Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY projectje, faraday kooi voor batterijen plus lampje


phaelin

Aanbevolen berichten

Zou je dat ook met verfblikken kunnen doen? Of zijn die niet dik genoeg. Ik heb er nog eentje staan, lijkt me een leuke uitdaging.

 

Verfblikken zullen misschien zelfs wel dikker zijn dan m'n whisky blikken. Maar ik weet ook niet of dit werkt, gewoon een leuk projectje. Ik zou zeggen ga ervoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@phaelin Ik heb het even nagevraagd aan iemand die er wel wat van kent.

 

Je kan een draagbare kooi van Faraday maken. Het oppervlak waar je kooi opstaat of aanhangt dient dan als geleider en aarding. Je mag extra aarden, maar het hoeft niet.

 

Een auto is een kooi van Faraday. Maar, omdat er zo'n grote gaten in de constructie zit, kan er een heel grote variëteit aan golven doorkomen (hoge en lage frequenties). Hoe kleiner de gaten in je kooi, hoe meer het tegenhoudt.

Dus, als je een blik neemt, en je zet het deksel er op, dan houdt het zo goed als alles tegen, ook als het deksel net niet 100% sluit. Hoe beter iets geleidt, hoe beter je kooi beschermt, en een dikker materiaal geleidt meer stroom. Als er aan de rand van het deksel een plastic coating zit, moet je die eraf schuren zodat je een goede geleiding kan garanderen tussen je blik en het deksel. Ook moet de plek waar je je blik op bijv de tafel zet, ook goed afgeschuurd zijn zodat het de lading zeer snel kan doorgeven.

 

Wat er in je kooi zit, mag de kooi zelf niet raken, dus je moet je kooi ook isoleren, maar dat had je al gedaan.

 

Dus, je project zou moeten werken. Ook als je deksel er net niet 100% op vastklemt.

(Ik vind m'n verfblik even niet, dus ik kan het nog niet testen)

 

Heb ook even proberen opzoeken over welke frequenties het gaat bij een CME en een EMP.

 

Moet je weten dat:

Een hoge frequentie kan met een korte antenne ontvangen worden, een lage frequentie met een lange antenne.

 

Bij een CME (zonnedeeltjes, die oa het noorderlicht veroorzaken) zijn het zulke lage frequenties dat huishoudelijke apparaten het niet kunnen opvangen (en niet stuk gaan), maar het elektriciteitsnet wel (dat is een gigantisch lange antenne). Dus, als het elektriciteitsnet getroffen wordt, en je toestellen zitten in het stopcontact, zijn ze toch ook stuk. Auto's zouden nog moeten rijden (behalve elektrische die net dan in het stopcontact zitten :D)

 

Een EMP heeft voornamelijk hoge frequenties, en maakt alles stuk dat elektrisch is, in een zeer grote omgeving, incl auto's ed.

Ik weet niet in hoeverre de kooi voldoende weerstand kan bieden tegen een sterke EMP.

 

Even over het idee van de waterleiding van je eerste post. bron

" De fenomenen die zich in 1962 in Hawaï en omgeving voordeden waren slechts een voorsmaakje van wat de EMP kan vernietigen. Latere tests met EMP-simulatoren bevestigden immers dat onze computermaatschappij die draait op chips en microcircuits uitermate kwetsbaar is voor de EMP. Zonder echt volledig te willen zijn, volgt hier een opsomming van onze alledaagse dingen die de EMP niet ongehavend zullen ondergaan: de elektronische toestellen (computers, radio's, telefoons, radars, verkeerslichten, in feite alles wat transistors, circuits en bekabeling gebruikt); de geleiders (vliegtuigen, schepen, auto's, spoorwegen, hoogspannings-, elektriciteits- en telefoonkabels, antennes, waterleidingen die allen als ontvangend medium de puls binnen brengen); de magnetische gegevens; de opslagtanks van propaan, olie en brandstof (vonkoverslag kan voldoende ontstekingsenergie bevatten). "

 

Nu ja. Ik hoop dat je hier wat mee bent? Ik ban alvast wat wijzer geworden en ga m'n verfblik zoeken. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@creske ik ben het met één puntje niet eens en dat is dat je zegt dat de dikte van het materiaal van je kooi niet uitmaakt , want de soortelijke weerstand is wel degelijk afhankelijk van de

doorsnee oppervlakte( van je geleider ) dus ook de dikte van je materiaal (een plaat koper met een dikte van 1 cm laat meer stroom door als een plaat van 1 mm ) oftewel hoe dikker

het materiaal van je kooi is hoe beter het werkt .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Bij top gear hebben ze een test gedaan of een auto ook een kooi van Faraday is en echt werkt als de bliksem inslaat op een auto. 800.000 volt.

