Ga naar inhoud
GENEGEERD

Veterinaire medicatie voor menselijk gebruik


Aanbevolen berichten

Na het lezen van deze site; Hierzo Ging ik me toch het één en ander afvragen. Kan je inderdaad zo makkelijk medicatie voor dieren gebruiken voor mensen? De in het artikel beschreven medicijnen betreffen voornamelijk antibiotica voor vissen. Maar waarschijnlijk bestaan er nog veel meer mogelijkheden.

 

Zijn er mensen op dit forum die hier verstand van hebben en mogelijk het een en ander kunnen bevestigen van wel ontkrachten? Apothekers / Dierenartsen?

 

Persoonlijk ben ik vrij sceptisch over het strikt gescheiden gebruik van menselijke en dierlijke medicatie. Zolang er dezelfde bestanddelen in een pil zitten als in de 'menselijke' pil lijkt het mij niet veel kwaad te kunnen. De beschermde status voor 'menselijke consumptie' is dan in mijn ogen dan ook maar voor een ding goed en dat is dan de prijs. Welke dan weer in veelvoud verdwijnt in de zakken van de pharmaceutische industrie.

 

Maar ik dwaal af, ik ben erg benieuwd naar jullie meningen / ervaringen en zou hier graag meer over willen leren. Mogelijk kunnen we gezamelijk een soort fact-sheet bouwen waar we dierlijke/menselijke medicatie met elkaar vergelijken en de gelijkwaardigen weer kunnen gebruiken in onze preps.

 

Greetz,

Nazdrovje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Veel medicijnen die gebruikt worden zijn identiek voor mens en dier.

Bij antibiotica is dat bijna 100%.

 

Het feit dat je dit moet vragen is natuurlijk een duidelijk signaal?

Dus laat het aan mensen over die er wel verstand van hebben.

 

Aan medicijnen wordt veel verdient, of dat terrecht is wil ik me niet eens uitlaten maar dat de verschillende prijzen van een gram van een stofje voor een paard een factor lager kan zijn dan dezelfde gram van hetzelfde stofje voor een mens is een leuk gegeven?

Wel grappig dat in Spanje blijkbaar dieren meer 'waard' zijn dan een mens:confused:

 

Dat het niet moeilijk is om met argumenten te komen om dit verschil, al dan niet kunstmatig, te verantwoorden mag ook duidelijk zijn?

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts
Veel medicijnen die gebruikt worden zijn identiek voor mens en dier.

Bij antibiotica is dat bijna 100%.

 

Logisch, het zijn echt paardenmiddelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het feit dat je dit moet vragen is natuurlijk een duidelijk signaal?

Dus laat het aan mensen over die er wel verstand van hebben.

 

Om onderstaand te voorkomen probeer ik mezelf te verdiepen in nieuwe (onbekende) zaken. Naar ik meen bezit de meerderheid van de gebruikers op dit forum een soortgelijke mening / reden van aanwezigheid. Het is daarom vrij kort door de bocht en weinig constructief om te posten dat een bepaald onderwerp 'te moeilijk' of te ondoorzichtig is. Willen = Kunnen en Stilstaan = Doodgaan...

Ofwel, the question remains ...

 

Quotation-Ruben-Blades-society-risk-ignorance-best-knowledge-Meetville-Quotes-232667.jpg.5ce8a98fb048094b83405f0f5c87d9ab.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet juist dat veel mensen in Spanje mensen medicijnen geven aan hun dieren, want zodra het woord "dier" erop staat is een medicijn met dezelfde samenstelling 3x duurder. Wellicht kan @Keyser Suze hier meer over vertellen want die is arts.

 

Ik ben arts geen farmacoloog. Dat er veel medicijnen identiek zijn is logisch. Wij zijn gewone zoogdieren hoor.

 

Maar om het nou zonder noodzaak op jezelf te gaan proberen. ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om onderstaand te voorkomen probeer ik mezelf te verdiepen in nieuwe (onbekende) zaken. Naar ik meen bezit de meerderheid van de gebruikers op dit forum een soortgelijke mening / reden van aanwezigheid. Het is daarom vrij kort door de bocht en weinig constructief om te posten dat een bepaald onderwerp 'te moeilijk' of te ondoorzichtig is. Willen = Kunnen en Stilstaan = Doodgaan...

Ofwel, the question remains ...

