Ga naar inhoud
GENEGEERD

Survival uitrusting; Rocket Stove?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

als prepper is het misschien wel handig, laag verbruik en het vuur controlleerbaar dus zou je 'm bij nood ook in de woonkamer kunnen zetten ... eh bij nood en bijvoorbeeld ...... maar als survival denk ik "waar laat je dat kreng?" en lijkt me buiten koken op een gewoon ouderwets open vuurtje vele malen makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, voor op balkon of in de tuin een prima kookstel. In huis is het een gevaarlijk ding. Voor onderweg is een kleinere variant zoals de 'Original woodgasstove' misschien beter. Voor beiden geldt wel dat je aan hout moet kunnen komen. Als je midden in de grote stad woont is hout vinden voor je kookstel misschien wat lastiger bij een SHTF.

Zelf heb ik voor binnen, om op te koken petroleumstellen. En een voorraad petroleum. Hier is regelmatig gas/stroom/water uitgevallen en daar heb ik dan verder weinig last van omdat ik meteen naar de petroleumstel grijp.

Wat voor iemand beter of makkelijker is is afhankelijk van een aantal dingen. Dingen als, heb je een eigen huis of huur je, heb je wel of geen zonnepanelen, een tuin of niet. Moet je van een minimum rondkomen of kan je geld investeren in spullen.

Volgens mij kan je beter de vraag stellen hoe anderen het geregeld hebben dat ze kunnen koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
als prepper is het misschien wel handig, laag verbruik en het vuur controlleerbaar dus zou je 'm bij nood ook in de woonkamer kunnen zetten ... eh bij nood en bijvoorbeeld ...... maar als survival denk ik "waar laat je dat kreng?" en lijkt me buiten koken op een gewoon ouderwets open vuurtje vele malen makkelijker.

 

Nee. Niet binnen. Zie CO2 verhaal.

Nee. Open vuur is niet handiger, schoner, zuiniger, makkelijker.

 

Okee je hoeft niets extra's mee te slepen voor een open vuurtje, maar verder: Rocket Stove is het beste alternatieve kookmiddel voor hout/vaste brandstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tentkachels die Geert maakt lijken me ook erg geschikt. Je hebt dan niet alleen een kachel van laag gewicht die uit elkaar kan, maar ook kun je erop koken. daarnaast veel veiliger wanneer de rook door een rookkanaal wordt afgevoerd. Zeg maar zoiets als dit, maar dan zelf gemaakt door Geert.

 

yrdy.jpg.34130c07def54bcba198dca59e2ba515.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
De tentkachels die Geert maakt lijken me ook erg geschikt. Je hebt dan niet alleen een kachel van laag gewicht die uit elkaar kan, maar ook kun je erop koken. daarnaast veel veiliger wanneer de rook door een rookkanaal wordt afgevoerd. Zeg maar zoiets als dit, maar dan zelf gemaakt door Geert.

 

yrdy.jpg.34130c07def54bcba198dca59e2ba515.jpg

 

Heel leuk en handzaam en Geert bouwt hele mooie, maar RS heeft nog steeds de beste verbranding, minste brandstof nodig en geeft bijna geen rook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, klinkt logisch dat in een survival situatie de rocket stove te groot is, past wel in mn rugzak (120L Berghaus) maar dan is tie ook wel voor de helft vol:p Verder vindt ik het wel een handig ding voor een o.k. prijs, nogmaals bedankt voor de reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. Niet binnen. Zie CO2 verhaal.

Dôh, schreef ik er ook bij .... hier op het forum kan echt niet in voorbeelden gesproken worden hé ...... en dan nog, raampje open en weg CO² verhaal.

 

Nee. Open vuur is niet handiger, schoner, zuiniger, makkelijker.

Je hebt inderdaad gelijk ..... zo'n ding tijdens je reis op je rug meesjouwen is inderdaad stukken handiger en makkelijker dan een een firesteel in je broekzak....:rolleyes:

en waar je dat schoner en zuiniger vandaan hebt verzonnen.... geen idee, maar van mij heb je 't niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje handigheid maak je dat zelf .