Allerlei stoorvelden, zoals van bliksem, hebben in een kooi van Faraday geen invloed. Een dichte auto werkt als kooi van Faraday, maar vanwege de grote ramen is ontvangst van hoge frequenties zoals voor GSM (golflengte 33 cm) in de auto nog wel mogelijk.

Dit is met elkaar in tegenspraak. Je zit veilig in een wagen omdat de banden je vrij goed elektrisch isoleren. Heeft niets met de kooi van Faraday te maken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Wat is er mis met een oude magnetron als faraday kooi?

Er staat iets over in deze discussie die ik tegenkwam. http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/50270-elektromagnetisme-hoe-maak-ik-een-kooi-van-faraday

Het schijnt te maken te hebben met de golflengte waartegen je beschermen wilt en het apparaat dat je erin wilt bewaren.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is met elkaar in tegenspraak. Je zit veilig in een wagen omdat de banden je vrij goed elektrisch isoleren. Heeft niets met de kooi van Faraday te maken.

 

Dit wordt toch algemeen tegen gesproken. Bij een auto gaat wel degelijk om een kooi van Faraday. Dan zouden goede rubber laarzen ook voldoende zijn om een persoon te beschermen.

 

Er gaan namelijk nogal vreemde geruchten de ronde over wat je moet doen als de bliksem in je auto inslaat. De wagen tegen de vangrail zetten om de lading kwijt te raken is zo’n fabeltje. Bliksem loopt namelijk als een vonk over de banden naar de aarde. Er blijft dan wel een klein beetje lading achter, maar die is vergelijkbaar met een schok die je ook wel eens krijgt als je statisch geladen bent. Bij regen is die lading van bliksem overigens zo verdwenen en verdwijnt het in de grond.
Bron: http://wetenschap.infonu.nl/weer/81572-bliksem-wat-moet-je-doen-als-de-bliksem-inslaat-in-je-auto.html
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kwam nav dit, volgende stukje tegen:

 

Metalen zijn zeer goede stroomgeleiders, die alles binnen de kooi beschermen. Dat is helaas niet het gehele verhaal. Een sterke stroom, zoals door de Kooi van Faraday, wekt op zijn beurt een magnetisch veld op. Ook binnen de kooi. Dat op zijn beurt wekt weer een elektrisch veld op, waardoor je kostbare chips alsnog doorbranden. Er is dus dubbele ‘shielding’ nodig. Voor echt zware EMP-aanvallen (de nieuwste EMP-wapens) moet zelfs een driedubbele laag aangebracht worden. De geleider mag uiteraard de elektronica niet raken. De elektronica moet geheel ingekapseld liggen in de geleider, elke opening biedt een plek waar de EMP-puls kan (en zal) toeslaan. De isolerende laag moet minimaal tweetiende millimeter dik zijn (zwaar plastic is in principe voldoende).

 

Een eenvoudiger oplossing: leg je telefoon en andere kleine elektronica in een magnetron: dit is een kooi van Faraday. Een magnetron is zo ontworpen dat deze radiostraling binnenhoudt. Om precies die reden houdt de metalen kooi van een magnetron radiostraling ook buiten.

 

Met dank aan:

 

hoe-bescherm-je-jezelf-tegen-emp/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wordt toch algemeen tegen gesproken. Bij een auto gaat wel degelijk om een kooi van Faraday. Dan zouden goede rubber laarzen ook voldoende zijn om een persoon te beschermen.

 

Bron: http://wetenschap.infonu.nl/weer/81572-bliksem-wat-moet-je-doen-als-de-bliksem-inslaat-in-je-auto.html

 

Het is niet omdat een grote groep verkeerd is, dat het ineens correct wordt.

 

Kan je bellen met de gsm in een kooi van faraday? Neen.

Kan je bellen in de wagen? Ja.

Conclusie: Een wagen is geen kooi van Faraday. (Maar je zit er wel veilig in bij bliksem)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bliksem is dan ook geen EMP.

Bliksem is een elektrische puls.

EMP is een elektromagnetische puls. Radiogolven.

Groot verschil.

 

Een magnetron is een redelijke faraday kooi, maar niet volledig dicht.