 

Quotation-Ruben-Blades-society-risk-ignorance-best-knowledge-Meetville-Quotes-232667.jpg.5ce8a98fb048094b83405f0f5c87d9ab.jpg

 

Als je even wat intiept in google dan is het bijna godsonmogelijk om over deze materie niet te struikelen.

Ik post dan ook nergens dat dit onderwerp moeilijk of ondoorzichtig is.

Ik beschuldig je hooguit dat je verrekte slecht gezocht hebt!

 

En ja ik ben dus bang dat je quote bijzonder toepasselijk is...

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel medicijnen die gebruikt worden zijn identiek voor mens en dier.

Bij antibiotica is dat bijna 100%.

 

Het feit dat je dit moet vragen is natuurlijk een duidelijk signaal?

Dus laat het aan mensen over die er wel verstand van hebben.

 

Aan medicijnen wordt veel verdient, of dat terrecht is wil ik me niet eens uitlaten maar dat de verschillende prijzen van een gram van een stofje voor een paard een factor lager kan zijn dan dezelfde gram van hetzelfde stofje voor een mens is een leuk gegeven?

Wel grappig dat in Spanje blijkbaar dieren meer 'waard' zijn dan een mens:confused:

 

Dat het niet moeilijk is om met argumenten te komen om dit verschil, al dan niet kunstmatig, te verantwoorden mag ook duidelijk zijn?

 

K a n s

 

Ik neem vanuit Spanje altijd zware medicijnen mee voor iemands hond die aan kanker lijdt (menselijke variant). Daar betaal ik voor een 30 dagen kuur ongeveer 95€, terwijl hij hier ruim 300€ per 30 dagen kwijt zou zijn aan exact hetzelfde medicijn, exact dezelfde fabrikant en exact dezelfde dosis.:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze Dank, uiteraard begrijp ik dat je niet zomaar ongemerkte pillen naar binnen begint te werken bij het minste of geringste. Sterker nog, ik denk wel twee keer na voordat ik zoiets alleen al zou overwegen. Dat neemt niet weg dat zoals je zelf ook zegt, veel medicijnen identiek zijn. En daar zit het 'm nou net in. Als ik me een beetje een SHTF situatie voorstel, en met de huidige dreiging van pandemieën verwacht ik dat de gewone apotheek om de hoek, dan wel het ziekenhuis binnen no-time wordt overlopen/uitverkocht raakt.

 

En als nou de meerderheid van de mensen denkt zoals @Kans dan zullen ze het wel uit hun hoofd laten om pillen van de dierenarts of van de aquarium-speciaalzaak te kopen/zoeken/roven.. Enige kennis hierover is dan mogelijk goud waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben arts geen farmacoloog. Dat er veel medicijnen identiek zijn is logisch. Wij zijn gewone zoogdieren hoor.

 

Maar om het nou zonder noodzaak op jezelf te gaan proberen. ....

 

Haha dat is waar, maar als de noodzaak er dan wel is..., dan kun je toch maar beter de identieke diervariant hebben, en de kennis om te weten wat en hoeveel je nodig hebt enz, dan niks hebben....:confused:

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je even wat intiept in google dan is het bijna godsonmogelijk om over deze materie niet te struikelen.

Ik beschuldig je hooguit dat je verrekte slecht gezocht hebt!

 

Dit heb ik reeds zelf ondervonden. Het is dan ook niet voor niets dat ik de prepper-gemeenschap aanschrijf met deze Thread. Mogelijk zitten hier artsen / pharmaceuten / chemisten / apothekers tussen die mij WEL correct kunnen informeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik reeds zelf ondervonden. Het is dan ook niet voor niets dat ik de prepper-gemeenschap aanschrijf met deze Thread. Mogelijk zitten hier artsen / pharmaceuten / chemisten / apothekers tussen die mij WEL correct kunnen informeren.

 

Dat hoop ik MET jou.

 

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik reeds zelf ondervonden. Het is dan ook niet voor niets dat ik de prepper-gemeenschap aanschrijf met deze Thread. Mogelijk zitten hier artsen / pharmaceuten / chemisten / apothekers tussen die mij WEL correct kunnen informeren.

 

Hoezo medicijnen voor dieren. Wil je iemand laten inslapen of zo ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat de glucosamine voor dieren VEEL goedkoper is en veel geconcentreerder (plus nog andere gewenste ingrediënten bevat) dan de menselijke variant.

Zelf al van genomen en ik leef nog.

