemaal @phtvs ... maar wat is dan het voordeel van zoveel zakjes tov flessenwater wat prima is afgesloten?

 

Met name de draagbaarheid en klein volume. 4 van deze zakjes her in der weggestopt op kleine plekjes in je bagage waar je verder niets kwijt kon kan het verschil maken. Voor een bug in zou je voldoende water al moeten hebben, maar extra kan geen kwaad zou ik zeggen, zeker als je onverwacht toch je huis moet verlaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt allemaal @phtvs ... maar wat is dan het voordeel van zoveel zakjes tov flessenwater wat prima is afgesloten?

 

Dit water is niet bedoeld als vervanging van water opgeslagen in flessen/pakken/jerrycans. Bij een bug-out ga je niet lopen slepen met flessen water. Is gewoon veel te zwaar.

Denk ook aan bijvoorbeeld mensen die alleen preppen voor een bug-in en opeens toch moeten vluchten. Dan is het erg handig als je een aantal van die zakjes in je tas hebt zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs het klopt helemaal wat je schrijft er zit wel één maar aan , namelijk je hebt minimaal 3 liter per persoon per dag nodig

en dan vrees ik dat het voor een gezin toch een dure hobby wordt om voor een weekje water in te slaan .

Misschien is het slim om eerst eens een vergelijk te maken met die van seven ocean of zoiets

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@phtvs het klopt helemaal wat je schrijft er zit wel één maar aan , namelijk je hebt minimaal 3 liter per persoon per dag nodig

en dan vrees ik dat het voor een gezin toch een dure hobby wordt om voor een weekje water in te slaan .

Misschien is het slim om eerst eens een vergelijk te maken met die van seven ocean of zoiets

gr will

 

Heb ik ook altijd overal gelezen, en ik heb daar natuurlijk goed op gelet met m'n test maar ik haal die drie liter wat drinken betreft lang niet. Anderhalf is wel zo'n beetje m'n top. Geen idee waarom, als ik me meer inspan (lange wandelingen oid) dan kom ik aan de 2 liter maar daar houd 't ook wel mee op. Ik eet ook minder dan gemiddeld, misschien een lage stofwisseling? Hoewel dat op water niet zoveel uit zo moeten maken :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik ook altijd overal gelezen, en ik heb daar natuurlijk goed op gelet met m'n test maar ik haal die drie liter wat drinken betreft lang niet. Anderhalf is wel zo'n beetje m'n top. Geen idee waarom, als ik me meer inspan (lange wandelingen oid) dan kom ik aan de 2 liter maar daar houd 't ook wel mee op. Ik eet ook minder dan gemiddeld, misschien een lage stofwisseling? Hoewel dat op water niet zoveel uit zo moeten maken :confused:

 

Mensen, nogmaals, dergelijk water is NIET bedoeld als een reguliere watervoorraad maar voor noodgevallen. Daarbij gaat het erom dat je het MINIMALE aan water binnenkrijgt om te overleven en dus niet over optimaal gehydrateerd blijven. Als je dergelijke waterzakjes gaat vergelijken met 1 liter waterflessen dan moet je dit inderdaad niet kopen. Stel je doet een hike en hebt anderhalve liter water bij je en 6 van deze zakjes in je daypack. Aan het einde van de dag is je reguliere water bijna op maar er gebeurd iets waardoor je niet het einde van je bestemming weet te halen. Er is ook geen water in de buurt dus aan je sawyer heb je niets. In zo'n situatie zou je eerst een hele tijd niets drinken en pas na vele uren, als je echt begint uit te drogen en er nog geen hulp is verschenen begin je aan de waterzakjes. Deze houden je dan in leven, niets meer en niets minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemachtig wat duur was mijn eerste gedachte want ik kom toch wel uit op zo'n 2 a 2,50 euro voor een halve liter. Ongeveer hetzelfde bedrag wat je als dorstige automobilist neertelt voor een flesje spa blauw bij de pomp, en die worden grif verkocht bij warm weer :)

 

Maar de enige logische toepassing die ik kan bedenken is inpassing in een rantsoen in situaties waar frequente fouragering kan plaatsvinden of in situaties waar het aannemelijk is dat je er niet lang verblijft. Dus bijvoorbeeld militaire operaties of reddingsboten/vlotten. Vooral in die laatste toepassing is het handig dat de houdbaarheid lang is en je dus niet heel vaak de voorraden moet vervangen.