 

Geert

Nou Geert, daarmee doe je jezelf tekort. Jij bent zo handig dat je dat zelf goed kan maken...anderen hebben die vaardigheid niet, kunnen misschien andere dingen beter.

Jij bent enorm goed in dat soort dingen maken :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dôh, schreef ik er ook bij .... hier op het forum kan echt niet in voorbeelden gesproken worden hé ...... en dan nog, raampje open en weg CO² verhaal.

 

 

Je hebt inderdaad gelijk ..... zo'n ding tijdens je reis op je rug meesjouwen is inderdaad stukken handiger en makkelijker dan een een firesteel in je broekzak....:rolleyes:

en waar je dat schoner en zuiniger vandaan hebt verzonnen.... geen idee, maar van mij heb je 't niet.

 

Hee. Kan het wat rustiger? :)

 

Verslik je niet in mijn telegramstijl. Dat is echt niet rot bedoeld. We delen gewoon info hier. En voor piswedstijden ben ik niet te porren. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verslik je niet in mijn telegramstijl. Dat is echt niet rot bedoeld.

Ik heb jou nog nooit ontmoet en zie alleen maar emotieloze letterjes waarvan ik niet weet hoe ze opgevat moeten worden en moet er zelf dus een toon bij verzinnen.

Maar nu ik weet dat je het niet rot bedoel zal ik daar in het vervolg rekening mee houden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan iemand me vertellen of een mini oven als deze http://www.basiszaak.nl/envirofit-rocket-stove handig is om te hebben? Op zich lijkt het me wel wat omdat hij gestookt kan worden op natuurlijke brandstoffen en is niet al te zwaar, wat denken jullie?

 

Beetje groot, zo'n ding.

 

Wat dacht je van zoiets voor in de rugzak? http://prepshop.nl/buitenleven/vuur/woodgas-stove-original

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot ik snap je telegram stijl :p maar alsnog, een firesteel in je zak is toch wat handiger. En als je dan onopgemerkt wil koken graaf je een dakota-firehole :D

 

Alles afhankelijk van de situatie. :)

 

Stel je voor. Je wilt zelfvoorzienender gaan leven. Ga je dan dag in, dag uit koken op een Dakota Firepit? Dacht het niet. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles afhankelijk van de situatie. :)

 

Stel je voor. Je wilt zelfvoorzienender gaan leven. Ga je dan dag in, dag uit koken op een Dakota Firepit? Dacht het niet. ;)

 

Ligt eraan hoe groot je tuin is ;)

 

Nee, je hebt gelijk, maar in het geval van een bug out (mijn geval) vertrouw ik liever op skills dan apparatuur...

 

Maar met een bug in is een dakota-firehole in je woonkamer niet zon goed idee :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ligt eraan hoe groot je tuin is ;)

 

Nee, je hebt gelijk, maar in het geval van een bug out (mijn geval) vertrouw ik liever op skills dan apparatuur...

 

Maar met een bug in is een dakota-firehole in je woonkamer niet zon goed idee :D

 

En nog een stapje verder: in je BOL. Dat is namelijk ook een survival-situatie.

 

Zo zie je maar. 1 verhaal heeft meerdere kanten. Daar komt de Prepper Filosofie "En/En" vandaan. :)

 

Firesteel/Aansteker/enz. = EDC

 

Houtbrandertje = handig voor onderweg.

 

Kennis en oefenen:

- Dakota Firepit.

- Hoe bouw ik een RS en hoe kook ik erop?

 

Koken op de BOL/BIL. Ja, zo'n kant en klare RS is verdomd handig. Naast petroleumstelletjes, houtkachels en noem maar op.

 

Het is nooit: Ik doe alleen maar BIL. Of BOL. Of BOB. Of Bushcraft.

Gewoon overal mee rekening houden. Toch? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...