Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Ribz Front Pack (En waarom dit ding in de prepshop moet)


Vladimir

Aanbevolen berichten

Met dank aan de Prepshop heb ik de afgelopen 2 maanden de Ribz Front Packs kunnen testen. :cool:

 

frontpacks-1.jpg.9e0cf082ab77f9a339be96aaf0a3a284.jpgfrontpacks-3.jpg.e24299f24f4fc287b3b9e18a0d5df32b.jpgfrontpacks-4.jpg.84944b42574be3315d0ab55eb61e0b88.jpgfrontpacks-5.jpg.ab66a090e05f342f41926d2f00672d1c.jpg

(Dit ben ik niet ;))

 

Toen ik hem in huis kreeg viel meteen op dat ik hier met goed spul te maken had, het ziet er uit als een soort tweedelige chestrig in outdooruitvoering.

Gemaakt van stevig cordura en soepele ritsen dus qua materiaal was ik al meteen om.

 

De frontpacks hebben een rits in het midden waardoor je ze makkelijk om doet, de packs zelf zijn onderverdeeld in een groot en kleiner vak, beide afgesloten met een goede kwaliteit rits.

In het grote vak zijn aan de achterkant nog een paar mesh vakjes gemaakt.om kleine dingen op te bergen.

 

frontpacks-2.jpg.99fd76328b2f181dcb5b0a4523c4899d.jpg

 

Even de specs op een rijtje:

 

Gewicht: 320 gram

Inhoud: 11.5 liter (ook verkrijgbaar als 8L)

Verkrijgbaar in groen, grijs, zwart, oranje en raptor camo.

Belastbaar tot: +/- 4KG (daarna beginnen de banden toch wel te snijden)

 

Gewicht/inhoud ratio is dus dik in orde, maar hoe draagt dit?

 

Test 1: Samen met een Osprey 70L hikerugak, gewicht back/front ongeveer 10/2KG. 17KM over vlak terrein.

 

Het is even wennen aan het gevoel van de (extra paar) schouderbanden maar weet nog dat ik me na 3KM bedacht dat het eigenlijk best lekker liep.

De frontpaks leunen deels op de heupgordel en omdat het harnas onder het draagstel van de rugzak zit voelt het geheel erg stabiel aan.

 

Ik ontdek meteen het nut van frontpacks. Het grootste probleem van lopen met een rugzak is dat het draagstel over de plekken op je jas loopt waar normaal de zakken zitten.

Zodoende heb je normaal dan ook maar weinig spullen bij de hand.

Omdat je alles wat je onderweg nodig hebt in de frontpacks kan stoppen hoef je hiermee nooit meer te stoppen onderweg om iets uit je rugzak te halen.

 

Test 2: Met een Osprey 33L dag/klimrugzakje met heupgordel, gewicht ongeveer 5/1.5KG, 26 + 18KM over vlak terrein in 2 dagen.

 

Hiermee loopt het eigenlijk net zo goed als met de 70L, iets minder stabiel en de frontpacks hangen wat meer aan de schouderbanden maar nog steeds niet hinderlijk.

Het regent op de tweede dag en ik stop niet voor de lunch, hoeft ook niet want lopend eten is met frontpacks en een poncho geen probleem.

Test 3: Met een oude 45L Berghaus, gewicht ongeveer 6.5/1.5KG, 6KM over vlak terrein.

 

Loopt op zich prima, afgezien van die oude Barghaus dan. Het is een warme dag en dat schuimrubber kussen dat ze tegen het draagframe genaaid hebben zorgt voor een doorweekt shirt. De frontpacks doen het in vergelijking goed, minder warm dan dat ik dacht maar je merkt wel dat er een laag plastic over je buik hangt en vocht minder makkelijk kan verdampen.

 

Test 4: Met een 3L losse legercamelback, gewicht ongeveer 2.5/1KG. Ongeveer 300M over vlak terrein.

 

Na ongeveer 300 meter draai ik me om en ga terug naar huis, dit heeft geen zin.

Niet alleen zit de combinatie niet lekker, ook is het tijdens het lopen nogal instabiel, het beweegt tegengesteld en dat is nogal iri.

Daarnaast bedenk ik me dat alles wat ik nu in de frontpacks heb ook in mijn broek/jaszakken past.

 

************************************************** **************

Voorlopige conclusies

 

Pro's:

- licht en stevig

- loopt lekker met alle maten rugzakken, voelt stabiel aan.

- nooit meer onnodig stoppen of een fotomoment missen onderweg.

- ook los te dragen, als front of sidepacks als je de rits los maakt.

- perfect als minibob in een INCH scenario (mocht je moeten rennen en je INCH moeten dumpen....)

 

Cons:

- qua design minder geschikt voor mensen met een bierbuik.

- het heeft een eigen draagsysteem en is niet modulair op de rugzak te bevestigen zonder hem te modden.

- kan wat zweterig aanvoelen onder warme omstandigheden

- euh.....?

 

Ben er tot nog toe zelf erg tevreden over, het veranderde zwaartepunt is even wennen maar loopt na een tijdje comfortabeler dan een rugzak alleen.

 

Kwam wel tot de ontdekking dat Ribz zelf veel mooiere foto's en video's maakt dan ik ooit kan maken.

 

http://www.ribzwear.com/gallery/

http://www.ribzwear.com/front-pack-review-videos/

 

Maar ik kan jullie wel laten zien wat er allemaal in past als je hem als minibob gebruikt:

 

minibobinhoud.jpg.4d06e3651be30089c5446890cf85949a.jpg

 

Linksboven ligt een GTX regenpak met daaronder een fleece liner + mylar bivakzak, rechtsboven een GTX windstopper muts.

Het groene in het midden is een 2.5x2.5 nylon tarpje en in dat netje rechtsonderin zit een Sawyer mini met daarnaast een powermonkey

 

Disclaimer: Ik heb geen aandelen of werk niet voor Ribz, ben gewoon een zeer tevreden tester.

 

Alle foto's afgezien van de minibob schaamteloos gestolen van de Ribz website :o

 

Volgende test wordt juni/juli in de tropen, heb er nu al zin in :D

 

Edit: Mochten mensen hem in het echt willen zien, ik neem hem mee op de SC.

  • Leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Mooie review. Ik overweeg de aanschaf van frontpacks en je helpt me een eind op weg.

 

Gewoon een vraag: waarom heb je een zakje boerenkoolzaad bij je?

 

Die lag toevallig op tafel toen ik de foto nam, wilde even checken of iemand het op zou merken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Heb de frontpacks nu ook in de tropen getest (35+ en 90% luchtvochtigheid) en moet zeggen dat op het moment dat je zelf erg zweet hij toch wel warm wordt.

Had zelf na een halve dag een rode band op mijn buik staan en mijn huid was een beetje geïrriteerd.

Gelukkig kwam ik snel boven de 2000m waar het nog wel erg warm was maar lang niet zo vochtig en toen liep hij weer prima.

Zat net te denken en als je een paar verticale stroken hard schuimrubber er op plakt aan de achterzijde is het warmte probleem makkelijk op te lossen.

Maar dat gezegd hebbende loop ik vrijwel nooit met volle bepakking in de tropen so why bother.

@Admins: er zijn wat posts verdwenen uit dit draadje ???

 

Dictated to a slave and sent by carrier pidgeon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...