 

Anti lintworm middel (pilletjes) voor de hond en mens was ook exact hetzelfde, de prijs voor hond was toen (ik spreek van 10 jaar terug) een pak lager.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het erom gaat dat je de medicijnen goedkoper wilt, moet je eens uitzoeken of groot inkopen voordeliger is. Zo is bv bij de pil, een jaarverpakking aanzienlijk goedkoper dan elke drie maanden. Goed uitzoeken want elk merk heeft weer eigen prijs bij elke zorgverzekering.

(makkelijker kunnen we het niet maken)

 

Ik heb door wat door te zoeken mijn medicijn van 85 euro kunnen vervangen voor twee medicijnen, dezelfde stoffen maar dan los, kostprijs totaal 7,50

Scheelt aanzienlijk in mijn eigen risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige zijn iig in de US precies hetzelfde. Zelfde fabriek, zelfde pillen, alleen ander potje:

 

 

^ van de 'patriot nurse'

 

Hier geeft ze een aantal antibiotica op die handig zijn volgens haar om 'on hand' te hebben tijdens een shtf:

 

https://www.youtube.com/watch?v=DOfthwm_v3E

 

Beide linkjes zijn video's, maar ik post ze tegenwoordig als url voor de mensen die wat langzamer internet hebben en niet twee minuten willen wachten totdat de pagina met de video previews is geladen.

 

Voor mezelf zou ik 't inderdaad in noodsituaties doen. Ik ben bezig om door m'n documenten te spitten om te zien wat ik wil uitprinten. Daar zal vast ook een lijstje antibiotica (met de generieke stofnaam erin) bijzitten met waar ze voor gebruikt worden.

Mocht het zo erg zijn dat er geplundert gaat worden, kun je misschien inderdaad eerst naar de dierenarts gaan en dan naar de apotheek, veel mensen zullen dit andersom doen en zo heb je meer kans toch te pakken te krijgen wat je kan. Niet gaan uitzoeken bij waar je 't ook haalt, gewoon alles meenemen wat er in je tas past en thuis of in je BoL kijken wat het is. Dingen die je niet nodig hebt kun je altijd bewaren of ruilen.

 

Het enige aan antibiotica dat ik in huis heb is een kuurtje tamiflu. Da's nu een jaar over datum maar het heeft goed opgeslagen gelegen dus volgend jaar mik ik 't weg (oftewel dump 't in de container die daarvoor is bij m'n apotheek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige zijn iig in de US precies hetzelfde. Zelfde fabriek, zelfde pillen, alleen ander potje:

 

 

^ van de 'patriot nurse'

 

Hier geeft ze een aantal antibiotica op die handig zijn volgens haar om 'on hand' te hebben tijdens een shtf:

 

https://www.youtube.com/watch?v=DOfthwm_v3E

 

Beide linkjes zijn video's, maar ik post ze tegenwoordig als url voor de mensen die wat langzamer internet hebben en niet twee minuten willen wachten totdat de pagina met de video previews is geladen.

 

Voor mezelf zou ik 't inderdaad in noodsituaties doen. Ik ben bezig om door m'n documenten te spitten om te zien wat ik wil uitprinten. Daar zal vast ook een lijstje antibiotica (met de generieke stofnaam erin) bijzitten met waar ze voor gebruikt worden.

Mocht het zo erg zijn dat er geplundert gaat worden, kun je misschien inderdaad eerst naar de dierenarts gaan en dan naar de apotheek, veel mensen zullen dit andersom doen en zo heb je meer kans toch te pakken te krijgen wat je kan. Niet gaan uitzoeken bij waar je 't ook haalt, gewoon alles meenemen wat er in je tas past en thuis of in je BoL kijken wat het is. Dingen die je niet nodig hebt kun je altijd bewaren of ruilen.

 

Het enige aan antibiotica dat ik in huis heb is een kuurtje tamiflu. Da's nu een jaar over datum maar het heeft goed opgeslagen gelegen dus volgend jaar mik ik 't weg (oftewel dump 't in de container die daarvoor is bij m'n apotheek)

 

Tamiflu is geen antibiotica. Je ziet hoe makkelijk medicatie verkeerd geslikt kan worden met potentieel desastreuze gevolgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heb ik reeds zelf ondervonden. Het is dan ook niet voor niets dat ik de prepper-gemeenschap aanschrijf met deze Thread. Mogelijk zitten hier artsen / pharmaceuten / chemisten / apothekers tussen die mij WEL correct kunnen informeren.