 

Voor BOB gebruik zie ik er niet zo veel in. Elke soort water weegt even veel en gewicht is de grootste vijand van de BOB. Doe het dan maar met een flesje van de aldi van 10 cent, bovendien heb je er na gebruik ook nog iets aan voor hervullen met op een andere manier verkregen water.

Meest zinvolle preptoepassing lijkt mij het gebruik in verstopte voorraden op een escaperoute. Blijft jaren goed dus jaarlijks opspitten van je voorraad tonnetje is dan niet nodig. En als je met je rugzak onderweg bent kun je je het toch niet permitteren om bij te vullen met grote hoeveelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus bijvoorbeeld militaire operaties of reddingsboten/vlotten. Vooral in die laatste toepassing is het handig dat de houdbaarheid lang is en je dus niet heel vaak de voorraden moet vervangen.

 

 

Ze zijn inderdaad oorspronkelijk bedoeld voor noodpakketten in reddingsvlotten op zee. De reden dat het zulke kleine hoeveelheden zijn is om te kunnen rantsoeneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit water is niet bedoeld als vervanging van water opgeslagen in flessen/pakken/jerrycans. Bij een bug-out ga je niet lopen slepen met flessen water. Is gewoon veel te zwaar.

Denk ook aan bijvoorbeeld mensen die alleen preppen voor een bug-in en opeens toch moeten vluchten. Dan is het erg handig als je een aantal van die zakjes in je tas hebt zitten.

 

is dat water in die zakjes lichter dan?

lijkt mij dat 1 liter zakjes water net zo zwaar is als 1 liter flessen water

wil je veel liters voor weinig gewicht koop een filter

alleen als je op zee zit ofzo is dit iets handigs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel mensen zouden dit werkelijk willen kopen voor, ik dacht dat ik 8 liter per 30 euro zag staan?

 

Persoonlijk vind ik het werkelijk een onzinnig dure prijs voor water. Zelfs flessen water met een sawyer die je er op schroeft is vanaf 35 euro al voordeliger...En dan is je water onbeperkt houdbaar.

 

Maar als veel mensen dit willen kopen dan wil ik mijn best doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel mensen zouden dit werkelijk willen kopen voor, ik dacht dat ik 8 liter per 30 euro zag staan?

 

Persoonlijk vind ik het werkelijk een onzinnig dure prijs voor water. Zelfs flessen water met een sawyer die je er op schroeft is vanaf 35 euro al voordeliger...En dan is je water onbeperkt houdbaar.

 

Maar als veel mensen dit willen kopen dan wil ik mijn best doen

 

Ik krijg niet de indruk dat er heel veel animo voor is. Natuurlijk hoop ik dat bij een inkoopactie de prijs flink omlaag kan.

30 dollar = 21,50 euro = 33 cent per zakje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is dat water in die zakjes lichter dan?

lijkt mij dat 1 liter zakjes water net zo zwaar is als 1 liter flessen water

wil je veel liters voor weinig gewicht koop een filter

alleen als je op zee zit ofzo is dit iets handigs

Yep kilo's lichter dan flessen meesjouwen. ;-)

 

Nee, je begrijpt me verkeerd.

In je BOB/INCH neem je een filter mee én een paar van die zakjes voor nood. Ik ga er tenminste vanuit dat jij geen 8 liter water in je BOB stopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep kilo's lichter dan flessen meesjouwen. ;-)

 

Nee, je begrijpt me verkeerd.

In je BOB/INCH neem je een filter mee én een paar van die zakjes voor nood. Ik ga er tenminste vanuit dat jij geen 8 liter water in je BOB stopt?

 

een filter en een 1,5l fles, das zat lijkt mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

een filter en een 1,5l fles, das zat lijkt mij

1,5 kilo? mij te zwaar. Ik neem hooguit 250 ml water mee als noodvoorraad. De rest filter ik OF heb ik in een veldfles aan mijn riem hangen. Dit is dan het water wat ik onderweg kan drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...