In het boekje van de magnetron staat dan ook dat je het niet te dicht bij je draadloze router moet zetten omdat het storing kan veroorzaken. Beide werken op 2,4 GHz. Dat betekent dat er ook straling, zij het heel erg weinig, ook de magnetron in kan. Meestal niet genoeg voor je radio, of gsm. Maar bij een hele hoge frequentie (boven die 2,4Ghz), en hoog vermogen, kan elektronica in een magnetron nog steeds kapot gaan.

 

Beste bescherming tegen EMP: Vollledig dicht, met genoeg dikte/massa om de puls te absorberen, dan wel eromheen te leiden, zonder dat er binnenin een golf ontstaat. Daarbij hoeft de kooi niet geaard te zijn. Een geaarde kooi kan de puls beter absorberen, maar dan moet de aarding van dergelijke dikte zijn, dat deze niet doorbrandt door de hoeveelheid energie die afgevoerd moet worden.

 

Daarbij biedt goud de beste bescherming tegen straling, en corrodeert niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet omdat een grote groep verkeerd is, dat het ineens correct wordt.

 

Kan je bellen met de gsm in een kooi van faraday? Neen.

Kan je bellen in de wagen? Ja.

Conclusie: Een wagen is geen kooi van Faraday. (Maar je zit er wel veilig in bij bliksem)

 

Dat is een beetje boerenlogica die je daar toepast. :rolleyes:

 

Het heeft met de golflengte te maken van GSM EM straling, die is heeeel kort.

 

De beste kooi van Faraday bestaat uit een volledig lekdichte metalen platen die geaard is. Echter voor heel veel EM stralings golflengten is een metalen gaas voldoende. Wil je zekerheid, dan ga je voor de compleet dichte metalen plaat constructie.

 

Deze info pluk ik niet alleen van het internet, maar ik heb HTS Technische Natuurkunde (richting toegepaste natuurkunde) gestudeerd.

 

λ (golflengte) = v (snelheid, in dit geval de lichtsnelheid voor EM straling) / f (frequentie)

 

λ = 300.000 m/s gedeeld door +/- 950 Mhz = 0,316 mm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een beetje boerenlogica die je daar toepast. :rolleyes:

 

Het heeft met de golflengte te maken van GSM EM straling, die is heeeel kort.

 

De beste kooi van Faraday bestaat uit een volledig lekdichte metalen platen die geaard is. Echter voor heel veel EM stralings golflengten is een metalen gaas voldoende. Wil je zekerheid, dan ga je voor de compleet dichte metalen plaat constructie.

 

Deze info pluk ik niet alleen van het internet, maar ik heb HTS Technische Natuurkunde (richting toegepaste natuurkunde) gestudeerd.

 

λ (golflengte) = v (snelheid, in dit geval de lichtsnelheid voor EM straling) / f (frequentie)

 

λ = 300.000 m/s gedeeld door +/- 950 Mhz = 0,316 mm

 

En wat is een auto? Hoge mazen (de ruiten) en niet geaard (geïsoleerd door de rubber in de banden).

Ge moogt zeggen (en gestudeerd hebben) wat je wil, maar een auto is GEEN goede kooi van Faraday,

wat je ook op het net leest. En boerenlogica is juist ja, logica.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is namelijk een reden waarom ze tegenwoordig weinig huizen met gewapend beton bouwen.

Dan gaan de bewoners namelijk klagen dat ze slecht bereik hebben, met hun mobiel/laptop. Dat waren ook kooien van Faraday.

 

Straling van de gsm die buiten, en binnen gehouden wordt. Slechte wifi verbinding in de tuin etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat is een auto? Hoge mazen (de ruiten) en niet geaard (geïsoleerd door de rubber in de banden).

Ge moogt zeggen (en gestudeerd hebben) wat je wil, maar een auto is GEEN goede kooi van Faraday,

wat je ook op het net leest. En boerenlogica is juist ja, logica.

 

Kijk dat zeg je duidelijker, het is geen goede kooi van Faraday.

 

Maar bliksem op een auto heeft niets te maken met de rubberen banden. Als zo'n bliksemschicht van vele honderden meters hoogte door de lucht kan, is dat 10 cm rubber kinderspel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat zeg je duidelijker, het is geen goede kooi van Faraday.

 

Maar bliksem op een auto heeft niets te maken met de rubberen banden. Als zo'n bliksemschicht van vele honderden meters hoogte door de lucht kan, is dat 10 cm rubber kinderspel.

 

 

Mijn vermelding van de banden slaat op het feit dat als het een Faraday kooi zou zijn, er geen aarding is.

 

Dat staat LOS van het feit dat je in een auto veilig bent voor bliksem elektrocutie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...