@Nazdrovje : Russisch: Op uw gezondheid :). @Kans @lewieke @wodan @phaelin @Keyser Suze

Medicijnen in het veterinaire circuit zijn in de regel véél goedkoper dan voor humane toepassingen. Zo kan men flinke hoeveelheden Bètadine bekomen voor weinig geld in het veterinaire circuit. Google: De Paardendrogist. bv. 7,50 euro voor 120ml, vgl Kruidvat: 2,79 voor 10ml.

Ik zou echter wel erg voorzichtig zijn met de medicaties. Men kan gemakkelijk overdoseren. In ieder geval moet je de doseringen van medicaties omrekenen naar kg. lichaamsgewicht anders loop je het grote risico dat je méér dan een "Paardenmiddel" neemt. Ook moet je er beslist zeker van zijn dat het middel ook wordt toegepast in de humane geneeskunde. Er kunnen in de pharmacologie van stoffen in mensen en dieren frappante verschillen optreden. Zo is bekend dat hydrazine kankerverwekkend is in ratten, en er wordt ernstig gewaarschuwd voor het werken met deze stof, maar het ontstaan van kanker bij mensen door het werken met deze stof is echter nog nooit aangetoond. Omgekeerd komt ook voor: Chloralhydraat wordt in de veterinaire geneeskunde voor sedatie en zelfs verdoving maar blijkt bij mensen meer leverschade aan te richten. Je kunt er zelfs voor altijd van "inslapen" bij overdosering. Vitamine- en mineralen preparaten voor zoogdieren zijn in principe wel bruikbaar in een SHTF-situatie (mits omgerekend naar kg lichaamsgewicht). Ook een overdosering van mineralen en vitaminen is helemaal niet gezond (bv. uit het B-complex en Koper en Zink).

Een arts zal om juridische redenen altijd het gebruik van veterinaire farmaca voor de humane geneeskunde afwijzen. Heel begrijpelijk.

@vheeswijk (chemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook onderdoseren. Zo heb ik amoxicilline (antibiotica) voor mezelf in huis maar ook amoxicilline voor de hond.

De dosis voor mij was 3 x per dag 500 mg. De dosis voor onze hond van ong. 6 kilo was 2x 100 mg per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook onderdoseren. Zo heb ik amoxicilline (antibiotica) voor mezelf in huis maar ook amoxicilline voor de hond.

De dosis voor mij was 3 x per dag 500 mg. De dosis voor onze hond van ong. 6 kilo was 2x 100 mg per dag.

@IsaBo : Dat klopt. Je moet dus omrekenen naar kg lichaamsgewicht. Maar voor het rund of paard zul je weer overdoseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo : Dat klopt. Je moet dus omrekenen naar kg lichaamsgewicht. Maar voor het rund of paard zul je weer overdoseren.

Is er een speciale manier om dit te berekenen. Als ik nl het omreken naar dosis per kg lichaamsgewicht blijkt dat de hond 2x zoveel antibiotica moest innemen als ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er een speciale manier om dit te berekenen. Als ik nl het omreken naar dosis per kg lichaamsgewicht blijkt dat de hond 2x zoveel antibiotica moest innemen als ik.

@IsaBo : Heb je misschien een klein keffertje (bv. Chiwawa? :rolleyes:). Overigens zal men bij antibiotica liever een te grote dosis geven en de kuur ook helemaal afmaken om resistentievorming van bacteriën te voorkomen. 6 kg is niet veel voor een hond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@IsaBo : Heb je misschien een klein keffertje (bv. Chiwawa? :rolleyes:). Overigens zal men bij antibiotica liever een te grote dosis geven en de kuur ook helemaal afmaken om resistentievorming van bacteriën te voorkomen. 6 kg is niet veel voor een hond.

Hij was rustig en kefde nooit. :D

Zijn normale gewicht was 10 kg maar hij was al oud. Daarom hebben we de kuur er nog liggen. Hij hield geen pil meer binnen en overleed al snel.

 

Zo'n begindosis is dus wel belangrijk om aan te houden. Het is dus belangrijk om de dosis zoals die voor mensen geldt te weten mocht iemand overwegen in een shtf dierenmedicatie te gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tamiflu is geen antibiotica. Je ziet hoe makkelijk medicatie verkeerd geslikt kan worden met potentieel desastreuze gevolgen.

 

Zo zie je maar weer, daarom zeg ik, eerst heel goed uitzoeken en dan nog alleen als het echt niet anders kan. Het duurt niet voor niets een hele tijd voordat je jezelf dokter mag noemen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...